wennen op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tulip, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Hoe ging het wennen op school bij jullie?? Bedoel dus niet echt of het goed ging, mag je er ook wel bijzetten;) maar hoevaak dat was en meteen dan een dagdeel??

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    bij ons op school mogen kinderen 10 dagdelen komen wennen. Dit in samenspraak met ouders. De ene ouder wil liever 1 keer per week. De andere ouder 2 keer per week (waardoor de wenperiode dus iets korter is) Hier kiezen we eigenlijk altijd voor de ochtend. Zodat de kinderen ook eten en drinken ed meenemen en hieraan wennen.

3. tulip

tulip Niet meer actief

zo 10 dagdelen, das veel meer dan ik verwacht had...ben benieuwd of dat op meer scholen zo is.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zoon is op 11 juli jl een woensdagochtend (dus 1 dagdeel) naar school gegaan. Dat ging heel goed. Hij vond het geweldig en de juf ook. Dus in september gaat hij gewooon direct naar school toe (we gaan dus niet verder wennen).
    Ik ben de eerste tijd gewoon thuis dus als ik denk dat het allemaal een beetje teveel wordt, kan ik hem altijd nog thuis houden 's middags.

Als hij niet in de zomer jarig zou zijn dan zou hij hooguit 5 dagdelen gaan wennen. Ik vind 10 dagdelen wennen wel heel erg veel. Oja, ik ben ongeveer 20 minuten gebleven en daarna weggegaan. Dit ging prima.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.170
    113
    hier 3 keer een ochtend, was ruim voldoende. Oh en wij als ouders waren niet gewenst ;). Nou, laten we het zo zeggen we zijn gewoon om half 9 de deur uitgegaan. (om 8:20 mochten we m brengen)

6. tulip

tulip Niet meer actief

oke duidelijk, super dat het zo ging...hij start direct na de vakantie nu zeker??

Ik vind het toch zo spannend he???:)

7. tulip

tulip Niet meer actief

o super zeg!

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Lianna had vorig jaar 2 uurtjes gewend voor de zomervakantie en na de vakantie kon ze volop starten.

Yosyp mag maar 2 dagdelen komen wennen en op 3 september begint ie volop. Wettelijk mogen 5 dagen (of 10 dagdelen) gewend worden, maar hun willen maar 2 dagdelen doen. Had liever die 10 dagdelen gehad, aangezien de school maar 3 weken bezig is als hij gaat starten.

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Het zijn hier ook 10 dagedelen die mogen. Het hoeft niet. Sommige ouders willen 3 keer, of gelijk beginnen, altijd in overeenstemming met ouders, en kijkend naar het kind!

En bij mij hoef je niet gelijk weg uit de klas hoor, mag je altijd nog even blijven, maar over het algemeen gaat het wennen altijd erg goed en zijn de ouders snel weg. Of de kinderen zeggen: ja, daaaaag mam!! Ga nu maar:D Voor de vakantie een huilende moeder in de klas, die vond het ook zo spannend, en dat kindje maar: gaaaaa nouuuuuu!! hahaha, geweldig. Had wel te doen met die moeder.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier 2 keer een ochtend gewend, een week of 3 voordat hij 4 jaar werd.
    Ging direct erg goed. Hij is jarig in de herfstvakantie, dus ging na de eind oktober naar school. Nooit een probleem gehad.

En ik vond het ook spannend hoor, moest ook echt een paar keer slikken toen hij voor het eerst echt naar school ging.
    Ze worden zo snel groot, en nu gaat hij alweer naar groep 2. Pffft.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Volgens mij is dat wennen ook voor de ouders, moeders.

Ik denk dat ik het niet droog ga houden (buiten het zicht van mijn kind).

4 jaar thuis en dan kaboef: school!:$

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.170
    113
    @zogelukkig,

Ja ik had al traantjes in mijn ogen, ondanks dat ie al naar het kdv ging en ik dus gewend was m weg te brengen. Dit is toch echt wel een stap hoor. Maar als je dan ziet dat je kind lachend uit school komt, weet je ook dat het goed is.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben ervoor gekozen helemaal geen wendagen te doen, ons idee erover was dat ze na hun vierde verjaardag nog genoeg dagen hadden om te wennen en ze zijn ook nog niet leerplichtig dus je mag ze gewoon thuishouden een middag enzo of gewoon een hele dag als het teveel voor ze is. Oja ze zijn wel 1x een kwartiertje/half uurtje bij de juf geweest nog voor ze naar school gingen omdat we een 'rondleiding' kregen en nog even wat papierwerk in moesten vullen, maar dat was lang voor de 4e verjaardag.

Uiteindelijk zijn ze op een maandag voor het eerst naar school gegaan en vonden ze het zo leuk dat ze de hele dag zijn gebleven en ook de andere dagen van de week de schooldag vol hebben gemaakt.

Waarschijnlijk gaan we het bij de jongste volgend jaar ook zo doen en dan kijken we na haar verjaardag dus wel hoe het voor haar is en kan haar altijd op gaan halen tussendoor of een dagje thuis houden als het teveel is.

Liefs Hanneke.

14. tulip

tulip Niet meer actief

Nou, idd ik vind zo even een dagdeel wel even fijn...ik vind het wel ineens heel spannend hoor, het komt ineens dichtbij.

Hanneke, zeker ze zal het ook vast niet meteen volledig volhouden denk ik.

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tulip,
    Dat hadden wij dus ook gedacht, dus hadden zoiets van als ze die eerste week/weken een ochtend of 3 gaan is het al meer dan genoeg, maar ze wilde elke dag en ook smiddags gewoon blijven, ze snapten zelfs niet dat ze vr/za/zo niet konden.

Voor mama en jongste dochter was het blijkbaar 'erger' dat naar school gaan van de oudste twee als voor hunzelf :p!

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een tweeling heeft altijd elkaar nog, ik denk dat dat wel uitmaakt.

Hier gaan we wel wennen, dat heeft mijn zoontje zeker nodig.

Hij wil trouwens dolgraag naar school!

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier nog niet wezen wennen, ze begint gewoon na de vakantie. Scheelt wel dat ze pal tegenover de psz in de klas komt waar ze al 4 ochtenden in de week heen ging (zit alleen een gang tussen). Nu komt haar broertje daar te zitten en gaan ze soms ook mengen dus zal vast goed gaan.

18. tulip

tulip Niet meer actief

zogelukkig, hier ook zo 1. Elke ochtend: mag ik al naar school...
    Het scheelt wel dat ze nu een periode helemaal niks heeft en alleen bij mij is. Het had mijn voorkeur niet, maar ivm de verhuizing en wachtlijst op de psz wilde ik haar niet voor 5 maanden nog op een psz doen. Toen ik nog werkte ging ze natuurlijk mee naar het kdv en dat vond ze helemaal geweldig. Ze mist dat nu echt. Gelukkig over 2 weken weer peutergym, dus dat scheelt ook.

19. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Bij ons is het zelfde als Cygnet. Ook 11 juli wen ochtend gehad, en daarna direct starten op 3 september. Ze hebben er veel zin in, de wen ochtend ging prima. Mocht ik merken dat het toch teveel is de eerste weken dan misschien toch nog af en toe thuis houden als die mogelijkheid er is.

Ik vond die wenochtend echt enorm moeilijk. Weer een nieuwe fase in. Heb aardig wat tranen gelaten die ochtend. Het gaat zo snel allemaal.

20. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Bij ons op school doen ze niet aan wennen. Na je 4de verjaardag mag je gelijk naar school en dan gewoon kijken hoe ze het volhouden. De juf vind het helemaal niet erg, als ze dan een keertje thuisblijft.

Deel Deze Pagina