ons zoontje is hoogsensitief (en mogelijk pdd-nos). Hij zit op het speciaal onderwijs en wordt daar zo goed mogelijk begeleidt. Hij reageert heel heftig op emoties van andere (kinderen). als er bijvoorbeeld een ander kindje gaat huilen moet hij ook huilen en als de juf een kind toespreekt ook. hij zegt dat hij er heel erg van schrikt als een kindje moet huilen. Hij kan dan ook niet meer stoppen en blijft er lang in hangen. Het is nu zelfs zo ver dat hij helemaal niet meer naar school wil en savonds al buikpijn heeft voor de volgende dag. Hoe kunnen we hem hier het beste in begeleiden? iemand tips. Volgens school is het iets waar hij doorheen moet omdat hij in zn verdere leven altijd huilende kindjes tegen zal komen. Ik probeer zoveel mogelijk te benoemen. bijv ....huilt omdat hij gevallen is, juf gaat hem dan troosten enz enz. ik wil hem zo graag helpen. Zo erg als je kind iedere dag huilend naar school gaat en huilend thuis komt. dat breekt je hart echt!
Hoog sensitive ken ik wel maar weet niet hoe dat in combinatie is met pdd nos. Wat je doet is in ieder geval heel goed elke keer uitleggen.kunnen ze op school je geen tips geven?hoe doen ze het daar?
oorbeschermers/koptelefoon misschien? Wij gebruiken dat hier ook voor onze kids ( beide autisme en zeer gevoelig voor prikkels ) School moet iig jullie zoontje handvaten gaan geven hoe hiermee om te leren gaan. Zeggen dat ie er maar aan moet wennen vindt ik vreselijk kort door de bocht. Onze kids wennen nooit zomaar ergens aan. Het is trainen. Maar dan moeten ze wel eerst weten wat ze moeten kunnen doen. Zoals : kindje huilt, jij kan dan je handen voor je oren houden/oorkleppen opzetten, neurieen, knuffel pakken als troost, weglopen,etc etc. Vooral werken met picto's om voorbeelden te geven wat ie kan doen. Het duurt een tijdje voor hij het zelf toe kan gaan passen en sommige dingen zullen ook niet werken dus dan moet je andere dingen proberen. Maar hulp heeft hij hier zeker bij nodig. Heeft de school geen gedragstherapeut in dienst? Bij onze kids wel. Dan kan ze kijken/observeren wat het beste bij hem gaat passen. Succes!!
Wat ontzettend vervelend. Het is inderdaad vreselijk om toe te moeten kijken als je kind het moeilijk heeft. Ik heb niet veel tips. Helaas is veel van wat je omschrijft voor mij erg herkenbaar. Mijn zoontje wordt ook helemaal opgeslokt door de emoties van anderen en worstelt daar ook mee. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat bij jullie de weg naar bijzonder onderwijs is geweest. Mijn zoon zit namelijk nog op een gewone school maar ik vraag me steeds meer af of hij daar goed op z'n plek zit. Maar terug naar jouw vraag: het valt me op dat de school van jouw zoontje zich er wel heel makkelijk vanaf maakt. Ik zou toch verwachten dat ze, helemaal op bijzonder onderwijs, met beter advies zouden komen. Dus ik zou vooral daar meer druk uitoefenen om de juiste begeleiding te krijgen. Veel sterkte!