Hoeveel boterhammen eten jullie peuters?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by ikkie97, Sep 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Op de site van het voedingscentrum staat dat de aanbevolen hoeveelheid brood voor een kind van 1-3 jaar, 2-3 sneetjes per dag is.

Nou eet onze bijna peuter 's morgens 1,5 of 2 boterhammen en tussen de middag meestal 2 en soms wel 3 boterhammen....
    Dus gemiddeld zeker 4 boterhammen per dag. Is dit teveel?

Hij weegt 13 kg, dit is iets bovengemiddeld maar dat is zijn lengte ook. Qua BMI zit hij prima. Hij is zeeeer actief, rent en klimt de hele dag. Avondeten eet hij iets minder veel.

2. Daan90

Daan90 Bekend lid

Mar 10, 2013
    651
    3
    18
    Hier sochtends en smiddags 1 boterham, doe vrijwel nooit volledig op gaat. Maar ze krijgt dan ook altijd fruit of rouwkost erbij. Ik ben zelf niet zo'n broodfan, dus vind 4 a 5 boterhammen vrij veel voor een peuter. Zou dan liever kiezen voor een alternatief naast de boterham ipv een boterham extra (salade, fruit, eitje, komkommer, tomaatjes enz).

3. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Dochter is pas 16 maanden, maar ze krijgt 's ochtends een boterham en 's middags 2.

4. baby001

baby001 Bekend lid

Mar 5, 2015
    897
    18
    18
    Dochter is 23 mnd en eet sochtends 1 boterham en smiddags meestal 2.5. Ik laat haar zelf bepalen, ze zal dan wel honger hebben. Ze heeft ook weleens tijden gehad dat ze smiddags bijna niks at.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Hier zouden ze ook veel brood kunnen eten. Als ik het zou toestaan 's ochtends 2 en 's middags 3.

Ik vind teveel brood ook niet zo best dus ze krijgen 's ochtends wisselende ontbijtjes (pap, havermout, yoghurt met van alles erin) en 's middags 2 boterhammen aangevuld met ei, rauwkost, nootjes, fruit, zalm, avocado e.d.

Ik vind steeds brood eten erg eenzijdig en het beleg niet zo heel gezond. Daarom wissel ik af Zodat ze meer verschillende voedingsstoffen binnen krijgen.

6. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,869
    5,107
    113
    Meestal in de ochtend een halve boterham en één in de middag. Maar onze dochter is geen grote eter.

7. Regina88

Regina88 Niet meer actief

4 zeker. En soms bij erge trek een 5e. Of als we eens brood eten s avonds zoals een tosti pf soep met broodjes. Dan iets van 6 op een dag.
    Maar mijn zoon is echt een brood kind en zou er met gemak 8 kunnen eten op een dag

8. Ingtwiede

Ingtwiede Actief lid

Jul 18, 2013
    299
    52
    28
    Mijn dochter ontbijt met pap, en eet tussen de middag 1 boterham, Soms gaat hij niet helemaal op, de andere dag eet ze nog een beschuitje erbij.

9. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,625
    113
    Hier 2 boterhammen 's ochtends en 2 's middags (of crackers), dus ik vind het niet zo vreemd. Hij laat wel altijd de korstjes liggen...

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik vind het niet vreemd hoor.
    Momenteel eet hij er hier 's morgens 1 en 's middags 2, maar hij heeft ook een periode er 's morgens 2 gegeten en 's middags 3.
    Je zou anders ook 's middags 2 boterhammen kunnen geven en dan nog iets van fruit erbij ofzo.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het ook wel veel, hier geen echte broodeters. Maar ook al waren ze dat wel geweest, hier wordt de broodmaaltijd (sowieso tussen de middag) altijd aangevuld met rauwkost.

12. vd21

vd21 Niet meer actief

Mijn dochter van 1.5 eet ook wel 4 boterhammen op een dag en vaak ook nog crackers.
    Ze eet daarnaast avondeten en als t aan haar ligt meer dan 2 stuks fruit dus vind dat geen probleem. Wij zijn zelf ook echte broodeters

13. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Hier aten ze alledrie minimaal 4 boterhammen per dag. En nu nog steeds hetzelfde eigenlijk, ze zij niet steeds meer gaan eten ofzo.

14. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Met moeite hou ik de rem erop dat het bij 3 boterhammen blijft ;)... Mijn peuter van ruim 3 jaar heeft wel iets te hoog BMI, dus we proberen zo veel mogelijk op te letten. Ze zou best wel meer willen ;).

Zoals er veel variatie is bij volwassenen zie je die uiteraard ook bij kinderen. De een is actiever dan ander, de een heeft snellere stofwisseling dan de ander.

Als je geen probleem met gewicht/BMI hebt, dan is alles toch prima? Of het nu 1, 2, 4, 6 of 8 boterhammen zijn?

Mijn zoon van nu 9,5 jaar eet ongeveer 7-8 boterhammen per dag, naast fruit, rauwkost, melk, sap, koekje, 2 keer opscheppen avondmaaltijd en toetje (soms ook 2 keer)... Ik denk wel vaker: waar laat je dat allemaal!? Maar hij is een slanke kerel, dus ik laat het maar gaan ;).

15. zigzag

zigzag Fanatiek lid

Oct 21, 2015
    1,970
    686
    113
    Female
    Heb even naar je banner gekeken; rond die leeftijd at mijn zoontje ook 2 boterhammen 's ochtends en nog eens 2 's middags. Wat volgde was een groeispurt ;) Ik volg hem gewoon, ik smeer er 1; als hij nog honger heeft dan vraagt hij vanzelf voor een 2e. Overigens doe ik het nu zo dat hij 's ochtends 1 boterham krijgt en een stuk fruit. Als hij dan nog steeds honger heeft krijgt hij nog een cracker/beschuit o.i.d. 's Middags wil hij er meestal maar 1, maar ook dat wisselt. Soms eet hij een groot broodje weg alsof het niks is en krentenbollen wil hij er standaard 2 van (niet dat hij die wekelijks krijgt, maar om de hoeveelheid aan te geven).

16. Boommm

Boommm Niet meer actief

Smiddags een boterham, soms 1,5. Sochtends eet ze pap.

17. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier wisselend van 2 tot 4-4,5 sneetjes per dag.
    Normale kinderen met normaal gewicht.

Ik heb wel omgerekend ivm dat ze ook havermoutpap eten. En mij oudste dochter eet eigenlijk altijd roggebrood ipv tarwebrood. En ze krijgen ook komkommer en tomaatjes aanvullend erbij. Of een ei. Misschien kun je dat ook doen?

18. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

Aug 23, 2015
    1,614
    1
    36
    Same here..

19. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik wil graag dat ze gevarieerd eten en de jongste heeft de neiging zich te overeten
    Oudste eet 1-2 boterhammen per dag, heel soms 3.
    Jongste eet er meestal 3 op een dag.
    Per maaltijd ligt de max op 2 en kiezen ze zonodig nog wat anders.

20. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,292
    17,177
    113
    net 2 geworden, meestal smorgens 1 en smiddags 1, heel soms vraagt ze om meer

Share This Page