Baby 6 weken wil kleine beetjes, tips aantal voedingen afbouwen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Martini, 9 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Hoi!
    Onze zoon is morgen 6 weken en weegt ongeveer 5400 gram.
    Volgens het consultatiebureau moet ik op 6 voedingen van ongeveer 120 zitten, of eventueel al op 5 x ongeveer 150. In ieder geval uitkomend op ongeveer 800 ml per dag.
    Ik krijg er maar geen echt ritme in bij hem, elke voeding bieden we een fles aan van 120 (135 klaargemaakt dus) en soms drinkt hij hem leeg, maar meestal drinkt hij tussen de 80 en 115 op en valt OF in slaap OF hij wil gewoon niet meer, houdt lippen stijf op elkaar, duwt speen uit z'n mond of zuigt gewoon niet meer en kijkt je breed lachend verzadigd aan. Als hij in slaap valt proberen we alle trucjes, luier tussendoor verschonen, sokken en broekje uit, kriebelen en alles, maar vaak is hij niet meer wakker te krijgen.

Gevolg is dat hij soms na een uur, maar meestal na 2/2,5 uur weer een beetje wil drinken, dan wil hij meestal ongeveer 50 of 60 hebben.

Ik zit nu op 8 of 9 voedingen per dag. 's Nachts gaat het wel goed meestal. Hij krijgt de laatste rond 23.30 (drinkt meestal dan tusseen 95 en 115) en komt meestal rond 3.00 / 3.30 en dan pas weer 's morgens rond 7.00. (maar ook weleens om 6.00)

Al met al zitten we nogal te hannessen hiermee en ik zou graag willen weten of jullie misschien tips hebben om ervoor te zorgen dat hij wel de hele fles leegdrinkt. Of moet ik echt op vaste tijden gaan voeden en hem laten huilen tot het weer tijd is?
    Of zou het vanzelf over gaan? Hij heeft dit al vanaf het begin gedaan (we zaten eerst op 10 a 11 voedingen, dus het gaat al beter!), ik heb eerst fulltime afgekolfd en ben sinds een week over op volledige kunstvoeding.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
    Groeten, Martini

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Martini,

Je zoontje drinkt nu nog maar hele kleine beetjes en gevolg is dat hij snel weer trek heeft begrijp ik. Welke fles en speen gebruik je nu en hoe snel drinkt hij zijn flesje leeg? Soms drinken kindjes minder per keer omdat het drinken te lang duurt. Hij zou 15-20 minuten mogen drinken. Mocht het langzamer gaan dan kan je een groter speentje proberen.

Mocht dit niet van toepassing zijn, dan zou ik je adviseren om het even af te wachten. Je zoontje is nog erg jong en dan willen sommige kindjes gewoon erg vaak drinken. Dat gaat na een tijdje vanzelf beter!

Groetjes Linda

3. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.109
    622
    113
    Hoi Linda,
    Ik gebruik de Avent fles met speen 2 (vorige week overgestapt). Als hij de fles wel helemaal leegdrinkt doet hij er zeker niet langer over dan 15 a 20 min. Ik heb zelf niet de indruk dat het aan de fles of de speen ligt.

Ik wacht het inderdaad gewoon nog even af!

Bedankt voor je antwoord!
    Gr. Martini

Deel Deze Pagina