Misschien een hele domme vraag hoor Mijn zoontje wordt volgend jaar in de zomervakantie 4 jaar. Mag hij dan tot het schooljaar begint nog naar het kdv of zou hij dan naar een bso 'moeten'?
Ik heb hier toevallig laatst een brief over gehad van ons KDV. Daar stond in dat het in principe zo is dat kinderen vanaf dat ze 4 worden niet meer naar het KDV gaan (dus echt per direct), maar dat je wel extra weken kan aanvragen indien noodzakelijk (zoals in jouw geval met een kindje die in de zomer jarig is). Ik zou het dus even aankaarten bij het KDV.
Ow daar had ik nog helemaal niet over na gedacht eigenlijk, wij zitten tzt met hetzelfde "probleem", ik ga van de week even navragen hoe 't bij ons kdv zit.
Eigenlijk gek dat ze vanaf 4 jaar niet meer heen mogen. Want kinderen zijn toch pas vanaf 5 jaar leerplichtig? Als je daarvoor kiest zou je toch gewoon nog gebruik moeten kunnen maken van het KDV?
Bij ons is het zo dat als ze in de vakantie 4 worden je kan aanvragen of ze mogen blijven tot ze naar school gaan. Lijkt me ook niet echt logisch om je kindje dan al meteen naar een bso te laten gaan, ze kennen het daar dan helemaal nog niet en het is heel anders dan een kdv.
bij ons mag het dus niet. Een kdv is echt maar tot 4 jaar. Voor die kindjes is er dus de bso en vaak zie ik dat de mama's en papa's die dat aanzien komen dan zelf vakantie nemen. Het is natuurlijk niet ideaal, maar ja je moet wat. In een heel enkel geval is er wel eens een uitzondering te maken, als het kindje bv op woensdag jarig is en dan op donderdag en vrijdag nog kdv heeft en papa en mama bv vanaf de maandag erop vakantie hebben. Maar in principe is het niet de bedoeling. Minny, ik snap je gedachtengang, maar zoiets is op een kdv echt niet te realiseren. Kinderen van 4 jaar (begint vaak al bij 3 1/2) vinden het moeilijk om zich te vermaken, wij hebben wel een 3 1/2 + project, maar dan nog is het lastig de hele dag. De meeste kinderen gaan dan ook met 4 jaar naar school. Als er ouders besluiten om dat pas met 5 jaar te doen, dan zullen zij ook voor een andere oplossing moeten zorgen.
Nou, ik ben er inmiddels uit. Heb de voorwaarden van het kdv maar eens even opgezocht. Hij mag nog tot het eind van de maand waarin hij 4 wordt naar het kdv. In ons geval komt dat dus mooi uit. Hij mag tot eind augustus blijven en de zomervakantie loopt tot 2 september. Dus dat is gunstig. Als dat niet zo zou zijn geweest, dan zat ik er inderdaad over te denken om onze vakantie af te stemmen op de paar weken dat hij niet naar het kdv had gekund. Ik had hem zeker nog niet naar de bso gedaan. Maar goed, we zijn er uit! Was wel even iets om over na te denken
Mijn oudste wordt begin juni 4 jaar en mag niet meer naar de basisschool voor de zomervakantie. Ik heb wel kunnen regelen dat hij tot de zomervakantie naar het kdv mag blijven gaan, dus soms is het wel mogelijk.
Mijn oudste wordt net voor de meivakantie 4. hij mag tot 16 mei naar het kdv. op 9 mei gaat hij naar school dan ben ik ook een week thuis. en dan vanaf de 16e mei gaat hij naar de bso
Mijn zoontje wordt 11 augustus 2012 4 jaar, het schooljaar begint op 2 september. Tot de school begint maar meneertje nog naar het kdv.
Bij ons is het in principe zo dat ze gelijk bij 4 niet meer naar het kdv gaan. Maar in overleg kan het zeker wel, en als de plek nog niet vergeven is. Dus ik zou gewoon ff optijd contact opnemen en navraag doen!
Bij ons zit het als volgt: de opvang bij het kdv stopt per direct, de dag na de 4e verjaardag. als je de rest van die maand ook nog gebruik wilt maken van het kdv dan mag dat, mits je dit van tevoren aangeeft. daarna is het afgelopen.
Krijg je na de vierde verjaardag nog wel de toeslag van de belastingdienst. Ik heb ook een aantal weken verlening aangevraagd maar later zat ik met deze vraag, wie weet dit? Groetjes Senna
Op Belastingdienst/Toeslagen staat dit bij de voorwaarden van kinderopvangtoeslag: Het kind waarvoor u kinderopvangtoeslag vraagt, zit nog niet op het voortgezet onderwijs Verder niks over een leeftijd, dus je kunt nog gewoon toeslag krijgen.
op het kdv waar ik werk mogen de kinderen komen tot ze 4 jaar en 3 maanden zijn. Kinderen die vaak pas rond eind mei jarig zijn(lig aan de schoolvakanties) mogen vaak dan niet meer instromen op school (hier bij ons in de buurt dan, weet niet hoe het ergens anders is) en beginnen dan pas na de vakantie in het nieuwe schooljaar.
Hier precies zo Hij mag nog totdat school begint op het KDV blijven, dus ongeveer 6 weken langer. Fijn!