Bij Extinction Rebellion houden ze blijkbaar nogal van lijm. Naar het schijnt moet de politie bij hun acties dat losweken met cola. Laat het nou net zijn dat Coca Cola er niet bepaald om bekend staat een duurzaam bedrijf te zijn. https://www.globaldata.com/data-insights/consumer/coca-cola-greenhouse-gas-emissions-2091495/ Hoewel ik zelf echt milieubewust probeer te leven heb ik totaal niks met deze acties. Überhaupt niks met activisme. Je bereikt er vooral mee dat mensen de problematiek totaal niet serieus nemen.
Ach er is al lang een idee. Een plan. We weten het precies hoe het moet en waar de grenzen ongeveer liggen. Alleen te weinig mensen zijn bereid om het leven waar ze in opgegroeid zijn op te geven voor een duurzame toekomst. We hebben als mensheid in nog geen 200 jaar de aarde zo vervuild en overbevolkt dat als we nog enkele jaren zo doorgaan is het complete evenwicht zoek. En zal de mensheid uiteindelijk z’n eigen ondergang in werking stellen.
Eigenlijk slaan we nog steeds extreem door de verkeerde kant op. Er is als wereld nog een mogelijkheid om het tij te keren, maar dan zullen alle zijlen bijgezet moeten worden. Je kan spreken voor armoede, maar dit is een feestje ten opzichte van wat de mensheid te wachten staat. Armoede in Nederland betekend nog steeds een dak boven je hoofd en kunnen eten. En hoe schrijnend de verhalen soms ook zijn. Als we zo doorgaan en niet snoeihard op de noodrem trappen, dan zal straks een groot deel van de wereldbevolking omkomen van de honger en zal er onvoldoende vers drinkwater zijn. Er is geen enkel probleem op deze wereld groter of belangrijker dan het klimaat en het milieu. Mits je om de toekomst van je kinderen geeft. Ik deel hem nog maar een keer.
Je kan veel meer van dit soort dingen delen. Maar ik vind het totale hysterie. En ben het er totaal niet mee eens.
Dat geen enkel probleem groter is dan het klimaat. En de ongelooflijk neerbuigende toon waarmee ze over armoede praat alsof het niks is.
Ik begrijp @tuc wel. Heb zelf jaren onder de armoedegrens geleefd in NL, en heb nu nog steeds vriendinnen die minima zijn. En ook al leefden we onbewust best duurzaam-- consuminderen, alles tweedehands, weinig vlees, geen verre vakantie, als je altijd iedere cent moet omdraaien en je grootste zorg is of er morgen ook wel een maaltijd op tafel staat, dan is het gewoon lastig om aan het grotere plaatje van de klimaatcrisis te denken. Ook op andere vlakken denk ik wel dat er veel meer problemen zijn dan alleen het klimaat, zoals racisme (en dat zeg ik als vrouw van een buitenlandse man, dus zelf ook de nodige ervaring mee). En ja, in NL is het inderdaad zo dat je zelfs in armoede (meestal) een dak boven je hoofd hebt, maar dat maakt het niet minder schrijnend. Maar om tuc dan maar onder de ontkenners te scharen? Naar mijn weten leeft ze toch best milieubewust. Klimaatontkenners zijn echt wel van een heel ander kaliber. Ik begrijp best dat er mensen zijn die het klimaatprobleem niet als *enige* probleem zien. Maar, en hier komt de maar, ik denk tegelijkertijd dus wel dat het allemaal met elkaar verweven is. Door de klimaatcrisis zal de armoede vergroten, als er niks gebeurt zullen er meer mensen vluchten naar andere gebieden, waardoor racisme zal toenemen. Etc. Daarom vind ik het zeker prioriteit om de klimaatcrisis aan te pakken maar niet op zo'n manier dat de minima er last van hebben, wat helaas vaak wel het geval is.
Oh maar ik zeg nergens dat het niks is of dat er niks aan gedaan moet worden he. Je kan ook armoede bestrijden en als nog klimaat en milieu boven aan je prioriteiten lijst houden. Door nu bijvoorbeeld vol in te zetten op het verduurzamen van sociale huurwoningen heb je direct twee vliegen in een klap. Besparing van energie en lagere energiekosten voor mensen die niet veel te besteden hebben. Ook mensen met een koophuis komen in aanmerking voor allerlei potjes wanneer ze onder een bepaalde inkomensgrens vallen. Ik kijk zeker niet neerbuigend naar armoede. Jij bent zelf degene die neerbuigend kijkt op het grootste probleem dat we nu hebben door het klimaathysterie te noemen. Maar klimaat is is het onderliggende probleem van alles. In Nederland hebben we het goed, ook als je arm bent en onder een bepaalde grens leeft. Maar dat alleen als je de situatie vergelijkt met echte armoede. Kijk eens wie de grote prijs betaald voor ons comfortabele leven in het westen? Er zijn in afrika landen waar mensen nu soms de hele dag moeten lopen voor water omdat de putten die er zijn zijn opgedroogd doordat een fabriek zoveel water uit de grond trekt dat het water is opgedroogd in hun eigen putten. Of kijk naar Afghanistan. Dit werd geteisterd door overstromingen waardoor vele mensen hun huis kwijt raakte. Maar nog erger een groot deel van de oogst in dat gebied is deels verwoest. De radboud uni heeft onlangs berekend dat wanneer alle nu beschikbare landbouwgrond gebruikt zou worden voor het verbouwen van gewassen voor menselijke consumptie (dus niet voor veevoer) dan zou hiervan de gehele wereldbevolking van eten voorzien worden. Maar nee nu wordt regenwoud gekapt om soya voor ons vee te verbouwen zodat wij er hier weer goedkopen burgers van kunnen draaien. Maar door soya en andere eetbare planten te verbouwen voor menselijke consumptie heb je veel minder land nodig om hetzelfde aantal mensen te voeden met een gezond volwaardig dieet. Je kan er dus met de bestaande hoeveelheid ruimte een groot probleem in de wereld enorm verminderen. Minder uitstoot, minder honger. En we kunnen heus nog wel dieren houden en af en toe vlees eten. Maar wel veel minder. Dus nee, ik kijk niet neerbuigend naar armoede. Ik vind het een enorm serieus probleem. Maar je kan het niet los zien van milieu en klimaat! Mits je buiten je eigen landsgrenzen durft te kijken.
Ze noemt het zelf klimaathysterie. Dus dan doet het er eigenlijk niet eens zo toe hoe bewust iemand zelf leeft. En ik denk dat in Nederland al best veel wordt gedaan en in gang gezet om het juist ook voor de minima behapbaar te houden. Wil niet zeggen dat meer hulp niet welkom is. Maar we moeten ons ook realiseren dat iedereen een steentje bij moet dragen en moet veranderen. Ook de minima. Ik heb jaren lang op en net onder de grens geleefd samen met mijn kind. Maar heb me nooit arm gevoeld en altijd kunnen eten en me vrij kunnen bewegen.
Ik vind dat je wel neerbuigend praat over armoede. En met "als je onder een inkomensgrens komt zijn er potjes". Klinkt leuk, maar dat gaat enkel over de heel lage inkomen, laten we zeggen: bijstandsniveau. Als die dure klimaat toepassingen zijn voor modale mensen ook niet te betalen. En dan zijn dat mensen met een doodnormaal inkomen, die nu een energierekening zien die door het dak gaat. Ja, je kunt best zelf wat aanpassen om te besparen, maar het houdt ergens op. En juist die groep komt nooit ergens voor in aanmerking. Ik zeg nergens dat mensen in Nederland het het moeilijkst hebben. Maar zo goed als dat jij het omschrijft heeft niet iedereen het hier. Basisscholen waar ontbijthoekjes ingericht worden voor kinderen waar er geen geld is. Nee, het is geen Afrika, maar voor een land als Nederland vind ik het dieptriest. En ik heb er veel moeite mee dat het klimaatgebeuren je dan zo door de strot wordt geduwd.
Ik vind dit én én. Armoede is een groot probleem, wereldwijd maar ook in Nederland zijn de verschillen tussen arm en rijk veel te groot. Maar het klimaat is net zo goed een groot probleem. Het is niet alsof er maar 1 probleem tegelijk kan bestaan. Daarnaast kan (en zorgt) klimaatverandering juist voor een nog grotere kloof tussen arm en rijk, waardoor armoede een nog groter probleem wordt.
Ik heb nergens ook gezegd dat het klimaat helemaal geen probleem is, maar terugkomend op de mafketels waarover dit topic gaat, daarover werd hier gezegd: ze moeten wel zoiets doen om de boodschap duidelijk te maken. Dan zeg ik nee, er zijn imo grotere problemen. Jij en anderen vinden dat niet, nou ook prima. Wat ik dan wel weer bijzonder vind is dat hier snel gedaan wordt alsof ik geen mallemoer om het milieu geef, omdat ik dit hysterie vind doet het er volgens @Huismuisie niet toe of ik milieubewust leef. Terwijl in andere topic de vliegreizen je om de oren vliegen en er in andere doodleuk gezegd wordt dat men geen truien aan doet, geen dekens oid gebruikt en de verwarming gewoon op volle toeren draait als dat dan nodig is. Beetje selectief in mijn ogen.
Het klimaat wordt je nu door de regering door je strot geduwd omdat het klimaat zich anders straks zelf door onze kinderstrotjes duwt. Dus voor ons is het nu door de zure appel heen bijten. Niemand heeft ooit beweerd dat het leven zonder uitdagingen komt. En waar een wil is is een weg. Mijn ouders verduurzamen hun jaren 60 woning nu zelf. Het dak goed isoleren. Alle wanden geïsoleerd. Zonnepanelen op het dak. Ze doen het allemaal zelf, want geen geld voor een aannemer. De verwarming is daar nog nooit hoger dan 18 graden gezet, al toen wij jong waren, je trekt maar een extra trui aan. Ze hebben ook altijd een moestuin gehad. Daar wordt voor een groot deel van het jaar van gegeten. En er zijn altijd uitzonderingen die de regel maken. Maar mensen verwachten te veel, voor te weinig geld met een te grote impact op klimaat en mensen (weteldwijd) Onze rijkdom, is uitputting voor een groot deel van de wereld. Duurzaam leven is niet alleen weggelegd voor rijke (in Nederlands) mensen. Het is een kwestie van opvoeding. En zo lang er mensen blijven roepen dat er geen ruimte is voor klimaat maatregelen omdat sommige mensen het niet kunnen betalen, zullen die mensen dit ook zo blijven voelen. Heel veel is een kwestie van anders gaan leven, nieuwe keuzes maken, je zelf misschien nieuwe dingen leren. Maar vooral ook stoppen om aldoor te benoemen hoe zwaar het allemaal wel niet is en hoe erg je in de steek gelaten wordt. En nogmaals er zijn zeker schrijnende gevallen. En is alle hulp voor die mensen is meer dan welkom.
Hoezo selectief. Als ik die topics lees dan zou ik dat precies zo reageren. Jij benoemd zelf dat je vind dat al dat klimaat ons door de strot wordt geduwd en dat je vind dat armoede in Nederland een belangrijker probleem is dat aangepakt moet worden. Dus is die zin doet het er niet zo heel veel toe hoe duurzaam je zelf leeft als je vindt dat er andere problemen nijpender zijn dan klimaatveranderingen en de doelen die hiervoor zijn om het probleem aan te pakken. En verder super fijn dat je dat zelf wel doet. Want we moeten het met zn alle doen. Dus dat doet er in die zin wel degelijk toe. Maar niet in het licht van de uitspraken die je net deed.
Ik vind het hilarisch dat je een filmpje deeld van een man die zijn hele leven lang betaald de wereld over heeft gevlogen en dat ook nog vele malen vaker dan de gemiddelde mens die vervolgens andere mensen op de vingers probeert te tikken terwijl hij en zijn team opnieuw! De wereld over reizen om de documentaire te maken. Hoezo hypocriet.
Ik heb voor de mensen die echt duurzaam en bewust leven heel veel respect. Zij mogen ook echt een inbreng hebben! Helaas is er op dit moment een enorme groep ( vooral jongeren) voor wie het blijkbaar “hip” is om zich zorgen te maken over het milieu, het is een soort rol, mode-accessoire geworden. Check hun insta en zie de vele vliegreizen die ze gemaakt hebben, de weggooikleding die bij de Primark weg komt en de vele festivals die bezocht worden. Die plakken zich nu dus ook vast aan vliegtuigen en staan vooraan in demonstraties. Hoe bizar! Tuurlijk kun je in je eentje niet het klimaat redden maar als je er zelf al niet naar leeft hoe durf je dan anderen de les te lezen? Do as I say, not as I do. Als ik iets vreselijk vind… daarbij: ik denk dat wij de aarde niet gaan redden. Die is al miljoenen jaren oud en kent perioden van (extreme) warmte en (extreme) koude. Ook als wij niets meer doen en niet meer bestaan zal het klimaat wijzigen. Helaas. We zullen het vast wat kunnen afremmen als de hele wereld heel strikt zal sturen op verminderen uitstoot maar dan nog zal het klimaat wijzigen en opwarmen. Ik denk dat we onze rol als mens, en helemaal als Nederland, veel te groot maken. De aarde en het klimaat is niet maakbaar.