Ik zit ergens mee... Bij mij achter woont een border collie, deze hond is altijd los hij luisterd vrij goed behalve als ik met mijn kleine mengseltje langs kom lopen. De border collie kijkt dan zo vreselijk vals en laat al zijn tanden zien en trekt zijn bovenlip op en komt dan mijn hond zijn kant op. Een keer is het mis gegaan, toen ik de hond niet had gezien en hing ie aan mijn hond zijn nek! Ik heb deze mensen toen nadrukkelijk gevraagd of ze hun hond voortaan aan wilde lijnen waar het hoort! Nu kom ik regelmatig deze hond tegen en loop er met een grote boog omheen om te voorkomen dat ie mij ziet. Net kwam ik heb tegen en kon er niet omheen, ze lijnt hem aan en zegt: ik weet het ik lijn hem aan (waarom niet meteen) De hond gaat weer als een gek tekeer. Als ik de kop van dat beest zie dan word ik helemaal bang, ik ben zo bang dat ik een keer te laat ben en dat ie mijn hondje aanvalt. Mijn hond is te klein om zich te kunnen verdedigen en wint dit nooit...een verkeerde beet en het is gebeurd! Wat moet ik hier tegen doen, ik ben ten einde raad! Zou de politie hier iets mee doen? liefs
Wat een vervelende situatie. Een Border Collie zou op zich niet vals mogen zijn, wie weet zit er een steekje los. Weet niet of er een bordje staat dat aanlijnen verplicht is? Zo ja, dan zou ik de politie inschakelen en vragen wat je het beste kan doen. Staat er geen bordje, dan vrees ik dat er maar weinig tegen te doen is. Misschien dat er een andere route is die je kan lopen, of met de mensen van de Border Collie af kan spreken wie op welk tijdstip naar buiten gaat. Hoop dat het snel is opgelost. Veel succes. Gr. Vanessa
Kan me voorstellen dat je hier bang voor bent.. Denk alleen niet dat de politie er wat aan kan doen. Misschien alleen een waarschuwing geven omdat ze de"aanlijn" regel overtreed.. Het is niet echt een fijne optie maar is er geen andere route in je buurt zodat je deze hond minder tegenkomt? Of een keer een gesprek met de eigenaren ervan? Veel honden maken meer geluid dan dat ze echt wat doen.Als ze eenmaal weten wie de baas is gaat het vaak beter samen
De hond loopt overal los bij hun voor het huis op de stoep, op voelbalvelden...overal. We hebben wel een paar uitlaatveldjes en daar staat een bordje dat ze mogen zitten dus volgens mij ook los, maar daar zijn deze mensen nooit te vinden groetjes
zo ver ik begrepen heb mag een hond alleen los op de aangegeven plekken, meestal zijn dit afgesloten hondenveldjes, of een groot veldje in een park, maar voor het huis moeten ze altijd aangelijnd zijn en voetbalvelden ook, die zijn immers niet voor de hond bestemd, Bij mijn schoonmoeder loopt ook iemand met een hond altijd los, hij luistert perfect maar 1 keer heeft hij de hond van mijn schoonmoeder toch aangevallen. k heb daarover de politie gebeld hoe en wat. aangezien ik ook daar woonde en ook met mijn hondje buiten liep. Het enige wat ik kon doen is of de wijkagent het melden, aangifte doen van de aanval (maar dat was al weekje geleden) en ja weet niet of de hond er iets aan overgehouden moet hebben... verder zou ik anders iedere keer als je merkt, gewoon regelmatig bellen dat hij weer los loopt en jij dus niet naar buiten kan. Misschien ook andere mensen laten klagen die een hond hebben. en ook gewoon de situatie uitleggen dat hij altijd heel wild word bij het zien van jouw hondje enz. Ik ben benieuwd
de wet in België: Een kat is een vrij dier, een hond niet. Honden dienen altijd en overal aangelijnd te zijn, zowel in het park, als op straat àls voor je eigen deur. Als je hond los loopt en bv overreden wordt, dan kan de eigenaar van de hond verantwoordelijk en aansprakelijk gesteld worden voor evt. schade aan de auto. Even nagaan of die wetten ook gelden in Nederland, en indien dat zo is: klacht indienen telkens je die hond ziet los lopen. Eigenlijk is het maar normaal dat je hond aangelijnd is, hij moet maar de straat oversteken, iemand aanvallen of agressief reageren tov een andere hond hé :-?
dat van aanrijden en de hond is aansprakelijk is hier ook! mijn schoonzus heeft daarom haar kat ook mee verzekerd. om dezelfde reden, stel dat de kat een ongeluk veroorzaakt
Volgens mij horen ze in Nederland ook gewoon aangelijnd te zijn, tenzij er aangegeven staan dat ze los mogen, bijv. op speciale velden. Bij ons in de buurt woont ook een man met een hond die vals is, hij fietst dan mee en die hond loopt los. Ben inmiddels al een keer goed uitgevallen tegen die kerel, want was al 3e x dat dat beest mijn hond greep. En dan weet het baasje heus wel dat ie niet te vertrouwen is, dus zn 1e smoes "dat doet ie anders nooit" is grote onzin. kan me echt zo pissig om die mensen maken, zo'n enorm bord voor de kop Als het nu weer gebeurt, bellen we indd de wijkagent. Meer mensen hebben last van hem!
hoe meer klachten er ingedient worden, hoemeer kans dat er iets aan gedaan wordt, dus indienen die handel
Als je vragen heb kan je ook mailen naar de politie. Ik doe dat ook als dat nodig is. Krijg altijd netjes bericht terug met advies. Moet je even kijken bij je eigen provincie Succes Lover
bedankt voor de reacties! ik ga er zeker iets aan doen, eigenlijk wil ik die mensen nog eens aanspreken maar dat kan ook te laat zijn! Als het niet opgelost word ga ik zeker bij de eerste beste keer aan de bel hangen bij onze blauwe vrienden net zo vaak tot dat beet vast is. Kan hier zoooo boos om worden, ze ziet zelf toch ook dat hij niet echt vriendelijk is grrr maar ik ga zeker niet wachten tot ik mn hondje op kan vegen! vast gaat ie hoe dan ook! zo dat is dat
Je kunt de volgende keer vriendelijk verzoeken om aan die mensen te melden dat ze hun hond vast doen. Evt kun je de politie inschakelen, hier zijn ze ook voor.
Hoi hoi Hier hebben we ook zo'n rotbeest rondlopen. Hij zit bij hun in de tuin maar breekt steeds los. Hij heeft al 5 x mijn hondjes aangevallen en de laatste keer zijn we met 1 naar de dierenarts gegaan (had allemaal wondjes in nek en rug). Die mensen hebben de rekening wel betaald, maar ik benhet nu echt meer dan zat. De eerst volgende keer ga ik aangifte doen.
Volgens mij is het zo dat honden binnen de bebouwde kom sowieso altijd aangelijnd dienen te zijn, behalve op de daartoe bestemdehondenlosloopvelden. Ikzelf heb ook al twee keer van nabij meegemaakt dat een hond is aangevallen door een andere, niet-aangelijnde hond. De Jack-Russell van een van mijn zusjes (keurig aangelijnd) was bijna halfdoor gebeten door een grote valse loslopende hond (bij haarzelf voorthuis!), het arme beestje. Mijn zusje was toen totaal overstuur. De eigenaar van die hond had zijn hond overigens direct weggedaan naar kennissen met een boerderij en hij had tevens alle dierenartskosten vergoed. Verder is de hond van mijn ouders toen hij nog een puppy was (en keurig aangelijnd!) ook eens aangevallen door een loslopende hond bij hun in de buurt. Ik was daarbij. Ik schrok me rot. Het hele hoofdje van de puppy verdween in de bek van die r*thond. Gelukkig hield hij er niets aan over. Het stomme is dat de meeste mensen die hun hond rustig los laten lopen (omdat ze schijnbaar geen geld meer hebben voor een hondenriem) gewoon keihard tegen je zeggen: "hij doet niks hoor!" Nee, tuurlijk niet, het tegendeel is vaak juist waar! :x :x En mensen die hun hond keurig aangelijnd hebben, worden het slachtoffer van honden die niet aangelijnd zijn. Als je je hond los wil laten lopen, ga dan naar een veld waar het kan en mag, of naar het bos / de hei ofzo.
Wij hebben dit ook gehad met buren van ons....praten hielp niet.... De politie inlichten wel.... Uiteindelijk lieten ze hem niet meer los lopen omdat ze steeds een boete kregen... Gelukkig waren er al meer klachten binnen gekomen....
In Nederland is het iedereen verplicht de hond aan te lijnen, binnen EN buiten de bebouwde kom! Alleen in losloopgebieden (staat speciaal aangegeven dat het een honden-losloopgebied is) mogen ze van de riem af. Het wordt algemeen geaccepteerd dat honden buiten de bebouwde kom los lopen, maar dit mag dus officieel niet Dus ga het melden bij de politie, want ze loopt jou ook te treiteren, expres zo laat mogelijk aanlijnen zodat jij de zenuwen krijgt. Ze overtreden de wet, punt uit!