Klopt de termijn wel? Verkeerd berekend door verloskundige?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kangerootje, 5 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik loop bij de gyn en in ons ziekenhuis is het protocol om voor de 12 weken inwendige echos te maken. Nou maakt het mij geen fluit uit maar ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten. Vorige zwangerschap bij de verloskundige ook inwendig voor 12 weken.

2. Laratje

Laratje Bekend lid

25 sep 2014
    720
    0
    16
    Vrouw
    Ik ben met de 1e echo 10 dagen teruggezet.
    Ik dacht 8+3 te zijn maar was pas 6+5.
    Het is helemaal goedgekomen, op 9 weken nog een extra controle gehad en ze groeide netjes mee. Bij mij was het gewoon een late eisprong en/of late innesteling!

3. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Dit is zeker wel zo!Ik heb de opleiding toch zelf gedaan!

4. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Thanks allemaal, fijn te horen dat t vaker voorkomt...
    Ben heel benieuwd over een weekje, maar ik heb er wel een beter gevoel over :)

5. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Hier hebben ze inwendig wel echo's gedaan maar zelfs tot 12 weken dus niets te zien dan schrik je je rot en via de buik zagen ze het dus wel.
    Dus ligt aan de situatie.
    Bij mij heeft een inwendige echo geen zin gehad omdat je gewoon weg niets zag dus deden ze het de keren erop gewoon via mijn buik.

6. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

De waarheid zal ergens in het midden liggen, verschilt per echoscopiste/ apparatuur. Dus beetje nutteloze discussie.

In ieder geval to, je verloskundige kon het niet goed zien en wrs daardoor minder goed meten. Dit kan komen omdat je baarmoeder ver naar achteren ligt, had ik met mijn tweede ook met 12 weken zelfs! Maak je niet druk en wacht de volgende echo af :)

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik gaf alleen maar aan dat het niet per definitie zo is. Alleen hier op het forum lees je al zo vaak van uitwendige echo's voor de 12 weken. Heb zelf die ervaring ook met verschillende verloskundigen en echoscopistes: allen gaven aan dat zolang de apparatuur goed is er eerst uitwendig geprobeerd wordt. Maar schijnbaar hebben ze er geen verstand van en vast de opleiding niet gevolgd en jij wel :p Of ze zien het niet als een grote moeite eerst uitwendig te proberen en als het niet goed zichtbaar is alsnog voor een inwendige echo te kiezen, terwijl jij misschien strikt vasthoudt aan het geleerde uit de boekjes. Maargoed, jij zal het wel weten. Ga het topic niet verder vervuilen met een zinloze discussie.

@ Kangerootje: fijn dat je iets meer gerustgesteld bent! Dat je ergens toch onzeker bent snap ik, maar je schiet er niets mee op meis. Succes met de dagen aftellen en hoop op een mooie duidelijke echo volgende week! :)

8. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Thanks Cathelijne en Abri :)

9. Minimi12

Minimi12 Actief lid

8 sep 2013
    354
    0
    16
    Hee het kan zeker zijn dat je een paar dagen langer of korter zwanger ben.

Ik dacht dat ik 8 weken zwanger was en met de echo was het maar 6 weken en 4 dagen. Maar de tweede echo moest een week eerder met een combinatie test omdat de vrouw niet 100% zeker was van de 6 + 4. Dus ik kan ook wat verder zijn of juist niet. Maar lijkt me niet met dr echo zag je al een armpje.

10. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Hier ook alleen maar uitwendige echo's gehad.
    Ik heb mijn temp bijgehouden en ovulatietesten gebruikt.
    Zelfs de instellingsdip gemeten incl bijgevoegde bloeding en ik ben juist vooruit gezet (ik was zelf overtuigd van 8 weken zwanger maar verloskundige zei toen bijna 9).
    Ik denk toch dat het gewoon niet helemaal klopt, dat de vruchtjes echt exact gelijk groeien (heb er met over gelezen).
    Maar straks maakt die ene week je niet meer uit.
    Wel kan ik me voorstellen dat dit je onzeker maakt. Niet doen hoor! Pas ongerust maken als het nodig is! Zo zonde van je energie en je hele blije gevoel van het zwanger zijn!

11. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik had al netjes uitgelegd aan de echoscopiste dat ik vroeger het een en ander heb meegemaakt, daarnaast heb ik door de fibromyalgie kurkdroge slijmvliezen wat het allemaal een stuk pijnlijker maakt ondanks de gel die ze gebruiken, maar er werd in gezegd dat ze tot 12 weken alleen maar inwendig deden en als ik graag uitwendig wilde dan moest ik wachten tot de termijnecho!!
    Nou ja, als jij een echo verwacht met 8 weken dan wil je die echo ook dus heb me er maar overheen gezet om toch de kleine te zien en het hartje te horen maar heb bijna niks gezien want het deed zo'n pijn dat ik alleen maar mijn man zijn hand fijn geknepen heb :(

12. Dat iets gebruikelijk is, betekent natuurlijk niet dat de andere optie onmogelijk is of nooit wordt toegepast :) Ik heb tot 19 weken inwendige echo's gehad ;) Ondanks de nieuwste en meest luxe apparatuur, was het door verschillende omstandigheden gewoon veel beter te zien zo, tot die termijn. Ook heel ongebruikelijk, maar het kán wel. Ik snap de discussie ook niet zo. Als het voor de 12 weken uitwendig te zien is; hartstikke fijn. Het is alleen ook niet raar dat er direct voor inwendig gekozen wordt of dat het uitwendig niet goed te zien is en het daarna alsnog inwendig wordt geprobeerd.

Ik kan me ook wel voorstellen dat ze op een andere termijn uitkwam, als ik je foto zie. Het beeld is echt niet heel duidelijk en dan zie je niet zo goed waar een kindje nu precies begint en eindigt. Een meetfout heb je dan zo gemaakt natuurlijk en met deze termijn telt elke millimeter!

13. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Het wordt je wel per definitie zo geleerd.Dit is vooral omdat voor de 12 weken uitwendig vaker een meetfout wordt gemaakt dan bij een inwendige echo.En omdat je, ook met de beste apparatuur, inwendig een helderder beeld hebt dan uitwendig.

14. shiirley

shiirley Bekend lid

7 jul 2014
    525
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    Bekijk bijlage 432436 hier afgelopen vrijdag ook uitwendig met 10 +2 weken beebje was meteen duidelijk in beeld voorige zwangerschappen trouwens wel altijd inwendig. maar de kwaliteit van deze echo was echt niet minder :)

15. seepje

seepje Fanatiek lid

23 mrt 2014
    1.559
    1
    38
    visagist
    utrecht
    Een innesteling kan langer duren of korter ik ben volgens mijn termijn zwanger geworden in een week waarin ik geen seks heb gehad ;) maar nu de jongens continu 2 weken in groei voorlopen denk ik dat ze bij de termijn echo toch een foutje hebben gemaakt.

En ik had zowel uit als inwendig bij 7+6 1 vruchtje was direct duidelijk met knipperlichtje maar nr2 niet vandaar inwendig.

16. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Het was anders perfect zichtbaar, álles en dat kon zelfs ik als leek zien, en alle verloskundigen waar ik geïnformeerd hebben deden de eerste echo gewoon uitwendig.
    Dus ja ik vind het nog steeds complete onzin als iemand verkondigd dat alles onder de 12 weken inwendig moet :p mijn termijn echo met 11+4 was ook gewoon uitwendig en mijn dochtertje was toen enorm duidelijk zichtbaar met alles erop en eraan.

Weet niet wie/waar echoscopistes geleerd wordt dat het inwendig moet voor de 12 weken, maar misschien kan het dan uit om nog elders in de leer te gaan.

17. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb deze keer ook alles uitwendig gehad, en ik vond het voor de derde ook niet zo erg, maar ik heb van de eerste twee veeeel mooiere plaatjes van in het begin! Maar goed, ach, alles was te zien, hartje, meting, etc. Een week verzet worden is ook niet raar, soms loopt het wat voor, soms wat achter. Grote kans dat het straks met de termijnecho weer wat verschoven wordt. Dat hoeft niet te betekenen dat de verloskundige iets verkeerd heeft gedaan, of dat er slecht gemeten is. Het kan gewoon verschillen. Ook de duur van de zwangerschap is niet bij elke vrouw hetzelfde. Ik ken iemand die gewoon 2 weken korter draagt. Bij de eerste echo's is het kindje steeds wat kleiner en wordt de datum wat naar achteren verplaatst, en op latere echo's loopt het kindje steeds iets meer voor en ze worden ook wat vroeger geboren. Zo is elke vrouw anders!

Nu is het nog zo dat je baarmoeder diep ligt, misschien bij jou wat dieper/gekanteld waardoor het nog niet goed te zien is. Het is ook niet gek dat het dan over een paar weken wat beter lukt, hopelijk dan wel uitwendig! Alhoewel je er wel aan went hoor. Echt prettig is het niet, maar bij je bevalling lig je er minder charmant bij en dat overleef je ook gewoon ;)

18. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

Wat een discussie

De termijn waarin de bevruchting het nauwkeurigst is is tussen de 10 en 12 weken. A ik begrijp dan niet waarom er verloskundige zijn die zwangeren eerder als 10 weken laten komen om de termijn te bevestigen uitgezonderd dames die medisch zijn natuurlijk en B de groei heeft er toch naderhand niets meet te maken met de termijnecho?? Ik lees vaak ja me kindje loopt 3 weken voorop in de groei dus hij of zij is 3 weken ouder dat is toch onzin? Mijn kleine zn hoofd liep 3 weken voor buikje liep 2 weken voor en zn beentjes perfect op schema en hij is toch 3 dagen later geboren als de termijn en echt geen 2 of 3 weken eerder omdat de boel voorliep haha

19. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Wauw, wat een mooie echo!! Daar droom ik van :D
    @Snoepje; mij lieten ze eerder komen omdat ik afgaande van mijn laatste menstruatie al 10 weken zwanger was, en omdat ik bloedverlies had. Maar toch bleek ik dus ruim een week korter zwanger, vandaar...

20. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

Daarom zeg ik ook meid als er medisch iets is en jij verloor bv bloed nou dat is dus ernstig en bij 10 weken laten ze je ook komen als het goed krijg je dan toch weer een echo voor de zekerheid als je er 1 voor 10 weken hebt gehad. Ik was 4 weken toen ik erachter kwam dat ik zwanger was en ik moest gewoon netjes wachten tot 10 weken ik dacht dat ik 9.4 weken was afgaande van me laatste menstruatie maar ik was 10.1 weken. Uhh en achteraf had ik wel gelijk ik zou 19 oktober bevallen (echo) en mijn menstruatie gaf 23 oktober aan ik beviel ook 23 oktober. :D het is niet superduper nauwkeurig maar met een speling van een week werd mij altijd verteld. Maar welke site je ook bekijkt qua zwanger zijn en elke gynaecoloog of verloskundige die je spreekt allen zullen ze zeggen dat een termijnecho tussen de 10 en 12 betrouwbaar is omdat alle beebjes gelijk groeien. Daarna wijken ze af in de groei en de een groeit harder als de ander maar de eerste echo wordt aangehouden qua uitreken datum. Ik moet altijd lachen als mensen groeiecho's met termijnecho linken heeft er niets mee te maken.

Deel Deze Pagina