Na de kraamtijd nog aantal voedingen bijhouden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door cowgirl80, 5 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    vandaag is het einde van mn kraamweek en de kraamhulp is uitgezwaaid..
    Bij mijn eerste kindje was ik erg onzeker over de bv en hield ik een soort voedingsdagboek bij in een schriftje van wanneer ik gevoed had en uit welke borst en hoe lang hij gedronken had. Ik zit me een beetje af te vragen of ik nu weer zoiets bij wil gaan houden. Ik ben wel minder onzeker, maar ik vind het toch fijn om soms een paar dagen terug te kunnen kijken hoe het nou loopt.. en onthouden lukt niet want mijn geheugen is een zeef ;)

Hebben jullie na de kraamtijd nog bijgehouden hoe vaak je gevoed had? En zo ja deed je dat op papier, of had je er misschien een app voor of zo?

2. NiJO

NiJO Actief lid

22 jun 2007
    210
    0
    0
    Na de kraamtijd heb ik het tellen van de voedingen heel snel losgelaten. Ik voedde dan ook volledig op verzoek. Ik liet E. zelf bepalen wanneer en hoeveel ze wilde drinken.
    Dat resulteerde in meestal 8-10 voedingen per 24 uur en op regeldagen veel meer. Maar omdat ik het losliet, had ik het niet eens in de gaten.

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb het nog 2-3 weken in een schriftje geschreven, vooral om te weten welke borst ik het laatste had geven. En de tijden. En of ik er een regelmaat in kon ontdekken. Na die tijd begon ik het te vergeten, of lag het schriftje boven als ik beneden was of andersom. Ik had het wel langer willen bijhouden, mijn geheugen is ook een zeef. Maar het gaat gewoon niet meer met 2 kinderen die allebei aandacht nodig hebben. Ik gok soms ook een beetje de borst die ik moet hebben. En regelmaat... ach... hij heeft toch een eigen vorm van regelmaat. :D

4. Eefie2

Eefie2 Bekend lid

17 jul 2012
    804
    0
    0
    Ik heb het nog een week of wat opgeschreven, maar sindsdien ook niet meer. Een stuk rustiger hahah

5. PinkStars

PinkStars Actief lid

3 nov 2013
    422
    1
    0
    Hier precies hetzelfde en dan ook nog eens een strikje aan de borst die aan de beurt was! Ik wou dat ik het niet had gedaan, want het was voor mij alleen maar frustrerend om hierover controle te willen houden. Mijn advies is, doe het niet. Als je de natuur haar gang laat gaan is dat het beste.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het tot dag 14 gedaan ofzo. En nu doe ik het af en toe nog een dag of twee / drie. Bijvoorbeeld vlak voor we naar het cb moeten. Daar vragen ze er vaak naar. Wij hebben niet echt een bv-vriendelijk bureau, dus ze zijn het zo ongeveer standaard niet eens met het aantal voedingen. Maar ik vind 'weet ik eigenlijk niet’ ook zo'n onintelligent antwoord ;) En bovendien hoop ik dat ze het ooit gaan snappen en daar draag ik graag aan bij. :D
    Verder vind ik het voor mezelf handig om het af en toe weer even nij te houden voor het sommetje 150 x gewicht in kg / aantal voedingen. Dan weet mijn man bij benadering tenminste hoeveel hij in een flesje moet doen als ik weg ben.

Maar ik houd het dus niet constant bij. Af en toe weer een dag of 2 - 3 en dan ben ik er wel weer klaar mee. Wat de anderen ook zeggen: als je het constant zo wil bijhouden kan het frustrerend zijn. Bij de oudste heb ik het langer bijgehouden en ik bleef maar zoeken naar een ritme of regelmaat. Ik kreeg veel meer rust toen ik dat losliet en me gewoon helemaal overgaf aan het voeden op verzoek.
    Welke borst aan de beurt is hield ik bij met een armbandje. Maar ik vergat hem vaak te wisselen. Dus nu probeer ik me òf te herinneren waar en hoe ik voor het laatst gevoed heb of ik knijp even in mijn borsten om te voelen welke het volste zit. ;)

7. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Ik heb de tijden nog een poos opgeschreven in een boekje. Inderdaad om regelmaat te ontdekken en om het aantal voedingen per dag te tellen. Ook leuk voor later om terug te kijken, vind ik. :)

8. Hevn

Hevn Actief lid

22 mei 2011
    236
    1
    18
    Ik heb een app gedownload om het bij te houden. Is heel handig (vind ik), je hoeft alleen te klikken als je start en stopt. Wil je dan weten wanneer de laatste voeding van je kindje was dan kan je het makkelijk terugvinden. Ook weet je welke kant als laatste was en hoelang de voedingen duren. Soms denk ik "nu al klaar" maar dan zijn er al 10 minuten om, of als mn zoontje onrustig wordt kijk ik ook of hij al een tijd aan het drinken is of niet.
    Mocht je de info niet willen dan kijk je er niet naar. Je hoeft dus niet echt bewust de tijden op te schrijven en er mee bezig te zijn. En vind je het niks dan verwijden je de app gewoon ;)

9. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Ik houd het nu juist bij omdat ze wat onrustig is ivm hyperlactatie. Niet hoe lang ze drinkt, maar wel welke borst en of ze onrust had daarna. Ook de tijden zodat ik weet hoe lang ik al met een 'blok' bezig ben.

Ik probeer er geen ritme of regelmaat in te vinden iig en houd het gwoon in de 'notes' op mijn iphone bij.

10. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Wij hebben het nooit bijgehouden. Niet in de kraamtijd, en zeker niet daarna. Ik zie het nut daarvan niet zo? Baby drinkt niet vaker of minder vaak of regelmatiger als je het opschrijft.

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nou, zolang alles goed loopt heeft het geen enkel nut natuurlijk om het aantal voedingen in de kraamtijd bij te houden. ;)Maar stel dat je kindje onvoldoende aankomt? Of er zijn andere problemen? Dan weet je dus niet of dat samenhangt met een te klein aantal voedingen bijvoorbeeld. Het bijhouden in de kraamtijd is ook voor het overzicht van de kraamverzorgster en verloskundige, niet alleen voor jezelf. Je geeft daarmee deze zorgverleners de gegevens om de juiste zorg te bieden. Later hoeft het inderdaad niet meer.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb het, i.v.m. slecht drinkend en slecht groeiend kind nog een maand of drie genoteerd, tot ik merkte dat ik het steeds vaker vergat, en me dan probeerde te herinneren hoe laat ik ook alweer die vorige drie voedingen gegeven had...

Doe wat je prettig vindt. De een wordt doodnerveus van alles noteren, terwijl een ander er juist houvast aan heeft.

Deel Deze Pagina