Dag dames (of zijn hier ook heren actief?), Hopelijk nemen jullie het mij niet kwalijk dat ik binnen dring in jullie forum. Ik heb een beetje rond gegoogled en kwam zo bij jullie uit. Ik zou graag wat ervaringen en kennis uitwisselen. Mijn vrouw en ik zijn inmiddels ruim 1,5 jaar bezig om zwanger te raken. Na een misdiagnose door mijn huisarts en diverse onderzoeken voor mijn vrouw en mij, is vast komen te staan dat ik onvruchtbaar ben - de exacte benaming weet ik even niet meer - en zijn er vlekjes gevonden op mijn rechter zaadbal. In verband met het verdacht van zaadbalkanker ben ik afgelopen woensdag 2x geopereerd, waarbij niet alleen de betreffende zaadbal is verwijderd, maar ook een TESE is gedaan op de andere. Helaas was de uitslag van de TESE negatief. Nu hadden wij zelf al rekening gehouden met deze uitslag en overwegen nu de mogelijkheden van KID. Links en rechts lees ik verschillende dingen over deze procedure en het is moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. Wat zijn jullie ervaringen (voor wie het betreft) en wat zijn de valkuilen/aandachtspunten? Groetjes, Charly
Jeetje Charly, wat heftig! Niet alleen de spanning over de vlekjes, maar ook over de TESE. Wat een rotdag zal het geweest zijn voor jullie. Wanneer krijg je de uitslag van de vlekjes? Sterkte met alles in ieder geval en beterschap! Over KID na een mislukte TESE. Je hebt een paar dingen waar je uit moet kiezen. Allereerst of je een geregistreerde donor wilt of niet. Als je geen geregistreerde donor wilt (dus dat jullie kinderen de donor kunnen traceren na 16 jaar) dan ben je verplicht uit te wijken naar België. Wil je wel een geregistreerde donor, dan kan je in NL en Duitsland terecht. Dan moet je bedenken of je een voor jullie bekende of onbekende donor wilt. Denk aan een broer, een vriend, een kennis. In NL zijn de wachtlijsten flink gestegen. Er zijn 5 ziekenhuizen/klinieken in NL die aan KID doen en de wachtlijsten zijn meestal meer dan een jaar. Soms kan je die verkorten door wederkerigheid, dus dat is iets om overna te denken. In B en D zijn geen of amper wachtlijsten. Let ook op de kosten, deze verschillen per kliniek/ziekenhuis. Dit zijn een beetje de grote dingen wat betreft KID. Hoop dat je hier iets aan hebt. Liefs Dreamer
Beste Charly, Allereerst: je hoeft je niet te verontschuldigen hoor! Dit forum is er voor iedereen die met vragen zit of gewoon haar/zijn verhaal kwijt wil! Wat een verontrustende berichten hebben jullie gekregen! Kan me goed voorstellen dat het een grote schok geweest is!! Dreamer heeft alles wel zo'n beetje uitgelegd geloof ik. Wij zijn zelf bezig met IUI-d in Dusseldorf (inderdaad ivm de kortere wachtlijsten, eigenlijk géén en dat er toch gebruik wordt gemaakt van B-donoren). Ik wilde nog wel even toevoegen: blijf praten, blijf praten! En vooral geen overhaaste beslissingen nemen. Bij ons is alles heel snel gegaan vwb KID na de TESE maar dat is vooral omdat wij ons al die tijd al op het ergste voorbereid hebben. Ik hoop dat de vlekjes niets verontrustends zijn! Heel veel sterkte in elk geval. En mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust!
heey charly. wij zijn ook met iui-d bezig in dusseldorf. wij hadden inderdaad geen wachtijden. maar verschrikkelijk als je zulke uitslagen krijgt. bij mijn mannetje kon al helemaal geen tese. hij heeft een chromosoomafwijking en ze hadden voor de uitslag ons al ingelicht over icsi en wij hebben intussen tijd ook over gehad over kid als icsi dus niet lukte met 3 keer. maar helaas kon dat voor ons al helemaal niet en zijn we gelijk voor kid gegaan. je zou ook al wel kunnen vragen bij je zorgverzekeraar over hoe en wat is per verzekeraar anders.wij zitten bij menzis en wij hebben de 1ste iui-d gehad en we weten nu nog niet wat we vergoed krijgen van hun (omdat het in het buitenland is). maargoed we wouden gewoon beginnen. sterkte met alles
Thanks voor jullie reacties en medeleven! We krijgen dinsdag 8 juni de uitslag van het zaadbalonderzoek. Spannend idd... Morgen hebben we een afspraak bij onze gynaecoloog om te kijken wat zij voor ons kunnen doen. Zijn jullie doorverwezen of hebben jullie zelf contact gezocht met de kliniek in Dusseldorf? Ik lees hier ook wat dingen over Genk en ene dr. Ombelet. Weten jullie daar iets van? We zijn ook bezig geweest met een A-donor maar na zijn laatste emailtje vrezen we dat dit niks gaat worden. Hij schreef namelijk dat zijn vorige donatie op "natuurlijke wijze" (dus ik neem aan sex...) had plaatsgevonden en dat is voor ons GEEN OPTIE! NO WAY!! Iedereen mag zelf bepalen hoe ver ze hierin willen gaan, maar dit gaat ons te ver.... We hebben dus nog wel wat research te doen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in D. Groetjes, Charly
heey charly. wij hebben zelf contact genomen met dussedorf. over genk weet ik niks van. je moet inderdaad zelf bepalen hoever je met alles wil. wij hebben gewoon het zh laten zoeken naar een match van mijn man.
UHm charly ga noooooooooooit naar ombelet! Wat een grote l*l is dat! Je kunt het geen mens noemen. Mijn nieuw fert zh wilde me nu met mijn zwangerschap terugsturen naar hem voor de evaluatie van mijn zwangerschap, maar echt ga nooit maar naar die man! Afschuwelijk. Hoe hij heeft gelogen over uitslagen e.d! En dan zo ineens zegt ach ja hebt heb je moet of voor kid of adoptie. Op de dag van de uitslag nou dan zakt je wereld in elkaar. Maar die man nooit meer!!
Hoi Charly, Jeetje wat een spannende tijden voor jullie! De meeste meiden hebben je al het een en ander verteld over KID. Bij ons was net als bij Girl TESE geen optie omdat mijn vriend het sertolli cell only sydroom heeft. Wel is er een biopt genomen voor 100% zekerheid van de uitslag. Wij gaan nu voor KID in belgie (gent) Hier zijn geen wachtlijsten ivm grote spermabank daar en ze werken samen met denemarken. De donoren hier zijn strikt anoniem en kan dus ook niet achterhaald worden. Ik wens jullie beide heel heel veel sterkte de komende tijden en bij ons kunnen jullie terecht! Blijf vooral ook samen praten en verlies de basis, jullie samenzijn niet uit het oog. XXX Liefs
Hoi Bailey, Bedoel je niet GENK ipv Gent? Of is er in Gent ook een kliniek? Ik heb ook gelezen over een vrouwelijke arts in Genk, ene Dr. Mestdagh. Zij zou wel heel vriendelijk zijn. Dus jullie willen ook voor een anonieme donor gaan? Hebben jullie ook al een idee van de kosten en of er iets vergoed wordt door het ziekenfonds, in ons geval CZ? Thx again Groetjes Charly
Hoi Charly, Wat een ontzettende spannende en onzekere tijd voor jullie! Veel sterkte! Wij zijn na een negatieve TESE in Dusseldorf ook voor KID gegaan. Onze gynaecoloog in Nederland heeft ons dit aanbevolen, maar je kunt er ook zelf een (orienterende) afspraak maken. Wij zijn erg blij dat we daar zonder wachttijd terecht konden (we hebben bewust voor een geregistreerde donor gekozen). De (nederlandse) arts in Dusseldorf vinden wij erg goed. Je moet wel zelf veel regelen en vragen, maar ze zijn ook erg flexibel. Wij kunnen niet anders dan erg tevreden zijn, want ik ben inmiddels zwanger van ons 2e wondertje (van dezelfde donor als mijn dochter). Wij hebben de meeste kosten vergoed gekregen, behalve het donorzaad (1650,- voor 6 pogingen). Ik was bij beide bij de 2e keer zwanger, dus we hebben super veel geluk gehad. En vraag gerust wat je wilt weten, hier zijn genoeg 'ervaringsdeskundigen'
Hoi charly, nee ik bedoel echt Gent, het Univesitair Ziekenhuis Gent. Ze hebben daar een aparte afdeling: reproductieve geneeskunde. Kijk maar eens op hun website, daar staat veel informatie over KID (iui-d) Wij zijn ook verzekerd bij CZ, ze hebben een contract met het UZG. Het donorzaag wordt niet vegoed door CZ, ook niet als je KID in Nederland doet. De kosten hiervoor zijn: 600,- voor 6 rietjes uit Belgie 750,- voor 12 rietjes uit Belgie 750,- voor 6 rietjes uit Denemarken. Dit is inclusief 3 jaar bewaring, om zo de kans te verhogen dat je dezelfde donor hebt als je voor een volgens kindje wil gaan. De overige kosten voor de behandelingen worden hoogstwaarschijnlijk allemaal vergoed, we hopen hier binnekort meer over te weten. Vanuit het UZG is er vorige week een aanvraag gedaan en we hebben zelf ook een aanvraag gedaan. Wij gaan idd voor anoniem, voor ons gevoel gaan we starten voor ONS kindje. En anoniemiteit past voor ons gevoel het beste bij ons beide. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. XXX Liefs
Hoi Bailey, Ontzettend bedankt, wij waren al bang voor duizenden Euro's onkosten. De bedragen die jij noemt zijn wel te overzien. Wij voelen ons ook prettiger bij anonieme donatie. Ik lees ook dat er sinds 2004 steeds meer donoren aanspraak hebben gemaakt op omgang met het kind. Niet alleen bij BAM-moeders of lesbische stellen, maar ook bij hetero stellen. Het idee dat dit ons zou kunnen overkomen, schrikt ons enorm af. En we willen ook gewoon ZELF van ons kindje kunnen genieten zonder daarbij te moeten "delen". Snap je hoe ik het bedoel? Zometeen gaan we naar de gynaecoloog. We zullen het zeker ook met haar over het UZG gaan hebben. Ontzettend bedankt tot zover. Groetjes, Charly
Even voor de duidelijkheid: donoren kunnen GEEN aanspraak maken op omgang met het kind! Donoren hebben geen rechten wat betreft het kind. De verhalen die je gelezen hebt zullen enkel gaan over donoren via internet. Dit zijn geen geregistreerde donoren. Voor meer informatie kun je op deze site kijken: Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting | Home Je hoeft je kind dus nooit te delen als je voor een geregistreerde donor kiest. Jullie als ouders zijnde kiezen ook of je je kind wel of niet verteld waar het vandaan komt. Laat je keuze dus niet beinvloeden door foute informatie. Succes met alles! Liefs Dreamer
Hoi charly, graag gedaan en sorry voor de typ fouten zie het nu pas! ik Wij waren ook bang voor de kosten maar gelukkig valt het erg mee. Idd zoals dreamer al schrijft, donoren hebben geen rechten of plichten in de omgang met kindje. De verhalen die je er over leest en de gedachte hierbij kunnen je behoorlijk afschrikken! Ik snap precies wat je bedoeld! Als KID via het ziekenhuis/kliniek gaat wordt daar al vaak op papier vastgesteld dat de wensvader zoals ze dat noemen, de juridische vander is van het kindje. Bij een huwelijk staat al meteen vast dat jij dan dus de vader bent. Als je niet gehuwd bent dan moet het kindje nog wel erkend worden door de wensvader. Hoe is het gegaan vandaag bij de gynaecoloog? XXX Liefs
Hoi Bailey, Mag ik vragen wat dan voor jullie de reden is om toch voor een anonieme donor naar België te gaan? Of is dat gewoon gevoelsmatig prettiger? Wij hebben gisteren weer een prettig gesprek gehad met de gynaecoloog. Echt een fijne professionele vrouw. Zij heeft ons nog wat adviezen gegeven, maar verder kan ze niet veel voor ons doen. Ze gaat wel een "medische indicatie" voor ons opstellen, een verwijsbrief die we aan de KID-kliniek kunnen overhandigen. Het grappige was dat ik, door mijn speurtocht hier en elder op internet, van sommige dingen meer af wist dan zij. Na ons bezoek heb ik meteen de telefoon gepakt en rond gebeld. Eerst met Genk waar ik wel 4 (!) keer werd door verbonden en toen nog niet kon worden geholpen en daarna met Gent waar ik direct een zeer vriendelijke en kundige dame aan de lijn kreeg. Het wordt voor ons dus hoogstwaarschijnlijk ook Gent. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen daar. Ook heb ik met het CZ gebeld om bevestigd te krijgen wat ik hier al "gehoord" had. Dat alles behalve de zaaddonatie zelf vergoed wordt. We hoeven alleen ons pasje te laten zien. Errrug prettig geregeld, moet ik zeggen. Dit was voor ons eindelijk eens goed nieuws!!! Alvast heeeeeeeeeeel veel succes toegewenst in het UZG! Groetjes, Charly
Hoi charly, bij ons is het idd gevoelsmatig prettiger. Nog even een aanvulling op wat ik gisteren schreef: In NL is het wel zo dat een kindje vanaf 12 jaar gegevens kan krijgen van de donor zoals uiterlijke kenmerken, en vanaf 16 jaar opzoek kan naar de donor. Voor ons gevoel kunnen we het beter accepteren als de donor niet te achterhalen is. Wij zijn de ouders. Ik hoop dat het duidelijk is, het is soms moeilijk om iets uit te leggen zonder woorden snap je? Wat goed dat jullie een fijn gesprek hebben gehad, en helemaal super dat ze voor jullie een indicatie schrijft. Onze ervaringen tot nu toe in Gent zijn helemaal super: Wij hebben op eigen houtje gebeld om een afspraak te maken voor een intake, dit was op 27 april dit jaar. 25 mei konden we al terecht. Wij hadden allerlei papieren verzameld, zoals eerdere uitslagen van het sperma-onderzoek van mijn vriend. Mijn cyclus al maanden bijgehouden. De aanvraagformulieren van CZ. Vlak voor de intake heeft de arts alles doorgekeken, waardoor we tijdens de intake al meteen op het onderwerp KID kwamen. Ze heeft in het kort nog even het proces uitgelegd, omdat wij al super voorbereid waren dit mede dankzij dit forum! Ik kreeg meteen een inwendige echo om te kijken of er bij mijn problemen waren, zag er super uit. Ook meteen bloed geprikt op o.a bloedgroep, LH waarde, Eventuele afwijkingen. Hier heb ik de uitslag nog niet van. Morgen gaan we weer naar Gent, nu voor een gesprek met een consulente (psychologe) Dit wordt een open gesprek over hoe wij over KID denken en de hierbij behorende factoren zoals openheid of geheimhouding naar het kindje en de omgeving. Verder wordt hier een profiel opgesteld van mijn vriend om een goede match met de donor te vinden. Na dit geprek worden we besproken door het medisch team, twee weken later rond 18 juni krijgen we te horen of we groen licht krijgen. Vanaf dan is het wachten op een match. Iedereen is erg lief en geduldig, ze nemen echt de tijd voor je. Wij voelde ons meteen "thuis" daar. Ze hebben trouwens voor ons ook nog een aanvraag gefaxt naar CZ voor de vergoedingen en onze eigen aanvraag ook geschreven zodat we die zelf ook nog op konden sturen naar CZ. Wij moesten vooraf wel 100,- betalen voor de intake en de onderzoeken bij mij. Hiervan meteen een brief gekregen om het terug te vorderen van CZ. Helemaal super! Bedankt en voor jullie heeeel veel succes met de beslissingen die jullie moeten nemen. Laat je weten hoe het afloopt?? XXX Liefs
Hoi Hoi, Hier ook goede ervaringen met UZ GENT. Mijn vriend heeft een TESE behandeling ondergaan in Nijmegen, en helaas zonder resultaat. Wij zijn op 14 april voor de eerste keer naar Gent gegaan voor KID, ze hadden daar meteen een gesprek met de arts gepland en ook een gesprek met de consulente, zodat we alles op 1 dag konden doen. Vandaag hebben wij de eerste IUI-D gehad, dus nu is het even spannend. UZ GENT is zeker aan te raden, wat bailey ook al vertelde. De mensen zijn er erg aardig en behulpzaam , en dat is erg fijn aangezien de situatie waar we allen in verkeren al slopend genoeg is ! Ik wens jullie in ieder geval heel veel sterkte en succes met alles ! Dikke knufff
charly eer dat je bij dr mestdagh zou terechtkomen ben je zeker 6 maanden verder Want niemand wil bij ombelet! Ik hoop dat je een beter gevoel hebt bij gent. Wij zijn bij jette en vind het de beste keuze ooit!
Inmiddels hebben we definitief voor Gent gekozen. Het is voor ons wel wat verder rijden dan Antwerpen of Genk, maar de verhalen over het UZG en ook onze eerste indruk zijn tot nu toe erg positief. Dit i.t.t. Genk en dan met name Dr. Ambelet. Mijn vrouw is zwaar allergisch voor dat soort types... Bailey, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen vandaag. Ik snap overigens precies hoe je het bedoelt in je laatste reactie. Dat gevoel delen wij met jullie. Ik wens jullie allemaal, inclusief onszelf, heel goed nieuws toe op korte termijn. Bedankt dat jullie dit allemaal met ons willen delen. (Thank God 4 the internet!) Groetjes, Charly