Ik ben vandaag bij de gynaecoloog geweest. Ik wilde weten of ik nog steeds PCOS zou hebben. De echo was niet goed. Er was nog steeds een hele duidelijke kralenketting te zien. De gynaecoloog gaf aan dat de kans zeer klein is dat we zwanger zullen raken zonder hulp. Ze raad ons aan om daar in behandeling te gaan. Ik heb er even flink de balen in. Ik ben al zo lang goed bezig qua voeding. Ik heb allerlei supplementen genomen. Ik ben 15 kilo afgevallen. Ik ben een health freak op dit moment maar nee, een hele duidelijke kralenketting. Daarin was helemaal geen verbetering te zien. Het hele traject is ons uitgelegd. Ik heb een kuur provera en een kuur clomid mee gekregen. Provera moet ik 10 dagen, 1 keer op een dag slikken en dan word de menstruatie opgewekt. Op dag 3 van mijn cyclus moet ik clomid slikken, 5 dagen lang. Dit zorgt voor de rijping van het eitje. Elke ochtend moet ik mijn temperatuur bij houden vanaf cyclusdag 1. Dan op dag 24 moet ik bloed laten prikken (progesteron). Op cyclusdag 28 moet ik weer met haar afspreken. En dan kijken of het is aangeslagen. Vriendlief word dan ook getest. Want ja, ze wil mij geen hormonen geven terwijl het probleem misschien dan ook bij vriendlief ligt.... We zijn er nog niet over uit. Gaan we dit traject in of proberen we het eerst zelf? De gyn zegt dat er een wonder moet gebeuren als het ons zonder hulp lukt... En ja, de kinderwens is natuurlijk enorm groot. En hoe ga ik reageren op de hormonen? De anticonceptiepil heeft mij alleen maar ellende gebracht en ik heb een verleden met depressie en boulimia. Houd ik dat dan nog wel onder controle? Wat vinden jullie? Ik hoor graag ervaringen of meningen van jullie...
Hey Pita, Wat jammer dat je gezonde levensstijl en het afvallen je niet heeft geholpen! Ik denk ook niet dat je pcos dan nog weggaat. Tuurlijk is ernstig overgewicht een oorzaak van pcos, maar dat hoeft niet altijd. Ik heb geen provera gebruikt, maar wel clomid. Ik had dagelijks s avonds het erg warm en was ook wat minder lief voor vl. Maar vond het eigenlijk verder wel meevallen, maar weet ook dat dit per persoon verschillend is. Vind het overigens Wel apart dat je pas o dag 28terug moet komen, dat klopt niet hoor! Meestal moet je op dag 12 en soms eerder terug komen want met clomid maak je sneller eitjes aan. Ik zou dat ook echt aanhouden, ik had nl op dag 12 met clomid 100mg 2 eitjes die op springen stonden, al s ik op dag 28was gegaan dan had de gyn een zwtest kunnen doen! Clomid kan nl ook voor over simulatie zorgen en als je dan de komende cyclus niet mag klussen is het weer een gemiste ronde. Ik zou er gewoon voor gaan en als je te veel last van bijwerkingen hebt een afweging maken + de gyn verzoeken om op cd12 al te komen en dat vlak zsm zaadonderzoek doet Succes (kom je weer kletsen in het grote topic?)
Dat is echt balen zeg, zo je best doen en dan 0,0 resultaat. Als ik jou was zou ik beginnen met de medische molen. Het is vervelend dat vele wachten en teleurstellingen zijn ook echt niet leuk. Maar nu heb je wel het idee serieus bezig te zijn. Wachten op dat wonder zou ik niet doen. Volgens mij wacht je dan over 10 jaar nog, zeker als je bij afvallen plus verandering levensstijl niet eens een fractie verbetering ziet is het behoorlijk hardnekkig. Stel je probeert t nu nog een half jaar zelf, en je beslist dan om de medische molen in te gaan dan is de kans groot dat je pas op de 150mg Clomid reageert of zelfs moet spuiten omdat je niet op Clomid reageert. Dan ben je zo maaaaanden verder. Ik denk dat je dan nog meer baalt want helaas slaat Clomid niet gelijk bij iedereen aan. Sterker nog, meestal niet zelfs. Wat betreft de aanpak van de gyn: dit verschilt heel erg per ziekenhuis. De ene krijgt helemaal geen controle en zelfs geen bloedtest, een ander krijgt alleen een bloedtest en weer een ander wordt gevolgd met echos en weer anderen hebben het zelfs dubbel. En bloedtest en echo. Alleen bloedtest is best wel gevaarlijk vind ik want zo kunnen ze volgens mij geen cyste opsporen en stel dat er 4 eitjes groeien zoals hier kort geleden iemand op het forum had dan ben je straks in verwachting van een 4ling!! Daarnaast is elke cyclus 28 dagen wachten en pas daarna de cyclus afbreken ook echt lanf. Ik vond 20 dagen al lang! Succes!
Je bent een volhouder, ik zeg: doen! Ik wilde iig geen tijd verliezen met die stomme diagnose pcos. Veel sterkte en succes bij je keuze. Z
Jeetje, wat knap wat je al bereikt hebt. Ik snap dat de medische molen je niet aanspreekt en misschien zelfs beangstigt. Ik moest ook echt een drempel over. Alle onderzoeken en echo's (waarvan ik het overigens wel vreemd vind dat jij die volgens je gyn niet hoeft) zijn vervelend maar je gyn heeft wel gelijk dat het zonder hulp moeilijk is. De bijwerkingen die ik had van clomid vond ik meevallen, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Gelukkig sloeg bij mij de laagste dosering al aan. Wat je verder misschien ook over de drempel helpt is dat je hier echt heel veel steun ondervindt van de andere meiden. Daarnaast kunnen ze je ook helpen, vragen beantwoorden en tips geven. Sterkte!
Dank jullie wel dames, voor jullie lieve reacties. Als we besluiten het traject in te gaan, kom ik sowieso weer even in het andere topic schrijven hoor. We gaan 28-08 trouwen en tot die tijd willen we het even laten rusten in ieder geval. Ik voel wel altijd iets van een ovulatie want ik kan meestal voorspellen wanneer ik ongesteld word. Dus als blijkt dat ik dan precies op de bruiloft ongesteld word, dan ga ik dan wel al mijn menstruatie uit stellen. Maar dit is dus even afwachten. Op de één of andere manier geeft het nu best wel wat rust ook. Ik heb vannacht goed geslapen. Ik denk trouwens wel dat ik op cyclusdag 28 een echo krijg hoor. Ik hoor van meerderen dat ze dit wat vreemd of laat vinden, maar ik krijg natuurlijk ook nog bloedonderzoek op dag 24 he? Ik ga er voor nu even vanuit dat de gynaecoloog weet wat ze doet... Wat is overigens het verschil tussen provera en primolut? Want vorig jaar kreeg ik primolut om menstruatie uit te stellen, dat moest ik 10 dagen lang, 3 keer op een dag slikken en nu kreeg ik dus provera, wat 10 dagen lang maar 1 keer op een dag moet. Is dat een stuk zwaarder dan? Fijn dat ik hier de steun kan krijgen. Ik heb het namelijk aan één vriendin verteld maar verder weet niemand überhaupt dat we al met kinderen bezig zijn.... Ik vind het heel fijn om hier erover te praten!
Hey pita zover ik een beetje kan opmaken ben je een sterke meid dan zou ik toch het traject in gaan het is zeker niet makkelijk maar voor een goed doel! gefeliciteerd alvast met je bruiloft geniet van jullie dag!
Nou, ik heb het gelezen en de tranen staan hier alweer op mijn wangen. Dus in hoeverre dat waar is... Maar wel lief dat je het zegt. Maar ik denk dat ik het een beetje geaccepteerd heb. Ze zei ook dat heel veel vrouwen gewoon zwanger kunnen worden met PCOS dus dat is wel gunstig... Dus we gaan het gewoon doen! Maar nog wel even wachten tot na de bruiloft hoor. Pfff, spannend! Wanneer zal het ons gegund zijn....
Het gaat allemaal goed komen. Eerst maar even uitkijken naar je trouwdag, want dat is ook erg bijzonder. Ik vond het de mooiste dag van m'n leven!
Jaaaaaaaa, absoluut. Daarom willen we het tot die tijd ook even laten rusten. We hebben er enorm veel zin in!!
Hè balen zeg! Heb je zo je best gedaan, is het niet over gegaan... Ik denk dat je er goed aan doet om het traject te starten (na je bruiloft). Het duurt allemaal al super lang.. Je wil gewoon actie. Ieder ziekenhuis doet het weer anders inderdaad. Jij krijgt dus geen echo's tussendoor? Als je het fijner vindt om ze wel te krijgen, zou ik daar gewoon eens naar vragen. Het kan namelijk ook dat je overstimulatie krijgt en er veel te veel eitjes rijpen (een vriendin van mijn zus had er 27!!!!). Maar goed, dat is iets wat je zelf moet beslissen en weet ook niet hoe je zh hier tegenover staat natuurlijk. Primolut is hetzelfde als Provera trouwens
Nou, dat vind ik wel gek want ze had het wel over overstimulatie en dat ze dan de cyclus gaan afbreken. Maar kunnen ze dat op cyclusdag 28 dan nog zien? MAAR.... vanochtend naar het toilet en vruchtbaar slijm gespot! Terwijl we net de beslissing hadden gemaakt om dit traject te gaan volgen. Ik weet het niet 100% zeker en vaak heb ik dat al in de vruchtbare week voor de eisprong. Maar gisteren zei de gyn aan de hand van de echo dat er voorlopig geen eisprong zou komen want de eitjes waren enorm klein. En nu lijk ik toch vruchtbaar slijm te hebben. Als dit dan doorzet (want ik weet het dus niet 100% zeker) dan zou ik op een cyclus van 32 dagen uit komen. En tsja, in dat geval veranderd er wel een hoop en moet ik zeggen dat ik dan niet zeker weet of ik wel die mmm in ga. Misschien wachten we dan nog een ronde.... Net alsof mijn lichaam nu wil zeggen: Ho stop! Ik werk nog! Zucht.....
Helaas ben ik in de afgelopen maanden zovaak door mijn lichaam voor de gek gehouden. Ik heb rond de tijd dat ik mijn eisprong moet hebben ook gewoon vruchtbaar slijm maar ik wordt dmv echos gevolgd, en er is gewoon echt geen eitje te bekennen. Ik had het zelfs vorige cyclus nog. Zoveel vruchtbaar slijm en zo rekbaar, ik was er eigenlijk van overtuigd. Maar geen eisprong gehad helaas... Ik denk dat het komt doordat het baarmoederslijmvlies wel groeit, terwijl er geen eitje groeit. Toch zorgt dat ervoor denk ik dat er wel vruchtbaar slijm vrij komt. Maar dat is mijn eigen inzicht. Daarom geven ovulatietesten ook vaak lichte of zelfs donkerdere streepjes. De hormonen in het lichaam met pcos zijn in de war. Maar, een vrouw met pcos kan natuurlijk wel een eisprong krijgen, dit gebeurd soms toch wel 2 keer per jaar. Naar mijn mening te weinig om maar 2 kansen te kunnen pakken per jaar, maar wel mooi meegenomen natuurlijk! Succes!
Maar wat bij mij wel zo is, is dat ik inderdaad 14 dagen daarna ongesteld word steeds. Ben ik dan toch niet aan het ovuleren of kan dat gewoon niet? En vorige maand heb ik ook een hele duidelijke positieve ovutest gehad. Zucht... ik weet het niet meer hoor. Vanochtend ook weer wat slijm. Maar heb wel provera en clomid bij de apotheek gehaald. Mocht ik nou maandag gevoelige tepels hebben (want dan weet ik altijd zeker dat ik 14 dagen later ongesteld word) dan denk ik toch dat we nog een ronde over slaan....
Als ze op dag 28 nog willen kijken voor overstimulatie, dan zijn ze echt veel te laat. Je eisprong kan met Clomid wel iets later zijn dan dag 14.. Maar dag 28 is echt te laat. Raar dat ze dat zeggen..... Verder vraag ik me af of het echt vruchtbaar slijm is. Ze hadden dan op de echo echt een groter eitje moeten zien..
Ja, hmm... nou, ik weet niet of ze had gezegd om dan overstimulatie te zien, maar ze zei dat we dan alleen moesten afspreken en daarnaast had ze het over overstimulatie en dat het dan afgebroken moet worden. Maar ik moet temperaturen en bloedprikken ook. Kunnen ze het daar dan niet aan zien? Ja, daar zat ik ook aan te denken. Al heb ik wel altijd al 4 dagen voor eisprong vruchtbaar slijm. Zou dat dan nog kunnen? Of wil ik gewoon van alles merken aan mijn lijf en is dat gewoon niet zo...?? E n ALS ik dan straks gevoelige tepels heb EN een positieve ovulatietest, ovuleer ik dan wel echt? pfff.. Ja, je zet mij wel aan het denken. Ja, dan hadden ze inderdaad grotere eitjes moeten zien... Misschien wil ik van alles zien en is het gewoon niet zo. Grr... toch maar meteen gewoon die molen in?? Jemig, ben er nog steeds niet helemaal over uit. Vriendlief wil het liefste vandaag er al mee starten maar ik wil zo graag normaal zwanger raken! Shit, het raakt mij eigenlijk toch wel heel erg.
Hoe het bij jou is kunnen wij natuurlijk niet zeggen maar je lichaam kan je heel erg voor de gek houden en zoals ik al zei, ook met pcos kun je heel goed vruchtbaar slijm hebben zonder dat er een eitje is, want de rest werkt immers wel gewoon! Ik zou er 'gewoon' mee beginnen. Zeker als je niet allemaal echos krijgt zoals de meeste met pcos wel krijgen dan heb je niet zo heel veel van doen met het ziekenhuis. Al vind ik die echos fijn want dan heb je gewoon zekerheid. Met temperatuur kunnen ze sowieso niet bepalen of je overstimulatie hebt. Ze kunnen alleen als je temperatuur minimaal 3 dagen hoger is dan normaal zeggen dat je een eisprong hebt gehad. Maar dat is dus allemaal achteraf. De bloedwaarden bevestigen ook of je een eisprong hebt gehad of niet. Ik snap eigenlijk niet waarom jij beide moet. Ik heb ook een tijdje getemperatuurd maar het komt heel erg nauwkeurig. 1 uur eerder wakker dan normaal zorgt al voor een onstabiele waarde. En alcehol de avond ervoor ook, net als ineens later op bed door een feestje en verg eet geen verkoudheid of griep. Temperaturen ga ik niet meer doen. Hier echos en achteraf bloedprikken en dan hoef ik niet aan de slag met andere hulpmiddelen
Nee nja, ik wil in eerste instantie gewoon het beleid van het ziekenhuis volgen eigenlijk. Hun doen het op deze manier dus hun zullen er wel verstand van hebben. Ik ga dus niet alles willen veranderen. Ik merk het wel. En anders een tweeling, leuk toch? Ben ik meteen klaar. Ja ik moet het dus allebei. Temperatuur EN bloed prikken. Nou ja.... dat doen we dan maar. Ik denk inderdaad dat we dan toch maar gaan starten, maar wel na de bruiloft...
Bloedprikken kan alleen aantonen of je een eisprong hebt gehad. Temperaturen is een indicatie maar vaak werkt dat niet met hormonen die je neemt. Overstimulatie is heel gevaarlijk; Naast een meerlingenzwangerschap wat meer risico's met zich meebrengt voor kindjes en moeder (gezondheid, miskraam etc.) kan je eierstok beschadigen als zo'n ronde met overstimulatie niet wordt afgebroken. Ik wens jullie veel succes!
Overstimulatie is niet 2 eitjes hè! Omdat je zegt: dan maar een tweeling! Het is echt super gevaarlijk! Zoals ik al zei had een vriendin van mijn zus 27 eitjes. Dat wil je echt niet. En wat als het er 5 of 6 zijn? Is nog super gevaarlijk. Ik zou toch eens navragen hoe ze controleren op eigroei en aantal eitjes.