Kloppend hartje. Hoeveel kans op miskraam verminderd?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Saartje123, 2 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saartje123

    Saartje123 Fanatiek lid

    7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Hallo,

    Als het hartje klopt. Hoeveel is de kans op een miskraam verminderd? Of heb je dan nog steeds 50/50 procent kans tot na de 12weken??
     
  2. Saartje123

    Saartje123 Fanatiek lid

    7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    niemand?
     
  3. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Als je een goed kloppend hartje gezien hebt, is de kans op een miskraam al veel kleiner. Maar je hebt geen zekerheid, het kan in principe nog steeds misgaan. Onze eerste echo met 8 weken was perfect, de tweede echo met 11 weken was foute boel. Maar gelukkig blijft het over het algemeen gewoon goed gaan, dus ik zou me niet al teveel zorgen maken.
     
  4. Elin78

    Elin78 Fanatiek lid

    5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Garanties heb je inderdaad niet, maar mijn vk vertelde me destijds ook dat de kans een stuk kleiner was (ik dacht iets van 5%) en het is inderdaad ook goed gegaan.
     
  5. Trees

    Trees Niet meer actief

    De NVOG (Nederlands vereniging voor Obsterie en Gynaecologie) hanteert de volgende kansen bij het zien van hartactie op een echo:

    - Bij 6 weken is de kans op een miskraam gemiddeld 22%
    - Bij 8 weken is de kans op een miskraam gemiddeld 2%
    - Bij 10 weken is de kans op een miskraam gemiddeld 0,6%

    Let wel op dat dit gemiddelden zijn! Dit zijn dus alle leeftijdsgroepen door elkaar. Er is uiteraard wel een verschil in kans tussen bijv. een vrouw van 25 jaar en 43 jaar, maar daar houden deze kansberekeningen geen rekening mee.

    Ik snap alleen niet wat je bedoelt met de 50/50 % kans? Bedoel je dat je bloedverlies hebt gehad?
     
  6. Loe

    Loe Niet meer actief

    bij mij was er een kloppend hartje met 6w+2, twee dagen later was het helaas mis. Maar de kans was ongeveer 10 procent zei de doc.
     
  7. Mamasu

    Mamasu Fanatiek lid

    10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    De kans is idd veel en veel kleiner. Maar er staan nu net 2 verhalen op dit forum van de januarimama's en februarimama's die net voor of net na de 20 weken alsnog hun kindje verloren. Vreselijk. Garanties heb je dus helaas nooit.... Elke goede zwangerschap is iets dat je echt moet koesteren!
     
  8. Trees

    Trees Niet meer actief

    Edit met Obsetrie bedoel ik obstetrie uiteraard. Het staat zo slordig :)
     
  9. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    we hebben het meegemaakt bij de februari mama,s dat prulleke haar kindje na 19 weken is verloren terwijl de alleen maar goede echo,s heeft gehad. Het gaat vaken goed dan fout maar in me achterhoofd zit goed dat het niet zo vanzelf sprekend dat alles goed gaat.

    Maar een kloppend hartje is wel een hele verademing hoor.
     
  10. ladyrabbit

    ladyrabbit Bekend lid

    13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Hoe langer je zwangerschap hoe kleiner de kans op een miskraam. Bij de 20-weken echo kan nog iets heel ergs te zien zijn, je weet het nooit. Een collega had haar kindje verloren met een jaar: wiegendood. Ik sluit me er niet voor af maar probeer er niet teveel mee bezig te zijn, anders wordt je echt alleen maar gek.
     
  11. Saartje123

    Saartje123 Fanatiek lid

    7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    He meid bedankt voor je berichtje.

    Nee ik heb geen bloedverlies gehad. Sorry ik zie nu pas dat ik een fout heb gemaakt. Er is natuurlijk 50/50 procent kans dat het goed gaat als er bloedverlies is opgetreden. Ik had het verward en dacht dat je altijd 50/50 procent kans hebt op een miskraam tijdens een zwangerschap.
     
  12. Saartje123

    Saartje123 Fanatiek lid

    7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Meiden, allemaal bedankt voor jullie reacties. Het kan inderdaad altijd fout gaan. Met 8weken, met 20weken of bij de geboorte. We kennen de verhalen allemaal.

    Ik opende deze topic, omdat ik hoop dat ik na de (hopelijk een goede) 8weken echo iets geruster mag zijn in de zwangerschap en iets kan genieten. Want dat doe ik nu nog niet echt, omdat het allemaal zo onwerkelijk lijkt.
     
  13. Trees

    Trees Niet meer actief

    Gelukkig heb je geen bloedverlies! De kans dat het goed gaat is zoveel groter dan dat het misgaat. Concentreer je op de 80-90% waar het wel goed bij gaat. Dat is ontzettend veel!
    Natuurlijk heb je nooit garanties, maar ik kan me voorstellen dat je niet bepaald zit te wachten op alle slechte verhalen nu.
    Het wordt vanzelf werkelijk en probeer je lijf te vertrouwen!

    En natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap ;)
     
  14. Maria0

    Maria0 Bekend lid

    9 sep 2007
    623
    0
    0
    Kraamzorg
    Enschede
    haii

    de kans dat het mis gaat is er altijd wel
    maar daar moet je niet van uit gaan,gewoon positief
    blijven denken is voor jou beter en ook voor je kindje

    Geniet van je zwangerschap
    Liefs Maria
     
  15. Mary1981

    Mary1981 Bekend lid

    8 jan 2009
    772
    0
    16
    Ik had een kloppend hartje bij 6 weken en 3 dagen zwangerschap. Toen zei mijn vk dat de kans dat het misging nog maar minder dan 10% was. Als je bedenkt dat het bij 90% goed gaat is dat natuurlijk heel veel. Ook neemt die kans bijna dagelijks toe.

    Tip: Lees absoluut NIET het miskraam forum want je haalt daar niks uit waaruit je kunt aflezen of het bij jou wel goed of niet goed gaat. (je begrijpt dat dit meer over mezelf zegt dan over jou).

    Laat je niet van de wijs brengen, het komt goed heus! Zie mij: nooit verwacht, constant bang dat het mis ging in het begin maar nu 41 weken zwanger!

    Geniet van je zwangerschap!
     
  16. Aura

    Aura Niet meer actief

    Gefeliciteerd met je goede echo!! Ik snap dat het enorm spannend is en de kans dat het nu nog misgaat is echt heel erg klein, hij is er, maar erg klein.....dus ik zou zeggen lekker genieten!

    Vind het wel erg lullig om hier al de verschrikkelijk(st)e verhalen neer te zetten over wiegendood overleden kindjes bij de geboorte etc. de TS is erg onzeker en dat ga je zulke berichten plaatsen? Denk toch even lekker na....snap dat het erg actueel is voor jullie met de januari mama's maar ga dan niet iemand nog meer onzekermaken dan nodig is!
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  17. Trees

    Trees Niet meer actief

    Geheel mee eens! Waarom zou je iemand die al zo onzeker is en al eerder een mk heeft gehad extra confronteren met zulke berichten? Ik zie het nut er niet van in persoonlijk.
     
  18. Mamasu

    Mamasu Fanatiek lid

    10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Snap dit niet helemaal. De kans op een miskraam na een goede echo met kloppend hartje is veel en veel kleiner, zei ik ook al in mijn post (ik weet niet of je doelt op wat ik eerder schreef of op wat anderen schreven) maar nooit helemaal 0%. Dat is toch gewoon een feitelijke constatering en een antwoord op de vraag van TS? Ik heb zelf ook een miskraam gehad en weet dus donders goed wat het is, en begrijp ook de onzekerheid van TS. Ik denk dat niemand hier iets lulligs mee bedoelt, ik in ieder geval niet, meer dat de zwangeren onder ons moeten koesteren wat ze hebben.
     
  19. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    De TS stelt een vraag en daar komen eerlijke antwoorden op, niet meer en niet minder. De realiteit is dat de kans op een miskraam na een echo met een kloppend hartje een stuk kleiner is, maar het kan nog steeds fout gaan. Helaas heb ik het zelf meegemaakt. Een arts zal precies hetzelfde antwoord geven.

    Wat voor zin heeft het om iemand naar de mond te praten en te liegen over de realiteit?! De 12-wekengrens is er niet voor niks. En dat geldt helaas voor iedereen of je nou onzeker bent of niet, iedereen moet er doorheen.
     
  20. tummetje

    tummetje Fanatiek lid

    4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Helaas doet de natuur wat ze zelf wil..

    Berichten die gaan over een (latere) slechte afloop van de zwangerschap lijken mij bedoelt om TS te laten relativeren dat één of meerder echo's met hartactiviteit niets hoeven te zeggen. Bangmakerij lijkt me ietwat overdreven ;)
     

Deel Deze Pagina