Klimop of toch maar niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 24 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw

    Bij ons was het ook echt geen fabel.
    De hele muur was gewoon lelijk geworden van die rommel incl de voegen.
    Het zuigt zich helemaal vast helaas.
     
    jolien 1986, littlemunchkin en mamameer vinden dit leuk.
  2. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Schutting leuk maar op de muur drama.
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Je hebt langzaamgroeiende klimop en snelgroeiende klimop. Wij hebben aan het einde van de tuin gaaswerk wat met langzaamgroeiende klimop begroeid is. Het duurde wel 2 jaar lager dan dat van buren met snelgroeiende klimop voor het aardig gevuld was, maar het woekert niet als een gek en het kost dus ook niet veel tijd om te snoeien.
    Al kan het in muren wel echt ontzettend vast gaan zitten.
    Leibomen misschien ook een idee?
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.356
    113
    Ik vind klimop dramatisch... Bij mijn ouders heeft het de hele gevel verziekt. Ze knippen het regelmatig af, hebben al eens alles verwijderd. Dachten ze, want het groeit gewoon door, wat ze ook doen.

    Wij hebben het helaas tussen alle huizen op de hekken, door de gemeente geplant... we moeten het zeker vijf keer per jaar bij knippen en dan nog groeit het soms over de schuur (en verziekt daar de dakgoot ed)...niet alle buren letten even goed op namelijk. :| En al het ongedierte dat er in zit... :eek:
     
  5. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij hebben nu hetzelfde, verschrikkelijk!
     
  6. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.838
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hadden het ook in een eerder huis. Vooral het snoeien was voor ons een drama. Alle troep die er van af komt. Je luchtwegen gingen er dicht van zitten. Kies iets anders!
     
  7. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit dus. Wij wonen in de polder (op een dijk) en hebben dus last van ratten. De oude bewoonster heeft bedacht dat een laurierhaag en klimop een goede afrastering is tussen ons en de buren. Helaas had de buurman vroeger kippen en de andere kant op (nog geen 500m) staan paarden. Daar kunnen ze dus eten vinden en bij ons in het weiland hebben ze hun holen.
    Dat vind ik op zich prima, kan er vrij weinig aan doen, het is redelijk ver van het huis af en als we in de tuin zijn rennen ze weg.
    Niet voor niks dat de grootste hobby van de buren hun honden achter ratten aanrennen is.

    Maargoed, de laurier en klimop zijn bij het huis en daar komt het probleem, de ratten verstoppen zich daarin om niet gezien te worden. Dan horen we weer geritsel en zien we weer zo'n dikke staart :|

    Binnenkort gaat al het groen eruit en komt er een schutting. Ik vind die ratten zo vies :mad:
    Mocht er in de buurt dus last zijn van ratten, doe het niet! (En helaas zitten ze tegenwoordig overal, ook in steden.)
     
  8. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ook klimop is giftig! Ik heb het wel in de tuin als schutting, maar de kinderen zijn nooit alleen in de tuin en dan is het prima. En er is ook een verschil tussen giftig en giftig, ik zou bijv nooit taxus neerzetten..

    Een nadeel van klimop tegen een muur is dat de muur heel lelijk wordt als je het ooitweg zou halen. Wij hebben het tegen gaas groeien. Twee keer per jaar de heggenschaar erover, is dan even minder mooi, maar dat is maar heel even. En gezellig dat er nu vogels in nestelen, maar achterin de tuin hebben we er ook Spitsmuisjes in ( wel schattig zijn ze, het zijn vleeseters en vinden ons dus niet interessant en komen niet binnen).
     
    tuc vindt dit leuk.
  9. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Blauwe regen is erg giftig, ook de peulen die er vanaf komen vallen. Misschien niet handig mbt de kindjes.
     
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik heb de clematis Armandii en die is erg mooi. Hij bloeit 2x per jaar. In april en in juni. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat maakt dat je zo graag de muren wilt laten begroeien?
     
    tuc vindt dit leuk.
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    In ons vorige huis hadden we een rek tegen de muur waar de druif tegenaan groeide. Stond leuk en je hebt er in de zomer nog druiven van.
    Nu hebben we tussen ons en de buren in een klein stuk gaas met druif en clematis. Ik zal straks een foto maken.
     
    tuc vindt dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Om meer groen in de tuin te halen;)
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Klopt zag ik ook al, die komt er dus helaas niet.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    :eek::eek:
     
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    0067D2AD-B3A3-4F9C-AC32-126F8B62CC49.jpeg De druif en clematis.
     
    jolien 1986 en tuc vinden dit leuk.
  16. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    Zo ziet onze muur er nu uit. Ik verwacht dat het er nog wel af gaat als ik flink ga boenen maar dit is dus van een half jaar ofzo. Toen we het huis kochten zat het er nog niet, toen we de sleutel kregen wel.
    Kan mij voorstellen dat als je jaren klimop laat groeien tegen je muur, je muur echt wel beschadigd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Wij hebben ook klimop in de tuin. De vorige bewoners hebben het behoorlijk laten woekeren. Wij hebben inmiddels een container vol verwijderd. Wat een enorme wortels/stronken kunnen die hebben.
    Het is rotzooi, maar ziet er wel gezellig uit. Zorg dat je het niet in de buurt van je huis aanplant. En houd het goed bij. En informeer naar de langzaamgroeiende. Volgens mij hebben die een kleiner blad.
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij hebben clematis tegen de muur. Niet winterhard, maar ondertussen hebben we er dit jaar al twee keer bloeitijd mee gehad. Prachtig dan. En dat zal dus nog wel een paar keer herhalen dit jaar.

    Klimop is echt smerig, groeit extreem hard en jawel, het verzwakt je muren. Hier vaak genoeg gezien.
     
  19. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Bij ons groeit er een klimop tegen het huis.
    Verschrikkelijk ding zeg!
     
  20. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ik loop vaak langs een huis waar de schutting helemaal scheef staat door de klimop. Vindt het een prachtige groenblijver maar als klimop bloeit valt het me wel op dat er allemaal dikke vliegen op af komen.
     

Deel Deze Pagina