hallo Heb toch nog een vraagje. Als ik nu zwanger ben en mijn eisprong was op 17 sept. Hoe kan ik dan al 5 weken zwanger zijn. Dat versta ik niet goed ze Kan er mij iemand uitleg over geven. grts
De duur van je zwangerschap wordt berekend vanaf de eerste dag van je laatste ongi... Vandaar nu 4 weken.
waarom is dat eigenlijk? je bent dus 38 weken "echt" zwanger, maar ze gaan uit van 40? is dat makkelijker rekenen ofzo?
Hoi Annelore, Teneerste wordt er altijd uitgegaan van de eerste dag van je laatste menstruatie (uitgaande van een cyclus van 28 dagen en een eisprong op dag 14,) Deze 2 weken krijg je dus al kado. Daarnaast is het ook nog zo dat een aantal verloskundige zeggen dat het eitje 14 dagen nodig heeft om te rijpen. Deze twee weken worden er dus ook bij opgeteld. Dus als je in de prijktijk 1 dag overtijd bent ben je volgens de VK als 4 weken zwanger. Daarom duur een zwangerschap ook geen 9 maanden (9x4 weken is 36 weken, maar + die 4 weken is dus 40 weken.) De eerste 4 weken vinden dus als plaats VOOR de daadwerkelijke bevruchting. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg. Ik hou me aanbevolen voor aanvullingen/wijzingen van andere forummeiden..... Gr. Dolfijn Ps. Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Geniet ervan!
ze pakken die twee weken erbij omdat bijna niemand echt precies weet wanneer de bevruchting heeft plaatsgevonden maar onze laatste menstruatie wel precies vaststaat. Vandaar dat ze vanaf die dag rekenen. Met je termijnecho zal uiteindelijk gekeken worden hoever je precies bent, maar die 2 weken krijg je idd cadeau (dus dat scheelt lekker weer dat je magische grens van 12 weken voorbij is toch!) Hoe dan ook, onwijs gefeliciteerd. Liefs, Daan