Ik probeer de overdag voedingen af te bouwen, omdat ik begin september weer ga studeren. Mijn streven is om 's nachts en 's avonds nog wel te voeden. Ik probeer overdag nu een fles aan te bieden met kunstvoeding, maar er gaat slecht heel weinig voeding vast. Hij wil zich niet laten voeden en pakt het flesje met twee handjes vast te houden. Hij doet hem ook naar zijn mondje, maar haalt hem er telkens uit en als de fles wel in zijn mondje zit sabbelt hij er alleen op en drinkt hij niet echt. Toen hij af en toe afgekolfde melk kreeg ging het een stuk beter en dronk hij z'n fles wel leeg. Het maakt weinig uit wie het geeft of welke fles ik gebruik. Ook vind ik het moeilijk wanneer nou een fles te geven omdat hij uit de borst telkens kleine beetjes wil drinken waardoor hij nooit echt honger heeft. Heeft iemand tips om mijn zoontje wel kv te laten drinken.
Bij mijn zoontje gingen de BV flessen altijd helemaal leeg. Maar met KV moest hij heel erg wennen. Eerst dronk hij helemaal niets en later ging het steeds beter. Dan dronk hij een halve fles. En na een paar weken gingen de flessen bijna leeg of leeg. Af en toe liet hij nog wel een halve fles staan. Ze moeten denk ik echt wel wennen aan de smaak. Ik heb gewoon dezelfde flessen gebruikt als ik met de BV gebruikte (tommee tippee). En die gebruik ik nu nog steeds (wel andere spenen natuurlijk). Qua tijden. Ik gaf toen ik ging afbouwen (rond 3,5 / 4 maand) nog 8 voedingen. Het CB zei toen dat dat veel te vaak was en dat hij naar 5 voedingen moest. En toen moest hij ook grotere flessen drinken natuurlijk. Normaal als hij een flesje BV kreeg, dan was dat max. 100 cc. Maar volgens het CB moest hij 5 x 180/6 dat is dus 5 x 200. Daarom dronk hij denk ik ook niet zo veel FV in het begin. Toen hij eenmaal gewend was aan 5 voedingen ging het beter. Hij sliep toen ook langer. en daarna zat hij ook redelijk snel op 4 flessen. Je zou kunnen proberen om meer volgens een schema te werken. Ik gaf BV op verzoek, maar ik vond het wel fijn om een schema met FV te krijgen. Onze tijden waren toen: -tussen 6 en 7 -tussen 10 en 11 -tussen 14 en 15 uur -tussen 18 en 19 uur -volgens het CB 'moest' dan de volgende tussen 22 en 23 uur, maar dan sliep hij al. Hij kwam dan 's nachts nog een keer voor de 5e voeding. En na een paar weken sliep hij door en had hij die 5e voeding dus niet meer nodig.
Ik zie dat je zoon al een half jaar geweest is. Ik zou in dat geval gewoon die kv laten voor wat het is, overdag vast voedsel geven met wat gekolfde melk en in de ochtend, avond en nacht gewoon zelf voeden. Het moet in principe ook mogelijk zijn om ergens overdag 1 kolfpauze in te lassen, maar tegen de tijd dat je gaat studeren is je kind al 9 maanden dus zou dat niet echt meer hoeven. Door elke dag minstens 3 keer zelf te voeden (bij het opstaan, bij het thuiskomen en bij het naar bed gaan, krijgt je kind in principe al voldoende zuivel en heb je helemaal geen kunstvoeding nodig. Voor de zekerheid kun je je kind in je afwezigheid nog een bakje yoghurt laten geven, maar tegen de tijd dat je gaat studeren moet het die uren dat ie niet bij jou is gewoon kunnen overbruggen met brood, groente, fruit en water of thee.
Bedankt voor de reactie's. Ik ben nu een week bezig met fruit (groente wilde hij helemaal niet). Het probleem is hier ook dat hij nog maar heel weinig van eet, ongeveer 50 gram. Over anderhalve maand moet hij beginnen en ik ben gewoon bang dat hij te weinig binnen gaat krijgen. Ik had wel zelf bedacht om hem het in papvorm aan te bieden en kijken of dat beter werkt. Ik had trouwens nog een vraag. De kans is groot dat ik per week maar 3 dagen naar school hoef. Kan ik dan op de overige dagen wel overdag voeden of breng ik dan m'n hele productie in de war?
Anderhalve maand is lang in een babyleven, er kan in die tijd veel veranderen. Dus gewoon rustig aan, komt wel goed. Je kind is al 9 maanden als je naar school gaat, je borsten zullen wat flexibeler zijn, dus je kunt inderdaad proberen op de dagen dat je bij je kind bent gewoon te voeden. In het ergste geval zul je de eerste dagen op school even wat spanning moeten wegkolven.
wat ik vaak in mijn omgeving zie is dat ze de fles niet van de moeder willen (mama heeft toch gewoon de borst), maar wel van de vader of iemand anders. daar is de borst namenlijk niet en dat weten ze. iig succes
Kwestie van wennen, onze zoon moest er ook aan wennen. Het is ook niet niks! Wat betreft het aantal voedingen; hij zal vanzelf wel een voeding laten vallen. Misschien een tip; soms let je zo stipt op de tijden dat je denkt, hij moet nu de fv/bv, maar heeft hij dan wel echt honger? Zo zijn wij destijds in een week van 7 naar 5 flessen gegaan, ik gaf toen nog gedeeltelijk bv. Het liep uiteindelijk zo terug hierdoor dat ik helemaal over ben gegaan op fv want wilde niet kolven. Je kan indd ook alleen de bv aanbieden en daarnaast aanvullen met fruit/groente/broodje, heeft hij ook genoeg! Respect voor ieder zijn situatie, kijk gewoon hoe het t fijnste bij jullie gaat en pin je niet vast op het cb!