Klopt mijn uitzetlijst zo?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door danip, 4 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danip

danip Niet meer actief

check! Zal het aanpassen :) Zijn ze er speciaal in babyformaat?

2. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik gebruik hydrofielen, omdat die een stuk groter zijn dan spuugdoekjes. Mijn dochter spuugde vorige week zulke grote hoeveelheden, dat ik het met een doekje niet gered had (qua hoeveelheid wel, maar niet qua snelheid waarmee het eruit kwam en dus overal zat...).
    Hydrofielen zijn ook nog eens razendsnel droog aan de waslijn. Echt een super-uitvinding, die dingen!

Ik gebruikte Bepanthen-zalf. Met dit kindje, dat veel beter hapt, en met de ervaring die ik nu heb, is dat dus eigenlijk niet meer nodig. Je kunt er wel een tube van in huis halen, want het is zowel voor tepelkloven als voor luieruitslag.

3. Karina2006

Karina2006 Actief lid

1 feb 2010
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    kan iemand me vertellen of ik een molton onderlegger nodig heb als ik al een molton hoeslaken heb?

en zijn katoenen hoeslakens beter dan jersey hoeslakens? (wat is eigenlijk het verschil)

4. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Ik heb wel 6 badcapes... Mijn dochter van ruim 3 droog ik er nu nog mee af... ze loopt altijd naar haar kamer met die cape omgeslagen.

Een badthermometer stond ook niet op het lijstje (toch?). Is zeker in het begin wel handig. (Ik was een beetje onzeker over de temperatuur ;))(Edit: haha zwangerschapsdementie, stond er gewoon al tussen :))

Wat ik echt super handig vond waren ijsblokjeszakjes. Omdat ik erg veel melk had vanaf het begin, heb ik al veel gekolfd en dat kun je in die dingen prima invriezen en daarna ook weer per 'klontje' ontdooien. Dus gewoon zoveel als je voor een flesje nodig had. Was een tip van onze kraamverzorgster, ideaal!!

Onze dochter was niet eens erg lang maar paste vanaf 1 week al niet meer in maat 50 dus ik was blij dat ik daar maar 2 setjes van had. Manlief is wel in de kraamweek naar de hema geweest om maat 56 te kopen. Wij hebben helemaal geen kleertjes gekregen bij onze dochter dus hadden wel een beetje te kort met maar 3-4 setjes. Maar toch denk ik dat je ook niet heel veel moet kopen, straks draagt je kindje het amper. En bijkopen is ook zo gebeurd!

Verder is het een mooi lijstje!!

5. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Voedingskussen en magnetronsterilisator zou ik weglaten, evenals flesjes (behalve als je ze al hebt). Flessenborstel heb ik nooit gebruikt, omdat ik prima met een sponsje in de kleine flesjes kon die ik gebruikte voor afgekolfde melk.
    Een extra aankleedkussen kan handig zijn als je op verschillende plekken verschoont, maar is absoluut niet noodzakelijk. Badthermometer is ook niet nodig (je leert met je elleboog voelen of het water goed is qua temperatuur). Ook vond (en vind) ik twee thermometers overdreven, maar het klopt wel dat dat wordt aangeraden.
    Kleding lijkt me prima. Het is toch afwachten welke maat je kindje heeft in het begin. Bij mij hebben ze allebei toch een tijdje in 50 gezeten, vooral mijn dochter verzoop daar nog in.
    Losse lakentjes voor in de wandelwagen heb je niet per se veel nodig. Je kan ook daar een hydrofieldoek onder het hoofdje leggen tegen het spugen.

Qua draagzak/draagdoek zou ik me persoonlijk goed oriënteren. De ene is fijner dan de ander en het is soms ook persoonlijk wat het prettigst zit. Zelf draag ik graag met doeken, maar nu de kinderen ouder zijn zitten ze veel in draagzakken (zogenaamde ssc's of ergonomische dragers). Die heb je ook voor kleine kinderen en kan je lang gebruiken zonder dat het zwaar voelt.

6. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    de bellywarmer is als veiligste door de consumentenbond verkozen omdat daar geen vloeistof in zit, dus het kan niet gaan lekken.
    daarbij hebben wij een aerosleep onderlegger en vind ik dit een veiliger idee.
    en ik denk dat je de bellywarmer veel langer gebruikt dan een aluminium kruik, bv als je kindje wat groter is en buikpijn heeft (ik noem maar wat).
    een bellywarmer kost 34,95, advies is 2 aluminium kruiken en dan ben je ook rond de 30 euro kwijt en dan heb je nog geen kruikenzakken erbij.
    en de kraamzorglijst die ik heb gekregen van de Kraamvogel stond dat een elektrische kruik ook mocht

7. danip

danip Niet meer actief

Nou ik heb de lijst weer aangepast. Ik heb niet alle nieuwe reacties er in verwerkt, want de een vind het wel nodig en de ander niet. Dus ik baseer het nu op de gemiddelde reacties. Mocht iemand het er niet mee eens zijn, of dingen van de aanraders op de standaard basis uitzetlijst vinden horen, dan zeggen jullie het maar hoor. Ik doe wat jullie zeggen :D

Wat je moet hebben

Voeding
    12 monddoekjes
    2 zuigflesjes met 2 bijbehorende flessenspenen
    1 flessenborstel
    zoogkompressen

bedje
    1 stevig matrasje
    3 molton
    3 onderlakentjes of hoeslakentjes
    3 bovenlakentjes
    2 wollen of katoenen dekentjes
    2 kruiken (of een bellywarmer als dat van je kraamhulpbureau mag)
    2 kruikenzakken.

Verzorging
    2 aankleedkussens (1 op kamertje, andere beneden)
    3 hoezen voor aankleedkussen
    1 luieremmer
    1 badje / Tummy Tub (met of zonder standaard)
    1 badthermometer
    2 badcapes
    1 wikkeldeken/ omslagdoek
    12 hydrofiel washandjes of monddoekjes
    20 hydrofiel luiers
    2 digitale koorts thermometers
    1 zacht haarborsteltje
    1 nagelschaartje met afgeronde hoeken
    Kartonnen nagelvijltjes
    wasgel
    Lotion/zalf
    crème voor de billen (bepanthen, kan ook voor tepelkloven worden gebruikt)
    baby billendoekjes
    1 pak New-Born wegwerpluiers

Kleding
    6 rompers 50
    10 rompertjes maat 56
    10 in rompertjes maat 62
    6 setjes kleding maat 50
    8 setjes kleding maat 56
    8 setjes kleding maat 62
    sokjes
    slofjes
    3 mutsjes

Wat ook erg handig is

Aanraders:

1 babyfoon
    1 verzorgingstas
    1 wandelwagen (met ruime bak)
    3 lakentjes voor wandelwagen
    3 hoeslakentjes voor wandelwagen
    1 dekentje voor wandelwagen
    1 autostoel (tot 13 kg)
    1 draagzak of draagdoek
    1 reisbedje
    1 wipstoeltje
    1 box
    2 boxkleden
    1 magnetron sterilisator
    Ijsblokzakjes (voor het invriezen van borstvoeding)
    1 voedingskussen
    Krabwantjes
    Boxmobiel

8. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    super die lijst heb hem er een abbo op genomen :) heb ik straks vast wat aan.

9. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik mis nog wel de flanellen luiers??
    staan tenminste wel op de uitzetlijst en zag dat iemand ze hier gebruikte voor in de badcape etc.
    had ze ook nog niet gehaald maar ga ze wel halen!
    bij de Hema zitten ze volgens mij in een verpakking van 3 stuks.

10. danip

danip Niet meer actief

Is dat weer wat anders dan de hydrofielluiers? Waar zijn ze voor dan? (zie ik leer weer bij! :))

11. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik heb zelf 6 spuugdoekjes en gebruik die voor mijzelf;)
    Ik geeft borstvoeding en er gaat dan wel is wat langs.
    Dus vouw ik een spuugdoekje om mijn bh heen zodat mn bh droog blijft, echt heel erg handig.
    Mijn dochter heeft een slab om, ook heel handig omdat ze nogal is spuugt en een slab blijft gewoon zitten en een spuugdoekje niet.

Zoogcompressen is ook nodig als je droog wilt blijven.

En nog een tip van de kraamzorg: eerste tijd geen voedingsbh met beugel.
    Je hebt door een beugel meer kans op een borstontsteking omdat een beugel wat afknelt.
    En s nachts slaap ik gewoon in een goedkoop topje

12. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.271
    50
    48
    Super handig die lijst. Heb nog heel wat aan te schaffen zo te zien.

13. goldy

goldy Fanatiek lid

1 sep 2009
    2.253
    0
    36
    NULL
    NULL
    Durf ik niet te zeggen. Ik had gewoon de grote formaat, ging prima ;)

14. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Thnx voor de tip, zoogcompressen heb ik nog niet.
    Ik lees gezellig mee en ben mn lijst aan t aanvullen :p

Mijn tip; zorg wel voor back-up flesvoeding in huis, mocht er iets misgaan is niets zo vervelend als een hongerige huilende baby en gesloten winkels:$
    grtjs

15. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ze zijn dikker dan hydrofielluiers en ze zijn zachter.
    worden gebruikt als omslagdoek of onder het hoofdje in het bedje.
    ook worden ze gebruikt om je baby in te wikkelen als je thuis bevalt heb ik me laten vertellen.

drogen niet zo goed als hydrofiel en blijven langer nat.
    maar volgens mij is het wel heel lekker zacht als je baby uit het badje komt om dit dan om te slaan.

ze staan wel op de uitzetlijst maar er zijn veel die ze niet gekocht en gebruikt hebben.

16. Vlinder21

Vlinder21 Actief lid

21 okt 2010
    393
    0
    0
    NULL
    NULL
    Handig.topic dit, blijf em even volgen!

17. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Ik heb wel moltons genomen en gebruik ze hopelijk na de thuisbevalling en ipv de badcape als die in de was zit ;)

18. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Molton doeken gebruik ik hier in zijn bed!! Ik leg eerst de moltonhoes, dan een moltondoek onder het gedeelte waar zijn hoofd ligt en dan het hoeslakentje over zijn matrasje. Hij spuugt best veel, vooral toen hij kleiner was, en het heeft het matrasje echt goed beschermd.

Sommige mensen doen ook een hydrofielluier onder het hoofdje maar hier alleen even in de kraamweek gehad. Dit omdat hij zijn armpje er onder stak(dat is eng!!) en ze het afraden zonder toezicht.

19. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik zou wel een flessenwarmer aanschaffen. Het advies is toch om borstvoeding niet in de magnetron op te warmen, omdat het geen tijdswinst geeft en het zeer zorgvuldig moet gebeuren ivm kans op ontstaan van hotspots en verlies beschermende stoffen in die hotspots.

20. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hallo dames,

Ik ben kraamverzorgende en ik beantwoord de vragen voor de kraamverzorgende op deze site

Het is super dat dit topic er is op deze site, de meeste andere lijsten zijn niet compleet of er staan overbodige dingen in. Maar op deze manier komt er een superlijst.

Wat ik even wil zeggen.... ik mis een tubetje of potje vaseline. Ik smeer dat op de billen om er de eerste poep goed af te krijgen. Het heet meconium en plakt erg. Voor vaders is het een ramp als ze nog nooit hebben verschoond, en dat de eerste dagen moeten doen. Ook is het heerlijk om dat op de wangen te smeren, als ze zichzelf krabben.

Er zit tussen de maat 50 en de maat 56 een maat 50/56. 50 is soms te klein, en 56 te groot.

Flessen steriliseren hoeft niet meer, of zelfs, mag niet meer. Er wordt te hygienisch gewerkt en de kinderen zijn allemaal te snel ziek.

Mobiel boven de box, is in het begin niet nodig, en kan zorgen voor voorkeurshouding.

De belly warmer, blijft niet lang genoeg warm, en dan moet je daar speciaal je bed voor uit in de nacht. Als je gewone kruiken hebt, en je gaat daar goed mee om, is dat prima. Met kruikenzakken!

Verder ziet de lijst er goed uit, en is voor het allereerste begin alles aanwezig. Daana is alles zo bijgehaald.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina