Vervanging vakantie

Discussie in 'De lounge' gestart door Kimmie1983, 26 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmie1983

Kimmie1983 Actief lid

5 aug 2008
    255
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik werk partime bij een klein bedrijf als administratieve kracht samen met nog 1 collega. Als ik op vakantie ga, vervangt zij mij (20 uur). Haar kinderen zijn al volwassen, dus is ze ook erg flexibel.

Ik heb zelf een dochtertje van 2 jaar en ik probeer zo veel mogelijk de vrije dagen van mijn collega op te vangen, door een oppas te regelen, mijn man neemt weleens een dag vrij of door te ruilen met het kinderdagverblijf (dan ruilt mijn collega weer een dag met mij).
    Maar nu gaat ze 3 weken op vakantie en mijn baas zegt heel makkelijk: regel het maar met Kimmie1983.
    Nu voel ik me aan de ene kant heel schuldig, omdat ik mijn collega niet zo makkelijk kan vervangen dan zij mij, maar aan de andere kant denk ik: als het voor mij zo moeilijk wordt om te vervangen, omdat ik voor mijn dochtertje opvang moet regelen, plus ik werk niet voor niks partime, dan hoort mijn baas toch een vervanger te regelen? (dat wil hij liever niet omdat het extra geld kost en omdat het werk nogal privacy gevoelig is).

Hoe denken jullie hierover?
    In elk geval bedankt voor het lezen en eventuele reacties.

Groetjes!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Super lastig. Ik weet niet oe overwerk bij jullie is geregeld maar volgens mij mogen ze dat wel van je verlangen.

Heb je een cao?

3. tulip

tulip Niet meer actief

hmm, lastig ja. Ik zou toch niet 3 weken fulltime gaan werken omdat je baas geen vervanging wil regelen. Een keer een dagje is wat anders.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou een gesprek aangaan met je baas. Dat je het oké vindt om je collega incidenteel te vervangen, dus af en toe een dagje, maar dat 3 hele weken voor jou niet haalbaar is.
    En dan kunnen jullie met z'n drieën samen misschien nadenken over een andere oplossing. Je collega heeft recht op vakantie, maar jij bent echt niet verplicht om 3 weken lang 20 uur extra te werken.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Weet je dat zeker?

In sommige bedrijven staat namelijk wel dat een werkgever je kan verplichten tot overwerk of meerwerk.

Geen idee of dat dan ook voor 3 weken geldt.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Gewoon overwerk of meerwerk kan verplicht worden, maar 3 weken lang, 20 uur per week zou ik écht niet meer redelijk vinden.

TS: check de CAO als jullie onder een CAO vallen, of anders het arbeidsvoorwaardenreglement van jullie bedrijf.
    Maar ook als het volgens de CAO zou mogen, zou ik toch een gesprek aangaan, om een andere oplossing te vinden.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk niet dat ze je kunnen dwingen, zeker niet voor zo'n periode en extra uren. Maar dat moet je even in je contract nakijken.

Is het niet mogelijk om iemand anders van binnen het bedrijf een aantal uren over te laten nemen (of om mijn part de baas zijn vrouw ;) )? Dat die makkelijke klusjes doet, en jij de lastige. Evt doe je dan een dagje meer. Of werk mee naar huis?

Ik zou het zeker bespreken dat dit toch wel erg gevraagd is voor die periode..

8. Kimmie1983

Kimmie1983 Actief lid

5 aug 2008
    255
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!
    Het gaat in principe alleen maar om telefoonaanname. Het overige administratieve werk is goed te doen op de dagen die ik normaal werk.

Misschien inderdaad een idee om iemand met een andere functie binnen het bedrijf te vragen. Of anders het antwoordapparaat wat meer inschakelen.

Ik was vooral benieuwd of ik nu zo'n 'slechte collega' ben dat ik niet alle vakantiedagen wil/kan vervangen.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.227
    36.003
    113
    Ik zou het niet doen. Ik zou gewoon niet weten hoe ik voor 3 weken lang een oppas zou moeten regelen, dus dat zou hier gewoon niet eens een optie zijn. Vind je dus absoluut geen onredelijke collega.

10. Skye

Skye Niet meer actief

Hier op mijn werk gaat het precies hetzelfde! We moeten het maar onderling regelen en lukt dat niet, dan kan degene gewoon geen vrij krijgen!! Nu is mijn bazin ook wel weer zo dat ze ervoor zorgt dat ik niet heel de dag aanwezig hoef te zijn en in mijn geval kan ik eigenlijk altijd heel goed oppas regelen, maar als ik vrij wil, dan is het voor mijn collega weer wat moeilijker. Zij komt dan vaak echt alleen maar op de drukste uren werken.

Maar dat wil niet zeggen dat het zo op deze manier hoort hoor. Als je collega vrij wilt, dan is je baas degene die moet zorgen dat er een vervanger is.....en als jij niet kan, dan is dat pech voor hem!! Hij is degene die dat maar moet regelen.

Deel Deze Pagina