Kolven... KV? honger?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MSI, 30 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSI

MSI Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.671
    0
    36
    ZOB
    Hoi, in totaal zo'n 3 vraagjes welke wel met elkaar samenhangen.

Ik zit een beetje met een dilemma/probleem, het is maar net hoe je het wil noemen. Sinds vorige week ben ik weer aan het werk en dus aan het kolven. Ik geef per voeding 200ml mee aan de oppas (had nog genoeg in de vriezer) dus totaal 600ml maar ik krijg dat zelf niet bij gekolfd :( de 1e kolfsessie is 160 ml en de 2e kolfsessie 140 ml. Nu heb ik dat opgevangen om ‘s avonds voor het slapen nog een keer te kolven waardoor ik het redelijk aan kon vullen. Is dit een goede aanpak?

Vorige week heb ik links een borstontsteking gehad en merk dat daar gewoon echt bijna niks meer uit komt en dat ik het daardoor niet bij gekolfd krijg. Nou kolf ik die borst zoveel mogelijk en leg ik m altijd als eerste aan die borst aan maar ik heb het idee dat het gewoon niet meer goed komt, kan ik nog wat anders doen?

Ik heb ook het idee dat mijn zoontje er zelf ook minder uit krijgt naarmate de dag vordert, hij slaapt dan slechter en is veel minder tevreden en vrolijk dan ’s ochtends. ’s ochtends heb ik namelijk genoeg voeding omdat hij ‘s nachts doorslaapt. Maar naarmate de dag vordert voel ik zelf ook dat er veel minder in zit. Dit is natuurlijk logisch maar ik ben bang dat er echt gewoon te weinig in zit.

Nou heb ik zitten denken om overdag kv te gaan geven en alleen ’s ochtends en ’s avonds bv te gaan geven om er zeker van te zijn dat ie genoeg krijgt. Maar ben bang dat ik dadelijk helemaal niks meer heb als ik ga minderen Maar heb jij misschien een beter idee?

Alvast enorm bedankt!

2. MSI

MSI Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.671
    0
    36
    ZOB
    Ondertussen besloten om toch zeker t/m 6 mnd volledig bv te blijven geven :)

Hoop alleen dat mijn borst nog wat meer hersteld van die borstontsteking.

3. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Sorry voor het late antwoord.
    Hoe je het doet is goed, blijven stimuleren. Het komt vaker voor dat je na een borstontsteking echt een dip kunt ervaren in melkproductie. Ook komt het voor dat kindjes dan langer dan gewoonlijk aan moeten zuigen eer de melkstroom op gang komt. Na een week, anderhalf, zou je moeten merken dat het weer de goede kant op gaat.

Kolven: kolf je in 1 keer of onderbroken in meerdere keren? Kolf je met een enkelzijdige kolf, elektrisch, handkolf of kolf je met de hand af zonder apparaat? Laat even weten, wie weet kan ik daar nog wat tips in aangeven.

Goed dat je door wilt zetten!

4. MSI

MSI Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.671
    0
    36
    ZOB
    Het lijkt er nu op, na 3 weken doorploeteren, dat het allemaal weer herstelt is en loopt! Ipv 20 ml uit de borst waar borstontsteking had gezeten komt er nu eindelijk weer 100 ml uit. Overdag krijg ik alles weer gekolfd zoals zou moeten (af en toe op 20 ml na). 1x in de week moet ik 1 liter kolven (baby slaapt dan ergens anders en overdag moet ik dan werken) en dat haal ik op ongeveer 100 ml na ook dus komt helemaal goed :)

Maar het blijft wel een feit dat de borst waar de ontsteking heeft gezeten nog steeds minder goed loopt dan de andere maar misschien trekt dat komende weken nog bij.

nb. ik kolf met een enkele elektrische kolf maar vaak begin en eindig ik met handkolf omdat er dan gewoon meer vacuüm op komt en dus meer uitkomt. Ik eindig dan ook met compressie en dan komt er uiteindelijk ook nog heel wat uit.

5. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Goed te horen, je bent goed bezig!

Deel Deze Pagina