Zwangerschap gerookt? wat waren de gevolgen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dora, 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora

Dora Bekend lid

25 apr 2006
    762
    0
    0
    Hoi ik was zo benieuwd naar het volgende. Je leest altijd "stoppen met roken voor de zwangerschap en tijdens.. .evt. weer beginnen na de bevalling etc.

maar zijn er ook dames die hier tijdens hun zwangerschap gerookt hebben en wat waren de gevolgen? waren die er?

heel benieuwd!

(een net wederom gestopte roker)
    x

2. jekkia

jekkia Fanatiek lid

Een vriendin van mij heeft tijdens de zwangerschap gewoon doorgerookt (stond vlak na de bevalling alweer buiten aan een sigaret te hijsen, waren ze in ziekenhuis absoluut niet blij mee).

Aan de placenta was niks te zien bij haar en de kleine was met haar 52 cm en 3660 gram ook niet echt een lichte baby (5 dagen overtijd met geboorte).

Maar roken is zo wie zo niet gezond dus een zwangerschap vind ik altijd een mooie motivatie om te stoppen.

3. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    volgens mij is het niet goed te bewijzen , maar me nicht heeft beide zwangerschappen gerookt en allebei haar kindjes zijn erg snel ziek ,zwak en misselijk ze mankeren ook altijd wel wat heel snel verkouden enz enz enz .

ander vrouwtje die ik ken heeft ook heel de zwangerschap gerookt en zegt vol trots mijn kind heeft er niets aan overgehouden ! ondertussen is haar kind wel astma achtig( erg benauwd ) en veel ziek .

ik wil dit risico niet lopen en ben dus met 6 weken zwangerschap gestopt met het roken , t valt me vrij makkelijk moet ik zeggen hoop dat dat ook na de bevalling zo blijft !

4. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Een vriendin van mij heeft de hele zwangerschap doorgerookt en kreeg een kindje met erg laag geboortegewicht. Dat is nu na een jaar wel weer bijgetrokken.
    Ik las net ook nog dat een kind waarbij de moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap meer kans heeft om na zijn 20e hart- en vaatziekten te krijgen.

5. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Mijn oudste dochter was te klein in de zwangerschap, de baarmoeder groeide niet goed mee.
    De woorden van mijn vk waren "Als je nu niet stopt, zal je kindje een deze dagen/weken komen te overlijden".
    Keiharde woorden maar direct gestopt.

6. Dora

Dora Bekend lid

25 apr 2006
    762
    0
    0
    nou pfff zeg dat is heftig! ik zou doodsbang worden van zo'n zin! heel goed dat je gelijk bent gestopt.

7. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Mijn nichtje is na 40 weken zwangerschap met een rokende moeder ter wereld gekomen en woog slechts 2140 gram. Daarbij is het een astmatisch kindje en heeft ze heel heel veel last van ooronstekingen.

8. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Collega van mijn moeder is ook de hele zwangerschap door blijven roken. Haar kindje werd veelste licht geboren. Ze is nu 1 jaar en ze is nog erg klein en loopt een beetje achter

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    En daarbij komt dat je de gevolgen van roken tijdens de zwangerschapvaak pas later in het leven van een kind zult merken.

10. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Idd, ik heb me ook heel k*t gevoeld en een absolute slechte moeder.

Bij mn 2e niet gerookt en bij dit kindje gestopt vanaf de posi test.

11. mieke1981

mieke1981 Bekend lid

27 nov 2007
    594
    0
    0
    brabant
    ik ben al een aantal maanden voordat we probeerde zwanger te worden gestopt. Dit was een afspraak die we samen gemaakt hadden, moet zeggen na een zware longontsteking, was het niet zo moeilijk meer. Ben heel blij dat ik nu bijna al een jaar gestopt ben, voel me zoveel beter.

12. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Een vriendin van mn zus rookte tijdens de zwangerschap elke dag 1,5 pakje! Echt, ik werd er gek van! En dan elke maand ongerust omdat haar kindje niet op schema lag bij de echo. uiteindelijk had het meisje een heel laag geboortegewicht 2100gram bij 39 weken geloof ik. Ze was op tijd gekomen en toch nog in de couveuse moeten liggen.
    Het was zo'n dun kindje. Nu is ze nog steeds klein en ook vaak ziek, maar ze roken nog steeds lekker door hoor.

13. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Mijn mams rookte wel toen ze zwanger was van mij, ben bijna nooit ziek!.
    Mijnmoeder rookte niet toen ze zwange was van mijn zusje.
    Zal je dan maar afschrikken dat mijn zusje dood is, na 2 uur geleefd te hebben,

Bij mijn broertje rookte ze ook , mijn broertje is op de pc verslaing na, kern gezond, ik was 5pond 46 cm en mijn broertje 8 pond 53 cm me zusje was overigens 4 pond en 41 cm .

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    een vriendin van mijn man is blijven roken en het kindje is 5 weken te vroeg geboren.

mijn schoonzus is blijven roken en heeft een kwakkelkindje dat vaak ziek is en achter loopt in haar lichamelijke otnwikkeling

15. sony

sony Nieuw lid

18 feb 2008
    3
    0
    0
    Belgenland
    dag,

Eén van mijn collega's heeft gedurende de hele zwangerschap flink gerookt.
    Haar dochter is inmiddels 2,5 jaar. Ik weet niet hoe het nu met haar gaat maar na de geboorte is wel vastgesteld dat het meisje een gespleten gehemelte had. Dit was volgens de gynae te wijten aan het roken.

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

De ex van mijn man stopte zodra ze wist dat ze zwanger was, dus met een week of 5. Bij de bevalling was de placenta alsnog pikzwart! Daar heeft je kindje dan dus van gegeten, zeg maar...

M'n stiefdochter heeft aanleg voor astma en heeft de eerste periode van haar leven veel benauwd gehad, veel verkouden enz: bleek licht astmatisch te zijn en moest absoluut uit alle rook blijven van de huisarts. Ze heeft er nu geen last meer van (dankzij die strenge maatregelen), maar het blijft een iel bleekscheetje, snel ziek, enz.... In tegenstelling tot haar broertje, tijdens zijn zwangerschap heeft moederlief helemaal niet gerookt en hij is Hollands welvaren.

Het is dan niet gezegd dat als je rookt dat je kind dan DUS ziek wordt, (voor degenen die hier dat al lopen te proclameren), maar de kans dat je kind ziek wordt, is wel vele malen groter dan wanneer je gewoon niet rookt... Doe het dus gewoon niet en blijf ook na de zwangerschap stoppen: meeroken is al net zo slecht!

17. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Ben bij mijn eerste zwangerschap pas laat in de zwangerschap gestopt....
    (Weet dat het stom is, maar lukte me echt niet, pas toen ik er echt zelf klaar voor was...) Wel rookte ik zo min mogelijk.... en had de vk eerlijk verteld dat ik rookte... (ja wie houd ik anders voor de gek, haar of mezelf?)...

Mijn zoon werd geboren met 40w 2d... woog 3470 gram en 52 cm...
    Mooiste was nog dat de gyn en de vk de placenta lieten zijn... hij zag er zo mooi uit... waarop de vk verbaasd aan mij vroeg:"Jij had toch gerookt?!"

Rook nu trouwens helemaal niet.... was al niet meer echt een roker sinds de vorige zwangerschap... heel soms..., dus ben daar nu ook gelijk mee gestopt..... en dat was nu super gemakkelijk.....

O trouwens bovenstaande is geen PROMO-praatje hoor.... alleen mijn ervaring.... roken is natuurlijk slecht... of je zwanger bent of niet!

xxmona

18. Trees

Trees Niet meer actief

Mijn moeder heeft gerookt tijdens haar zwangerschappen van mij en mijn zus. Mijn zus heeft astma en allerlei andere longproblemen. Ik ben zelf op gezondsheidvlak ook niet helemaal picobello, maar ik weet niet of het daarvan komt. Ik neem het er overigens wel kwalijk en snap niet waarom het haar schijnbaar teveel moeite kostte om de sigaretten te laten staan.

Een oude schoolvriendin pafte ook vrolijk door en kindje is geboren met een te laag geboortegewicht. Het gaat nu goed, maar het is nog maar afwachten hoe het op school zal gaan.

Een oude buuf heeft een zoon met ADHD en er is een verband met roken en ontwikkelingsstoornissen op latere leeftijd, dus...

19. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Mijn schoonmoeder heeft bij haar oudste (mijn vriend) niet gerookt. Hij is met 38 weken geboren en woog 8 pond. Hollands welvaren en is nooit ziek, geen allergieen etc! Bij haar dochter en jongste zoon wel gerookt. Beide met 41 weken geboren en nog geen 5 pond... Dochter heeft zuurstofgebrek gehad en is hierdoor nogal langzaam met leren en zoon is bijna overleden aan wiegedood en is zwaar astmatisch. Maar dat komt niet door het roken hoor, aldus schoonloeder. Nee, nee, droom maar lekker verder... Motiveren deze verhalen voldoende om niet meer te gaan roken? ;)

20. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Denk dat voor iedereen de situatie anders is, je kunt roken niet overal de schuld van geven, we worden al genoeg benadeeld over het roken, nu krijgen de rokers dus de schul dat we ons eigen kinderen ziek of dood maken omdat we roken, waarom besta ik dan nog ? mijn moeder rookte ook met mijn zwangerschap, waarom ben ik er dan nog? ben nooit ziek, 1 x longontsteking gehad in me leven, meer niet, waarom worden wij rokers zo de grond in geboord?

Deel Deze Pagina