Als ze hier op school zoiets zouden doen, had hij direct op een andere school gezeten. En hier ook een poppenhoek, bouwhoek, verfbord en een krijtbord, een hele grote spelletjes kast. Ook een hoek met constructiematrialen. Poly M is ook een grote hit.
Hier 6 kleuterklassen met allemaal hun eigen poppenhoek, bouwhoek, zandtafel en weet ik het allemaal. Ook een ontdekkingshoek die iedere keer veranderd (magneten, apparaten slopen etc) Ze krijgen overigens wel zo nu en dan wat werkbladen mee om thuis te oefenen, maar zie dat niet echt als huiswerk.
Geen poppenhoek en bouwhoek op school??? Waar spelen ze dan mee als ik vragen mag. Hier zitten de kinderen altijd gezellig in de kring en daar beginnen de lessen. Een groepje krijgt een opdracht (leuk en speels opdrachtje) een ander groepje gaat knutselen. Als er een kindje is wat even niet mee wil doen, dan is dat ook prima. Ze kunnen natuurlijk niet helemaal hun eigen gang gaan, er zijn regels, maar spelen staat wel voorop. Zo zijn ze ook minstens een half uur buiten op een dag of als het regent mogen ze klauteren in het gymlokaal. Mijn dochtertje krijgt wel engels op school, maar dat vind ik alleen maar goed voor de ontwikkeling. Hier werken ze met het piramide thema, dus door het herhalen van bepaalde woorden en die in zowel opdrachtjes als spel terug te laten komen. Ook weten de kinderen precies wat er van hun verwacht wordt doordat 's ochtends verteld wordt hoe de dag er uit gaat zien. Juist doordat de lessen speels gaan kunnen alle kinderen meedoen, zelfs als ze het niet helemaal snappen. Ze richten zich op het niveau van het kind en geven de kinderen de uitdaging die ze aan kunnen. Erg fijn en ik merk dat mijn dochtertje het ook geweldig vind.
Om de overgang van kleuters naar groep 3 te verkleinen kun je net zo goed in groep 3 nog wat meer laten spelen... Ik vind het altijd een beetje een ongemakkelijk argument om vanwege het verkleinen van de overgang van A naar B, B dan maar te gaan vervroegen.
Niet heel topic gelezen...Onze dochter , net op school, schrijft nu ook al haar eigen (moeilijke)naam.... En idd trots.. Over het toetsen.. De vragen zijn vorig jaar met me besproken en zaten echt "moeilijke" vragen tussen... Beredeneren... Echt iq test achtig... Wat ik mij meer afvraag, hoe er met de resultaten wordt omgegaan... Want een kind kan makkelijke een slechte score hebben, omdat het zn dag niet heeft.. Geen zin heeft, niet lekker is etc.. Ik vind soms wel dat ze te veel vragen van de kleuters.. Onze zoon kwam laatst met een "geschreven boodschappenlijstje" thuis...mmet daarachter geschreven wat het per stuk kostte, en onder de dubbele streep alle bedragen bij elkaar opgeteld en het totaal bedrag.. Ook wist hij mij te vertellen dat de uil van de efelingreclame een steenuil is,.. En dat je meerdere soorten hebt.. En beschreef hij vervolgens nog even de oehoe.... Dan krabbel ik even achter mn oren en denk ik wel.... Is het niet too much?!
Oja.. Ze moesten ook de namen voor vader en moerdier kennen.. En Het kind... Ok poes, kater kitten.... Maar ook ooi voor vrouwelijk schaap... En beer voor mannelijk varken... (En nog meer) Vraag me af hoeveel volwassenen dit niet weten..
Tja, uiteraard is dat zo.. Maar dan nog zal je in de kleuterklassen ook meer moeten doen als alleen maar spelen en daar doelde ik op (meer aanreiken ipv alleen spelen: zoals ik schreef sociale vaardigheden ontwikkelen, jezelf beter leren uitdrukken, kleine taken d.w.z. 1 per week, spelenderwijs bezig zijn met getallen en letters, actief bezig met rollenspellen, dingen uit de natuur etc etc). Van nooit iets hoeven behalve spelen, naar een klein beetje spelen in groep 3 en veel 'moeten' leren tja die overgang blijft gigantisch.. Dan mijn inziens liever ook iets meer dingen aanreiken in de kleuterklassen en kijken wat een kind oppikt en daar eventueel individueel of in kleine groepjes op in springen. Zo wordt hier op school onder andere in kleine ongeveer gelijkwaardige groepjes naar een aparte taaljuf gegaan waarbij ze al dansend, spelend, zingend bezig zijn met taal. Ene groepje kan iets meer, andere groepje heeft ten opzichte daarvan iets meer aandacht nodig. Vinden alle kinderen hartstikke leuk en ze hebben helemaal niet het idee iets te moeten leren.
Hihi grappig ze zijn hier nu ook bezig met het thema dieren en hun jongen (tja voorjaar he ). Naar een boerderij geweest en weet ik wat uitgelegd gekregen door een boer.. Hartstikke leuk! Ik moest zelf bij sommige dieren en jongen inderdaad goed nadenken haha. Kreeg nu net de vraag:'Mama wanneer gaat een vogel naar huis?'. Naar huis? 'Ja, van school of van opa en oma'. Echt zo'n heerlijke kindervraag die dan in dat hoofdje op komt
Ik vind ooi, ram en lam best logische woorden hoor om te leren in de kleuterklas. Past prima bij het thema lente.
Het past prima bij het thema lente... Maar papa varken een "beer" en "zeug" Maar ze moesten ook alle woorden weten EN schrijven he!!.. Zo leerden ze ookde vormen... Prima... Ook logisch... Maar ook "bol" "kubus" en "cilinder".... ik vind dat toch net een beetje TE...
Dat soort dingen vind ik juist heel goed passen in de kleuterklas. Kennisoverdracht is niks mis mee, ook/juist niet bij kleuters. Maar je kunt zo ontzettend veel leer-dingen doen met gesproken taal. Er is een berg taalonderwijs te geven d.m.v. zingen en rijmen, voorlezen/vertellen, etc. Werken aan woordenschat, taalgevoel, plezier met taal ook, dat soort dingen. En basale rekenvaardigheden zitten in allerlei spel verwerkt, bijvoorbeeld in bouwen, het delen van speelgoed/eten, etc. Maar dat ze al moeten leren schrijven en rekenen (het boodschappenlijstje van de zoon van Cerberus ) dat vind ik echt iets voor groep 3. En dat een kleuter die nog niet zo lang stil kan zitten / zich kan concentreren, dat die moet binnen blijven / nablijven als een werkje nog niet af is... ik kan me voorstellen dat dat niet zozeer iets aanleert over 'ik moet de volgende keer sneller werken', maar meer een goede basis legt voor faalangst of een hekel aan school krijgen...
Oh, dat gaat zo ver dat ik dat nog niet eens bedacht had...! Is het een school met een bijzondere onderwijsvorm?
Ok dat is wel een beetje te zeg m.i. helemaal cilinder ed Hier wel dus lam, geit, schaap etc aan het schrijven (of leggen met voorgedrukte letterkaartjes), maar zeug, ooi etc.. Nee. Pfoe pittig in groep 2 bij jouw oudste dan zeg!
zo dus... de woorden vallen wat weg omdat mijnheer met geel potlood had geschreven... inclusief lidwoorden
Eind groep 2 kan ik me hier nog wat bij voorstellen. Voor kinderen in groep 1 zou ik dit overdreven vinden...
Moeten ze dat echt al uit hun hoofd schrijven of hangt er ergens een voorbeeld? Zou dat anders best pittig vinden en niet echt thuis horen in de kleuterklas maar bij groep 3. Mijn dochter kwam pas ook thuis met geschreven dingetjes, maar dan hangt er in de klas wel een voorbeeld.
Heel veel hoor, word zelf aanbevolen door CB om thuis alleen maar moedertaal te praten, lijkt me vreselijk voor zo'n kind om dan ineens daar "gedumpt" te worden zonder jezelf duidelijk te kunnen maken, niemand snappen.. vind dat echt zo zielig altijd.. en die ouders doen ook geen moeite om NL te leren, er moet een tolk of hulpouder worden ingeschakeld voor 10-minuten gesprekken Het scheelt dat in ons klassen (groep 1/2) gemixed zitten (we hebben 2 groepen 1/2, dus ze leren van elkaar en helpen elkaar) onze klas begint met 12-13 leerlingen en groeit uit naar 17-18 en staan standaard 2 juffen op EN een onderwijsassistente (en dan komen er ook nog vrijwilligers extra werkjes doen) dus er is genoeg aandacht voor kindjes die nog geen NL spreken maar ook voor kindjes die dat al goed kunnen. Onze zoon moest naar een speciale school vanwege taalachterstand, had een mega stempel geweest, nu zit ie hier op school en presteert ie zelfs bovenmaats omdat ze precies kunnen inspringen op de dingen die nodig zijn, dus ook als er geen taalprobleem is, zo zit een vriendin haar dochter een groep hoger omdat ze het zo goed deed. De kindjes kunnen heel snel NL trouwens, binnen een paar weken spreken en vooral begrijpen ze al heel veel, dat kan met zoveel 1 op 1 aandacht en leren van medestudenten.