Niet leuk om te horen natuurlijk, helemaal niet als je zelf denkt/vindt dat het absoluut niet aan zijn eetpatroon /beweging ligt. Als je zelf zeker weet dat hij goed en gezond eet en beweegt zou ik me er nu niet te veel van aantrekken. Niet ieder kind volgt de "regels"ui de boekjes, maar dat heb je in dit topic ook zelf al kunnen lezen.... Volgens mij ook al eerder gezegd, maar misschien is het toch een idee om over zijn eetpatroon na te denken. Je zegt dat dit zijn schema is: smorgen 2 sneetjes brood met een half kinderbekertje melk en daarna water tussen door over de hele dag 2 snoepjes 2 stukjes fruit avond eten is een bordje vol en dan 2 flessen nutrilon peuter melk * Waarom iedere dag snoep? Mijn dochter is net 3 en die krijgt echt niet iedere dag snoep.... misschien vervangen door een gezonder tussendoortje (fruit, soepstengel, rijstwafel, ontbijtkoek, noem maar op) * Al eerder genoemd, maar geen lunch? * Waarom 's avonds nog 2 flessen Nutrilon peuter melk? Om door te slapen? Krijgt hij dan 2x 180ml? Al eerder genoemd, maar beweegt hij genoeg? Succes! En laat je niet gek maken door het CB! Ik zie het CB als een soort adviesbureau.... uiteindelijk ben ik moeder en ik ken mijn kids het beste en alleen ik (en man natuurlijk ) beslis wat ik doe met het "advies".
Ik ben het hier wel mee eens. Finn is ook te zwaar geweest en we letten er echt op dat hij niet teveel suikers binnen krijgt. Finn heeft nog lang een ochtend- en avondfles gekregen en zodra deze er af waren merkten we dat hij minder zwaar werd (oke...niet meteen natuurlijk..maar achteraf gezien) Nu is hij minder stevig, maar nog steeds proberen we wel op te letten. Snoepjes...ja hij heeft de afgelopen tijd als motivator voor het plassen een snoepje gekregen, maar nu niet meer. Water bij het eten bijv. Ik heb zelf ook echt nooit zo boos gereageerd op het CB. Ze proberen je te helpen door de gezondheid van je kind in de gaten te houden, ik ben daar alleen blij mee.
Mijn zoon is altijd normaal geweest van postuur. Wel klein gewicht goed. Nu gaat hij de pubertijd in en heeft puber vet. Met hem moet ik nu echt gaan opletten wat hij wel en niet eet.( Pikt toch stiekem). Ben zelf volslank vader is mager te noemen nu wel een bierbuik je. Hij is over de 40 en de meeste mannen gaan dan toch iets uit buiken. Hij is 1.72 met een gewicht van 62/3 kilo. En toch een bierbuikje geen vetjes op zijn benen. Maar Ik denk t.s dat jou zoontje ook iets te zwaar is! En het is niet alleen het cb wat tegenwoordig moeilijk doet. Kinderen gaan straks ook naar de schoolarts en dan komen deze dingen ook te spraken wat dat betreft word er veel meer op onze kinderen geld dan vroeger. Aan de ene kant goed en aan de andere kant vervelend. Wat je kunt doen is misschien idd die peutermelk afbouwen. Naar gewone halfvolle melk. Even mengen. Het is vaak de smaak die ze gewent zijn. Snoep. Je kunt ook idd biscuit geven of rozijntjes tussen door.
ik heb niet alles gelezen hoor en geen verstand van lengte en gewicht, maar waar is zn lunch in je schema. En een kindje van 2 hoeft toch nog geen snoepjes..geef hem fruit en rauwkost..en die peutermelk zou ik ook direct mee stoppen.
zoiets als dit... noem ik normale porties.. en nee dan heus niet elke dag het zelfde zoals in dit lijstje staat...... Ontbijt 1 sneetje volkorenbrood met margarine uit een kuipje en appelstroop 1 bekertje halfvolle melk van ongeveer 1 mandarijntje Tussendoor 1 schaaltje fruit in stukjes gesneden 1 bekertje vruchtensap verdund met water Lunch 1 sneetje volkorenbrood met margarine uit een kuipje en op de ene helft een half plakje kaas en schijfjes tomaat en de andere helft een half plakje ham 1 bekertje karnemelk Tussendoor 1 biscuitje 1 kopje lauwe thee of vruchtenthee Warme maaltijd 1-2 aardappels 2 eetlepels gekookte groente 1 schepje jus 50 gram vlees, vis of vleesvervanger 1 schaaltje yoghurt en hier krijgen ze in het weekend een schaaltje chippies en tussendoor rozijntjes.. en daarnaast lekker elke dag naar buiten lekker spelen in de speeltuin samen voetballen fietsen enzenz
@gabymv2: ahja dat klinkt bekend ja... Al eet dochterlief hier al heel lang vaak 1,5-2 boterhammen 's ochtends. Echte bruine ook trouwens. Ze is gek op donkerbrood. Zeker nu ze inmiddels naar school gaat redt ze het niet meer op 1 boterham. Verder houden wij nog steeds ongeveer hetzelfde aan als jij Alleen geen toetje en ook geen chippies. Tenzij speciale gelegenheden
Ik geef roomboter ipv margarine en volle melk. Bij een gezond eetpatroon en goede beweging hoeft een kind niet aan de margarine, halfvolle melk en andere light zooi.
snoepjes moet je zien als rijstewafels en koekje of suikervrije snoepjes ben zelf niet zo van de suiker om zo jonge leeftijd en haal daarom als hij echte snoep krijg ook suikervrije snoep in huis ook voor de kinderen die hier komen spelen krijgen van mij suikervrije snoep en suikervrije ranja... peutermelk word verdeeld over de dag dus niet na het eten... maar meestal is dat smorgens als hij wakker word en als lunch samen met een stukje fruit... maar cd zit al vanaf ze geboorte te zuren over ze gewicht hij was 49 cm en 3330 gram normaal maar omdat hij nutrilon niet pakte moesten we over gaan op forte voor honerige babys... en dat hielp wel en kwam die netjes aan de flesjes anders was ik dubbel zo veel flessen kwijt toen die nog zo jong was en dat wou ik niet,.... Nu is die nog steeds zwaar maar het zit hem alleen in de boven benen dat heb ik en me vriend ook... hij heet echt onze bouw.... Bewegen doet die genoeg hij slaap smiddags al bijna een jaar niet meer en rent het hele huis door en is altijd in beweging... buggy gebruike we zelde alleen als we na mijn ouders gaan en hij begint moe te worden neem ik hem voor de zekerheid ff mee voor stel dat hij in slaap valt bij me ouders kan die in de buggy verder slapen.... voor de rest als het niet regent gaan we meestal wel na een speeltuin of gewoon weg... en als het regent en meneer wil na buiten gaan we in de tuin en krijg hij gewoon ze regen kleding aan en mag die in de tuin spelen en in de plassen springen... Beweging krijg hij dus ook genoeg want als ik naar een leeftijds genootje kijk die zit liever de hele tijd op de bank dat dat ze ook maar 1 stap moet lopen... maar word gewoon boos omdat ze niet luisterde wat ik zei over dat sap geven dat krijg hij niet en ze bleef maar vol houden dat hij dat wel kreeg maar dat wij dat niet willen zeggen... en daar ben ik nou zo kwaad om... hij drink heel veel water en melk en heel soms suikervrije ranja maar dat heb ik liever ook niet dus dat krijg hij ook echt maar zelfde wat ik wel ben vergeten erin te zetten is dat hij ook een toetje na het avond eten krijg als beloning gewoon een fruithapje of een danontje..
Kan me voorstellen dat je ff heel boos bent daarom. Het gevoel dat ze denken dat je liegt omdat je stiekem wel je kind volstopt met zoet drinken en sapjes. Hier was het juist omgekeerd. Zoon is een lichtgewicht en elke keer moest ik opsommen wat hij at op een dag. Dan ging ze zo vragend-achtig over haar bril kijken en dan tegen zoon zeggen: Nou als je echt zoveel te eten krijgt op een dag als je mama beweerd, zou je niet op de -2 lijn zitten. Alsof ik mijn kind zou uithongeren of zo! Ik ben zelf te zwaar en begon het gevoel te krijgen dat ze dachten dat ik niet wilde dat zoon dik zou worden. En dat terwijl onze dagen alleen maar in teken stonden van eten eten en nog eens eten. Misschien kun je de komende tijd echt alles opschrijven wat hij eet op een dag? Dus elk klein dingetje. En de peutermelk vervangen door halfvolle melk? Zoon krijgt nog 180cc peutermelk omdat anders de grammen er weer afvliegen. (volle melk vindt hij vies.) Daar zitten aardig wat calorien in. Als ik zo lees wat je zoontje krijgt vind ik dat helemaal niet zo raar hoor. Ik zou zelfs voor de lunch een boterham geven met mager beleg, houd de motor lekker aan de praat.
ik wil hem wel een broodje geven met de lunch maar dat eet die niet ... en hij krijg alleen brood met iets hartigs zoals vleeswaren en kaas... chocola krijg die zowiezo niet van mij want dan word die heel actief we denken ook dat hij hdhd heeft omdat als hij suiker binnen krijg en chocola eet word die onhandelbaar en heel actief,,, maar dat kennen ze pas testen vanaf 4 jaar dus we moeten nog ff wachten... maar had het met me vriend over die peutermelk om die te vervangen naar halfvolle melk... en dat vond die goed we gaan er morgen mee beginnen...
Ik denk dat de peutermelk naar halfvolle melk al best wat kan schelen. En de lunch... tsja op deze leeftijd is geen boterham willen ook echt geen boterham willen dat luik blijft dicht.
hij wilt het echt niet wij zetten de tv uit stoel van hem pakken we erbij ales zetten we op tafel maar hij wilt echt neit eten dan wij eten wel en dat ziet die ook maar intreseert hem niets we hebben al veel geprobeerd om hem aan tafel te krijgen maar hij wilt gewoon echt niet ja dna houdt het op...
Is dat de enige reden waarom je dat denkt? Want alleen daarom heeft een kind geen ADHD. Goed dat je met de peutermelk gaat stoppen. In mijn ogen nergens voor nodig en ook nog eens zo duur. Twee bekertjes halfvolle melk à 100 ml en een toetje na t avondeten is meer als voldoende. Wil hij tussen de middag helemaal niets eten? Het is echt heel belangrijk om drie hoofdmaaltijden aan te bieden. Je zou ook volkoren beschuit of een cracker kunnen geven. Zo wissel je af. Misschien wil hij dat wel eten. Eet jezelf tussen de middag wel? Om t goede voorbeeld te geven zeg maar. En die opmerking van t cb, daar heb je twee oren voor gekregen. De ene in en de andere zo weer uit. Je weet zelf wel t beste wat ie te drinken krijgt hoor. Succes!
Het missen van een 3de maaltijd kan heel goed de oorzaak zijn van zijn gewicht. Voor een goede balans moet het eten verspreid worden over de dag. Als hij niet wil eten heeft ie dus geen honger. Hoe laat krijgt hij die flessen melk, snoep en fruit? En hoe laat bied je de lunch aan?
Misschien proberen om het tussendoortje in de ochtend te minder naar een cracker of 1 stuk fruit? Ik weet niet hoe laat hij dit tussendoortje krijgt? Bij onze dochter was dat wel de oplossing. Die krijgt nu in de ochtend een cracker ipv fruit en dan eet ze tussendemiddag wel gewoon brood..
Brood is hier bij de jongste ook echt een drama. Ondertussen ben ik al zover dat ik, compleet tegen mijn principes in, een boterham in de hand geef tijdens het spelen. Dan worden er wel wat hapjes opgepeuzeld. Op school eet ze tussen de middag weer niets. Een kopje soep of bakje cruesli eet ze wel graag, dus dat eten we nu ook wel vaak tussen de middag. Maar laat ze zeker niet op de kop zitten door het CB. Jij weet het beter en kijkt nu kritisch naar zijn voeding. De peutermelk eruit, scheelt alweer een heleboel.
Peutermelk vult ook heel erg had ik het idee... Dus misschien dat hij dan sowieso wel wat gaat eten tussen de middag? En wat hier HEEL populair is, is figuurbrood. Gewoon normaal brood maar dan op een gekke manier gesneden. Of de stukjes gedraaid zodat het een ander figuurtje is. Begon heel simpel met een ruitvormige boterham maar ze verzint het steeds uitgebreider.. Van de week had ik de boterham door de helft gesneden. Onderste helft gewoon recht in 2-en (zoals je normaal in 4 stukken je brood snijdt zegmaar) En de bovenste helft in een soort taartpuntjes. 2 puntjes als "pootjes" onder de onderste helft gezet... En de andere 2 in een 3hoekje bovenop. (mja na een half jaar is brood in ruitvormig niet zo spannend meer) Toen had ze zelf bedacht dat ik een trampoline had gemaakt met 2 kindjes erop. Hop, eerst 1 kindje naar binnen... Kindje 2 was ook al snel op. Toen 1 poot van de trampoline eraf... Toen was het een glijbaan.. En voor je het weet is de boterham verdwenen En anders lust hij misschien wel wat anders tussen de middag? Schaaltje yoghurt met müsli ofzo? Ook gewoon gezond tenslotte. Maar denk dat hij vanzelf meer honger krijgt nu..
@Bianca, jemig wat een verschil! En dat is helemaal 'vanzelf' zo gegaan?? Verbaasd me wel dat slechts 1 op de 4 kinderen met overgewicht, later ook overgewicht heeft. Wist ik niet. @Saskia, nou ja hebben ze dat echt zo tegen je gezegd, das idd belachelijk!! Er zijn volgens mij wel grote verschillen tussen CB's, want hier krijg ik dus nooit van die overdreven preken of aannames. Ze vragen het netjes uit. Alleen goed advies en vooral pas als ik er om vraag. Ook nooit opmerkingen van dat is snel, of dat is langzaam. Gewoon, dit moet ze kunnen, nou prima dat ze aan die minimumnorm voldoet. Verder hoeven ze niets te weten. Op zich objectief. @TS, mij valt ook alleen de flessen(?) peutermelk op en de vraag wát hij dan op zijn brood/bord krijgt. En dat hij dus geen lunch eet.. Verder komt het over als eerder te weinig dan te veel. Mijn dochter eet véél! Vaak 3 boterhammen bij de lunch, 's ochtends 2, soms wil ze nog meer. Ik ben blij als ze er een keer maar 1-2 hoeft. Ze eet altijd haar fruit en 's middags 2 koekjes of 1 en een soepstengel. Vaak zeurt ze er al om na ontbijt of lunch.. 's Avonds altijd bord vol (gezond) en dr toetje gaat er ook altijd in. Krijgt ze tussendoor ergens nog iets aangeboden, dan gaat het er áltijd in, en ze eet er meestal niet minder om tijdens de maaltijden. Ze krijgt halfvolle producten, want volle producten geven haar ook niet minder honger. Ja, ze is stevig gebouwd, niet dik. Ik vind ook dat een kind af en toe moet mogen snoepen. In de zomer krijgt ze geregeld een ijsje (ipv een koekje). Het CB heeft de laatste keer aangegeven dat ze tegen overgewicht aan zit (eerste keer overigens), maar na mijn uitleg was de respons dat sommige kinderen nu eenmaal meer eten dan andere. Wat ze krijgt is een gezond eetpatroon. Kreeg nog de tip dat ze misschien wat meer moet bewegen. Tja, het was toen een tijd slecht weer, en naast 3x psz (altijd buitenspelen) en zwemmen, heb ik geen zin om nog uren in de regen te gaan buitenspelen/actief zijn. Nu in de zomer is het wel anders en is ze ook weer 2cm gegroeid, zonder aan te komen. (105 cm/18kg) Tja, ik ben zelf slank (vriend niet overigens, maar die zien ze niet op t CB). Dus misschien dat t daar aan ligt, dat ze aannemen dat ik weet wat gezond eten is. Maar over t algemeen is het CB hier wel goed, vind ik dus (alleen erg traag ). De buurjongens hebben er overigens wel 1x een opmerking over gemaakt (dat ze dikke benen heeft). Kwam bij haar gelukkig nog niet echt aan, maar ik vond het niet leuk (sowieso vind ik die ventjes vaker redelijk vervelende dingen zeggen, maar ja het zijn kleuters ).
smorgen rond half 8 krijg hij ff ze peutermelk want dan is die wakker en wilt dan alleen dat... rond 10 uur krijg hij ze broodje en een stuk fruit en water of melk 1 a 2 uur weer een stuk fruit met een koekje of rijstewafel(snoepje zeg ik altijd) en een glas melk en om 5 uur avond eten met een toetje en water en paar slokjes melk.. en rond half 8 8 uur ze laatste peutermelk om in bed op te drinken... En dan doe ik de om de dag rijstewafel of koekje vervangen door krentjes of iets anders lekkers...zoals komkommer of meloen....