Kleuters gymmen niet, ze spelen alleen maar buiten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door juf21, 6 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Ik heb het bij de directeur neergelegd en zij is het met me eens. Zij gaat dit met mijn collega's bespreken.
    Gisteren sprak ik met een van hen en ik kaartte dit aan. Voor haar was het een eye-opener. Zij vond namelijk dat de kinderen bij gym vaak zo lang moeten wachten bij de toestellen, en buiten kunnen ze allemaal continu spelen. Ze had er nog nooit op die manier over nagedacht zei ze.
    Het zal mij benieuwen of er binnenkort iets verandert.
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Maar lang wachten bij toestellen hoeft toch helemaal niet, als de opstelling en de variatie goed genoeg is. Ik heb die ervaring helemaal niet dat kinderen te lang moeten wachten. En een beetje wachten is weer een goede les voor geduld en daarbij specifieke bewegingen oefenen en aanleren zijn dan veel belangrijker dan ‘doelloos’ over een schoolplein rennen. Ik zou hier echt standvastig in zijn. Bewegingsonderwijs voor kleuters is toch wel iets essentieels.
    En nu vraag ik me ook af hoe dit naar ouders wordt gecommuniceerd in bv het rapport. En hoe dit naar de inspectie verantwoord wordt, aangezien bewegingsonderwijs gewoon onderdeel uit maakt van de kerndoelen.

    Edit: goed trouwens dat je het hebt aangekaart!
     
  3. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    In groep 1, 2 spelen ze hier ook zo goed als altijd buiten. Alleen als het echt heel hard regent gymen ze binnen maar dat is dus ipv het buitenspeeluurtje. Vanaf groep 3 krijgen ze vast zoveel keer gym in de week.
    Ik vind het niet erg, onze jongens zijn heel erg graag buiten en zo kunnen ze heerlijk hun energie kwijt. Er word al zoveel binnen gespeeld en je ziet zo weinig kinderen nog buiten spelen tegenwoordig dat ik het alleen maar goed vind dat ze op school wel nog zoveel buiten kunnen spelen.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik snap niet goed waarom vrij buiten spelen voor jou beter is dan binnen gericht oefenen op motoriek? Het ene hoeft het andere toch niet te vervangen? Bovendien is er toch speeltijd? Daardoor spelen de kleuters hier al minstens 2,5 uur buiten per dag, op eigen tempo en met eigen voorkeuren.
     
  5. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.137
    4.354
    113
    Home
    Lang wachten vind ik vreemd er zijn zoveel vormen van gym die je kan doen als groep zijnde dat niemand hoeft te wachten...
     
  6. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    Heb ook niet gezegd dat ik het beter vind.. Maar vind het niet erg dat ze hier zoveel buitenspelen omdat ik dit ook goed vind zeker nu kinderen tegenwoordig al zoveel binnen voor de tv tablet ect zitten.
     

Deel Deze Pagina