hoe voorbereiden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kikker28, 20 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kikker28

kikker28 Actief lid

10 okt 2007
    302
    0
    0
    Hallo, ik heb een vraag, ik ben nu zwanger van ons tweede kindje, en wil straks wel weer borstvoeding geven. Maar nu komt het: de eerste heb ik 19 maanden borstvoeding gegeven, maar met heel veel dalen. Op de 10e dag al een fikse borstontsteking, meerdere dreigende, erg veel melk, de 1e 3 maanden hebben we last van spruw gehad, en achteraf gezien, heel veel kloven. En het deed elke voeding pijn. Leuk vond ik het echt niet. Maar doordat mijn dochter het vertikte om de fles te drinken ( ze dronk als ik moest werken de hele dag niet ( erg eigenwijs dus.) ze was ook een erg felle drinker. Ik viel ook nog eens 8 kilo af. met andere woorden de roze wolk was heeel ver te zoeken. door allerlei omstandigheden ben ik toch doorgegaan, en Na een jaar begon ik het leuk te vinden, de pijn was zo goed als weg.
    Maar nu komt het, de tweede keer ga ik, als het weer zo gaat niet zo lang door, niet meer ten koste van alles. Ik heb me toen ook niet voorbereid, wel op de bevalling, maar ik dacht van te voren (die borstvoeding, even aanleggen en klaar), nu niet dus. Vandaar mijn vraag: hoe kan ik mij goed voorbereiden, om deze ellende te voorkomen, hoe kan ik mijn lichaam voor bereiden.
    En hoe kan ik het beste voeden, borstvoeding op verzoek vond ik niet handig, achetraf gezien nam ik dit ook te letterlijk, maar zo kreeg ik geen regelmaat en het ritme was erg ver te zoeken.
    Alvast bedankt voor het lezen van het verhaal en alvst bedankt voor het antwoord.
    met vriendelijke groeten kikker

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Kikker,

Allereerst gefelicteerd met je zwangerschap en wat goed dat je al tijdens je zwangerschap je wilt voorbereiden. Zeker met een geschiedenis zoals je die beschrijft.

een paar dingen die ik zie in je "geschiedenis"
    Veel melk, wees allert want meestal is de melkproductie bij een tweede kindje net iets hoger.

Spruw. Jeetje joh wat lastig dat je daar zol ang mee hebt doorgelopen. Wees allert dat je na de bevalling daar meer vatbaar voor bent. Heb je dus 1 van de symptomen of kloofjes die niet genezen, trek dan direct aan de bel en laat jullie beiden behandelen.

Kloven, 9 van de 10 gevallen is de oorzaak verkeerd aanleggen (of net niet optimaal genoeg).

Flesje weigeren, een heel lastig probleem wat heel veel voorkomt.
    Wanneer het drinken aan de borst goed gaat begin dan te oefenen met 4-6 weken. Stop niet als het 1 keer is gelukt want veel kindjes weten dan later niet meer wat je nu weer met zo'n dingm oet.
    Houdt het dus een paar keer per week even bij, klein beetje om de techniek bij te houden.

In jouw situatie, met veel angsten voor herhaling van je vorige bv ervaring is het zeker goed je voor te bereiden.
    Je kunt bij de vrijwillige borstvoedingsorganisatie in veel plaatsen een curus volgen. Hierin wordt ingegaan op hoe een normale BV situatie zou horen te verlopen. Ook op het gebied van door jou genoemde dingen als spruw en veel melk kunnen ze je goed informeren.

Soms wordt er door een kraamzorginstelling of VKpraktijk ook een avond aangeboden, meestal in combinatie dus verwacht daar (in de meeste gevallen) niet dat op specifieke onderwerpen heel diep wordt ingegaan.

In jou situatie kan het ook handig zijn een informatie bijeenkomst bij een lactatiekundige te volgen. Vaak zijn die 1 op 1 af te spreken en kan precies ingegaan worden op dingen die jij hebt meegemaakt en hoe jij daar dit keer beter mee om kan gaan. Informatie op maat dus eigenlijk. Vaak zit daar dan ook begeleiding na de bevalling bij.

In alle gevallen geld, tob niet te lang door. Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen. Voelt het niet goed, ga dan op je gevoel af en trek aan de bel!

Succes,

Ilse

Deel Deze Pagina