"Roekoe, roekoe..." Ik ben er inmiddels wel aan gewend. Duiven, eksters, koolmeesjes, pimpelmeesjes, reigers, soms een meeuw en heel af en toe een halsbandparkiet. We wonen op maar een kwartiertje fietsen van Amsterdam Centraal, maar ik zie hier meer vogels op ons balkon dan toen we nog in Zutphen woonden. Maar sinds vanmorgen proberen twee verliefde duiven een nestje te bouwen op de rand van mijn openstaande balkondeur. Ze vliegen af en aan met takjes, en hoe vaak ik ze ook wegjaag, kennelijk vinden ze mijn balkondeur zo'n mooi plekje dat ze maar terug blijven komen. Mijn balkon ligt vol met takjes, maar het is te warm en te zonnig, ik ga de deur niet dichtdoen. En als ze samen op de rand van de deur zitten, en ze wrijven hun kopjes tegen elkaar terwijl ze zachtjes koeren, dan vind ik ze ook wel erg schattig, mijn verliefde duifjes. Maar nee, mijn balkon mag geen duivenkraamkamer worden. Ik wil barbecueën met koninginnedag, verdorie! Iemand enig idee hoe ik duiven weg kan houden zonder zelf voortdurend op het balkon te blijven zitten en elke keer in mijn handen te klappen als ze weer met een takje aan komen? Ik bedoel, ik moet staks ook nog even boodschappen doen, en een wasje draaien, en met de stofzuiger door m'n huis... Alvast bedankt! Belle, vertederd maar vastberaden.
Met de stofzuiger t nest weghalen? De plek van het nest barricaderen met karton? Een groot visnet over balkon spannen. (hoeft maar een week) En duiven zijn leuk hoor, maar niet die vieze patatzakken die je in de stad tegenkomt...
Heel herkenbaar. Sinds een jaartje woon ik niet meer in de binnenstad van Amsterdam, en ook mijn balkon was regelmatig het doelwit van duiven. Nu had ik een lijntje van de ene kant naar de andere kant gespannen en daar cadeaulintjes aan gehangen...die wapperen en een beetje heen en weer en bij mij werkte het geweldig. Je kan ze ook even op de deur plakken met een plakbandje, misschien dat het ook bij jou werkt!
Ik heb bij de dierenambulance in Amsterdam gewerkt en inderdaad de enige oplossing is het nest weghalen en zorgen dat het ze zo moeilijk mogelijk wordt gemaakt. Meer kun je niet doen ben ik bang.
Er bestaan van die plakstrips met allemaal stekels, soort van sateprikkers maar dan van ijzer, die je op de plek plakt waar ze altijd zitten, want dan kunnen ze er dus niet meer zitten (als je begrijpt wat ik bedoel ). Bij mijn oude huis had de huisbaas dat op de vensterbanken buiten geplakt en ik heb nooit meer een duif gezien!
Naar aanleiding van de tip van Kiki heb ik een aantal stroken aluminiumfolie met wasknijpers aan de waslijn op mijn balkon gehangen. Dat wappert en het glinstert en het maakt geluid. Vooralsnog lijkt het wel te helpen... Oh, ik voel me zo harteloos... Die arme, verliefde duifjes... Ze waren echt mooi ook, niet van die aangevreten patatduiven van De Dam ofzo. Maar evengoed, beter als ze niet op ons balkon gaan nestelen.
Wij hebben er ook last van. Ze gaan telkens in een raampje. Heb ze al een paar x bekogeld.. nu gaan ze bij de buren zitten