Hallo borstvoedende mama's, Sinds een week of 4 kamp ik steeds met kloven, ze genezen maar komen steeds terug. Ik ben er nu achter dat mijn zoontje verkeerd hapt. Hij heeft zijn mondje niet ver genoeg open. Hij heeft daardoor tijdens het drinken zijn onderlip naar binnen getrokken. Ik denk dat ik hierdoor die kloven krijg. Is er wat aan te doen? Kan ik mijn zoontje, nu 10 weken, nog aanleren om goed te happen zodat hij de hele tepel in zijn mond heeft en niet zijn onderlip naar binnen heeft getrokken? Xx Juf
vond het in het begin ook zo ontzettend lastig en zeer dat het deed... heb er wel een maand of 3 last van gehad. ik ben het gewoon blijven proberen,en steeds als hij verkeerd hapte, hem er weer vanaf halen. heb het net zolang geprobeerd todat hij het goed deed. weet niet hoe je het doet,maar als je met 1 hand je borst vasthoudt,en met je andere hand je kleine.en zodra hij zn mond opendoet duw je zn achterhoofdje(zachtjes natuurlijk ) naar je borst toe. als je begrijpt wat ik bedoel.
Ja, dat is zeker goed aan te leren. Zorg dat je kindje horizontaal ligt, kin kindje tegen de borst. Neem je tepel en tepelhof tussen duim en wijsvinger, ondersteun met de andere hand het hoofdje van je kind. Raak met de tepel/tepelhof de onderlip van je kindje aan, je zal zien dat het mondje nu wijd open gaat. Duw de tepel en een groot gedeelte van de tepelhof! ver naar binnen, je kind zuigt zo de tepel richting de keelholte. De lippen van je kind krullen nu naar buiten, dan heb je je kindje goed aangelegd. In het begin flink oefenen ,maar na een aantal keer, zal je zien hoe makkelijk het is. Laat na de voeding goed wat moedermelk op je tepels drogen aan de lucht. Verwissel zoogkompressen na elke voeding. Gebruik geen douchegels deze tasten het natuurlijke beschermlaagje van de tepelhof aan. Als de tepels droog zijn goed bepanthen zalf smeren of purelan, dit herstelt goed. Maar als je kind goed aangelegd is, dan drinkt hij/zij zelf de kloof dicht en ben je er zo vanaf. Succes!
Vandaag de hele dag geprobeert het beschrevenen van Jingels in de praktijk te brengen maar mijn zoontje doet zijn mond maar een klein beetje open en tijdens het zuigen is zijn onderlip niet naar buiten gekruld maar naar binnen. Is het een kwestie van stug blijven proberen? En iedere keer dat hij verkeerd hapt weer opnieuw aanleggen? Probleem daarbij is dat hij heel hard gaat huilen. Hij wil dan gewoon zo graag drinken en daardoor wordt goed aanleggen moeilijker. Xx Juf
Volhouden meid. Evt met je hand even zijn lipje naar buiten halen. Of aanleggen als hij huilt, dan is zijn mondje ook goed open. De aanhouder wint, echt waar!
Als het echt niet gaat kun je altijd een lactatiekundige raadplegen, die kunnen je over het algemeen heel goed helpen met aanleggen. Een consult wordt door sommige verzekeringen ook nog gewoon vergoed. Doen hoor! Borstvoeding moet wel leuk blijven, toch? Succes he!
Waarom bel je niet iemand van de VBN ( dit is een gratis nummer, even googlen), ik heb echt het idee, dat iemand het even aan je voor moet doen, en dat dan het probleem opgelost is. Typend via i-net is natuurlijk zo plastisch. Heel belangrijk blijft dat je een groot gedeelte van de tepelhof met tepel, samenknijpt en dan de mond van je kind in duwt, dit is echt een kwestie van oefenen. http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... html#deel2
Hallo dames, Ik heb een laktatiekundige ingeschakeld, ook omdat mijn productie niet oploopt en misschien wel terugloopt (mannetje was maar 100 gram aangekomen in twee weken en moest hem erg veel bijvoeden uit de vriezer om hem tevreden te stellen). Morgen komt ze op onsult bij me thuis, ik hoop dat het allemaal nog goed komt en dat ik lekker door kan gaan met het voeden van mn kindje. Bedankt voor julie advies! Xx Juff
Wat goed dat je die stap genomen hebt! Ben zo benieuwd, laat je even weten hoe het afloopt? BTW 100 gram in de 2 weken is in ieder geval GROEI en daar gaat het om.
Nou Dames, de LK is geweest, ik wil jullie even laten weten hoe het was: Ik kampte dus met kloven en een mogelijke stagnering of teruglopen van de productie. Nadat ik mijn zoontje had aangelegd zag ze vrijwel direct dat mijn borsten te weinig voeding gaven. Dat zag ze doordat mijn zoontje niet bij elke teug slikte. Ook werd hij al snel onrustig, met zn hoofd draaien, met armen en benen bewegen en soms even huilen. Dit onrustige drink gedrag is dus ook de oorzaak van de kloven. De productie moet dus flink opgeschroefd worden. Plan van aanpak: 10 a 11 keer per dag kolven met de Medela Symphony, gedurende 3 a 4 dagen. Ik heb zelf de Medela Electric Plus maar die schoven we even aan de kant, de beste kolf voor het beste resultaat. Helaas is mijn diepvriesvoorraad op en moet ik dus de komende dagen de afgekolvde melk mengen met flesvoeding. Nu maar hopen dat de productie weer lekker op gang komt zodat ik door kan gaan met zelf voeden. Ik kan trouwens iedereen aanraden om bij problemen een LK in te schakelen. Het geeft je zo veel duidelijkheid ineens. Niet zelf aanklooien, een proffecional erbij halen. bovendien wordt een LK door de meeste aanvullende verzekeringen nog vergoed ook!
Super ! Komt vast weer goed. En ik heb ook wel eens contact gehad met een lk. Ze geven soms relatief simpele adviezen waar je dan écht goed mee bent geholpen. Ik zeg dus ook: altijd doen een lk. Succes met het opkrikken van je productie.
bij mij hielp creme bioforce van dokter vogel het beste tegen de kloven, sinds ik daarmee begon te smeren ging het pas genezen. Succes met het opschroeven van je productie!
Dag dames, Heb nu 3 dagen om de 2 uur gekolft, de productie blijft stabiel of is iets verhoogd maar meer dan 50 cc krijg ik er niet uit helaas. De LK adviseerde domperidon te slikken om de productie te verhogen, heeft iemand hier ervaring mee? Xx Juf
Nathalie1973 heeft het onlangs gebruikt, en het werkte als een tierelier. Gewoon te koop bij je apotheek of drogist.
Dames, Even een update. Het om de twee uur kolven wierp niet echt zijn vruchten af vandaar dat de LK mij adviseerde om Domperidon te slikken. Dit is de derde dag dat ik het slik en het lijkt goed aan te slaan, kolf nu ongeveer 1 x per 3 uur en de opbrengst is het dubbele van wat het eerder was, nu zon 90 cc. Het zou mooi zijn als het nog iets meer werd maar dit is natuurlijk al een prachtig resultaat. Ben heel blij een LK te hebben ingeschakeld, zonder haar was het waarschijnlijk afgelopen geweest! Xx Juf