KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Dahlia, 19 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

AMSTERDAM - Dikke mensen die willen vliegen met luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France moeten binnenkort mogelijk dubbel gaan betalen. Want mensen die niet goed in een stoel passen, moeten een tweede ticket boeken. Dat heeft een woordvoerster van KLM dinsdag laten weten.

"Het is nieuw beleid. De reden is de vliegveiligheid, op deze manier kunnen we dit garanderen en daarnaast een stukje comfort bieden”, aldus de zegsvrouw. De nieuwe regel gaat per 1 april in.

Als vanaf die datum in het vliegtuig blijkt dat iemand toch niet in een stoel past, wordt de passagier geweigerd. Het criterium hiervoor is dat de leuningen van de stoel op en neer moeten kunnen. Zwaarlijvige mensen krijgen wel 25 procent korting bij het boeken van een tweede stoel. Als het vliegtuig niet is volgeboekt, kan de passagier de kosten van het tweede ticket terugkrijgen.
    Marieke van Spanje van de Nederlandse Obesitas Vereniging noemt de maatregel belachelijk en geeft aan dat het overgewicht van obesitaspatiënten vaak door een medische aandoening wordt veroorzaakt. „Wij vinden dit zeer te betreuren en wij gaan ons beraden op stappen”, aldus Van Spanje. Zij had liever gezien dat de maatschappijen bredere stoelen ontwikkelen. En het gaat volgens haar veel bureaucratie en praktische problemen opleveren. „Zie jij al zo'n dikke persoon door het gangpad lopen om te kijken of er nog stoelen vrij zijn, opdat hij zijn geld kan terugvragen?“

2. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Wat vinden jullie hier nou van?

Ik ben wel benieuwd waar de grens ligt. Kiezen ze voor een bepaald BMI? Voor een bepaald aantal kilo's? Want dat is moeilijk te beoordelen dan denk ik. Ik vind mijzelf ook veel te dik, maar er zijn ook mensen die mij 'stevig' noemen.

Er zijn ook mensen die iets met de schildklier hebben en daardoor dik zijn. In dat geval vind ik het best lullig als ze een dubbel kaartje moeten dokken.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vinden moet eigenlijk.

3. Aura

Aura Niet meer actief

Ik vind het terecht....iemand die zijn gordel niet dichtkrijgt zou meer moeten betalen..... hun missen dan de inkomsten van de naastgelegen stoel en niemand wil naast iemand zitten dat ze bijna verdrukt worden.
    Ze zullen het vast niet over een beetje overgewicht hebben maar echt hele hele dikke mensen.
    Mijn man is bijna 2 meter...hij moet ook minimaal comfortclass vliegen of aziatisch wil hij normaal kunnen zitten in een vliegtuig en daar moeten wij ook meer voor betalen...hij kan er niks aandoen dat hij geen 1,80 is en zijn benen niet normaal kwijt kan....
    Dus ja hoe lullig ook....terecht vind ik het wel.

4. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Lullig misschien, maar wel terecht.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.850
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik vind het dubbel. Zeker als het een medische oorzaak heeft, dan wordt je al zó vaak 'gestraft' als het ware... En dan kun je nu ook niet meer op vliegvakantie omdat het niet meer te betalen is?!

En dat soort dingen werkt altijd maar één kant op natuurlijk. Ik kan mijn dochter als ze straks 2 is, nog prima op schoot houden tijdens een korte vlucht (ze is dan waarschijnlijk niet zwaarder dan veel kindjes van 1,5) . Maar dát gaat niet op, ze moet dan een eigen stoel hebben.

6. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

krijg ik dan ook de helft van mijn geld terug omdat ik dun ben? :D
    ik vind het tever gaan, zeker omdat je niet weet wat de oorzaak is, misschien kunnen mensen met een medische verklaring dan gewoon voor 1 stoel betalen?

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Tja, als je meer dan 1 stoel gebruikt, moet je daar ook voor betalen lijkt me...Lullig voor de dikkere medemens onder ons, maar wel terecht vind ik.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Ik vind het ook terecht. Ik heb weleens naast iemand in de trein gezeten en ik werd bijna fijn gedrukt omdat die vrouw nog even naast me wilde zitten. Nou niet een pretje.

Maar goed als je echt een medische reden hebt ( schildklier ofzo) dan vind ik dat je dan wel twee plaatsen zou moeten krijgen maar daar niet extra voor moet betalen.

Maar is het je eigen schuld dan moet je daar ook voor betalen.

( wanneer is het dan je eigen schuld...???)

9. Lyst

Lyst Bekend lid

29 aug 2007
    580
    0
    0
    Utreg
    Ik vind het aan de ene kant terecht, en aan de andere kant ook wel een beetje lullig
    Je kan nu wel roepen dat het komt omdat 'ze teveel vreten' (zoals m'n collega riep), maar sommige mensen kunnen er echt niets aan doen!

Die opmerking van geld terugkrijgen voor dun zijn vind ik wel grappig, want dat riep ik ook al, hehe
    Ik weeg nog geen 60 kilo, maar ben wel 1m83
    (Ik kan m'n benen ook niet kwijt, en dan is er altijd wel zo'n eikel die voor me zit, die het nodig vindt om tijdens de vlucht z'n stoel helemaal naar achter te laten klappen, lol)
    Ik ben benieuwd of dit ook echt wordt doorgezet, 1 april...

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Vind het ook terecht. Maar als je een medische reden hebt, kan je die ook overleggen lijkt mij?
    Misschien moet er dan iets te regelen zijn. Dat iemand dik is vanwege veel eten/slechte levensstijl of i.d. betekend niet dat iemand anders er hinder van moet ondervinden.

11. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik vin dat er als er een aantoonbare medische reden is dat je zo zwaar bent dat je dan niet extra hoeft te betalen, maar anders... tja... wat al het bovenstaande al zegt... je nemt ook 2 plaatsen in!? en laat het voor mensen die het WEL zelf doen een stimulans zijn om weer gezond te worden.

12. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik vind het wel terecht. Ik heb meerdere malen naast en achter een dikke passagier gezeten en als je 8 uur moet vliegen is dat niet echt prettig. Vooral als ze nog even flink naar achteren leunen. Misschien staan de stoelen te dicht op elkaar,..misschien maar we willen ook voor € 100 euro naar de US vliegen. Je kan niet alles hebben. Dus dan maar 2 stoelen voor dikke mensen. En als je de leuningen niet omhoog / omlaag krijgt ben je te dik voor 1 stoel wat de oorzaak ook is.

13. zustertje

zustertje Niet meer actief

Terecht vind ik want als je gewoon niet in de stoel past heb je meer ruimte nodig en dat zal toch betaald moeten worden.

14. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Ja dat onderscheid van 'eigenschuld' en medische oorzaken kan je moeilijk maken vind ik. Want wanneer is iets eigen schuld? En dat ga je natuurlijk als vliegtuigmaatschappij ook niet in je vragenlijstje zetten: "Bent u zo dik geworden omdat ik gewoon veel eet, of omdat het een medische oorzaak heeft?"
    Moeten mensen dan een doktersverklaring oid meenemen om bewijs te leveren?

Ik vind het een beetje dubbel, enerzijds denk ik als je 2 stoelen bezet dan moet je daar ook voor betalen! Ik kan mijn kinderen ook makkelijk op schoot houden als ik naar Spanje vlieg, maar toch moet ik voor hen ook een stoel betalen.

Anderzijds vind ik het wel een beetje tever gaan. Ik zou dan als vliegtuigmaatschappij dan andere maatregelen nemen, omdat de mensen nou eenmaal dikker aan het worden zijn, om extra brede stoelen te plaatsen en dat daar dan wel wat meer voor betaald moet worden, maar niet 2x een stoel betalen.
    Inderdaad, lange mensen moeten ook extra betalen om comfortabel te zitten, dus dat zal in de toekomst bij dikke mensen ook moeten, denk ik!

15. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Hoewel ik begrijp dat het lullig is, was ik ook wel enigzins beledigd toen tijdens een vlucht een nogal forse dame naast me de leuning omhoog deed en zonder blikken of blozen 'gezellig' mee op mijn stoel kwam zitten.

16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Mime28, ik moet wel een beetje lachen. Ik zie het helemaal voor me.

17. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Nou daar zou ik ook niet blij mee zijn nee!
    Zoiets vraag je natuurlijk eerst, maar goed dat is mijn idee!

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.274
    6.802
    113
    Daarom doe ik altijd de leuning omlaag zodat het een extra hindernis geeft als iemand naast me wil zitten. En dan gewoon met mijn arm er extreem op leunen,

19. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vind het niet meer dan logisch. Of het je eigen schuld is of niet doet er niet toe - je neemt meer plek in en zult daar een stoel voor moeten boeken omdat je anders je medepassagiers tot last bent. Ik vind het eigenlijk wel coulant dat je niet hoeft te betalen als het toestel niet is volgeboekt.

Vliegveiligheid lijkt mij een onzin-reden, behalve als je anders een vliegtuig hebt dat vol zit met 200+ kilo passagiers; daar is het toestel niet op berekend. Bovendien kunnen ze dan geen/minder vracht meenemen wat inkomsten scheelt (om nog maar te zwijgen over het extra brandstofverbruik).

20. Tamale

Tamale Niet meer actief

tja, ik vind het een beetje moeilijk.
    Er zullen inderdaad mensen zijn die iets met de schildklier hebben en dan dik zijn, maar ik snap best dat als je naast een heel dik iemand zit, die over de leuningen uitpuilt, je als medepassagier er niet heel prettig naast zit!
    En ik ga er vanuit dat je toch wel behoorlijk dik moet zijn voordat je niet lekker in zon stoel past?

En aangezien veel mensen in NL kampen met overgewicht, is met misschien wel een stimulance om bewuster te gaan leven als ze in bepaalde dingen worden beperkt..
    Ik weet het niet hoor, maar dat komt in mij op iig.

Als ik zo dik zou zijn, en ik zou een extra stoel moeten kopen in het vliegtuig.. Zou me kapot schamen en dat zou denk ik wel een verrekte goede reden voor mij zijn om dan af te vallen..

Deel Deze Pagina