Bedankt dat je het even toelicht Linda! Weet je, ik snapte je antwoord wel, maar het probleem is dat er honderden anderen meelezen, die op het verkeerde been gezet kunnen worden.
Wel jammer dat je niet even wijst op manieren om de melk wel geschikt te maken voor invriezen, bijvoorbeeld door flash heating.
Noem het gewoon pasteuriseren. Anyway; moet je wel weten hoe heet en hoe lang anders maak je alsnog alle goede stoffen in de melk kapot.
Precies, maar ik kan het niet goed vinden. Hoe heet en hoe lang. Op borstvoeding.com vind ik dit artikel: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Zure en andere moedermelk Hierin staat verhitten tot vlak onder het kookpunt (en niet tot 70 graden dus?), en dan snel koelen en bevriezen. Maar als nadeel: Het nadeel is wel dat door een dergelijke verhitting alle beschermende stoffen zoals immuunstoffen en cellen verloren gaan. Ook vermindert bijvoorbeeld de hoeveelheid vitamine C. Bij de behandeling van spruw-melk zie ik het volgende 3 manieren: Pasteuriseren: 10 minuten op 62 graden. Flash-heating: 15 seconden op 72 graden en vervolgens snel koelen; beter behoud beschermende stoffen dan gewoon pasteuriseren. Even tot net aan het kookpunt brengen; is het makkelijkst, geen kookthermometer nodig.
aaaaaaaaaaaaaaaaah!?!?!? ZIE JE WEL dat spruw steeds terug komt als je spruw melk invriest en dan weer geeft grrrrrrrrrrrr.... sorry of topic hahaha gelukkig is de vriezer inmiddels leeg en de spruw dus ook voorgoed verleden tijd...