Kleuters gymmen niet, ze spelen alleen maar buiten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door juf21, 6 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.648
    21.146
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier 2x per week. 1x met de juf, 1x met de gymleraar. Bij heel slecht weer, gaan ze ook naar de gymzaal ipv buiten spelen. En bij heel goed weer doen ze weleena dingen buiten, die ze anders in de gymzaal hadden gedaan.
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier 2x gym per week; 1x met gymdocent (= alles uit de kast, klimmen, zwaaien, koprollen etc etc) en 1x met eigen juf (= koprollen, klimmen, balanceren), ze slaan dit nooit over. Daarnaast hebben ze ook 1x muziekles waarbij ze ook in de gymzaal zijn en bv dansen of huppelen en springen op de maat etc.
    Met nooit gymles zou ik echt niet blij zijn...
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier 2x per week door de eigen juf. Met slecht weer soma vaker.
     
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    2x per week is normaal volgens mij.
    Onze kinderen gymmen ook 2x per week waarvan 1x met een vakdocent en vaak nog studenten CIOS erbij. De andere keer doen de leerkrachten het zelf. Daarnaast spelen ze elke dag buiten.
    Ik hoor wel vaak van de oudste (groep 4) dat gym niet door is gegaan als bijvoorbeeld die vakdocent er een keer niet is. Ik baal daar dan best wel van.
    Gelukkig sport onze oudste drie keer in de week en de jongste (groep 2) zit op kleutergym 1x per week.

    Als je kind motorisch niet zo handig is zou ik zeker iets van peuter/kleutergym gaan doen. Gym op school stelt vaak weinig voor.
     
  5. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    3x per week. 1x per week in het kleine gym/speellokaal. 1x in de gymzaal. En 1xdans.
    Maar mijn dochter zit op een gezond en fitschool.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Twee keer per week, met een turnjuf. Binnen of buiten is afhankelijk van het weer, maar wel altijd turnen of sporten. Nooit vrij spel, daarvoor dient de speeltijd.
     
  7. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Hier gingen ze ieder dag naar de gymzaal en met slecht weer 2x. Ik weet alleen niet hoe het nu is, want de kleuters krijgen nu ook les van een gymleraar.
     
  8. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Op verschillende scholen die ik ken 1x per week spelles en 1x per week materiaalles
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.487
    24.358
    113
    Oeh dat vind ik wel heel slecht. Dan missen de kleuters dus gewoon een essentieel stuk onderwijs... Buitenspelen is tenslotte geen bewegingsonderwijs. Heel goed dat je dat gaat aankaarten.

    Wij gaven (waar ik werkte) 2x in de week gymles in een speelzaal, waarvan 1x en klim-klauterles en 1x een spelles.
    Mijn kinderen kregen ook 2x p.w. gymles.
     
  10. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Kleuters gymmen bij ons twee keer per week in het speellokaal (volgens mij is dat 1x spel en 1x klimmen etc) met de eigen juf. Ze spelen 2 keer per dag buiten (hebben een binnenplaats zandspeeltuin en buiten schoolplein) en vaak met thema’s nog eens wat meer: zo was er vorige week van de fysios hier een soort van apenkooi dag voor de kleuters.

    vanaf groep 3 met sportleraar / gymjuf of meester (komen hier van de sportieve naschoolse opvang waar mijn zoon ook op zit)
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.968
    8.771
    113
    Toen we net daar op school kwamen was er savonds een algemeen gesprek op school en daarna een informatieavond.

    Tijdens het eerste gesprek zaten ouders in groepjes en behandelde ze dingen om een gezonde school te worden.
    Zelf aangegeven dat ik het fijn zou vinden dat de kleuters 1 keer in de week zou gymen. Nu is het zodra het mooi weer is naar buiten. Ze vonden het een goed punt en ze zijn uiteindelijk een week er na begonnen met het rooster.
    1 keer in de week naar de kleuter gymzaal en als het slecht weer is extra nog ze doen aan muziek.

    Buiten spelen is meer gemak. Je zou samen een paar lessen kunnen voorbereiden.
    Bekijken wat ze met die leeftijd zouden moeten kunnen.
    Gooien, mikken, rollen
    Klimmen, hangen, springen
    Rollen, koprol, balanceren etc

    Genoeg dingen die kinderen niet buiten oefenen.

    Hier moesten de kinderen gymschoenen meenemen en verder gewoon in hemd en onderbroek. Waren ze het hemd vergeten dan met trui.
     
  12. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.410
    4.732
    113
    2x per week. 1 door de eigen juf in een speellokaal. Dat zijn meer spellessen. En 1x door een vakleerkracht. Dit is echt klimmen en klauteren, koprollen etc.

    Goed dat je het gaat aankaarten! Vind het echt heel slecht dat ze het niet krijgen
     
  13. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    elke week 3 kwartier gym en elke week 3 kwartier zwemmen vanaf groep 2.
     
  14. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    921
    217
    43
    Vrouw
    Hier gaan ze minimaal 2x per week gymmen met een vakdocent. Onze kleuter zit in een groep 2/3 combi en gaat daarom 1x per week naar de sporthal en de andere keer gaat alleen groep 2 in het speellokaal gymmen. Daarnaast in principe elke dag minimaal 1x buiten spelen, maar dat is echt anders dan gym.
     
  15. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    1x per week, in een speellokaal van de aangrenzende school. Ik zit door ruimtegebrek momenteel in ons eigen speellokaal met mijn groep.

    we spelen 2x45/60 min buiten per dag. We laten ze vrij spelen maar bieden ook spellen / parcours aan.
     
  16. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.606
    3.853
    113
    In ieder geval minstens 1x per week en misschien 2, maar dat weet ik niet zeker.
    Wel komt er elk schooljaar een tijdje een gymleraar en na die periode sluiten de kinderen het af met een beweegdiploma. Als ouder mag je komen kijken en ze moeten wat klimdingen laten zien, koprol, lopen over een omgekeerde bank (evenwicht) en dat soort dingen.

    Ik heb er nooit over nagedacht, naar snap je punt wel idd. Want met buitenspelen krijgen ze meestal wel beweging, maar zullen ze vaak vooral het veilige kiezen wat ze goed kunnen. Of idd de zandbak.
    Denk dat het een goed punt is om aan te geven en daarbij zeker proberen te motiveren waarom je het graag anders ziet en waarom het voor de motoriek goed is (wat weer voor het leren goed is).

    Edit: dit is bij de kleuters. Vanaf gr 3 2x per week gym van (sinds dit jaar) een echte gediplomeerde gymleraar:thumup:
     
  17. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier 2x per week 1x met een gymlerares en 1x met de juf
     
  18. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.815
    25.913
    113
    Vrouw
    1 keer per week gymles in het speellokaal en 1 keer dramales in het speellokaal.

    En ze hebben ook een paar keer dansles gehad door een docent van de dansschool. Maar dat was geloof ik tijdelijk als promotie. Daar konden we daarna voor opgeven om buiten schooluren te doen.

    En als het heel vies weer is (regen met bakken uit de lucht. Bij miezer gaan ze gewoon naar buiten) gaan ze ook naar de speelzaal.
     
  19. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Vorig jaar gaven studenten van het cios de les, nu door eigen docent ivm overlappend tijden met andere groepen. Volgens mij 1x per week echt gym, verder vaak ook wel wekelijks bewegend leren rekenen etc. Dagelijks 2x buiten spelen.
     
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.531
    6.224
    113
    zuid-holland zuid
    Onze kleuterdocent is dol op gymles. Ze hebben 4 kleutergroepen die samen 1 kleutergymlokaal delen. Ze gaan er bij slecht weer bijna dagelijks heen, maar ze doen ook spelletjes, dansjes , rollenspellen(antipestprogramma) daar. Dus het is niet alleen turnles. De klaslokalen zitten heel vol, daar is weinig bewegingsruimte, dus gelukkig maar dat ze veel kunnen gymmen.
     

Deel Deze Pagina