Kleuters met middagslaapjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rijo, 17 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    #1 rijo, 17 mei 2019
    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
    Mijn zoon heeft altijd al veel geslapen en nu (bijna 5 jaar) pakt hij nog 3x per week (in de vakanties vaker) een middagslaapje. 's Nachts slaapt hij ongeveer 12 uren. Ik krijg de laatste tijd steeds vaker te horen dat het niet normaal is op deze leeftijd, dat ik met hem naar de dokter moet 'want hij heeft misschien wel bloedarmoede', dat ik nu echt wel eens moet gaan afbouwen en dat soort opmerkingen. Ik denk dat hij het dan wel nodig zal hebben, hij geeft zelf aan dat hij even lekker wil slapen. Hij is verder gezond, vrolijk, actief, op school gaat het goed, hij speelt regelmatig met vriendjes en dergelijke, eet goed.. Ik zie eerlijk gezegd geen reden om hiermee naar de huisarts te gaan, maar ik moet zeggen dat ik al heel lang met kleuters werk en dat ik eigenlijk nooit hoor dat kinderen van een jaar of 5 nog slapen 's middags. Is het zo abnormaal dat een kleuter 's middags een paar uurtjes wil slapen?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als hij daar blij mee wordt, waarom niet?

    Maar nee, hier is het absoluut niet herkenbaar. Dochter was al voor twee jaar gestopt met dutjes overdag, en mijn zoontje van 2,5 jaar doet het ook nu door school af en toe weer. Maar deed het voordien ook al maanden niet meer.

    Lijkt me heerlijk, zo'n flink slapende kinderen.
     
  3. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Ik herken het een beetje.
    Mijn zoon sliep op 4 jarige leeftijd ook nog wel eens in de middag. Als hij erg veel indrukken had opgedaan bijv. Dat was met 4,5 wel over.
    Maar zolang hij ook zonder kan is er niks aan de hand toch?
    Ik zou het ook doen als ik de mogelijkheid had :D
    Je kan altijd even langs de huisarts als je het niet vertrouwd, maar bij bloedarmoede moet je wel iets meer aan hem merken denk ik.
     
  4. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
    Mijn dochter wordt bijna 4 en zij vindt het ook heel moeilijk als ze in de middag niet heeft geslapen dan wilt ze al om 18:30 in bed
     
  5. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Ik heb volgens mijn moeder nog heeeel lang middagdutjes gedaan, dus zo raar vind ik het niet. Als je zoontje daar behoefte aan heeft, maar verder gewoon een vrolijk/speels kind is wat goed eet, prima toch?

    Overigens valt mijn zoon heel soms ook nog wel eens 's middags in slaap (bijna 5), zeker als het een drukke week op school is geweest.
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Zal mijn kind ook wel doen, hij slaapt nu al 2,5-3 uur in de middag en gaat dit jaar voor het eerst naar school. We hebben al overlegd met school dat indien nodig hij dus nog middagen thuis zal zijn. Anders trekt hij het niet. Vinden ze ook heel normaal, elk kind is anders :) als ze gewoon lekker slapen in de nacht en het goed doen met een dutje; lekker laten dutten.
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Niet herkenbaar bij onze zoon want die is bang dat hij wat mist.

    Zelf bracht mijn moeder mij smiddags niet naar school omdat ik tussen de middag al in slaap was gevallen.

    De ene kind is de andere niet, als hij verder goed eet/ drinkt en blij is dan heeft hij het nodig
     
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Bedankt voor jullie reacties! We laten hem nog maar lekker slapen zolang hij dat zelf aangeeft :)
     
    Lolalili vindt dit leuk.
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Mijn man had dit als kind ook hoor. Vonden ze ook allemaal maar gek en raar. Dochter tankt hier ook dikke 12 uur in de nacht en pakt bijna dagelijks nog 2-3 uur in de middag mee. Op de kdv lukt dat vaak niet, veel korter of helemaal niet en dan stort ze echt in om 17:00. Periodes van spraakwaterval of nieuwe dingen en ze is kapot, rustige periode van weinig nieuwe dingen en ze stuitert alles bij elkaar.

    Kinderhersens zijn vol in ontwikkeling dat vreet energie, als ze willen slapen, laat ze slapen. Bij de ene zal dat meer zijn dan een ander, je hebt ook periodes van meer/minder. Als ik de kans heb voor een tukkie als de boel op orde is en de kleine meid slaapt dan teken ik er ook voor hoor, heerlijk die luxe!

    Ik kijk er allicht anders tegenaan omdat mn vader restschade van een herseninfarct van 5 jr geleden heeft en t hele revalidatie traject gehad hebben. Oefenen gaat samen met verplicht slapen, koppie heeft rust nodig om te kunnen verwerken en leren.
     
    rijo vindt dit leuk.
  10. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Mijn zoon sliep in groep 1 ieder weekend vaak 1 keer s middags maar soms ook beide dagen als het nodig was. In groep 2 werd het minder maar als we een druk weekend hadden sliep hij nog wel 1 keer s middags anders trok hij het echt niet. Nu in groep 3 nooit meer.
    Mijn ervaring is dat het vanzelf goed komt en minder word, ene kind heeft gewoon meer slaap nodig als t andere kind
     
    rijo vindt dit leuk.
  11. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Onze kleuter soms ook, al is dat niet altijd vrijwillig ;)

    Als we drukke dagen hebben, eist dat z'n tol en proberen we hem te laten bij tanken.
     
    rijo vindt dit leuk.
  12. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Mijn oudste dochter sliep in groep 1 een hele tijd op woensdag middag en de weekenden nog.
     
    rijo vindt dit leuk.
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Ik doe het liefst ook nog middagdutjes:rolleyes:
     
  14. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.641
    10.539
    113
    Niet herkenbaar, maar hier waren de middagslaapjes met zijn 2e verjaardag al voorbij. Ieder kind is anders en jij kent hem zelf het beste.
     

Deel Deze Pagina