mijn moeder is haar nieuwe tuin aan het renoveren. Het is een smalle en diepe tuin, rond de 5.5 m breed en 15 meter diep. Aan de ene kant is de eerste drie meter een witte muur, daarna een meter of 5 schutting en daarna wat lage planten met de buren. Aan de andere kant loopt een soort gedeelde oprit (met meerdere mensen) die ze nu helemaal wil afsluiten. Vraag is gebruiken we hiervoor schutting of klimop? Schutting is meteen dicht itt klimop, maar we zijn bang dat het te veel een tunnel gevoel wordt door aan beide kanten dan geen natuurlijke begroeiing te hebben. Ik heb foto's aangehangen, een deel van de planten in de tuin gaat weg (dat rare hekje na het terras is al weg) en voor de rest komt er gras daar. het poortje links bij het terras gaat helemaal dicht (je kan dan alleen achter in de tuin naar binnen) zodat er meer privacy komt. Wie heeft er een vrij smalle tuin en heeft wel aan beide zijdes een schutting?
Onze tuin is ook 5,5 m breed. Aan de zuidkant heb ik klimplanten tegen de schutting en de noordkant tuinposters
Zelf vind ik schuttingen niet zo mooi. Wij hebben geen vergelijkbare tuin, maar onze enige buren hebben wel een schutting gezet op het gedeelte waar onze tuinen hij elkaar komen. Wij hebben er hoge planten tegenaan gezet die tot bovenaan de schutting komen. En leibomen (overigens in overleg met hen hoor, dus niet zonder dat zij er van wisten , we hebben erg fijne buren). Dan wordt die hele kant groen. Maar en en kan dus ook. Schuttingen zodat het direct dicht is, en daar dan planten tegenaan zodat het wel groen wordt.
Dit ziet er ook wel leuk uit! We willen alleen wel aan het budget denken, dus een afsluitband voor het gras en dan daarachter een mini-border wordt misschien toch weer te kostbaar
Ik vind 5,5 meter breed helemaal niet smal. En ik zou gaan voor schutting want klimop hou je werk mee. Hier is er ooit iemand geweest die dacht schutting met klimop, pff wat een werk constant.
Persoonlijk zou ik klimop doen of schutting+ begroeiing. Maar ik zou ook nadenken over hoe de tuin gaat zijn voor je moeder als ze ouder wordt en misschien niet meer alles kan. Is er dan voldoende hulp om de klimop te snoeien? Of is een schutting dan toch makkelijker?
jullie hebben wel gelijk dat een klimop wel idd toch zeker 1 a 2 keer per jaar gesnoeid moet worden. Misschien toch idd niet ideaal. en op zich een paar kleine klimmers er tegenaan leiden kan altijd nog. Wij hebben de Toscaanse Jasmijn in onze tuin en die groeit veel rustiger, geeft wat bloemtjes en breekt het een beetje op.
Geen klimop! Wat een onkruid. Je kunt er ook wat ligusterhaagjes planten. In het voorjaar zijn die nog niet duur (nog niet in pot), paar tientjes voor enkele meters. Na 2 jaar heb je al een volle haag.
Het is op dit moment een zooi in de tuin dus mijn excuses alvast Tuin staat op de planning om volgend maand te gaan verhogen enz..
Je kan ook tussen de schutting een rek met gaas en alleen dat stuk een jasmijn of iets tegenaan zetten. Klimop zou ik zelf niet doen. Mij teveel werk en rommel. Onze tuin is 6 meter breed, beide kanten gewoon een schutting. Met een hangplant aan de schutting en aan de andere kant een zak met plantjes erin is het al snel leuker.
Wij hebben een schutting bestaande uit klimop en wat een onding. Met twee keer per jaar snoeien kom ik niet toe. Zeker met veel zon en regen groeit dit als kool en ziet het er al snel onverzorgd uit. voor mij dus nooit meer.
De border is bij mij nu niet helemaal netjes bijgehouden maar ik heb de borderband zelf met bakstenen gemaakt die de oude bewoners hadden laten liggen en die uit het gras kwamen (die lagen als een paadje met stapstenen door het gras.
Ik zou kiezen voor deels schutting en deels een haag. Een haag is erg fijn voor vele dieren. Vogeltjes, insecten zoals (nacht)vlinders en bijvoorbeeld ook egels op de grond. Ze kunnen er schuilen, eten vinden, overwinteren (vlinders) en zelfs nestelen. Verder is groen natuurlijk ook veel gezelliger om naar te kijken. Mocht je schuttingen kiezen, kies dan aub geen afgesloten schuttingen in beton gegoten of zo. Het is juist zo fijn als dieren van tuin naar tuin kunnen.
Klimop woekert enorm en maakt alles kapot. Wij trekken nu nog steeds nieuwe scheuten uit van klimop die al zeker 15 jaar weg is (op 3m aan de andere kant van onze erfgrens) Dus wat je ook beslist, geeeeeeeen klimop haha.
Maakt het qua kosten nog uit? Je kan ook half hoge schutting met daarboven een rek doen. Dan kan je een mooie clematis Armandii of clematis Rubens Montana laten groeien.