Klink wil meer kinderen langer BV!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door marsab, 11 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De Australische bv-organisatie ABA heeft daarom als pakkende zin in haar meeste folders staan:
    'Breastfeeding, though naturally, is a learned skill, for both mother and child'. Oftewel, borstvoeding is heel natuurlijk, maar het gaat niet vanzelf, moeder en kind moeten het eerst leren.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  3. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Dat is wel belangrijk, dat ze daadwerkelijk gaan kijken naar de voorwaarden die nodig zijn om vrouwen die zes maanden te laten halen.

Er wordt vanuit de overheid vrij gemakkelijk maar weer een mooie Postbus 51 voorlichtingscampagne tegen aangegooid, maar aan de voorwaarden die het voor vrouwen daadwerkelijk makkelijker zouden maken, doen ze dan weinig tot niets. En dan is zo'n voorlichtingscampagne eigenlijk ook weggegooid geld, ik denk dat de meeste mannen en vrouwen namelijk echt wel weten dat bv de beste voeding is, maar tussen weten en doen zit nog een wereld van verschil.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.200
    35.910
    113
    @female: fijn dat bij jou alles vanzelf ging, maar dat is dus niet vanzelfsprekend hoor! Kan wel kwaad worden om dit soort opmerkingen eerlijk gezegd.

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    men denkt altijd maar dat het "vanzelf" gaat omdat moeder natuur daarvoor zorgt :(

tis niet altijd maar "vanzelfsprekend" om bv te kunnen geven...

net zo min als dat het niet "vanzelfsprekend" is om zwanger te worden...iederere vrouw heeft een baarmoeder, en die heeft ze niet voor niets, maar daarmee is het nog niet vanzelfsprekend om daar ook daadwerkelijk kinderen in te baren...

net zo min als dat het geval is met bv..ja idd vrouwen hebben borsten, en ja ze "zijn waarschijnlijk"" gemaakt om bv te geven, maar niet iedere vrouw "kan" bv geven, net zo min dus als zwanger worden...

@Dirksmama....geef je borstvoeding nou dmv kolfen, of "hangen" je kids nog echt letterlijk bij je aan de borst?

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.200
    35.910
    113
    @smoekie: dat vind ik dus idd een duidelijke vergelijking, helemaal goed! Juist doordat mensen zo makkelijk denken over bv is er vaak niet genoeg goede begeleiding.

7. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    @female: natuur kan het wel zo gemaakt hebben maar dan nog kan het niet lukken. Kind moet het ook snappen ;)

Ik vind dat ze ten eerste iedereen zoals verlos, kraam, cb beter moeten opleiden en meer info geven over bv.

Ik ben naar een BV-cursus geweest in het ziekenhuis en daar hadden ze mij nooit verteld over op verzoek voeden. Mijn kraamverz. drong me bijna aan om om de 3 uur te voeden (eerder zou je je kind verwennen :x :confused: ). Te triest voor woorden dat mensen eigenlijk zo weinig van weten. Pas toen ik in de problemen kwam gelijk op internet zoeken naar bv informatie en daar las ik pas over voeden op verzoek. En dat terwijl ik gewoon een cursus had gevolg. CB die van niks wist.

Toen maar hulp ingeschakeld van een LK nou betaalde wel 115 euro :confused: voor dingen die ik al op internet had gelezen. En ik deed alles goed maar mijn dochter begreep er niks van maar ook geen hulp gekregen hoe ik het wel moest aanpakken. Nou na een paar weken ft kolven maar mee gestopt.

Ik bedoel als de overheid dit zo graag wilt, begin dan eerst bij de mensen die erin werken. Langer verlof is gewoon een must (als je dat niet wilt dan kan je altijd eerder beginnen).
    Werkgevers moeten beter ingelicht worden. Bij mij wisten ze niet eens dat je tot 9 maanden kolfrecht hebt, dankzij mij kolf mijn collega 2 keer per werkdag.

Meer voedingsplaatsen in het openbaar ook voor fv gevende moeders om ff rustig je kind te voeden.

Vaders ook langer verlof dus niet hun eigen dagen opnemen.

8. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Kijk, dat is nou in 1 zin waar ik meestal een heel verhaal voor nodig heb ;).

9. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    U bedoelt drinken denk ik? Geloof dat Dirksmama nogal hoge ogen gooit met haar banner, ik vind het in ieder geval super. Als mijn dochter met 4 jaar nog wil drinken mag dat, het heeft absoluut nog een hoop gezondheidsvoordelen ook al is je kindje ouder. Je blijft specifiek op jouw kind aangepaste afweerstoffen geven.

10. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Vergeet ik nog wat te zeggen. Vind ook echt dat lactatiekundigeconsulten vergoed moeten worden, heb me blauw betaald aan die ongein. Als ik wat minder goed in m'n slappe was had gezeten had de kans van slagen al aanzienlijk kleiner geweest. En dat vaders langer thuis moeten blijven is enorm belangrijk. M'n dochter dronk pas na drie weken aan de borst tot die tijd heb ik gekolfd, goddank was m'n man die drie weken thuis. En buiten de borstvoeding is papa natuurlijk voor tal van andere zaken ook enorm belangrijk die eerste paar weken, had hem niet thuis willen missen hoor! :D

11. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Is ook jammer dat dit overal anders is.. bij ons CB zit een LK waar je gratis gebruik van mag maken!

12. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Haar kind van 5 krijgt inderdaad nog de borst.

13. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    @smoekie, dat klopt bv gaat helaas niet altijd vanzelf, ik heb bij mijn 4 dochters zonder problemen de borst gegeven, eigenlijk zonder hulp maar met mijn zoon heb ik er heel veel moeite mee gehad, raar eigenlijk, maar goed ik weet nu dus wel dat bv idd een "skill" is wat dirksmama zegt.

Bij onze cb ook geen lactatiedeskundige, ook erg jammer.

Dirksmama, respect hoor dat je het zo lang volhoudt. Ik heb zelf niks met bv geven na anderhalf jaar wilde ik echt niet meer, maar ieder zijn eigen en vind het ontzettend knap van je! :)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    @ Smoekie:
    Ik ga echt niet meer kolven hoor. Veel te veel moeite. Als ze drinken wil dan mag ze, wil ze niet, mij ook best. Maar op deze leeftijd ga ik er echt geen extra energie meer insteken. Ga liever koekjes met haar bakken of zo.

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dirksmama, gelijk heb je hoor! Kolven en de hele reutemeteut opruimen is echt een rotwerk (vind ik) Zou het ook niet doen als het niet hoeft! Je mag trots zijn op je banner hoor! Genoeg die het je niet na doen!

Waarschijnlijk kom je met goede hulp en begeleiding een stuk verder dan waar de meeste mama`s nu stoppen. Hoewel ik moet zeggen dat ik die % wel teleurstellen laag vind hoor! Zo veel die na 1 maand zelfs al gestopt zijn :confused: ! Dus idd een goed idee om eens te beginnen bij de opleidingen van het personeel. De verloskundige,verpleegkundige,kraamverzorgende,etc. En niet te vergeten het consultatiebureau, want die kunnen er ook wat van bakken. Hier overigens (gelukkig) geen lk bij het consultatiebureau, aangezien ik dan nooit een lk had 'gekregen', omdat ik aan de kv moest! Overigens ook schandalig dat laktatiekundigehulp niet/nauwlijks vergoed word! Bij ons 115 euro vergoed gekregen, maar ze is 4x geweest (geloof 75euro per keer) en 8x hebben we gebeld (geloof 10 euro per keer), dus reken uit voor ons te doen, maar voor een hoop mensen gewoon veel te veel!. Nouja, ik vind het vooral heel jammer dat de mensen waarbij het even niet zo lekker gaat meteen maar stoppen, 'want ze hadden geen genoeg (voedende) melk' of 'dat het te vermoeidend was' of 'dat de kleine zo vaak voor voeding komt'. Bij mensen waar het echt niet gaat, is het een ander verhaal. Maar ik vind persoonlijk dat er vaak ook wel heel snel naar dat flesje kv gegrepen word!

16. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    vandaar "hangen" ook tussen aanhalingstekens... :D

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hm ok was ik benieuwd naar... :D

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    raar dan he, dat het bij de andere 4 "moeiteloos" gaat, en dat je bij de 5e zoveel moeite moet doen terwijl je er denk ik als "vanzelfsprekend" van uit zal zijn gegaan, dat het ook dit keer "moeiteloos" zou gaan....

tis gewoon jammer dat ze als ze vol ideeën zitten nu weer wbt het geven van bv voor een minimale periode van 6 mnd, dat ze niet eerst belangrijkere dingen gaan aanpakken als het opnemen van een lactatiedeskundige etc in het basispakket, op die manier zullen vele eerder "hulp" inschakelen voor men overstapt of begint met fv...

ook zou men en dat zou een heel goede zet zijn denk ik, vooraf een gesprek moeten hebben nog voor men bevallen is, en misschien ook direct na de bevalling met een lactatiedeskundige...op die manier kunnen volgens mij al een hele hoop "problemen" opgelost worden, als dat soort dingen "standaard" zijn tenzij je aangeeft van te voren dat je 100% zeker flesvoeding wilt geven...

19. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    [quote="bolbuikje"Overigens ook schandalig dat laktatiekundigehulp niet/nauwlijks vergoed word! Bij ons 115 euro vergoed gekregen, maar ze is 4x geweest (geloof 75euro per keer) en 8x hebben we gebeld (geloof 10 euro per keer), dus reken uit voor ons te doen, maar voor een hoop mensen gewoon veel te veel!. Nouja, ik vind het vooral heel jammer dat de mensen waarbij het even niet zo lekker gaat meteen maar stoppen, 'want ze hadden geen genoeg (voedende) melk' of 'dat het te vermoeidend was' of 'dat de kleine zo vaak voor voeding komt'. Bij mensen waar het echt niet gaat, is het een ander verhaal. Maar ik vind persoonlijk dat er vaak ook wel heel snel naar dat flesje kv gegrepen word![/quote]

maar aan de ene kant ook wel raar dat mensen lactatiedeskundige "te duur" vinden ?(ben het met je eens dat het vergoed zou moeten worden) maar wel flesvoeding kunnen betalen en dat is toch ook hartstikke duur.

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Das waar maar die lk moet je ineens betalen en de kv kost elke week een beetje ;) .

Deel Deze Pagina