hallo, ik ben een meisje van 21 en ik ben nu bijna 9 maanden zwanger. nu de bevalling steeds dichterbij dreigt te komen (29 augustus) ben ik niet meer mezelf. ik slaap slecht en ik huil veel omdat ik erg tegen de bevalling op zie. het is mijn eerste kindje en dus ook mn eerste bevalling heeft iemand het zelfde meegemaakt of kan iemand helpen dat ik wel uitrust en slaap en niet zoveel huil? groetjes a.s moeder inne
Aaah, meisje toch! Waar zie je tegenop? De pijn? Een bevalling begint meestal met menstruatie-achtige pijnen die gelijkelijk steeds pijnlijker worden. Vooral rustig blijven. Als je het niet meer ziet zitten, vraag dan aan de verloskundige om pijnbestrijding. Je kan er ook voor kiezen om poliklinisch of in een geboortehotel te bevallen; daar zijn meer mogelijkheden. Een bevalling is een ingrijpende gebeurtenis. Probeer je wat in te lezen en luister niet naar horrorverhalen van andere moeders. Maak je hoofd leeg voordat je gaat slapen, bijvoorbeeld door een avondwandelingetje te doen, lekker in bad te gaan of douchen. Probeer verder wat ontspanningsoefeningen in bed te doen, zodat je fijn in slaap valt. Veel succes met de laatste loodjes!