Klink wil meer kinderen langer BV!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door marsab, 11 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    http://www.nu.nl/news/1521375/151/rss/% ... en%27.html

Ik weet dat het nieuws is, dus wist niet helemaal of ik het ook hier neer mag zetten.....

Vraag me af hoe ze dit willen gaan aanpakken....
    Je kan moeders moeilijk gaan dwingen! ;)
    Maar goed, hier ben ik een voorstander van!
    Maar niks forseren natuurlijk, lukt het niet, dan lukt het niet!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat het heel moeilijk gaat worden. Het lukt alleen als de HELE samenleving het belang van borstvoeding gaat inzien.
    Dus niet aan zwangeren gaan vertellen dat borstvoeding zo goed is, die hebben vaak al lang voor ze zwanger werden hun ideeën over voeding gevormd.
    Maar mensen al jong ervan doordringen dat gezond eten belangrijk is en dat borstvoeding daarvan het begin is. Dus echt al op school er over vertellen. En dan niet: borstvoeding is zo goed, maar: borstvoeding is gewoon. En niet alleen tegen de meisjes, maar ook tegen de jongens. Als je nu begint, dan heb je over 20 jaar papa's die het belangrijk vinden dat hun kind normaal gevoed wordt. De mening van papa is namelijk HEEL belangrijk.

En verder moet er voorlichting komen voor oma's en tantes.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Idd ik denk dat je voor de zwangerschap al moet informeren en niet alleen vrouwen.
    En tot die tijd laten wij dan maar het goede voorbeeld geven en lekker in het openbaar voeden en als je commentaar krijgt even de bvkennis van diegene bijspijkeren.

4. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Twente
    Ja klopt, het moet weer vanzelfsprekend worden, net als vroeger.
    Nu krijg je reacties als: Goh geef jij (nog) borstvoeding, wat knap van je dat je dat doet!

Heu, :confused: denk ik dan, knap?
    Ik vind het gewoon, vanzelfsprekend, niet meer dan logisch!
    En dat stukje vanzelfsprekendheid is bijna nergens meer te vinden!
    Dat moet idd weer helemaal opnieuw gekweekt gaan worden.
    En dan moet je al op een hele jonge leeftijd gaan beginnen idd.
    Toch lijkt me het een 100 jaren plan...
    Kan me niet voorstellen dat dit wat gaat opleveren... :(

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In Scandinavie hebben ze heel mooie borstvoedingspercentages. Maar daar zijn ze al sinds de jaren 70 bezig met een heel actief beleid om borstvoeding te bevorderen. Echt iets dat je niet in een kabinetsperiode voor elkaar krijgt!

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het is trouwens een paar maanden eerder ook al in het nieuws geweest. Artikel kun je hier vinden.

P.s. die domme reactie's eronder moet je maar niet lezen.

7. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Ik weet zeker dat de moeders díe borstvoeding geven de 6 maanden makkelijk halen wanneer ze na de bevalling 6 maanden bij hun kindje mogen thuisblijven. Na 6 maanden is het borstvoeden en het kolven een stuk makkelijker en is het naar mijn idee veel makkelijker te combineren met werk.

Daarnaast idd werken aan het beeld dat borstvoeding normaal is.
    Ik moet zeggen dat ik BV altijd al heel normaal heb gevonden, en er altijd vanuit gegaan ben dat ik het zou geven. Maar ondanks dat heb ik me tijdens mijn zwangerschap mateloos geërgerd aan de manier waarop je geïndoctrineerd wordt over borstvoeding. Je móet, je wilt toch het beste voor je kindje, je gaat toch wel BV geven etc. Ik werd daar heel opstandig van. Het komt dus volgens mij heel erg nauw hóe je die BV bewustwording onder de gehele bevolking gaan aanpakken. Je moet niet over the top gaan, dan werkt het avrechts. Ook van de site borstvoeding.com gaan mijn haren soms nog steeds overeind staan. Het is allemaal net té naar mijn smaak. Op een gegeven moment kreeg ik daar de indruk dat ik een slechte mama was omdat ik kolfde op mijn werk en niet op-en-neer reed naar het kdv om mijn kind te voeden....

Goede voorlichting is nodig, pushen en schuldgevoel aanpraten niet.

8. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Inderdaad is het belangrijk wat de papa ervan vindt. Ik dacht: ik zie wel of het lukt, niet te moeilijk doen. Nou wilde mijn man het heel erg graag dat ik bv zou geven (terwijl we allebei flessenkinderen zijn) en wat ben ik daar blij om dat het zo goed ging meteen en gaat! Nu al 4 maanden en eigenblijk tot nu toe maar 1 klein (produtie) dipje gehad. Wij wonen in Zwitserland en hier zegt de kinderarts (je hebt geen cb hier) gewoonweg niet bijvoeden tot 6 maande omdat ze het niet nodig hebben. Ik ga dus zeker lekker door tot iig 6 maanden! Daarbij heeft onze zoon heel veel last van zijn darmen sinds hij 3 maanden is en borstvoeding blijft dan toch het beste!

9. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Twente
    Ja precies, pushen werkt idd niet!
    Dus ze moeten nu niet gaan overdrijven en over de top gaan!
    Maar alles op een positieve manier brengen, dat mensen gaan denken:

:idea:

10. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    @Juul76: ja, daar kreeg ik ook de kriebels van. En eerlijk gezegd denk ik bij die uitspraak van Klink ook 'je bent een kerel, wat weet jij er nou van?'

Ik heb door fysieke omstandigheden nooit bv kunnen geven, dus voor mij gaat de vlieger niet op, maar het is wel frappant dat Scandinavie mooie percentages behaald en dat daar het bevallingsverlof vele malen langer duurt dan in Nederland. Als ik zo in mijn ogen omgeving kijk, stoppen de meesten toch met bv als ze weer gaan werken. Langer verlof voor de vaders zou ook helpen denk ik. Alle mooie voorlichtingscampagnes ten spijt, je zult toch eerst de voorwaarden moeten creeeren, denk ik.

11. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Ik heb de luxe gehad 6 maanden thuis te kunnen blijven, ik durf niet met zekerheid te zeggen dat ik BV ook had volgehouden als ik na drie maanden alweer aan het werk had gemoeten....
    Na 6 maanden mag je gaan bijvoeden, en je productie is een stuk stabieler waardoor je (althans ik) wat flexibeler kunt zijn met voedingstijden, het kolven gaat beter etc.

Ik ben echt een voorstander van 6 maanden bevallingsverlof!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klink doet dit in reactie op een motie van Esmée Wiegersma. Dat is een vrouw. En Klink is vader.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Probleem is dat zelfs de feiten soms al als pushen geïnterpreteerd worden. Om die reden worden veel feiten maar niet genoemd. En om die reden zijn pro-bv organisaties ONTZETTEND voorzichtig in hun bewoordingen. En moet je je in allerlei bochten wringen om niet om de haverklap het etiket borstvoedingsmaffia te krijgen.

Ik hou helemaal niet van de vergelijking tussen roken en voeden.
    Maar op zich kun je wel een vergelijking maken tussen campagnes en voorlichting en de reactie van het publiek daarop.
    Feit is dat begin jaren 70 er al anti-rookcampagnes waren. En de reactie was destijds meestal: "gezeur, een tevreden roker is geen onruststoker".
    Pas na 25 jaar ongeveer was de publieke opinie zover dat men roken inderdaad als ongewenst begon te zien. En pas over een paar maanden kun je er van gegarandeerd zijn dat je buiten de deur rookvrij van je biefstukje kunt genieten.

14. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    @dirksmama: off topic hoor, maar hoe zit dat met jouw banner? 8 jaar?

On topic dan maar weer: Als je de cijfers er op na slaat merk je dat na 1 maand veel vrouwen stoppen met bv. Ik snap dat wel, vooral voor werkende vrouwen. Want je gaat na 10 weken toch wel weer aan het werk en niet ieder beroep - of zelfs per beroep kan het per periode wisseln - leent zich voor het kolven. Dan is het snel gedaan. Dus het bevallingsverlof moet langer, dat is één.

Maar dan het volgende. Ik kreeg met anderhalve week de wijkverpleegkundige. In tegenstelling tot mijn dochter, die nog voor de geboorte een prachtig ritme had en dat gewoon na de geboorte fijn doorzette, heeft mijn zoon het ritmegevoel van zijn papa. En dat is best vermoeiend 's nachts. En wat zegt dan deze wijkverpleegkundige? (je voelt 'm al)..

'als je over gaat naar flesvoeding krijg je wel regelmaat en zal hij gaan doorslapen, vooral omdat hij ook zo groot is'.

Nou ja zeg! Ik denk dan, dat ik toch zeker wel fysiek in staat moet zijn mijn grote zoon zelf te voeden, en het doorslapen vanzelf wel zou komen (moet ik wel eerlijk zeggen, als ik over 9 weken weer aan het werk ga de druk op doorslapen wel groter wordt....) maar je zult wat onzeker zijn? In mijn geval loopt de bv goed, en is het niet mijn eerste kind, maar...nou ja, je snapt wat ik bedoel. Daar is ook nog een dikke winstpunt te pakken.

15. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik vind het vanzelfsprekend om bv te geven en ga zo lang mogelijk er mee door. Het liefst zolang dat er geen fv hoeft gegeven te worden, maar gewone melk... maar ja, het blijft altijd een punt hoe dan ook...

Misschien een verlof toepassen van 6 maanden als mama bv geeft? Wedden dat er dan meer mama's bv langer doorzetten?

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Morgen is het zelfs al 9 jaar. Destijds begonnen en nooit meer gestopt.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.200
    35.910
    113
    @appelsientje; jouw voorstel om alleen de mama's met bv 6 maanden vrij te geven vind ik wel erg oneerlijk hoor.

Ik denk ook niet dat je moeders kunt motiveren door ze extra vrij te geven, je maakt het daardoor wel makkelijker voor ze. Maar de keuze van bv of fv hangt echt niet af van extra vrije maanden denk ik persoonlijk.

Ik wilde zelf ook graag bv geven, dit is door omstandigheden niet gelukt. 'zie ook topic van manueal'. Zou het dan wel heel erg gemeen vinden als moeder die wel bv zouden geven 3 maanden langer vrij zouden hebben?

Ik vind dat je dan gewoon alle moeders extra vrij moet geven, want idd op mijn werk zou kolven ook erg lastig zijn. Bovendien moeten de vaders ook langer vrij krijgen, want ik vond het de eerste periode heel zwaar en ik denk dat het met bv nog zwaarder was geweest de eerste periode.

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik denk dat het zeker verschil zou maken, als iedereen goede voorlichting zou krijgen, dat er geen taboe meer zou zijn op langer voeden (want na 3 maanden is bv natuurlijk not-done), en hele goede begeleiding (niet meteen die kv 'erin gooien'). Maar ik denk ook dat het doorzettingsvermogen (of eigenwijsheid ;) ) er mee te maken heeft, sommige kiezen sneller voor iets anders dan andere, en andere die blijven even wat langer 'doorploeteren'. Overigens denk ik wel dat wat langer verlof voor iedereen het ook een stuk gemakkelijker maakt, zeker als het die eerste tijd niet lekker gaat. Als ik bijvoorbeeld naar onszelf kijk weet ik eigenlijk 100% zeker dat ik gestopt was met de bv als ik met 10 weken had moeten beginnen. Gelukkig heb ik de luxe gehad om lekker lang thuis te blijven zodat alles lekker 'loopt' voordat ik begin met werken!

19. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0

20. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ah, op die fiets. Wordt voor jou nog behoorlijk afkicken dan, als je kind er klaar mee is...?

Deel Deze Pagina