Hi dames, Sinds anderhalf (bijna 2) jaar zitten wij in de mmm. Ik heb verschillende onderzoeken gehad, en ook een laparoscopie. Mijn eisprong bleek goed te zijn (gevolgd via echo, maar ook bloed laten prikken voor progresteron), ook bij de laparoscopie zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen. Mijn man werd ook getest, en ook bij hem bleek alles goed te zijn. Maar toch lukt het niet om zwanger te worden van een tweede kindje (de eerste kwam zonder problemen, in de eerste ronde). Nu heeft de gyn mij vandaag een kuur Clomid (50mg) meegegeven, en ik mag volgende week terug komen om te kijken of het wat gedaan heeft. En, ik heb een formulier meegekregen voor de verzekering, een aavraag voor OI (6 behandelingen) met als medicatie Gonadotrope (zoals Menopur, Pregnyl, Profasi, Gonal-F, Puregon en Menogon). Maar, dit soort medicijnen (incl. de Clomid die ik vandaag heb gekregen) en deze behandeling is toch voor vrouwen die geen eisprong hebben? Bij mij blijkt dat wel helemaal perfect te zijn. Is dit (volgens jullie) de juiste behandeling? Ik heb er namelijk mijn twijfels over, en ben geneigd om een second opinion aan te vragen bij een ander ziekehuis. Omdat ik denk dat dit niet de juiste behandeling is. Graag hoor ik van jullie of dit (in jullie ogen) de juiste behandeling is.
het gebruik van Clomid is eigenlijk standaard 1e stap in de MMM, als je een goede regelmatige eigen cyclus hebt kan je vragen om IUI zonder hormoonstimulatie. Ik zou gewoon nu een afspraak maken bij je de gyn en je twijvels voorleggen en aangeven wat jij wil, als jij geen hormonen wil dan moet je vragen om opties zonder hormonen. Ik kan me voorstellen dat zijn doel is 2of 3 eicellen per maand te krijgen maar volgens mij heb je dan meer resultaat bij hormoonspuiten en niet clomid. heb je hem deze vragen gesteld?
Het gaat mij niet zo zeer om de hormonen. Dit is mijn eerste hormonenkuur, dus weet sowieso nog niet hoe mijn lichaam erop reageert, maar mocht dat goed gaan, dan vind ik dat het probleem niet. Ik heb haar al vaker proberen duidelijk te maken, dat ik de stappen die zij neemt, te "langzaam" vindt gaan. Eigenlijk zou ik nu nog 3 maanden moeten afwachten (want volgens haar had ik na de laparoscopie weer een goede kans om zwanger te worden).. Maar ze heeft "overlegd" met d'r collega's, en nu mag ik met 50mg clomid starten. Ze luistert gewoon niet naar wat ik van haar vraag. Zij zegt dat ik de stappen doorloop (in dezelfde tijd ook) die andere ook allemaal doorlopen, van elke leeftijd, in elk ziekenhuis. Als ik dit zo hoor, dan denk ik dat ik morgen de verzekering bel voor een second opinion..
de MMM is zo'n heftig traject, dus ik vind wanneer jij gene goed gevoel heb bij je arts, of het gevoel heb dat je hem niet kunt vertrouwen, je opzoek moet gaan naar iemand bij wie je, je wel goed voelt. in mijn ogen, maar ik ben dan ook geen arts, ziet het behandelplan er wel redleijk uit.. Clomid, is om een eicel te laten groeien, ook al groeien ze bij jou vanzelf, door de clomid kunnen ze net wat krachtiger worden waardoor een bevruchting makkelijker wordt. daarnaast is er ook kans dat er meerdere eicellen groeien dus meer kans.. de Gonadotrope zorgt ervoor dat je eitje springt, ookal springt die van jou vanzelf, door dit middel toe te dienen weet je precies wanneer je ei springt en kan je dus gericht vrijen, waardoor je ook weer een grotere kans heb Maar als je al lang wacht zijn 6 maanden ook best veel...misschien kan je voorstellen (gezien je toch alle medicatie ervoor gaat krijgen) dat jullie mogen gaan starten met 6x IUI??
Ik heb voordat ik hormonen mocht spuiten ook eerst 50mg (2 keer), 100 mg (2 keer) en daarna 150 mg (2 keer) clomid geslikt. Ik heb geen eisprong van mezelf en ook met Clomid kreeg ik geen eisprong en moets ik demenstruatie dus ook elke keer opwekken. pas met de 2e ronde hormonen spuiten (puregon) groeide er een eitje en heb ik dmv pregnyl een eisprong gehad...maar wonder boven wonder ben ik daar ook zwanger van geworden....ik bedoel maar ik herken je gevoel van het gaan niet snel genoeg erg goed maar meer als stimuleren kunnen ze niet doen. het is niet zo dat je met IUI meer kans hebt als met OI (als het zaad goed is). Wij mochten voor ons 2e kindje ook starten met IUI maar mocht ook eerst 6 keer IO doen. daar hebben we voor gekozen omdat onszelf zo veel mogenlijk kans te geven. Na 6 keer IUI en 3 keer IVF ben je (verzekeringstechnisch) uitbehandeld en ik wil mezelf zoveel mogenlijk kans geven. Wat ik wel doe is nu zelf mijn AMH laten bepalen (eicelvoorraad, ziekenhuis werkte niet mee, bevriende arts wel ) en ik betaal zelf Utro voor de komende 2 ronden omdat mijn LF kort is en het ziekenhuis daar niets aan wil/kan doen (naar hun zeggen) maar als je het traject in gaat zou ik wel op zoek naar een arts waarmee het klikt aangezien je elkaar de komende tijd nog heeeeel vaak gaat zien
Okee! Ik begrijp het allemaal wat beter! Thanks! Dus IO (de medicatie daarvan), telt verzekeringstechnisch niet mee als bv IUI? Het zijn namelijk wel dezelfde medicijnen, alleen het insemineren zit er niet bij (of begrijp ik het nu verkeerd?) Ik moet nl wel die aanvraag laten goedkeuren door mijn verzekering. Anyway, ik denk inderdaad dat ik voor een andere gyn ga. Ik ben nu al een keer of 20 bij haar geweest, en heb er steeds een naar gevoel van, achteraf.. Te weinig info, geen/vaag antwoord op mijn vragen, en voel me op de een of andere manier niet serieus genomen..
Ik heb t allemaal uitgezocht in medisch wetenschappelijk onderzoek! Er zijn toch degelijk vrouwen met onverklaarde vruchtbaarheid die door clomid zwanger worden! T staat allemaal heel duidelijk in up to date! Anders ff Googlen up to date clomid! Clomid tabletten kosten nog geen 50cnt per stuk. Voor jou os t wel belastend! Is t niet de moeite waard 1x te proberen!?
Ik snap die verzekeringspapieren niet zo goed, ik heb nog nooit wat goed hoeven laten keuren. IO en IUI en alle meds worden onbeperkt vergoed uit de basisverzekering zolang een arts daar indicatie voor ziet dus het is echt niet ene kwestie van goedkeuring door je verzekering. raar verhaal.
Ik heb zelf ook nooit iets in hoeven te vullen, na hoeven te vragen, of zo.... Dikgedrukte: Mee eens! Bij mij zijn alle 10! de IUI incl. medicijnen volledig vergoed. Zolang een arts nog denkt dat er een kans is met IUI, wordt t gewoon vergoed. Succes met je vervolgstappen in de MMM, ik hoop dat je snel een mooie banner kan maken!