Kleuterschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Shakes, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een puur informatieve vraag, omdat ik als Belg het Nederlandse systeem niet ken. Ik lees net in een ander topic dat kleuters in NL vanaf 4 jaar naar school gaan, klopt dat?

En wat doen jullie dan voordien met jullie kindjes? Zitten ze tot dan thuis of in de crèche?

Ik vraag het omdat in Vlaanderen kindjes al vanaf 2,5 jaar naar de kleuterklas kunnen. En voor zover ik kan zien, gaan de meesten dan ook. Omdat onthaalmoeders en crèches niet staan te springen om oudere kindjes op te vangen, maar ook omdat die kindjes vanaf die leeftijd ook echt wel klaar lijken voor iets nieuws, wat meer uitdagingen... En op de uitzondering na lijkt dat ook altijd goed te gaan.

Hoe zit dat dan in NL?

2. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Vanaf 4 jaar inderdaad naar school, voor die tijd op een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of gewoon thuis. Of een andere manier van oppas.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Vanaf 2,5 jaar mogen kinderen in nederland naar de Peuterspeelzaal. Maar dat is over het algemeen max 2 ochtendjes in de week.

Verder zitten ze tot die tijd op kdv als ouders werken. Hier wordt wel rekening mee gehouden met de hogere leeftijd en er zijn echt programma's als voorbereiding op school waar tegenwoordig ook kdv's mee werken (gelijk aan peuterspeelzaal) .

4. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Hier mogen de kinderen 4 dagdelen maximaal naar de speelzaal en mogen peuters al op tweejarige leeftijd naar de speelzaal.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier gaat ze vanaf 3 maanden naar het kinderdagverblijf, 1.5 dag per week. Vanaf dat ze 3 jaar is zit ze op de peutergroep, vergelijkbaar met peuterspeelzaal en min of meer een schoolritme + volgens VVE programma (Uk & Puk, van 0-4jr).
    Vanaf 4 jaar starten ze inderdaad op de kleuterschool...

Maar goed, er zijn natuurlijk kinderen die vaker gaan of helemaal niet gaan. Die keus is dan nog vrij voor de 4 jaar.

6. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Hier vanaf 2 jaar naar de peuter 2 ochtenden in de week en nog 1 middag naar de gastouder, de andere dagen ben ik of mijn man thuis.

Verder nog wel peutergym maar ik vind het prima zo, ik vind het Belgische systeem zo "raar". Ze zijn nog zo klein en uitdaging is nodig maar daar ben je als ouders juist ook zelf verantwoordelijk voor. De basis voor de hele ontwikkeling incl normbesef wordt nu gelegd en dat wil ik toch grotendeels zelf doen ;)

7. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier is ze nog thuis,met 2 gaat ze naar de peuterspeelgroep van het kinderdagverblijf,peuterspeelzaal zelf bestaat niet meer in mijn gemeente.verder mogen kinderen hier in Nederland vanaf 4 jaar naar school maar ze zijn pas leerplichtig vanaf 5 jaar.groep 1 en 2 zijn kleuterklassen en vanaf groep 3 beginnen ze echt met leren schijven,lezen en rekenen,ze besteden hier wel al een beetje aandacht aan in de kleuterklassen.

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, in België zijn er nu eenmaal niet zo veel mogelijkheden voor ouders om zo veel thuis te blijven. De meeste mensen werken hier gewoon voltijds.

En de kleuterschool is natuurlijk vooral spelen hè, het is geen school.

9. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Je moet de kleuterschool inderdaad niet vergelijken met de basisschool. Het is meer zoiets als de peuterspeelzaal, alleen dan een andere naam.. :)

10. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier in FR ga je naar school in het jaar dat je 3 wordt. Onze oudste zit dus al in het 2e jaar. Hier 3 kleuterklassen maar vanaf het 2e gedeelte van het eerste schooljaar wordt het toch al wel wat schoolser. Voor onze oudste was het echt een verademing dat hij al mocht, ik heb er eigenlijk ook weinig moeite mee gehad. Onze jongste wordt dit weekend 3 en die mag in September naar school. Hij is dan 8 maanden ouder dan z'n broer toen hij naar school ging maar in zijn geval ben ik dan wel weer blij dat hij die extra maanden heeft. Hij is er voor mijn gevoel nog niet echt helemaal klaar voor namelijk.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik merk dat er in NL inderdaad meer ouders meer thuis zijn bij de kinderen. Hier ook. 2x een ochtendje speelzaal. Verder gelukkig nog lekker thuis. Over een jaar moet ze al een hele dag, dat is al zo snel!

Deel Deze Pagina