Bij pil vergeten wel, bij het stoppen niet.. Hoe kan dat?

Discussion in 'Zwanger worden' started by xSimone, Oct 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. xSimone

xSimone Niet meer actief

Hai!

Ik heb even een vraag je wat ik mij ineens afvraag.

Als je in de 1ste of 3de week een aantal pillen vergeet, heb je gauw kans dat ie niet meer betrouwbaar is en dat je dus zwanger kan worden.
    Maar als je stopt met de pil, hoor ik van heel veel mensen dat het 6 maanden kan duren voordat ze eindelijk eens zwanger zijn.

Hoezo wordt je bij "de pil vergeten" wel gauw zwanger, terwijl er dan nog heel veel hormonen van de pil in je zitten.
    Maar wordt je bij het stoppen van de pil, niet direct zwanger.. Of in iedergeval, duurt het gemiddeld een half jaar, dat is toch apart?

Liefs,
    xSimone

2. goudvis03

goudvis03 Niet meer actief

Je wordt niet sneller zwanger als je hem vergeet, de kans is er alleen dus moet je extra maatregelen nemen, zoals condooms.
    Herken je vraag wel, ben hem toen ook wel eens vergeten, zelfs een morning-after pil genomen, man ik was zo voorzichtig.
    En nu ben ik al dik anderhalf jaar bezig :$

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,281
    6,193
    113
    Je hebt een bepaalde kans per maand, 15-20% als je beiden normaal vruchtbaar bent (en dus 80-85% kans dat het niet lukt/doorzet). Iets minder als je verminderd vruchtbar bent en iets meer als je supervruchtbaar bent. Maar die kans is er dus wel als je een pil vergeet in week 1 en daardoor toevallig toch een eisprong hebt en je hebt onbeschermde sex. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat als je de pil vergeet, je kans dan groter is dan de eerste maanden na de pil. :)

4. Beepje

Beepje Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    2,310
    9
    38
    Idd sommige mensen zijn gewoon super vruchtbaar en als zij een pil vergeten kunnen ze zwanger worden. Wel herkenbare vraag idd. Mijn dokter heeft namelijk al eens gezegd dat het geen kwaad kan als je er eentje vergeet of niet. Het ligt ook aan de soort pil denk ik. Je hebt er ook met 3 fases en zo....
    Zelf vraag ik me ook wel eens af waarom ik hem geslikt heb. Wij zijn nu al 14 maanden bezig!

5. xSimone

xSimone Niet meer actief

Jaa inderdaad.. ik vind het allemaal een beetje raar maar jullie hebben wel gelijk.

Ik ben zo ontzettend bang dat ik ook zo lang bezig ben. Over 1,5 week (volgende week zondag) stop ik met de pil en dan eventjes wachten en rond januari gaan we beginenn... (tenzij me vriend zijn baan eerder heeft, dan beginnen we misschien eerder), alleen ik ben zo bang dat het zo lang duurt... ik wil zo graag een kindje! :(
    Ze zeggen ook hoe meer je er mee bezig bent, hoe minder goed je zwanger raakt toch ??

Groetjes ,

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,281
    6,193
    113
    Ja dat zeggen ze, en nee dat is onzin :)
    Je kan (helaas/gelukkig?) niet in de toekomst kijken, probeer ervan te gaan genieten, het hele zwangerworden proces. Want het heeft ook leuke kanten, hihi. En ga van het positieve uit: grote kans dat je binnen een jaar een postitieve test hebt.

7. xSimone

xSimone Niet meer actief

HOPELIJK!
    Ik wil het zo ontzettend graag,dit is echt me grootste wens op het moment. Wordt helemaal gek van mezelf!
    Hopelijk gebeurd het snel!

8. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik raad je het aan een beetje los te laten, als je nu al zo er mee bezig bent dan ga je het niet trekken als het echt lang gaat duren bij jullie.

9. 3S3

3S3 Niet meer actief

Mee eens, hoe moeilijk ook..
    Ik heb er ook "gelukkig" nog geen ervaring mee hoe het is om maanden of jaren te moeten wachten maar het is sowieso altijd een wonder áls het lukt, of je nu meteen zwanger raakt, of dat het (veel) langer gaat duren.
    Meer dan klussen en je cyclus in de gaten houden kun je helaas niet doen.
    Maar hoop natuurlijk voor jou en vele anderen dat het niet lang duurt voor het zover is!!

10. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,284
    2,236
    113
    Female
    Nederland
    Ja, het gebeurt wel eens dat mensen zwanger worden door de pil heen. maar echt, het gebeurt heel weinig. Alleen, juist dat soort verhalen worden op internet gezet en op verjaardag e.d. besproken. Heb nog nooit iemand horen zeggen: Raad eens, ik ben aan de pil en ik ben NIET zwanger, ongelooflijk he? :D ;)

Mijn moeder bleek erg vruchtbaar (bij mij en mijn zusje binnen no time raak) maar ze is nooit door de pil heen zwanger geraakt.
    Bij andere mensen hoor ik ook wel eens: die en die is zwanger, door de pil heen! Bij doorvragen of navraag bij de persoon zelf bleek vaak dat ze de pil niet goed innamen of ziek waren geweest en geen aanvullende maatregelen namen. Uitzonderingen zijn er altijd maar bij goed gebruik is de kans echt heel klein.

XSimone, wij gaan ook in januari beginnen voor ons eerste kindje. 5 januari stop ik met de pil en dan zien we wel. Ik ga me nu geen zorgen lopen maken van: wat als het niet lukt. Daar heb je niks aan. Ook ovulatietesten e.d. komen er bij mij het eerste half jaar niet in. Eerst maar eens zien of ik een beetje regelmatig ongesteld wordt en gewoon de natuur z'n gangetje laten gaan.

Probeer lekker je leven te leiden en te genieten van alles wat je wel hebt. Het is niet waar dat 'ermee bezig zijn' het zwanger raken in de weg staat maar als jij stijf staat van de stress omdat je er alleen maar mee bezig bent en jezelf helemaal opfokt van 'wat als het niet lukt' dan kan het er voor zorgen dat je niet zwanger raakt. Stress is niet goed bij zwanger raken. Geef jezelf even de tijd en probeer het een beetje los te laten! Daar wordt het proberen om zwanger te worden ook veel leuker van ;)

11. xSimone

xSimone Niet meer actief

Daar ben ik ook bang voor, ik trek het nu al bijna niet. Omg,
    Maar ik kan het echt niet t loslaten, ik weet niet hoe. Probeer al andere dingen te doen, denken en praten, , maar kom steeds hier weer op truttige. Hoe moet ik dit doen!?

12. xSimone

xSimone Niet meer actief

Je hebt er wel gelijk in, maar ik krijg het niet uit me kop. Hoe doe jij dat dan??? Het lukt me voor geen goud!

13. Hondagirl24

Hondagirl24 Niet meer actief

ik ken het gevoel je moet je niet te veel focussen op het '' zwanger '' worden maar doorgaan met wat je altijd deed en gewoon zien wanneer het raak is dat is voor alles het best :)

14. Fizzy

Fizzy Bekend lid

Jul 24, 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Ik ben afgelopen zomer zwanger geraakt doordat ik 1 keer de pil vergeten was (ging wel mis, maar dat terzijde). Dus ja, het kan. Stiekem denk je dan: Wow, ik ben super vruchtbaar!
    En naïef als ik was stop ik met de pil met het idee dat het dan nu ook wel ''in 1 keer raak zou zijn''. Toen kwam ronde 1 en aan het eind van de maand werd ik ongesteld. Even met beide beentjes op de grond: 'Fizzy', zo werkt dat dus niet :p
    Ja, ik weet het, ik zit pas in ronde 2, maar besef me wel dat het ook bij mij gewoon nog een jaar of langer kan gaan duren. Uit je hoofd zetten lukt ook niet denk ik, maar probeer je er wel op in te stellen dat het nog een hele lange tijd kan gaan duren. Op die manier kun je er beter mee om gaan denk ik. En ja, de dagen voor je NOD zullen altijd spannend zijn, maar een andere instelling helpt wel ;) Dat doe ik nu ook. Succes!

15. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,284
    2,236
    113
    Female
    Nederland
    Even voor de beeldvorming: ik heb sinds juni 2012 een sterke kinderwens. Een paar maanden terug besloten we dat ik in januari zou stoppen met de pil. Dus ben er al een tijdje mee bezig ;)
    Ik wil niet zeggen dat ik nooit een dipje heb of verdrietig ben dat wij nog geen kindje hebben maar dan kom ik hier even van me afschrijven :D

Wat ik doe om mezelf niet gek te maken: ik ben druk bezig om een baan te vinden. Op dit moment loop ik stage om werkervaring op te doen en ik concentreer me lekker op het werk (dat ik overigens erg leuk vind!)
    Verder ben ik hier redelijk veel te vinden, gewoon om een beetje mijn kinderwens een uiting te geven. Ik lees veel, snuffel wat rond bij het onderwerp babyuitzet en probeer alvast wat kennis op te doen (en ik heb hier al veel geleerd zeg, haha)

Verder stort ik me op het huishouden en hobby's en leef ik naar leuke dingen toe (een verjaardag, vakantie, bruiloft of gewoon een avondje naar de bios). Ook lekker samen met mijn man een filmpje kijken op de bank vind ik heerlijk. Lekker, gewoon met ons tweetjes.

Tot slot denk ik als ik mensen met kinderen zie: IK kan nog uitslapen, IK kan nog de deur achter me dichttrekken als ik daar zin in heb, IK kan nog een avondje doorzakken, IK kan nog..... vul maar iets in wat je met kinderen niet (snel) doet.

Gewoon GENIETEN dus. Nu ben je nog met z'n tweetjes, zonder zorgen voor een ander. Make the most of it!

16. xSimone

xSimone Niet meer actief

Ook hier heb je weer gelijk in! Ik doe al die dingen ook wel, ik ben op het moment ook druk om bij sollicitatiebrieven te helpen bij mn vriend, want zijn contract verloopt rond eind november!
    Maar verder ook veel met kindertjes bezig. Nou hebben we het er nog eenes over gehad, en ik stop vanavond al met de pil en gaan gelijk proberen te klussen! Natuurlijk met plezier niet omdat het moet!
    En hopelijk dat het snel gaat lukken!!!!!! Maar die kans is vaak wel wat kleiner!

17. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,284
    2,236
    113
    Female
    Nederland
    Nou, veel plezier vanavond!
    Laat je hoofd niet op hol brengen en bedenk dat het heel normaal is dat het eventjes duurt voordat je zwanger bent (al kan het natuurlijk ook in 1x raak zijn). Het is in ieder geval een grote stap dat je nu bent getopt met de pil, dat is al een mijlpaal op zich.

Vergeet je niet dat je vanaf NU ook foliumzuur moet slikken?

18. Beepje

Beepje Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    2,310
    9
    38
    Foliumzuur hoef je pas te slikken 1 maand voordat je begint.
    Als xSimone pas in januari wil beginnen voor een kindje hoeft ze pas in december beginnen te slikken. Het duurt een maand voordat het goed is opgenomen in ons lichaam. Wel heel goed om nu al te stoppen met de pil en even de cyclus af te wachten.

Het van je afzetten gaat idd niet.
    Wij zijn vrouw en als je iets wilt dan wil je het meteen :D
    Wel zul je idd door moeten gaan met je gewone leven en dan helpt het om leuke dingen te doen.

Voor de rest is er nog totaal geen reden om jullie zorgen te maken.
    Probeer het eerst een half jaartje en stel jezelf geen limiet.
    Het komt zoals het komt. Je kan het toch niet afdwingen.
    Als je dan vermoedens hebt dat er iets niet goed is, kun je altijd nog naar de dokter. Velen dokters zeggen echter dat je eerst een jaar moet proberen, maar soms heb je geluk dat je al eerder naar het zkh kunt.

Veel succes!

19. xSimone

xSimone Niet meer actief

Komt goed ik zal dit morgen halen! :) Had ik al aan gedacht. Dankjewel

20. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,284
    2,236
    113
    Female
    Nederland
    Ja, maar ze zegt dat ze vandaag nog stopt met de pil en er gelijk voor gaan (tenminste, zo las ik het). Dus dan gelijk aan het foliumzuur

Share This Page