@ Koala28, bij mij staat dan ook op de kraamlijst dat je drie sets bedverschoningen voor jezelf moet hebben (dekbedovertrek, kussenslopen, hoeslaken), liefst aangevuld met één- of tweepersoons bovenlakens. Wij wassen normaal gesproken ook alles in het weekend (goedkope stroom), maar in de kraamweek zal er toch echt doordeweeks gewassen worden. Zo te zien beval je in de zomer, misschien kun je dan een deel van de was (laten) ophangen op het balkon of in de tuin? Overigens heeft onze wasmachine een timer en kan ik die ook zo instellen dat we doordeweeks 's nachts kunnen wassen (wasmachine staat niet in huis dus we horen hem niet). Nu doe ik dat sporadisch, het is niet vaak nodig. Misschien heeft jullie wasmachine ook zo'n timer? Enne, je hele woonkamer staat vol was in het weekend, ja dat komt natuurlijk júist doordat jullie alleen het in het weekend wasssen.. Als je iedere dag een was(je) draait moet dat toch echt in een klein deel van je huiskamer passen, lees: op één wasrek.
Ik ga sowieso niet thuisbevallen. Ik ben eind november uitgerekend dus helaas niet in de zomer. Drie setjes heb ik wel. Dat is geen probleem. Het is meer het probleem van waar moet ik het laten qua beddengoed was! Ik heb de ruimte er gewoon niet voor om elke dag beddengoed te wassen en te laten drogen. Verschonen moeten we zelf doen want de kraamverzorgster zal dit niet doen (ivm arboregels). Onze bed staat helemaal in een hoek met geen tot weinig loopruimte. We hebben nou eenmaal geen groter huis. @Danabelle: Helaas hebben we geen wasmachine met timer. Droger is helaas ook geen optie want die kan ik niet kwijt in huis. Ik was voornamelijk in het weekend omdat ik dan pas een hele was heb (geen stand voor halve wasjes). Dus ja, in de herfst/winter staat dan m'n hele huiskamer vol. (lente/zomer niet, dan meestal alles op de droogmolen buiten). Maar ja, ik moet maar kijken hoe ik het ga oplossen.
Vraag me af hoe dat dan gaat met een waterbed. Die kan echt niet op klossen en het logeerbed staat op zolder. Bloedheet tegen de tijd dat ik ben uitgerekend dus daar ga ik echt niet liggen in mn eentje. Dan zweet ik helemaal het bed uit. Of dat bed op klossen, speciaal voor de controles? Sorry, ben nogal een leek wat dat betreft en heb me eerlijk gezegd in dat stuk nog niet verdiept. Ook niet in de bevalling trouwens...
Kwebbelbebbel, Bij een water bed kan je er een extra matras op leggen met bijv een deur eronder (zonder klink en sluitwerk uiteraard ) voor als je thuis bevalt. Maar dat is niet aan de orde als je in het ziekenhuis bevalt. Mocht je thuis willen bevallen zul je de opties met je verloskundige moeten bespreken. Miischien het logeerbed gewoon een verdieping lager neerzetten een optie? Maar als je kiest voor een ziekenhuis bevalling is dat natuurlijk niet aan de orde. Het is vooral voor de rug van de kraamverzorgster dat je bed na de bevalling op 'hoogte' 'moet' staan. Ze doen de controles van jou en moeten dan 'erg' ver bukken en om het bed te verschonen moeten ze ook 'erg' ver bukken. Heb je je bed niet verhoogd dan doen ze eigenlijk de controles gewoon wel heb ik begrepen, maar het kan zijn dat ze weigeren je bed te verschonen . Maarja dan doet je man dat maar even toch? Kleine moeite lijkt me om dat een paar keer te doen ! Maar kan ook best zijn dat je kraamverzorgster er geen problemen mee heeft.
ik denk dat het ligt aan de kraamhulpzorg instantie die je hebt, bij ons is er nooit geen prbleem van gemaakt, wij hadden geen klossen bij beide kids niet, en toen hadden we ook nog geen half hoog slaper (nu wel want we hebben er nu 2 rond lopen) Controlles en verschonen werd gewoon gedaan. Nu doen we de controlles gewoon op een halfhoogslaper en als ik dat niet had dan had ik nog geen klossen aangeschaft. Dan maar geen controlles hoor, en als ze het bed niet willen verschonen, wat mij sterk lijkt dan verschonen ze het maar niet. Ik ben niet gehandicapt, en de rest van de familie zou ook kunnen verschonen. Ik wil me er eigenlijk niet te druk om maken, zouden jullie ook niet moeten doen, het komt uiteindelijk wel goed met of zonder klossen
Nou ik heb nog niets geregeld en ik krijg vrijdag de kraamzorg op bezoek voor een intake dus ik zal vragen wat zij nodig vinden.
klossen liggen hier wel in huis maar gaan niet onder het bed man maakt het bed wel op, doet ie nu ook dus kzie probleem niet waarom hij straks het niet zou doen. vind ie niet erg ook. klossen heb je ook nodig als kraamhulp je bij BV gaat helpen. geen klossen, geen BV hulp op bed hier krijgt onze hummel vanaf dag 1 de fles en man doet bedopmaak, geen klossen nodig in mijn ogen
En controle's doet je man ook? ( stand baarmoeder, checken evt. hechtingen) Sterkte vast voor je kraamhulp.. Ik heb de klossen wel onder t bed.. voelt vorstelijk.. Moet wel een opstapje erbij hebben en mis bij t opstaan mn nachtkastje als "omhoogdruk-steuntje" maar de hefboomwerking met de benen uit bed te laten hangen werkt ook wel..
@ annemarie: nee maar klossen passen hier ook niet goed onder het bed. dan moet bed flink stuk naar voren geschoven worden vanwege schuin dak, en dat past niet omdat ledikantje enzo in de kamer staan. dan is er geen loop ruimte meer. kamer is hier zeer klein helaas. vraag me dus idd af hoe de controlles gaan maarja zien we dan wel. klossen kunnen er zo onder maar dan moet ze over het bed klimmen
Wij hebben een bed van 120 cm. breed waar we in slapen, echt een kleintje dus. We willen sowieso een nieuw bed kopen (breder hahaha!!!), maar ik bedacht me ineens: - een nieuw bed moet straks mee met de verhuizing - ons nieuwe matras kan vies worden - moet een hele lading nieuw bedtrekoversetten/hoeslaken halen in een grotere maat. Dus we laten dit bed lekker staan voor nu, verhogen het met klossen en ik gebruik 1 persoonsdekens met 1 persoons overtreksetten waarvan ik er extra inkoop deze week. Scheelt meteen in kosten..want 1 persoonsovertreksetten zijn toch een stuk goedkoper. En heb ik meteen voldoende in huis. En met onze verhuizing kan dit bed gewoon lekker weg! Ben 8 augustus uitgerekend en vind het wel zo fris om elke dag een verschoond bed te hebben. Ik verschoon het namelijk altijd zelf om de dag.. Trouwens, er wordt overal aangegeven (door VK en kraamzorg) dat klossen verplicht zijn. Ook wel zo netjes t.o.v. de kraamzorg. Ik zou het ook niet waarderen als men maar 'schijt' heeft aan de Arbo wetten die mij beschermen...