Ik denk dat er bij de kleuters betere manieren zijn dan een CITO-toets om te zien hoe ze ervoor staan. Als ik dat bij onze kleuterklassen zo zie: allemaal apart aan een tafeltje, boekje voor de neus, juf die voor de groep staat en vragen stelt. Dat is zó anders dan de situatie van alledag, dat slaat gewoon nergens op. Terwijl je door observatie ook heel veel te weten kunt komen. Of door in een kleine kring wat opdrachtjes te doen en te checken of een kind bepaalde begrippen of bijv. cijfers kent. Maar ja, cito verdient geld aan die toetsen, hebben een prachtig monopolie-positie en de overheid slikt het allemaal voor zoete koek.
Lees nu het artikel pas... wat belachelijk dat erin staat dat kinderen er ADHD van kunnen krijgen.. echt zo dom! Alsof ADHD door zoiets ontwikkeld wordt..
Inderdaad door te observeren kom je ook veel te weten over een kind. Eerder had je nog een kleuterjuf opleiding volgens mij kleuterkweekschool? Een juf kon toentertijd heel goed door observaties vertellen hoe het gesteld was met de ontwikkeling van kinderen. Volgens mij las ik ergens in het topic dat scholen niet verplicht zijn de cito toets te doen of goed te scoren, maar de schoolinspectie kijkt wel degelijk naar de cito toetsen ook naar die van de kleuters. Er word lang niet zoveel meer gelet op hygiëne en veiligheid in de kleuterklas of hoe de klas is ingericht ( voldoende ruimte en orde) en of er wel genoeg afwisseling is in spel,gym,buitenspel enz. Zoals ik zei Cito-toets is op zich prima, het is goed om de ontwikkeling van het kind te bewaken. Maar het hoeft niet een leidraad te zijn.
op de school van mijn zoontjes wordt er gelukkig naar het kind gekeken. Mijn oudste verveelde zich behoorlijk in zijn werk, aangezien hij met 3 jaar dus wel het alfabet wist en met 4 jaar zichzelf de cijfers tot ergens in de 500 al aanleerde. Hij rekende al snel en begon ook al vlot te lezen, net als klokkijken e.d. Daar in tegen ontwikkelt zijn fijne motoriek gewoon volgens het gemiddelde wat dus heel frusterend is als je veel in je hoofd heb wat je op zou willen schrijven maar wat dan niet lukt. Daarbij vindt hij het in de bouwhoek ook leuk en ook een crea middag vind hij geweldig. Gelukkig heeft mijn zoon de kans gekregen om gedeeltelijk te versnellen naar groep 3 en doet nu dus een combi van groep 2 en 3 ( twee verschillende klassen ). In groep 3 is hij mee ingestroomd met lezen en rekenen e.d ( hij is net voor de kerstvakantie ingestroomd ), en heeft dus vanaf waar groep 3 gebleven is mee gedaan. Volgend jaar kan hij hiermee niet opnieuw groep 3 gaan doen en zal met de vakken waarin hij voorloopt ook door gaan. Schrijven krijgt hij nu als startende groep 3er en dat gaat hij volgend jaar nog een keer van het begin af aan doen, want dat kan gewoon niet anders. Omdat hij dan doorgaat met ander werk passen ze dat aan door bv met letter bakken de antwoorden neer te laten leggen i.p.v snel te schrijven. Kortom hij volgt dan zijn eigen leerlijn. Verder zit hij ook nog in groep 2 waar hij gym heeft en ook wel werkjes moet doen uit groep 2 maar waar hij ook gewoon speelt en verft e.d. Het gevaar met zo'n artikel vind ik weer dat dalijk de kleuters die wel verder willen en kunnen geremd gaan worden, want dat gebeurt ook regelmatig. Verder ben ik het er mee eens dat een kleuter gewoon spelenderwijs moet leren zonder druk, ze moeten namelijk hun hele leven nog presteren maar er zijn gewoon ook kinderen die het wel nodig hebben. Gr MB2005.
Toevallig toen ik met mijn zoontje ging kijken bij zijn toekomstige school waren ze bezig met cijfers, een soort rekenen. Alleen alles ging spelenderwijs, alle kindjes zaten heel aandachtig te kijken en luisteren. Maar soms liep er ook wel eens een kindje weg en dat was ook geen probleem,die moest even zn energie kwijt denk ik Zolang het gewoon 50/50 is, is er niks aan de hand. Ik merk dat mijn zoontje nu ook wil lezen en cijfers herkent. Schrijven wil hij ze nog niet, daar heeft ie het geduld nog niet voor. En wbt het Engels, waarom niet inderdaad? Ik vind er niks mis mee, juist jonge kinderen leren dat soort dingen heel erg snel. Wij luisteren veel muziek (weinig Nederlandstalig) en als ik hoor hoe hij nu al Engels zingt; ik vind het knap hoor. Die citotoetsen zijn denk ik wel goed, zolang het totaal geen druk legt op de kinderen tijdens het maken.
Wat Engels betreft snap ik het ook wel. Ik heb bijv. engels geleerd door altijd naar childrens channel te kijken toen ik klein was. Dat pikte je automatisch op. Zonder enige moeite. Je zal waarschijnlijk de Muzzy reclames nog wel herkennen
Hahah geeen idee welke reclame jij bedoelt? Maar idd mijn vriend en ik hadden het er laatst nog over, dat wij ook Engels leerden door de Engelse series, die toen gelukkig nog niet zo vreselijk slecht nagesynchroniseerd werden!
Hahahah ik ken die Muzzy echt niet Dora mag van mij wel met Muzzy mee, dat wordt hier niet gekeken hoor
Dora en Muzzy in de plomp. So much voor de educatieve kinderfilmpjes. Bij Dora doet die boots het hem hoor. Onuitstaanbaar die stem. Krijg er kippevel van tot aan mijn tenen. Brrrr.
Hahaha ja en bedankt nu weet ik het weer... Weg ermee! Idd die Boots is echt vreselijk...wat een stem zeg
Ja hier ook! Ze hebben de hele alfabet geleerd. Ze maken hier ook werkjes, als het niet af is moet ze in de pauze in de klas blijven om het af te maken vind ik wel raar, ze hebben ook geen bouwhok, poppenhoek enzo. Bij ons hadden we dat wel in de klas, vind het nergens op slaan. Het zijn kinderen waarom moeten ze snel al leren en mogen ze niet spelen! Mijn dochter schrijft hierdoor wel al haar eigen naam (al weken lang) . Dt is wel weer knap maarja.
Geen bouw en poppenhoek? Hier wel! Klein klasje, maar bouw-, huis-, thema- en leeshoek. In de gang nog zand en watertafel en een groot krijtbord. Waar(mee) spelen de kindjes dan? Zoals ik eerder aangaf krijgen ze hier ook veel aangereikt, maar spelenderwijs leren (ook in bouw en huishoek!) is hier een groot onderdeel van de kleuterklassen..
Ik heb stage gelopen toen ik de PABO nog deed. Was in een kleuterklas. Jochie van 5 moest zijn naam schrijven van de juf. Andere kindjes gingen al naar buiten toe en hij zat maar te roetkoeken op die naam schrijven. Het lukte hem niet, juf vond dat gek/raar en voornamelijk vervelend want ze wilde naar buiten. Resultaat? (quote) "Anouk, blijf jij bij hem totdat hij zijn naam heeft geschreven? Eerder gaat hij niet naar buiten. Mijn geduld is op" Vijf minuten was mijn geduld ook op. Ik heb dat jochie zijn jas aangetrokken, hem lekker naar buiten gestuurd om te spelen en zijn werkje gepakt. Heb er met prachtig mooie en keurig correcte schrijfletters zijn naam op gezet. Heb de dag erna een melding gemaakt bij de directrice van die school. Madam vond het niets gekd en vond dat de juf gelijk had. Ik niet. En daar blijf ik achter staan. Net zo hard als achter de keuze dat jongetje lekker naar buiten te sturen en keihard mijn statement te maken op dat verdomde a4-tje. Echt, ik zweer het; ik heb nog NOOIT zulke mooie letters gemaakt als toen Vanaf dat moment roep ik dus wat er in dit artikel is geschreven. Ik denk inderdaad dat er van sommige kinderen veel te veel gevraagd word in een veel te korte tijd. Tuurlijk is het belangrijk sommige dingen te kunnen voordat je naar groep drie gaat. Begrijp ik heeeeeel goed. Maar soms vraag ik me oprecht af waar ze mee bezig zijn. (edit; ik ben even in de war qua leeftijd. Het jochie was net een half jaartje op school. Kan dus ook 4 en half geweest zijn....)
arm kind. ja mijn dochter moest ook een keer in de pauze blijven om haar werkje te maken. dat was omdat ze het niet op tijd af had en meer om zich heen keek. Ik heb uitgelegd dat die werkjes belangrijk zijn en ze het snel moet maken anders denken ze dat ze het niet kan. Sindsdien maakt ze alles gelijk af. Maar ik ben het eigenlijk niet zo mee eens waarom zo streng, het zijn kleine kindjes
Zo idd Knap! Ik had mijn kind ook per direct van school afgehaald! Hier 2 leuke kleuterklassen, met alle hoekjes die wij vroeger ook hadden, erg leuk! Ze zitten op Freinet onderwijs dus alles gaat vanuit het kind. Huiswerk is er inprincipe niet en dat vind ik wel jammer, en dan bedoel ik de bovenbouw! Alleen met leren enzo dan krijgen ze wel wat mee, afmaken mag na school of mogen ze meenemen, ze hebben zelf de keuze. Mijn middelste krijgt wel wat mee op dinsdags omdat ze wat achter loopt met haar Cito's.