Hallo! Vanmorgen had ik opeens zo'n enorme kramp in mn buik dat ik mn adem ervan inhield zeg maar. Het is maar bij 1 keer gebleven, er zit dus niks geen regelmaat in. Ook had ik er geen harde buik bij, het was echt alleen de plotselinge pijn van de kramp. Kan dit een indalings of oefenwee zijn geweest of heb je daar dan hoe dan ook een harde buik bij en waren dit gewoon mn darmen die in de verdrukking zaten? Dan wilde ik ook nog iets anders vragen als dat in het zelfde onderwerp mag. Vanmiddag had ik een groeiecho, omdat de verloskundige twijfelde aan de groei van de baby. Daaruit bleek dat er niks mis was met de groei van de baby, alles liep mooi op schema, alleen lag het al erg laag en had ik erg weinig vruchtwater. Over 3 weken moeten we terugkomen om nogmaals te kijken naar de hoeveelheid vruchtwater. Vandaag vertelde iemand ook dat je in het einde van de zwangerschap vruchtwater gaat verbruiken/verliezen? Ik snapte daar niet zoveel van (van dat verhaal), klopt dat en zo ja zouden jullie dan misschien uit kunnen leggen wat er precies bedoelt word? En in hoeverre is het gevaarlijk als er TE weinig vruchtwater overblijft? Nu was het op het randje, nog niet TE weinig... Heeft de hoeveelheid die je drinkt op een dag invloed op de hoeveelheid vruchtwater dat je hebt? Ow jee, wat een hoop vragen, ik hoop dat jullie er nog wijs uit worden. Sorry voor de hoop vragen en alvast heel erg bedankt voor het antwoorden! Groetjes Priscilla.
hoi Priscilla, het kan inderdaad een oefenwee geweest zijn, die kan daarna overgaan in een harde buik. Fijn dat de groei-echo goed was. Vruchtwater wordt continue aangemaakt, het raakt nooit op, het wordt wel relatief minder. Maar je maakt het dus continue aan, de baby drinkt het ook op en plast het weer uit. Ook als je vliezen gebroken zijn en je dus vruchtwater verliest wordt er nog steeds aangemaakt en raakt het dus niet op. De hoeveelheid die jij drinkt heef geen invloed op de hoeveelheid vruchtwater, maar genoeg drinken is wel belangrijk in de zwangerschap. Als er heel weinig vruchtwaer is kan dat een reden zijn om de bevalling in te leiden. Maar zover is het nog niet. Maak je geen zorgen, je wordt goed geocntroleerd en er is momenteel dus niks aan de hand! Mirjam