Ik lees hier dat meerdere moeders het hier over hebben dat bv zo gepusht wordt/niet gepusht moet worden. Sorry maar ik werd/wordt echt doodziek van al die kv reclame. Heb allemaal slabben/bekers/zelfs pakken kv in huis gehad allemaal gekregen. En die bladen (wij jonge ouders enz) stampievol reclame. Cb die niet eens een bvcurve heeft. Heb het idee dat kv je door de strot wordt geduwt. Goede ! bv informatie moet je écht om zoeken. Wij jonge ouders schrijft wel eens iets over bv maar daar staan soms dingen Er zou m.i. langer verlof moeten komen. En betere opgeleide kraamverzorgsters en verpleegsters. Meer informatie over bv aan iedereen. Mischien tijdens school bij biologie eens écht aandacht aan besteden ?
Nemo, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen, ben het volkomen met je eens. Als bijvoorbeeld een kraamverzorgster bij binnenkomst al vraagt of je kunstvoeding in huis hebt, "voor het geval dat", terwijl ze weet dat je borstvoeding wilt geven is dat niet erg motiverend. Ik word zoals je al schreef ook ziek van alle kunstvoeding reclames. Vooral die zin: het echte leven begint weer! die ze graag gebruiken stuit mij enorm tegen de borst.
Ik denk dat meer tijd vrij na je bevalling zeker zou helpen. Zoals Dirksmama aangaf in scandinavie hebben ze mooie percentages.. Ja in noorwegen krijgen ze 2 jaar verlof! Ik kijk tegen het gaan werken op, wil het zo graag volhouden!
Even off-topic, heb ik dan echt oogkleppen voor ofzo? Ik zie eigenlijk nooit reclame voor kv. (nou, alleen in ouders van nu/kinderen/wij jonge ouders etc, dan). Ook nooit slabbertjes en troep gekregen . Maar daar treur ik niet om hoor ! @ paprika, ik had wel flesjes in huis 'voor het geval dat' maar aan een pak kv had ik niet aangedacht .
@Nathasja: waar een wil is is een weg hoor. Ik heb op 4 verschillende plekken gewerkt bij 3 moest ik kolven geen probleem en bij 1 kan ik zelfs mijn kind meenemen. Werk dan wel niet in het onderwijs dat lijkt mij wel wat moeilijker maar ook daar kan het hoor.
Ik werk ook in het onderwijs en ik kolf ook. Ik heb "gewoon" vervanging in de klas. Ik werk wel op een basisschool trouwens... Maar ze moeten hier gewoon wat regelen voor jou, heb je recht op! Laat ze er nu maar vast over na gaan denken!
Waar een wil is is een weg is wel zo, maar soms moet je wel heeeel erg graag willen hoor. Ik kom bijvoorbeeld veel bij klanten. Om iedere week of meerdere keren per week mijn recht af te dwingen op een kolfplek...daarbij, mijn recht betreft mijn werkgever, niet de opdrachtgever. Moeilijk dus. Dit keer kom ik terug in een rustige periode, dat ik dus voornamelijk na mijn bevallingsverlof op kantoor zit of vakantie heb, in ieder geval tot hij 6 maand is. Dan is het wel makkelijker te kolven. Dus in de basis heb je wel gelijk, maar het is niet altijd praktisch goed uitvoerbaar.
Sorry, het staat er inderdaad een beetje gek. Ik bedoelde eigenlijk dat het verlof langer moet (6 maanden) zodat de bv mama's langer bv kunnen geven en niet gestresst zijn door werk enzo... omdat de meeste mama's stoppen zodra ze weer aan het werk moeten...
heb het nooit ter sprake willen brengen en dacht altijd dat het een "foutje" was, maar ben idd wel benieuwd hoe dat eigenlijk zit als haar kinderen "al zo oud" zijn... kan me in ieder geval niet voorstellen dat de oudste van 8 nog aan mama's borst hangt... on topic...zolang ze de keuze "vrij" bij de moeder laten en hen niks "verplichten" vindt ik het wel een goede zaak dat ze bv gaan promoten, maar dan mogen ze ook als eerste bij de ziektekostenverzekeraars beginnen, want bij de meeste moet je en lactatiedeskundige zelf betalen... wij zitten bij menzis 2 en de uitgebreidste 3 moet je ook de lacatiedeskundige zelf betalen....je kunt wel via het cb een gratis lactatiedeskundige langs laten komen voor hulp, maar het zijn wel dingen die ze dan wel verplicht ook in de basisverzekering zouden moeten opnemen... op die manier zouden misschien meer mensen een lactatiedeskundige langs komen... gr.smoekie
Heb het artikel ook gelezen vanmorgen en mijn eerste reactie was 'typisch een man die zoiets zegt'. Valt voor mij in dezelfde categorie als die uitspraak van Rouwvoet dat we meer kinderen moeten krijgen en zo vroeg mogelijk moeten beginnen. Waar men niet rekening mee houd is de omstandigheden tegenwoordig. Je moet het maar kunnen 6 mnd bv geven. Mij is het door omstandigheden niet gelukt. Het was niet een kwestie van willen maar kunnen. Ik ben zeker niet anti bv maar ik ben voor een keuze. Laat de moeder zelf beslissen wat zij doet en niet door jan en alleman laten verplichten van je moet zus en zo omdat. Wat betreft de fv, voor onder de 6mnd wordt er geen reclame gemaakt omdat dit bij de wet niet mag. De reclame geld pas van na 6mnd. Dit stoorde mij wel want als je nu eenmaal de fv geeft dan wil je er ook meer van weten maar die info kun je dus niet vinden. Dat de vaders langer verlof moeten krijgen ben ik het ook ZEKER MEE EENS. 2 dagen is veels te kort en 1 dag is meestal voor de bevalling. Je bent anders zo door je vrije dagen heen dan. Het is voor ons ook prettiger om papa nog even in de buurt te hebben zeker als je een zware bevalling achter de rug hebt. Dat de vader meer invloed zou moeten hebben bij de beslissing wel of geen bv ben ik het niet mee eens. Natuurlijk praat je er samen over wat het beste is maar ik vind niet dat een vader zich mag pushen om maar tot het uiterste te gaan. Dat vind ik persoonlijk nog steeds een keuze die uiteindelijk de moeder maakt, zij moet tenslotte die bv geven. Als mannen zwanger zouden kunnen zijn en bv zouden moeten geven dan zo meer als de helft er al na een paar keer mee gestopt zijn. Nogmaals ik ben NIET tegen bv maar ik ben VOOR een keuze en GEEN verplichting.
Vind idd dat er nogal een taboe rust op het openbaar voeden. soms kijken zelfs vrienden vreemd op als ik zeg dat ze rustig in de kamer kunnen blijevn zitten als ik ga voeden. En dat is dan thuis. Wat ik trouwens wel goed vind is dat er bij een aantal ikea's nu speciale "hokjes" zijn waar je kunt voeden met een goede stoel. Moet de hema ook eens aan doen. En idd langer verlof lijkt me een goede, iedereen die ik ken stopt met 10 weken omdat ze moeten werken. Gelukkig heb ik vrij tot sepember
Dat is waar. Maar kolven met leerlingen op de gang enz.. brrrr vind het een eng vooruitzicht hahahah @marsab. ik op een middelbare school.. is wat moeilijker te realiseren denk ik. Maar ik ga van de week naar school, ook om het een en ander voor volgend jaar door te spreken, dan zal ik het ter sprake brengen.
@Nathasja: ik heb 1x gekolfd toen er een patient op de deur stond te kloppen en ook mijn baas wil nog wel eens binnenkomen. Heb een deurhanger van het voedingscentrum mischien moet ik die toch eens aan de deur hangen Geloof me (bijna) alles went.
Nee joh, dat gaat geleidelijk aan. Vermoed dat er een moment komt dat we tegen elkaar zeggen 'goh, je hebt al een week niet gedronken' of zo. Zo ging het met de oudste ook.
@ dirksmama, wat heeft het voor een kind van 4 of 5 jaar nog voor toegevoegde waarde om moedermelk te krijgen? Ben gewoon benieuwd. En is het niet lastig als je een keer op vakantie wil, gewoon jij en je man, zonder kinderen. En kolf je ook nog? En on-topic. Het is fijn als ze meer mogelijkheden creëren om langer borstvoeding te geven, maar ik krijg bij dit soort berichten wel altijd zo'n gevoel van waar bemoeien ze zich mee.
@lotte: ja, dat heb ik ook wel een beetje. Waar bemoeit iedereen zich eigenlijk mee. Laat iedereen het voor zichzelf beslissen. De overheid is momenteel zo verschrikkelijk bemoederend!
Ik ben zelf ook echt vóór BV hoor en hoop het nog lang te mogen blijven geven (al zal ik de 9 jaar vrees ik niet halen....). En ik ben echt dol op feitjes, research, interpreteren, maar zelf ik voel me niet prettig bij sommige onderdelen op borstvoeding.com. Kun je nagaan hoe minder-pro-BV mama's zich moeten voelen!