Klimaatactivisten slaan toe op kunst

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Dubbelgeluk, 27 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    De bewustwording en verandering die hij creëert met deze productie is vele malen hoger dan de schade, veroorzaakt door het maken van de serie.
    Dus ik snap eerlijk gezegd niet wat je zo hilarisch vindt.

2. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Iemand die met een peuk in de hand jongeren zegt niet te roken komt ook niet geloofwaardig over ook al heeft die persoon een punt. Iemand die met zijn vele gereis vele malen meer schade aan het milieu heeft toegebracht dan de gemiddelde mens kan beter zeggen dat hij met de kennis van nu spijt heeft en het laatse stuk van zijn leven blijven waar hij is ipv doodleuk zelf alweer (prive) vliegtuig naar vliegtuig instappen om vervolgens anderen te zeggen dat niet te doen. De hypocrisie spat ervan af. Doe wat ik zeg niet wat ik doe.....dat is de boodschap die hij geeft: Ik ben een hypocriet.

Zuul, NiVa0230, bloem82 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Met het eerste stuk ben ik het met je eens. Met het tweede stuk niet.

Er zijn zeker periodes geweest van warmte en kou. Zo nu en dan een ijstijd en dan weer een iets warmere periode. Maar het ontstane evenwicht is aan het wankelen gebracht. Door de mens.
    We hebben er een bende van gemaakt, in nog geen 150 jaar is de wereld nu bijna verwoest.

Mensen hebben de capaciteit om na te denken. Om dingen naar hun hand te zetten met kennis. Dat betekend dat we wat kunnen doen als mensheid om te zorgen dat het evenwicht weer terug komt. Maar daarvoor moeten (pijnlijke) keuzes gemaakt worden.

Je kan er ook voor kiezen om geen keuze te maken en zo door te gaan. Ook dan komt het uiteindelijk wel goed. Maar er zullen heel veel mensen en dieren sterven door honger, gebrek aan schoon water, pandemieën, overstromingen, orkanen en ander natuurgeweld. De mensheid zal vrijwel compleet uitsterven. En dan komt er wel weer wat evenwicht terug.

Het is een keuze die we nu nog hebben. Onze neus ophalen of er wat aan doen.

Verder lees je aldoor dat vliegreizen slecht zijn. Dat klopt, het is vervuilend. Maar wanneer je veganistische eet (en daarbij niet alleen maar exotische vervangers eet) en een beperkte kledingkast hebt die je niet aldoor aanvult met nieuwe items, dan is een keer per jaar een vliereis maken helemaal geen groot probleem. In het geheel is het ongeveer 2-3% van de volledige uitstoot. Ons shopgedrag is goed voor 10% en de veestapel voor ongeveer 40%.

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Probeer het in perspectief te zien. Zoals hierboven iemand al aangaf. Armoede hier in NL is nog altijd ‘rijkdom’ voor de mensen die in Pakistan door overstromingen hun hele hebben en houwen zijn kwijtgeraakt.
    Helaas is de verontwaardiging tav dat soort rampen helaas een stuk kleiner dan die tegenover klimaatactivisten. Ik steun de acties niet, maar ik kan de paniek evenwel begrijpen. Maakten we ons ook maar wat meer zorgen. Het is geen hysterie, er is gewoon echt een gigantisch probleem waar wij onze kinderen mee opzadelen.

Mamafiets, ClaireDeLune, Saartje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    #65 Huismuisie, 6 nov 2022
    Laatst bewerkt: 6 nov 2022
    Het is niet geheel terecht wat je zegt. Hij zelf vliegt al best een tijd nog nauwelijks.
    En roept al jaren dat je niet gewoon maar moet vliegen omdat het kan. En dat is iets wat hij zelf dus ook al heel lang niet meer doet.

Maar goed. Als is hij hypocriet. Hij heeft wel een punt. Dus een beetje kinderachtig is het natuurlijk wel. Omdat jij zelf je hele leven slecht hebt gedaan ga ik echt mn gedrag niet aanpassen hoor. Ik ga ook lekker door met de wereld naar de klote helpen.

6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Ah, whataboutism. Daar zijn we weer hoor. Tsja, als bioloog blijf je niet in je studeerkamer. Een team van wetenschappers dat reizen maakt omwille van wetenschap en educatie, om ons allemaal bewust te maken van de prachtige en vooral ook kwetsbare natuur op ons plannetje. Vreselijk hoor.

Hij is al veel minder gaan vliegen en zelfs gestopt lang voordat vliegschaamte een woord werd. En hoe je bij die privé jet komt???

Mamafiets en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    #67 citroenrasp, 6 nov 2022
    Ik vraag me af hoeveel "grijs" levende mensen eigenlijk sir David Attenborough kennen. Volgens mij zijn het vooral mensen die toch al vrij milieubewust leven die weten wie dit is. Dus of het echt bewustwording teweegbrengt is nog maar de vraag.

Ik vind practice what you preach en het goede voorbeeld geven toch wel erg belangrijk wil je serieus genomen worden. En daarmee komen we weer ontopic, want dit is toch wel iets dat ik helaas mis bij de (meeste) klimaatactivisten.
    Maar ja, roepen dat de aarde naar de klote gaat is natuurlijk ook makkelijk maar zelf ook actief iets eraan doen om dat te voorkomen, zoals niet meer per vliegtuig reizen, natuurlijk minder makkelijk voor de meesten. Ook als je veganist bent, dan nog blijft de luchtvaartindustrie één van de meest vervuilende industrieën ter wereld.

Loufoque vindt dit leuk.
  8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Zo voelt het klimaatgedram voor mij:

wereldkaart-Jeroen.jpg

Als het kabinet echt wat wil doen, dan pakken ze Tatasteel bijv. aan. Dan verbieden ze Schiphol maar om transfervluchten uit te voeren (dat mensen alleen maar overstappen hier, schijnt een substantieel deel van de vluchten te zijn), wat mij betreft fikse prijsverhogingen om vliegverkeer in te perken. Dat ze überhaupt nog overwegen om in Lelystad een vliegveld te openen is toch ook zo onlogisch als het maar kan? We moeten wat dat betreft ook toe naar veel veel minder vluchten, de vervuiling zo hoog kan niet gemeten worden, maar die is er wel degelijk! Het kabinet meet ook met twee maten, zolang het hun past kan het wel. Maar anders ....
    Schiphol en werkgelegenheid, bladiebla, maar als het zo is gesteld met het klimaat als ze voorstellen (ik vraag het me eerlijk gezegd af, maar dat terzijde) dan komen we sowieso in armoedige omstandigheden terecht zoals hier ook al eerder genoemd werd, nou, dan kunnen we er maar beter direct aan wennen toch? o_O

bloem82, NiVa0230, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Zie jij het kabinet en klimaatactivisten als één en hetzelfde? Is geen verwijt oid, ik ben alleen nieuwsgierig waar die grote afkeer voor klimaatactivisten in het algemeen vandaan komt.

Saartje33 vindt dit leuk.
  10. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    #70 Felice, 6 nov 2022
    Oh nee absoluut niet! Ik heb meer het idee dat de klimaatactivisten de kleine minderheid is waar het kabinet wel naar wil luisteren :rolleyes: zoals met zoveel minderheden. Je zou ook eens een niet-politiek-correcte reactie geven als kabinet :|

Maar het heeft zeker raakvlakken met elkaar, geeft ook een soort wisselwerking.

Edit: de afkeer voor klimaatactivisten.... Ik heb sowieso een afkeer voor activisten. Zet je tijd en energie om in iets nuttigs, bedenk iets wat wel werkt. Zoals die jongen die bezig is met het project om plastic uit de oceanen te vissen. Snap dat niet iedereen dat kan hoor, maar er valt altijd wel ergens een steentje aan bij te dragen.

tuc en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Dit snap ik niet….als de wereld vergaat dan stop je met al die dingen die je noemt. Dan ga je niet een soort koehandel toepassen en zeggen: oh, dat kan eigenlijk best want ik compenseer het door mijn afval goed te scheiden ( bijvoorbeeld). Als het echt zo erg gesteld is is dat je vindt dat je je moet vast plakken aan unieke kunst en al die andere acties die dan ineens legitiem zijn, dan kan ik me zo’n denkwijze niet voorstellen. De dingen die noodzakelijk zijn, die moeten dan door. Alle luxe niet!

Clairemin, NiVa0230, SAARC en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Volgens mij is het grote probleem juist dat er veel te WEINIG aandacht voor het klimaat is geweest. En zoals met alles in Rutte 1,2,3 en 4, worden problemen genegeerd tot ze een crisis zijn.

Chayammy en Saartje33 vinden dit leuk.
  13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Rutte noemt bijna alles een crisis, doet er vervolgens niets mee, hoop gewauwel.

Tijd voor een nieuw kabinet wat mij betreft.
    (Sorry, geheel off topic)

En nog wel een vraag, hoe gaat dan dan in andere landen? Landen die ècht een verschil kunnen maken zoals de USA? Rusland? China? Daar ben ik wel benieuwd naar.

14. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Nog een aanvulling: de beïnvloeding van het klimaat en onze aarde komt niet door vliegen+eten+kleding. Het is een enorme optelsom van hoe we tegenwoordig leven. Grote huizen, veel asfalt en bestrating, allerlei apparaten in huis (wasmachine, dubbele ovens, jacuzzi’s, tv’s), iedereen heeft een mobiele telefoon of twee, allerlei reizen/uitstapjes die we normaal vinden zoals subtropische zwembaden, festivals en overdekte ijsbanen, tropisch fruit eten in de winter, we rijden overal heen voor tripjes, werk en visites, we produceren enorm veel wat overal heen vervoerd wordt, enorm veel afval, we eten teveel, enz enz enz enz.

En ik? Ik ben net zo schuldig als ieder ander. Alleen…ik denk dat deze levensstijl in combi met groeiende wereldbevolking waarvan ook de welvaart over het algemeen toeneemt en een aarde die niet maakbaar is, ervoor zorgt dat we het niet gaan stoppen. Dan zouden we terug moeten naar de plaggen hutjes op de hei met een veel kleinere wereldbevolking…

We kunnen vast heel veel doen, maar ik heb niet de illusie dat we het tij kunnen keren. Het evenwicht is verstoord maar om het echt om te keren is iets nodig wat onmogelijk is.
    Dus ja, we moeten aan de bak. Maar niet afschuiven op anderen en vooral goed realiseren wat ook consequenties zijn van wat je roept/wenst. En dat doen wat je van anderen verlangt, zeker als je in gedachten houdt dat onze volledige levensstijl bijdraagt. Dan kun je dus niet zeggen: ik eet geen vlees dus ik kan vliegen. Want het is niet alleen vlees eten, vliegen of kleding, maar alles wat je gedurende de hele dag en je hele leven doet.

Clairemin, citroenrasp, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

Niet als 1 en dezelfde. Maar het heeft duidelijk verband. Rutte/de VVD hebben helemaal niks met het milieu, anders hadden zij in eerdere kabinetten allang in gegrepen. Door de invloed van D66 (wat ik dus wel een stelletje klimaatdrammers vind) moet er nu iets aan gedaan worden op hysterische wijze. Want het staat als een paal boven water dat er nooit een kabinet gekomen was als de overige partijen niet toegegeven hadden aan het klimaat gedram van o.a. rob Jetten.

Felice vindt dit leuk.
  16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Amen

tuc vindt dit leuk.
  17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Die landen hebben of een fascistoïde rechtse regering, of een president die gegijzeld wordt door de minions van de vorige, fascistoïde rechtse president. En de ego's van de bijbehorende leiders, en hun persoonlijke en nationale belangen bij hoge consumptie van olie, gas en goedkope plastic wegwerp massaproductie, zijn te groot om je bezig te houden met zoiets als de toekomst voorbij je eigen regeringstermijn of de ellende buiten je eigen landsgrenzen of in de armere delen van je eigen land.
    Maar hey, als de aarde nog 2 graden warmer wordt, zijn het ook niet die landen waar ze in t moeras belanden. Dat zijn wij. Dus ja, laten we als klein landje, dat ook nog een veel te grote broek aan heeft qua belasting van de aarde, dan maar 1. Zelf onze verantwoordelijkheid nemen ten aanzien van onze eigen natuur, en 2. Herrie blijven maken over wat er wereldwijd moet veranderen, mede namens de landen naar wie helemaal niet geluisterd wordt en die te druk zijn met overleven om internationaal een vuist te maken.

Chayammy vindt dit leuk.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

En daar komt dan weer de ware VVD aard. Die grote bedrijven pakken ze niet aan, want daar zitten hun stemmers. Dat moet absoluut een afspraak in het coalitieakkoord geweest zijn. Van de grote bedrijven blijven we af maar verder krijgen jullie (D66) carte blanche.

Clairemin, citroenrasp en Felice vinden dit leuk.
  19. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Met andere woorden, van die grootmachten hoeven we niks te verwachten.

Ik vind inderdaad: een betere wereld begint bij jezelf. Dus in dat opzicht helemaal met je eens, maar als het kabinet hier nou eens met Schiphol bijv. begint en het vliegverkeer aanpakt, dat is iets wat grote impact op het milieu heeft èn wat ook zichtbaar is voor andere landen.
    Maak OV goedkoper zodat we met z'n allen gezamenlijk in de bus of trein kunnen reizen. Veel beter dan apart met de auto. Maar ja ... Niet te betalen... Er liggen zulke simpele oplossingen voor de hand en die willen ze niet zien.

Klimaatactivisten helpen daar niet bij.

tuc vindt dit leuk.
  20. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Eens. Een grote verschuiving in ons gedrag is nodig, vervoer is er daar één van. En in coronatijd zagen we dat best veel online kan inmiddels. Europa zou volop moeten inzetten op aantrekkelijkheid vsn het treinverkeer door goede verbindingen. En trek de subsidie uit de luchtvaart en stop die in de treinen. En ook op het onderwerp dat je zorgvuldig lijkt te vermijden: veeteelt is een enorme uitstoter, terwijl we het echt niet meer op deze schaal nodig hebben.

Mamafiets, Chayammy, ClaireDeLune en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina