Kleuterpuberteit/zin doordrijven

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marie85, 5 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hoi allen!

    Ik zit even met de handen in het haar.. word een beetje gek van het gedrag van mijn dochter van 5. Ik vraag me ineens af... bestaat de kleuterpubertijd?? :eek:

    Herkennen jullie dit gedrag en wie heeft tips om er mee om te gaan?

    Ze wil de hele tijd doen wat zij wil.. ze is bijvoorbeeld een ster in hutten bouwen op haar kamer.. alles anders zetten, heel creatief allemaal (ook echt, ze bedenkt leuke dingen en speelt er leuk).. maar als ik dan bijv niet wil dat ze op haar bureau gaat slapen (lijkt me niet onredelijk van mij). Is ze kwaaaaaad.. dat is een stapelbed!! En huilen.. en drammen.. en ik ben dan een stoute mama!

    Dat riedeltje herhaalt zich de hele dag door. Met wat ze wil eten en vooral waar (wil ze weer een hoekje maken met een tafeltje, ja nee met aaaallle ontbijtspullen uit de kast).. of een hut bouwen voor de nieuwe kat van de buurman.. met al het speelgoed, dat staat dan ineens in de tuin.

    Ik heb net het boek how2talk2kids gelezen en probeer wel eea toe te passen.. maar ja het werkt niet altijd. Daar staat bijv erken het gevoel. Dus ik zeg: ja dat is jammer hè, dat het poesje nu weg moet, hij is lief hè ipv nou is het klaar, de poes moet weg, hou op met zeuren.

    Maar ze huilt net zo hard.

    Ze zegt ook gewoon steeds, ik wil doen wat ik wil! Dus ik probeer het ook luchtig te houden en zeg.. ja dat wil ik ook, lekker taart eten als ik zin heb, op vakantie, etc etc maar helaas niet alles kan.

    Ik word alleen zo moe van de hele dag strijd en een grote mond. En te horen dat ik stout en stom ben.. pfff :mad:!

    Ze kan me dan ook zo aankijken als een echte puber.

    Tot slot.. ze trreeeuzelt zo! Alles moet nog even dit en even dat, en nog even 1 vraag, toch nog een vraag.. even slokje water, knuffel kwijt etc etc.

    Tips en herkenning zijn welkom! :roflmao:
     
  2. roever

    roever Niet meer actief

    Ja hier!!!!!!!!
    Zoon 4,5 en exact hetzelfde geneuzel! DOODvermoeiend idd! En vraag me soms werkelijk af of dit ons hele leven zo door gaat!! Haha
    Minpunt; er zitten er nog 2 onder hem, die zijn gedrag direct kopiëren, om te janken dus af en toe!

    Ik denk...:. Dat het er bijhoort?? Maar heb geen idee. Dus lees graag met je topic mee :D
     
  3. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hier ook herkenbaar, attitude die madame kan hebben waar je u tegen zegt...
    Zelf gok ik dat het komt door alle onrust rondom school etc. Ach, gelukkig kan ze ook nog heel lief zijn :D
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Hahaha nou met 6 stopt het ook nog niet. Inmiddels dus al wat langer bezig en wat bij ons helpt is autonomie geven wanneer het kan.
    Naast het gevoel verwoorden, begrip tonen. Ook dingen dus laten beslissen.


    Geen discussie maar wel gesprekken. Savonds zijn de smoesjes gestopt omdat we nu echt een ritme hebben. Klaar maken, we lezen voor, positieve punten van de dag. Dan nog een standaard zinnen die we zo gebruiken om af te ronden.
     
  5. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Hier was de peuter/kleuter-puberteit van 2,5 t/m 5,5 jaar en toen over. Dus misschien is er nog hoop ;) De doordeweekse dagen waren nog wel te doen, maar in de vakanties de hele dag door dat gedram pff. En dan wel sorry zeggen maar 1 uur later hetzelfde. Aan het einde van 1 vakantie had ik haar beloofd dat als ze de laatste 4 dagen 'lief' zou zijn ze een cadeau zou krijgen. Ineens kon ze het wel! Voor mij duidelijk dat haar gedrag dus een keuze was. Toen haar duidelijk gemaakt dat we samen verantwoordelijk zijn voor de gezelligheid en sfeer in huis. En dat sorry zeggen en weer hetzelfde doorgaan niet genoeg is, en haar gedrag mij echt verdrietig maakte. Ik denk dat bij 5,5 jaar dat pas echt bij haar door drong, en dat ze het ook belangrijker ging vinden dat ik ook een leuke dag/vakantie wilde hebben. Dat ze niet alleen aan zichzelf dacht. Ze mocht ook af en toe de baas zijn 1x per half jaar een dag. En ik merkte ook dat ze dan dingen ging kiezen waarvan ze zei mama ik kies dat omdat ik wil dat jij ook een leuke dag hebt.
    Dus misschien daar eens een gesprek over hebben, wat haar gedrag met jou doet, misschien heeft ze er iets aan?
     
  6. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat het wel herkenbaar is!

    Gisteren was het weer zo'n dag... het begon al met dat buurkinderen altijd alles mogen en zij helemaal niks! Wij zijn stom! Zij mogen laat naar bed, zij doen allemaal leuke dingen, zij hebben een leuke vader... nou ja zeg, ik schoot bijna uit mijn slof! Madam heeft niets te klagen.. en dan zulke dingen zeggen. Ik probeerde het te relativeren (de buurkinderen zijn wat ouder, mogen inderdaad later opblijven.. doen ook leuke dingen, zo kampeerden ze vorig jaar in hun tuin, vond mijn dochter geweldig, kregen ze een automatisch bestuurbare auto.. ennnn nu hebben ze twee poezen - de hartenwens van mijn dochter). Dus ja, dan krijg je zulke opmerkingen. En ze is nog maar 5.. maar grrr... zo verwend komt ze dan over! Ik probeerde rustig te blijven en zei inderdaad wat dat me doet.. dat ik daar verdrietig van wordt als ze zoiets zegt, dat wij zo veel leuke dingen samen doen en voor haar doen.. toen begon ze wat terug te krabbelen met 'maar ik bedoel het niet zo!'.

    Maar goed, daarna volgden nog wat explosies over bijv.. dat ze niet in de kamer mocht slapen die nacht, in een mandje als kitten.... (ik mag niks van jullie!).. dat ze niet op de auto mag klimmen.. ze is twee keer naar haar kamer gestuurd. Zo zei ze ook tegen de buurjongen (andere buren, vriendje van haar) - als hij dit deed, dan wilde ze zijn vriendin niet meer zijn. Lekker dreigen dus. Ook was ik bij en vriendin met baby en katten.. en ze bleef maar de katten achterna (terwijl vriendin zei niet doen) en de baby in het gezicht aanraken. Grrrr.. moest haar steeds aanspreken, wegzetten.

    Wel elke keer erover gepraat en dat lijkt enigszins te helpen (hoewel ze nog 100 x zegt, ik mag niks, jullie zijn stom). Daarna wil ze wel knuffelen, dus ze zoekt wel weer bevestiging.

    's Avonds in bed zei ze nog, ik vind je niet echt stom, ik vind je heel lief, maar ik ben dan boos (wel knap dat ze het zelf begrijpt waarom ze zoiets doet). En ze vertelde over haar beste vriendinnetje op school die ook dingen zei al.. als je dit doet, dan wil ik niet meer je beste vriendin zijn etc. Dat ze dat niet leuk vond.

    Maar goed, de dagen zijn pittig!!!
     
  7. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.140
    4.360
    113
    Home
    Is ze alleen zo bij jou
    Of ook op school of met vriendjes in de buurt?
    Ik neem aan dat niet iedereen doet wat zij wilt hoe reageert ze daar dan op
     

Deel Deze Pagina