Volgens mij is mijn zoontje wel toe aan 4 flesjes per dag, in plaats van 5. Maarrr... hoe doe ik dat?! Zoonje is nu 5 maanden en een week oud. Hij krijgt nog geen bijvoeding (ivm vermoedelijke KMA moeten wij echt tot 6 maanden wachten met bijvoeden). Hij krijgt al een hele tijd 5 flesjes per dag: 5x 180 ml (en 6 scheppen voeding). In totaal krijgt hij dus 900 ml per dag binnen, en incl voeding dus exact 1 liter. Als ik nu overga op 4x210 ml (en 7 scheppen voeding) krijgt hij minder binnen. Dus geen 900 ml meer maar 840 ml. Kan dat uberhaupt wel, want hij krijgt op deze manier standaard minder voeding binnen, terwijl hij dus allang gewend is aan die 900 ml per dag! Moet ik anders wachten met overstappen naar 4 flesjes als hij bijvoeding krijgt (over een week of 3)? Compenseert een fruithapje die 60ml die hij dan "mist"? Pfff ik vind het echt lastig, wil ook echt niet dat hij voeding tekort komt omdat ik zonodig over moest op 4 flesjes!
wij hebben op een gegeven moment de vijfde fles gewoon weggelaten aangezien die toch niet meer op ging.. als hij alle flessen nog opdrinkt zou ik niet zo snel eentje weglaten..
Het mag wel maar waarom zou je dit willen? Wij zijn overgegaan op 4 flessen toen zoonlief heel duidelijk aangaf niet meer wakker gemaakt te willen worden. We hebben toen eerst alleen de laatste fles verhoogd. Toen we zijn gaan bijvoeden zaten we op 2 x 180 en 2 x 210. De voedingsbehoefte van kinderen is niet gelijk. De hele snel groei gaat er met 4 - 5 maanden een beetje af. Later komen er weer groeispurten. Het is een kwestie van even kijken wat bij je kindje past. Ik zou niet zomaar over gaan op 4 x 210. Deze hoort trouwens bij voeding!
Eens met Cygnet. Daarnaast tel je het aantal schepjes dat je geeft en niet het water (wat jij nu doet). Met 5 flessen gaf je 5*6 = 30 schepjes; Met 4 flessen: 4*7 = 28 schepjes. Het is inderdaad ietsje minder, maar echt niet zoveel, maar 60cc melkvoeding. Ik weet niet of je zoontje ooit een bodempje achterlaat in de fles, maar dan kom je snel aan die 60cc per dag. Dat maakt echt niet zoveel uit. En stel dat ie zich ooit 's avonds laat toch meldt, heb je nog ruimte om een klein flesje aan te bieden.
De flesjes gaan eigenlijk altijd op. Hij had wel een soort 'fase' waarin hij na het eerste boertje begon tegen te strubbelen maar ook toen gingen de flesjes op (want hij had gewoon trek). Hij heeft wel in één week tijd, twee keer door zijn laatste fles geslapen en ik had hem niet wakker gemaakt. Dan krijgt hij dus nóg minder binnen. Maar misschien is het inderdaad het beste om even te wachten met overstappen naar 4 voedingen omdat hij het nog niet dagelijks doet. Hij moet straks natuurlijk ook over op Nutramigen 2, als hij eenmaal 6 maanden is. Mag hij dan ook nog 5 x 180 of moet het dan minder? (ik ga zo ff kijken op de site van Mead&Johnson, de fabrikant. Ik meende nml ergens gelezen te hebben dat je met flesvoeding vanaf 6 maanden geen liter meer mag geven (en met voeding tot 6 maanden wel). Kan ook een hoax zijn hoor, moet ik even uitzoeken.
Ik weet niet hoe het met Nutramigen is, maar met andere flesvoeding is dat wel waar hoor. Met nr.2 zit je op een max van 800cc per dag (aangemaakte voeding).
Mijn zoontje is 6 mnd en krijgt al een tijdje 4 flessen per dag en krijgt nu 210+7 scheppen... Mijn zoontje dronk na 3 uur zijn fles niet er moet echt minimaal 4 uur tussen zitten en dan drinkt hij m pas, en omdat we anders niet uitkwamen s'avonds hebben wij ervoor gekozen op 4 flessen over te gaan en sindsdien gaat het bij ons beter!
Wij hebben ook gewoon een fles weggelaten en zijn dus overgegaan op 4 flessen van 180+6. Ik dacht dat mijn dochter dat nooit zou accepteren (hongerige baby en goed in gewicht), maar het tegendeel bleek waar. We gingen moeiteloos over op 4 flessen. Ik dacht ik kan atlijd nog meer geven, die luxe heb je dan ook. Wat Adi zegt, je hebt dan ruimte om evt nog een klein flesje aan te bieden.
Ik sluit me bij de anderen aan, waarom veranderen als het goed gaat? Wat de overstap naar Nutramigen 2 betreft: overleg dat met je arts. Niet alle kinderen die Nutramigen krijgen gaan met 6 maanden automatisch over op Nutramigen 2. Dat hangt helemaal af van de ernst van hun allergie, en van het moment van introductie van ander voedsel bijvoorbeeld. Sommige kinderen gaan pas met 8 of 9 maanden over op N2. Sommige blijven nog langer op N1. Nutramigen is een sterke dieetvoeding. Na 6 maanden gelden dan andere maxima als bij standaardvoeding. Het hangt allemaal af van hoe de groei van je kind is, en hoe goed je kind ander eten verdraagt. Opnieuw iets wat je echt in overleg met je arts en dietist moet bepalen.
Nog even een vraagje aan de moeder die overgestapt zijn naar 4 flessen per dag. Hoeveel uur hadden jullie dan tussen de voeding?
wij hebben die 5e fles ook gewoon weggelaten zonder de flessen te verhogen. Ze kreeg wel wat minder binnen, maar vroeg ook niet om meer. Ze geeft het prima zelf aan. Af en toe in het begin nog wel een 5e fles gegeven, als ze er dus om vroeg, maar flessen van 210 hebben we bij de jongste nog niet nodig gehad en bij de oudste maar kort - in het begin toen we op 4 flessen overgingen deden we de laatste en de 1e fles 210 + 7 scheppen. Maar als snel dronk ze dat niet eens meer op.
Dit is allang weer achterhaald he?! Siem heeft ook KMA en hij mocht na 4/4,5 maand gewoon zijn groente en fruit!. Daar zit helemaal niks van koemelk in en juist door het op tijd te geven voorkom je een allergie, dan wennen de darmpjes er eerder aan. Mijn kinderarts is ook allergologe, heeft er heel veel onderzoek naar gedaan en ze zei gekscherend: straks moeten ze eigenlijk met 3 weken pinda's knabbelen, zodat ze de pinda-allergie voor zijn! Hij krijgt Siem pas 4 flessen sinds we bijvoeding geven. Hij komt nu op ongeveer 3x220 en 1x150 (hij valt in slaap bij de laatste) maar hij doet het er hartstikke goed op! En hij groeit super!
Hier ben ik toch weer. Daan drinkt nog steeds 5x180 + 6 en alle flessen gaan op. Hij wordt over twee weken 6 maanden oud en moet dan over op Nutramigen 2. Maar daar mag hij maar DRIE flesjes van per dag!! Hoe ga ik in vredesnaam van 5 flesjes naar 3 flesjes per dag in een paar weken tijd?! Ik heb hem nu 3 dagen broccoli en 3 dagen appel gegeven maar daar eet hij eigenlijk niets van, hij proeft het wel maar duwt het met zijn tong weer naar buiten. Deze bijvoeding kan dus echt geen flesvoeding vervangen, hij krijgt er niet minder honger door of zo. Ik ben nogal in paniek geschoten door de wetenschap dat hij binnen nu en toch wel een maand nog maar 3 flesjes mag, en hij wil er echt 5! Wat moet ik doen?!
van wie MOET hij over naar 3 flessen? wat is de maximuum van Nutramigen nr 2? Als dat 800cc is, zijn het nog steeds 4 flessen en geen drie. Ik zou echt niet in stress schieten, en niet halsoverkop je zoontje aan de bijvoeding krijgen. Kijk gewoon naar je kind en volg zijn ritme. geef hem de tijd om te wennen aan de bijvoeding. Als hij nog behoefte heeft aan meer melk dan het max. van opvolgmelk, dan blif je toch wat langer nr 1 geven? Er is geen wet die dat verbiedt hoor, en er is geen max. leeftijd voor een bepaalde voeding, alleen min. leeftijd . Wij zijn ook wat later oversgetapt op nr 2 voeding, ik heb wekenlang 1 en 2 gemixd, 5de voeding gegeven op verzoek enz. pas bij 6,3 maanden waren min kindjes toe aan 4 flessen en waren ze gewend aan nr 2.
@adi: bedankt voor je reactie! Op de verpakking van Nutramigen 2 staat dat hij tussen 6-12 maanden 2-3 flesjes van 210ml + 7 scheppen mag. Niet meer. Dat wordt inclusief voeding 230 ml en dus mag hij per dag 690ml voeding, terwijl hij nu op exact 1 liter zit! Hij krijgt sowieso wat veel want in principe staat bij Nutramigen 1 dat hij tussen 4-6 maanden op 4 flesjes van 210+7 moet zitten (en hij zit dus op 5x180 + 6). Maar goed ik vond dat nooit zo'n probleem en hij heeft die 5x180 gewoon nodig, kennelijk. Ik ga niet direct op de dag dat hij 6 maanden wordt over op Nutramigen 2 maar het moet op een gegeven moment wel. En zolang hij 5 flesjes blijft krijgen gaat het dus niet lukken. Hoe kom ik in vredesnaam van die 5 flesjes naar 4 flesjes, als hij voor iedere fles komt en geen mililiter laat staan??
Wij gaven lange tijd 180 ml (180 water+6 scheppen=200 ml. Dit terug gieten tot aan 180 ml). Daar had hij steeds (5x) genoeg aan. Toen met 4 maand naar 4 flessen gegaan van 210+7=235 ml. Dat gaat hier goed. Ik zou het gewoon gaan proberen.
@jois: hoe zijn jullie exact overgegaan op 4 flessen? Heb je de laatste fles weggelaten, of steeds minder gaan geven, of heb je de tijd tussen voedingen verlengd? Ik weet gewoon echt niet hoe ik het in praktijk moet brengen, het weglaten van één voeding!!
de laatste fles gewoon weggelaten, overdag lieten we ongeveer 4 a 5 uur tussen de flessen.. de ene keer kwam de laatste fles om 21 uur uit en de andere keer om 19 uur..
@jois: zag je hierdoor ook dat de flesjes beter op gingen? Wij geven nog steeds een late avondfles tegen 22.00uur, maar deze drinkt ze slapend en maar voor de helft op. Ze krijgt 4x 180+6 en 1x210+7. Misschien vanavond toch maar eens proberen om die laatste fles niet meer te geven. Hopelijk wordt ze dan niet 's nachts al wakker