Ja als je 6 setjes hebt in 50 en 6 in 56 dan heb je zeker voor de eerste week of weken genoeg. En wat je zegt, je kan er altijd wat bijhalen! Navelbandjes zijn idd niet nodig, ik heb ze wel gehaald (gewoon de uitzetlijst bij elkaar geshopt) maar niet nodig gehad. Zonde van je geld!
even nog een tip wat handig is om te hebben, kartonnen veiltjes om de nageltjes te veilen.. want je kunt ze dan nog niet knippen en zijn vaak wel erg scherp.
Je lijst ziet er goed uit, zeker na de tips van de andere dames. Maar als je van plan bent om bv te geven is 1 flesje ook voldoende. Anders ook zou ik zeggen, maar dat is mijn mening. Ik heb fulltime gekolfd ivm couveuse en had steeds maar 1 flesje per kindje. Je maakt het flesje toch steeds schoon na een voeding. Mocht je gaan kolven is je magnetronsterilisator echt geweldig. Anders ook voor flesjes en speentjes. Een van mijn beste aankopen. En een druiprekje voor flesjes is heel handig. Tegenwoordig heb je leuke die lijken op gras. Jasje ga ik nu ook niet meer doen. Zeker als je een lekkere omslagdoek hebt voor evt. naar huis in maxi cosi of lekker vestje is dat prima.
Ik heb ze niet zien staan, want misschien kan je je wiegdekens er ook voor gebruiken, maar een lekkere omslagdoek? De eerste week ligt je kindje heel veel in een omslagdoek/badcape/wikkeldoek - Gewoon dun katoen oid, geen dikke fleece van lodger ofzo - op schoot en in de box enzo.
even alles doorgelezen, wel handig al die tips van ervaren mama's wij hebben zelf gekozen voor een vestje inplaatst van jasje omdat ons kindje in mei komt en we ook een wikkeldeken erbij hebben en voor de maxi cosi ook een warme voetenzak en ik jasjes in mt 50/56 verschrikkelijk vind ook hier 2 boxkleden, maar wij hebben ook 3katten rondlopen die er toch stiekem wel in zullen kruipen dus die wil ik gewoon regelmatig kunnen wassen en kruikzakken.... waarom zou dat niet mogen, weet iemand dat ook??? wij gebruiken zelf ook kruiken in de winter dus gebruik ik de nieuwe zakken niet voor de baby zal ik ze zelf uiteindelijk wel gebruiken, dus het is hier geen miskoop verder zie ik dat ik dus alleen nog wat hydrofiel doeken nodig heb, heb er pas 4 maar wil geen saaie witte en we wachten nog even de volgende echo af voor alles echt rose of blauw word
De wikkeldeken daar bedoel ik dus zo'n omslagdoek mee Dat ga ik inderdaad halen dus Heb er al een aantal leuke gezien. Maar die van lodger zijn dus te dik? Had er ook bij de prenatal al een gezien die ik leuk vond, maar ik wacht nog even welke kleur het moet worden Ik heb al 2 flesjes, dat zou dus dan genoeg zijn. En die sterilisator leek mij ook juist handig. Maar het is misschien maar net wat je handig vind. Nagelvijltje heb ik ook, alleen geen kartonnen maar een metalen. Is karton beter? Zal ik voor de meelezers even de aangepaste lijst plaatsen? Misschien wel zo handig. Sowieso om eens een lijst te maken die gebaseerd is op ervaringen van anderen, want de lijsten die ik tegenkom zijn bijna allemaal hetzelfde en kloppen dus ook niet echt in de praktijk!
Hier de aangepaste lijst. Kloppen de aantallen wat jullie betreft zo ongeveer? : Voeding 12 monddoekjes 1 voedingskussen 1 magnetron sterilisator 2 zuigflesjes met 2 bijbehorende flessenspenen 1 flessenborstel zoogkompressen bedje 1 stevig matrasje 3 molton 3 onderlakentjes of hoeslakentjes 3 bovenlakentjes 2 wollen of katoenen dekentjes 2 kruikenzakken. 2 kruiken Verzorging 2 aankleedkussens 3 hoezen voor aankleedkussen 1 luieremmer 1 badje / Tummy Tub (met of zonder standaard) 1 badthermometer 2 badcapes 1 wikkeldeken/ omslagdoek 12 hydrofiel washandjes of monddoekjes 20 hydrofiel luiers 2 digitale koorts thermometers 1 zacht haarborsteltje 1 nagelschaartje met afgeronde hoeken wasgel Lotion/zalf crème voor de billen baby billendoekjes 1 pak New-Born wegwerpluiers Kleding 6 rompers 50 10 rompertjes maat 56 10 in rompertjes maat 62 6 setjes kleding maat 50 8 setjes kleding maat 56 8 setjes kleding maat 62 sokjes 2 mutsjes Overig 1 babyfoon 1 verzorgingstas 1 wandelwagen (met ruime bak) 3 lakentjes voor wandelwagen 3 hoeslakentjes voor wandelwagen 1 dekentje voor wandelwagen 1 autostoel (tot 13 kg) 1 draagzak of draagdoek 1 reisbedje 1 wipstoeltje 1 box 2 boxkleden
Ja als je 4 doeken hebt, heb je er echt echt te weinig. Die waren er bij mij al een half uur na binnenkomst doorheen . De kraamverzorgster gebruikte OVERAL een doek voor (in het wiegje, op het aankleedkussen, bij het verkleden op bed, om zijn mondje schoon te maken, bij het op de schouder leggen voor een boertje, bij het afdrogen etc etc). Ik vind 20 stuks echt niet overdreven wat dat betreft. Blauw of rose is trouwens misschien wel mooi maar zelf vond ik de witte echt praktischer. Ik had ook wat gekleurde doeken maar die heb ik achteraf gezien maar weinig gebruikt. Wit is handiger voor het (heet) wassen. Maar goed, het is maar een tip.
Oh ja de vraag over de kruikenzakken. Volgens mij heeft het er mee te maken dat wanneer de fles lekt je dit niet snel genoeg ziet als er een dikke zak omheen zit. Het duurt even voordat de zak dan nat is en kokend water doorlaat en dan kán de kruik al in het bedje liggen en het kokende water tegen je kindje aanlopen. Daarom ligt de kruik (met of zonder zak) ook altijd OP het dekentje en niet eronder.
Fijn zeg zo'n uitzetlijst aangepast aan de gebruikers Iets wat ik de komende weken zeker mee zal nemen in het aanschaffen van (de laatste) dingen.
Wel errug handig dit topic Zelf heb ik als omslagdoek een lodger wrapper. Ik heb nog als tips gekregen: Krabwantjes Bellywarmer ipv kruik Rompertjes met overslag op buik, vinden baby's vaak fijner met aantrekken. Tepelhoedjes direct gebruiken tegen tepelkloven?? Wat ik nog evt. Mis op je lijst: Babyfoon Boxmobiel Wipstoeltje/Doomoo seat Slofjes Easybase of familyfix voor MC Voor de kraamhulp te leen bij thuiszorg: Ondersteek Bedklossen
Hmm, ik begrijp dat je graag borstvoeding wilt gaan geven en (nog) geen kolf aanschaft, maar waarom dan wel de magnetronsterilisator? Als je borstvoeding geeft gebruik je in eerste instantie geen flesjes en als je niet kolft hoef je de kolfspullen ook niet te steriliseren, dus wat wil je dan in de sterilisator doen? Ook zou ik zelf nog een mutsje erbij aanschaffen. Vlak na de geboorte is er 1 vaak al vies (onder het bloed), bij maar 2 mutsjes zou je dan geen reserve/schone meer hebben.
Ik heb zeker wel 20 hydrofielen. Met badje gebruik je er meestal al een paar. Ik heb 4 aankleedkussenhoezen, en soms zitten ze allemaal in de was. Spuugdoekjes ook zeker wel 20. Vooral met borstvoeding gebruikte ik er veel. Slabbetjes gebruik ik met de fles nu ook veel (ook als hij de fles met afgekolfte BV kreeg, had hij slab om). ik vind de slabbetjes van ikea (5 voor 3 euro geloof ik) erg handig. Daar heb ik er 10 van. Ik had ongeveer 3 setjes beddenspul voor de wieg. 1 gebruikte ik dan voor de kinderwagen.
wat betreft de kruikenzakken: ik had gewoon die dunne zakken van de hema. De kraamverzorgster legde de kruiken tussen de dekentjes. Dus niet tegen het kindje aan.
En een voedingskussen zou ik zelf ook niet aanschaffen. Je kunt beter direct in een goede houding leren voeden zonder kussen, want je kunt dat kussen moeilijk overal mee naar toe slepen.
Spuugdoekjes heb ik een stuk of 10, maar bij mijn zoontje nooit gebruikt, en nu ook nog niet... Ik gebruik overal hydrofielluiers voor. Wij hebben er ook een stuk of 20 denk ik, en die gaan er ook wel doorheen! Inderdaad: leren voeden zonder voedingskussen. Ik heb er zelf 1 gemaakt, maar die ligt nog in de kast. Verder heb ik laatst een lodger wrapper gewonnen, maar ook die ligt nog ongebruikt in de kast... Ik draag mijn dochter namelijk in de draagdoek buiten, en binnen 2 dagen na de geboorte kon ze zichzelf prima op temperatuur houden, dus nu ligt ze in de box nog hooguit onder een dun dekentje... Hier ook de slabbetjes van ikea, en ook al een paar dagen in gebruik. De eerste week spuugde dochterlief heel veel (toen zijn er inderdaad wel 6 pakjes in maat 50 nodig geweest!), dus ben ik een slabbetje gaan gebruiken. @Tuttie: bellywarmer zou gevaarlijk kunnen zijn, heb ik begrepen? De meeste kraamzorgorganisaties zweren niet voor niets bij de gewone aluminium kruiken. Krabwantjes is misschien ook iets om pas aan te schaffen als het probleem zich voordoet. (ik zou persoonlijk kiezen voor het vijlen van de nageltjes). Wat de tepelhoedjes betreft: zou ik ook niet direct vanaf het begin gaan gebruiken. In het algemeen geldt: als het voeden 10 seconden na het aanleggen nog zeer doet, moet je je baby opnieuw aanleggen. Bij mijn zoontje heb ik onwijs zere tepels gehad, omdat ik dacht dat het best pijn mocht doen in het begin. Ik heb er toen verschillende tubes zalf doorheen gejaagd... Nu heb ik maar twee keer zalf gesmeerd. Dat is nu niet meer nodig. Ik zou toch echt eerst proberen om op de normale manier aan te leggen. Babyfoon, wipstoel en easybase vind ik inderdaad ook aanraders!
Voor in het begin is een kartonnen veiltje wel beter. Ik heb de kartonnen veiltjes vrij lang gebruikt voordat ik echt de metalen ging gebruiken..
Zo even snel in mijn pauze proberen overal op te reageren. Ik zie trouwens nu ook een heleboel dingen voorbij komen die wat mij betreft beter los van de basis "uitzetlijst" kunnen. Zoals die mobile voor boven de box, en de babyfoon. Dat zijn dingen die in eerste instantie niet per se nodig zijn, en ook niet iedereen zal willen. Dus maak ik daar vanavond even een aanvullende rubriek "aanraders" voor. Vinden jullie dat goed? Ik wil de uizetlijst zo simpel mogelijk houden en alleen alles wat je echt per se in huis moet halen erop zetten. @ ster27: Daar heb je gelijk in. Die staan bij mij op de lijst omdat ik ze al heb. De sterilisator leen ik van mijn zus, en de flesjes zaten in een pakket (van de etos) Maar op de algemene lijst kunnen ze er inderdaad wel af dan. Extra mutsje is een goede, die zal ik aanpassen. @Juf85: Slabbetjes leek me niet voor de uitzet meteen nodig? Later pas toch? Extra spuugdoekjes doe ik zelf denk ik ook wel, maar per se nodig is het niet toch? Je kunt ook hydrofielen daarvoor gebruiken. @ Suus: voedingskussen gaat naar aanraders ipv de basis uitzetlijst. Ik heb er zelf al 1, omdat je er ook zo fijn mee kunt slapen @ Anna: Jij gebruikt dus inderdaad hydrofielen voor spuugdoekjes. Ik laat ze wel staan, maar het is ook nogal persoonlijk voor iedereen natuurlijk (moeilijk zo'n lijst maken haha) Van de tepelhoedjes hoor ik dus inderdaad juist dat je dat alleen moet doen als er problemen zijn met voeden. Maar die zalf kan waarschijnlijk wel op de uizetlijst. Wat gebruikte jij?