klimop of schutting in tuin? Wie wil meekijken

Discussie in 'De lounge' gestart door julia80, 2 jul 2025 om 09:12.

1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.645
    2.412
    113
    mijn moeder is haar nieuwe tuin aan het renoveren. Het is een smalle en diepe tuin, rond de 5.5 m breed en 15 meter diep.
    Aan de ene kant is de eerste drie meter een witte muur, daarna een meter of 5 schutting en daarna wat lage planten met de buren.
    Aan de andere kant loopt een soort gedeelde oprit (met meerdere mensen) die ze nu helemaal wil afsluiten.
    Vraag is gebruiken we hiervoor schutting of klimop?
    Schutting is meteen dicht itt klimop, maar we zijn bang dat het te veel een tunnel gevoel wordt door aan beide kanten dan geen natuurlijke begroeiing te hebben.
    Ik heb foto's aangehangen, een deel van de planten in de tuin gaat weg (dat rare hekje na het terras is al weg) en voor de rest komt er gras daar. het poortje links bij het terras gaat helemaal dicht (je kan dan alleen achter in de tuin naar binnen) zodat er meer privacy komt.

Wie heeft er een vrij smalle tuin en heeft wel aan beide zijdes een schutting?

Bijgevoegde bestanden:

2. Knalrood

Knalrood Bekend lid

6 jun 2024
    548
    576
    93
    Mijn tuin is 13 bij 6 en ik heb aan beide kanten een schutting.
    Zal straks even een foto maken.

julia80 vindt dit leuk.
  3. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.750
    911
    113
    Vrouw
    Onze tuin is ook 5,5 m breed. Aan de zuidkant heb ik klimplanten tegen de schutting en de noordkant tuinposters

image.jpg image.jpg

4. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.750
    911
    113
    Vrouw
    image.jpg image.jpg Even kijken of ik de foto’s zo recht krijg.

5. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.842
    7.475
    113
    Zelf vind ik schuttingen niet zo mooi. Wij hebben geen vergelijkbare tuin, maar onze enige buren hebben wel een schutting gezet op het gedeelte waar onze tuinen hij elkaar komen. Wij hebben er hoge planten tegenaan gezet die tot bovenaan de schutting komen. En leibomen (overigens in overleg met hen hoor, dus niet zonder dat zij er van wisten :D, we hebben erg fijne buren). Dan wordt die hele kant groen.
    Maar en en kan dus ook. Schuttingen zodat het direct dicht is, en daar dan planten tegenaan zodat het wel groen wordt.

Saartje33 en julia80 vinden dit leuk.
  6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.645
    2.412
    113
    heel graag!!

7. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.645
    2.412
    113
    Dit ziet er ook wel leuk uit! We willen alleen wel aan het budget denken, dus een afsluitband voor het gras en dan daarachter een mini-border wordt misschien toch weer te kostbaar

8. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.694
    1.452
    113
    Ik vind 5,5 meter breed helemaal niet smal. En ik zou gaan voor schutting want klimop hou je werk mee.
    Hier is er ooit iemand geweest die dacht schutting met klimop, pff wat een werk constant.

julia80 vindt dit leuk.
  9. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    4.038
    6.207
    113
    Vrouw
    Persoonlijk zou ik klimop doen of schutting+ begroeiing. Maar ik zou ook nadenken over hoe de tuin gaat zijn voor je moeder als ze ouder wordt en misschien niet meer alles kan. Is er dan voldoende hulp om de klimop te snoeien? Of is een schutting dan toch makkelijker?

julia80 vindt dit leuk.
  10. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.645
    2.412
    113
    jullie hebben wel gelijk dat een klimop wel idd toch zeker 1 a 2 keer per jaar gesnoeid moet worden. Misschien toch idd niet ideaal.
    en op zich een paar kleine klimmers er tegenaan leiden kan altijd nog. Wij hebben de Toscaanse Jasmijn in onze tuin en die groeit veel rustiger, geeft wat bloemtjes en breekt het een beetje op.

Saartje33 vindt dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.372
    6.945
    113
    Geen klimop! Wat een onkruid. Je kunt er ook wat ligusterhaagjes planten. In het voorjaar zijn die nog niet duur (nog niet in pot), paar tientjes voor enkele meters. Na 2 jaar heb je al een volle haag.

Neuzeke en julia80 vinden dit leuk.
  12. Knalrood

Knalrood Bekend lid

6 jun 2024
    548
    576
    93
    Het is op dit moment een zooi in de tuin dus mijn excuses alvast :p
    Tuin staat op de planning om volgend maand te gaan verhogen enz..
    IMG_1379.jpeg

julia80 vindt dit leuk.
  13. Koalabeertje3

Koalabeertje3 Actief lid

22 apr 2025
    249
    278
    63
    Vrouw
    Je kan ook tussen de schutting een rek met gaas en alleen dat stuk een jasmijn of iets tegenaan zetten. Klimop zou ik zelf niet doen. Mij teveel werk en rommel.
    Onze tuin is 6 meter breed, beide kanten gewoon een schutting. Met een hangplant aan de schutting en aan de andere kant een zak met plantjes erin is het al snel leuker.

14. Zeebra

Zeebra Fanatiek lid

5 aug 2020
    1.015
    1.290
    113
    Vrouw
    Wij hebben een schutting bestaande uit klimop en wat een onding. Met twee keer per jaar snoeien kom ik niet toe. Zeker met veel zon en regen groeit dit als kool en ziet het er al snel onverzorgd uit.

voor mij dus nooit meer.

15. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.750
    911
    113
    Vrouw
    De border is bij mij nu niet helemaal netjes bijgehouden maar ik heb de borderband zelf met bakstenen gemaakt die de oude bewoners hadden laten liggen en die uit het gras kwamen (die lagen als een paadje met stapstenen door het gras.

16. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.345
    697
    113
    Utrecht
    Ik zou kiezen voor deels schutting en deels een haag. Een haag is erg fijn voor vele dieren. Vogeltjes, insecten zoals (nacht)vlinders en bijvoorbeeld ook egels op de grond. Ze kunnen er schuilen, eten vinden, overwinteren (vlinders) en zelfs nestelen. Verder is groen natuurlijk ook veel gezelliger om naar te kijken.
    Mocht je schuttingen kiezen, kies dan aub geen afgesloten schuttingen in beton gegoten of zo. Het is juist zo fijn als dieren van tuin naar tuin kunnen.

Nellie4 en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.836
    4.179
    113
    Vrouw
    Klimop woekert enorm en maakt alles kapot.
    Wij trekken nu nog steeds nieuwe scheuten uit van klimop die al zeker 15 jaar weg is (op 3m aan de andere kant van onze erfgrens)
    Dus wat je ook beslist, geeeeeeeen klimop haha.

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.408
    12.402
    113
    Maakt het qua kosten nog uit? Je kan ook half hoge schutting met daarboven een rek doen. Dan kan je een mooie clematis Armandii of clematis Rubens Montana laten groeien.

19. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    172
    55
    28
    Ik zou een schutting doen. Als je klimop niet goed bijhoudt/snoeit, dan verwilderd dat ook enorm.

20. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.351
    11.978
    113
    Een smalle laurierhaag is ook mooi en een goed alternatief voor bijv een hek met klimop.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina