Hoi, Ik geef fulltime bv, maar ik heb enorme kloven. Bepanthen helpt niet en ik heb Purelan van Medela en dat helpt ook niet. Iemand tips? Hij hapt goed, daar ligt het niet aan, voedt mijn zoontje meestal liggend maar ook wel is zittend en het wordt niet erger of minder en ik weet gewoon echt niet meer wat ik eraan kan doen. Bij het cb wilden ze me niet echt helpen en kreeg een foldertje mee waar ik dus niets aan had en bij de apotheek smeren ze me steeds bepanthen aan maar dat helpt niet en ik weet gewoon nu even niet meer wat ik er nog aan kan doen...Ik kolf ook af en hoopte dat het daardoor minder zou worden, maar niet dus Bedankt alvast, Groetjes
weet niet of je dit al doet maar die tip kreeg ik van de kraamhulp en het CB. Na de voeding even een flinke drup borstvoeding over je tepel heen laten druppen en dan aan de lucht laten drogen. Kun je ook tussen de voedingen door doen. Zorg er ook voor dat je steeds schone compressen in doet en niet te strake bh. Ik weet niet in hoeverre je dit al gedaan hebt maar mij heeft dat wel goed geholpen.
lanoline zalf had ik van de kh was echt fantastisch, inderdaad druppel melk en laten drogen en eventueel een tepelhoedje heb ik trouwens nooit gebruikt!
Mother mates, is ook een aanrader. Als ik jouw was zal ik wel een keer een LK meelaten kijken, die kloven moeten toch ergens door ontstaan!
Bedankt voor jullie reacties. Wat het rare is dat de een zegt met bh slapen (dat doe ik altijd) en in foldertje stond zonder bh slapen. Ik laat mijn tepels altijd aan de lucht drogen met een druppeltje melk. De wijkverpleegkundige heeft meegekeken en zei dat het er goed uit zag hoe mijn zoontje dronk aan de borst. Lanoline had ik gevraagt bij de apotheek,maar die vrouw zat me aan te kijken alsof ze water zag branden en ze zei dat het daar niet voor bedoeld was en ze moest het eerst bestellen, die zou ik dan alsnog kunnen bestellen. Tepelhoedje heb ik nog niet gebruikt, omdat ik daarvan hoorde dat de bv dan terugloopt, omdat de baby de borst niet leeg kan drinken? Mijn bh's zijn allemaal een cup groter dan de mijne zijn, die zitten niet te strak, schone kompressen doe ik ook, vandaar dat ik het dus gewoon ff niet meer weet, want voor zover ik weet heb ik me aan alle regeltjes gehouden?
Purelan is lanoline. Lanoline is stofnaam, purelan is het merk Kun je vertellen waar de kloof/kloven precies zitten ? Hoe ziet het eruit als je kindje drinkt ? Bolle wangen, grooooote hap, zit je mooi rechtop, buik tegen buik, kinnetje in de borst, druk je mischien de borst in om het neusje vrij te houden ? Ook bij spruw kun je last hebben van hardnekkige kloven. Zal zo even een rijtje hier neerzetten met sympt. van spruw. Ik ga nu eerst even mijn eigen kindje voeden.
Tekenen van spruw: Bij jezelf: Branderige of schrijnende tepels tijdens het voeden en daarna Steken in de borst na de voeding Jeukende tepels Vurig rode tepels, kan ook met soms witte puntjes en schilferingen Heb je net anitbiotica gehad ? Bij je kindje: witte plekjes op zijn gehemelte in zijn wangen, op de kaakjes of een witte tong welke niet is weg te vegen met een gaasje. Parelmoerglans op de lippen Onrustig drinken omdat het pijn doet. Typerend klakkend geluid bij loslaten. luieruitslag Meer over (de behandeling) van spruw kun je lezen op: Eurolac.net Voor jezelf en voor je ha (mocht je daar heen gaan) http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl...eel_2_IB_1.pdf Andere redenen voor kloven kunnen zijn: Een traumatische oorzaak, bijv een tepel die tegen de borstschelp van de klof schuurt. Of de kolf te hard hebben staan. Kindje van de borst trekken ipv het vacuum te verbreken met je vinger. Huidirritatie door: wasmiddel, natte compressen, creme's Algemene tips bij kloven: * Je kindje korter maar vaker laten drinken. De baby is dan minder hongerig als je hem aanlegt en dit is zo doende minder belastend voor de tepel(s) * Mocht je aan 1 kant kloven hebben je kindje dan eerst aanleggen aan de borst waar geen kloven zijn. De tsr word dan bij de "goede" borst opgewekt zodat de ergste dorst zal worden gestild aan die borst. Je kindje zal dan rustiger de tweede borst (met kloven) drinken. * Voeden in verschillende houdingen dit om de tepels steeds anders te "belasten". * Je borsten niet met zeep wassen, dit is sowieso nooit verstandig. Rond je tepels liggen klieren van Montgomery die scheiden een talg af die de tepel verzorgt. Met zeep was je deze talg weg. * Stoppen met voeden als je kindje niet meer actief drinkt. Je verbreekt dan het vacuum door een vinger/pink in de mondhoek van je kindje te doen. Dus niet je kindje zo van de borst trekken ! Tepelhoedjes hebben idd als risico dat je kindje de borst niet goed leeg kan drinken, dus terug loop van melk, kindje wat niet goed groeit. Ook kan de tsr later komen omdat er immers een stuk "plastic" tussen jou en je kindje zit. Daardoor word je tepel minder gestimuleerd en kan er moeilijker oxytocine vrijkomen wat voor een tsr zorgt. Daarbij lost een tepelhoedje het probleem niet op. Kun je hier iets mee ?
Nemo: bedankt voor je reactie. Dit staat ook inderdaad in het foldertje wat ik heb gekregen. Ik zal even antwoord geven op je vragen... -de kloof zit precies bovenop de tepel, vp had het over dat de tepel over het gehemelte schuurt bij mijn zoontje wat ik nu dus in de gaten probeer te houden, waarvan ik ook inderdaad dacht dat dit het geval was. -ik lig meestal, omdat ik dat prettiger vind, maar wissel ook wel is af door zittend te voeden. Ik lig op mijn zij en mijn zoontje leg ik ook op zijn zij, ik breng de tepel naar zijn gezicht, rond neus/mond hoogte, hij hapt dan en dan krul ik de lipjes nog extra naar buiten. Het neusje zit tegen mijn borst aangedrukt, maar kan nog wel ademhalen, ik druk nooit de borst zodat de neus nog meer vrij komt omdat ik weet dat je dan de melkklieren dicht drukt. Hij drinkt ongeveer 10 tot 20 min aan 1 borst en hij drinkt altijd 2 borsten. Hij laat tussendoor erg vaak los, omdat hij in een fase zit met geluidjes maken, wil alles horen en zien en laat gelijk los als hij iets hoor, bijv als ik even hoest ofzo laat hij gelijk los en wil weten wat er is, maar hij laat echt gemeen los, echt met een ruk dat hij half mijn tepel meeneemt en dan los schiet (auw). Ook duwt hij vaak zijn hoofd naar achteren en ik probeer elke keer zijn lichaam recht te leggen zoals mijn lichaam, ik kan hem niet vasthouden tijdens het drinken want dan gaat hij protesteren (heeft nogal eigen willetje haha) - cb heeft meerdere malen gekeken of er spruw aanwezig is, maar dit is niet het geval, toch heb ik na het voeden een paarse tepel en regelmatig steken in mijn borst, maar mijn zoontje drinkt voor de rest goed, neem aan dat ik geen spruw heb? -geen medicijnen gebruikt -Dano heeft klein beetje luieruitslag -Heb een handkolf -geen natte kompressen. creme enkel bepanthen of purelan. Was mijn borsten niet met zeep, nooit. haal met pink de vacuum los, maar hij doet dus zelf wel heel vaak rukken aan mijn tepel. - hij slaapt snachts door en zit nog op 5 a 6 voedingen per dag deze tussen 7 uur sochtend tot 9 uur savonds, daar tussen speelt en slaapt hij, hoe moet ik dan vaker en korter voeden? Ik moet al verplicht tot 00uur wakker blijven zodat ik kan kolven -rechterborst is erger dan linkerborst -voedt liggend of zittend -was mijn borsten niet -ik haal hem van mijn borst af als hij niet meer actief drinkt, maar hij heeft vaak een kleine pauze en gaat daarna weer verder... Ben ik nog iets vergeten
Een wijkverpleegkundige is natuurlijk geen laktatiekundige... (vergelijk het als een huisarts met een dermataloog, een huisarts kan een plekje wel beoordelen maar soms kan je er toch beter een dermatoloog er na laten kijken, zo is het met de LK ook )
Noatje, daar heb je helemaal gelijk in, maar dat was in opdracht van de lk, ik zat bij het cb en sprak met de lk, maar zij had geen tijd en vroeg waar ik bij zat of de wvp even er naar wilde kijken dus zodoende...ik nam aan dat die het dan wel zou weten?!
ik heb 2 maanden kloven gehad tot bloedens zelfs! ik gebruikte nu van A.Vogel en dagen geen bh aangedaan en weg waren ze!
zulke hardnekkig kloven bij al maandenlang bv geven... ik dacht ook aan spruw. als je kindje gezond is en voldoende weerstand heeft, hoeft spruw niet perse in het mondje zichtbaar te zijn, of hoeft ook geen luieruitslag te hebben. Ik heb het de afgelopen weken gehad: ik kleine kloofjes (heb nooooooit kloven gehad, en geef al meer dan een jaar bv) en ukje nergens last van. Mooi wel dat ik spruw had, op mn tepels. Cremetje erop en je bent ervan af. Het proberen waard?!?!
Sylvia: welke creme van Vogel was dat? Ik zal is zonder bh proberen, maar hoe deed je dat dan snachts? Ging je niet lekken of had je een handdoek eronder? Als het etenstijd is lopen mijn borsten vol en dan heb ik wel kompressen nodig anders heb ik 2 ogen in mijn trui Debby: Welke creme heb jij gebruikt dan? Je moet dan toch aan de antibiotica met spruw? En hoe weet ik dan of ik spruw heb, hoe kwam jij er achter? Ik heb geen witte puntjes op mijn tepels en mijn zoontje drinkt op zich goed, ik moet alleen wel zeggen dat hij de laatste week vaker komt, zit nu op 7 voedingen per dag...misschien toch spruw? Kan ik gewoon recept halen bij apotheek of moet ik eerst naar ha?
Neeee geen antibiotica bij spruw (door anitbiotica kan je juist spruw krijgen ) Je moet een schimmeldodende creme gebruiken... hier staat meer info: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Problemen - Spruw/Candida Persoonlijk vind een LK op het CB niet erg goed, heb er erg dubieuze uitspraken van gehoord, als ik een LK nodig zou hebben zou ik er één van deze kiezen: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Lactatiekundige - Lactatiekundige in NL
Even kort (nog zo veel te doen) Spruw word niet behandeld met ab. Spruw is een schimmel en word dus behandeld met een antischimmel middel. Het 2e linkje wat ik in mijn eerder post gaf gaat over de behandelig van spruw. Zie je het trekken aan de borst aankomen ? Is het dan mogelijk om net daarvoor los te koppelen ? Als hij slaapt zou ik niet wakker maken voor meer voedingen. Dan gelijk voeden bij de eerst hongersignalen en niet wachten totdat je kindje brult van de honger. Kloven op de top van de tepel onstaat idd vaak door wrijving van de tepel tegen het gehemelte van de baby. De tepel komt niet ver genoeg in het mondje en is naar boven gericht. Dit kan bijv gebeuren als de moeder onderuit gezakt zit te voeden of de borst aan de bovenkant indrukt. Als het aanleggen écht optimaal is zou ik toch spruw niet uitsluiten Ik zou zeggen lees die linkjes eens die ik eerder gaf en kijk of je daar toch niet iets meer van herkent (die pijn in je borsten na het voeden past daar in elk geval wel bij !)
Je hebt intussen al voldoende antwoorden gekregen ... Bij ons dook de spruw weer op door antibiotica. Ukje had ooronsteking. Zij had alleen weinig last van de spruw, alleen ik. Tepels zien dan wat roder, en zijn gevoelig. Als de kleine drinkt doen de kloven/kloofjes pijn natuurlijk, maar het brand ook wat, dat is mijn ervaring met spruw. Het branden is dan na even drinken weer weg. Als spruw langer onbehandeld blijft, ga je het ook IN je borst voelen. Ik gebruik Candid cream, maar ik woon niet in NL, dus weet niet hoe en wat je daar kunt krijgen. Ik kan het zo gewoon zonder recept van een dokter krijgen (1e keer trouwens wel op advies van de dokter die toevallig in ukkies mondje wat zag, ze had er alleen geen erge last van, ik een beetje).
Oh meid, wat pijnlijk! Ik zou toch ook een afspraak maken met een LK, die echt goed meekijkt wat die kloven nu veroorzaakt. Wat misschien kan helpen om het goed te laten herstellen, is kolven. Nou heb ik dat alleen in de eerste week gedaan om die reden, toen vond meneer het geen enkel punt om zijn (mijn) melk uit een flesje te krijgen. Iets grotere kindjes kunnen daar wel moeite mee hebben. Maar het valt te proberen. Door een tijdje fulltime te kolven kun je je tepels even rust geven zodat ze kunnen herstellen. Als je dan weer wilt beginnen met live voeden, zou ik die LK erbij halen. Wat je ook gaat doen: veel sterkte ermee! hoop dat je gauw een oorzaak kunt vinden en verhelpen.
Bedankt nogmaals voor jullie reacties... Ik vergiste mij in het aantal voedingen per dag het zijn er 6 Ook was ik in de war met de antibiotica, want deze wordt gebruikt bij borstontsteking, mag hopen dat ik dat niet krijg, want ik ben allergisch voor antibiotica Ik ga contact opnemen met een LK waar ik mijn borstvoedingscursus heb gehad, want bij het CB doen ze zo moeilijk en ze hebben er geen tijd voor blablabla:x Iemand zei Purelan van Medela is Lanoline, ik zag het ineens staan op de tube Kolven doe ik al elke avond en 1 dag in de week heel de dag, maar ik krijg er niet zoveel meer uit en ik heb een handkolf, best vermoeiend. Ik ga de sites morgen op mijn gemakje even lezen, heb vandaag geen tijd gehad. Morgen moet ik ook bloed laten prikken, misschien schiltklier die te snel werkt Ik zie het niet aankomen wanneer mijn zoontje loslaat, want hij doet dat echt binnen een seconde met een enorme ruk. Mijn tepels staan al zowiezo wat naar boven gericht, ik probeer er extra op te letten dat de tepel goed in de mond ligt. Hij drinkt uit een Tommee Tippee fles, kan dit ermee te maken hebben? De kolf en de fles doe ik altijd elke dag in de magnetronsterilisator, was mijn handen, smeer er savonds Purelan op en was mijn borsten met lauw water. Met voeden zorg ik ervoor dat er 2 uur (van begin laatste voeding) tussen zit (tot volgende voeding) dan kom ik uit op 6 voedingen per dag. Hij heeft niet elke dag een poepluier, maar wel flinke plasluiers. Verder heeft hij erg last van luieruitslag, sinds 1 a 2 dagen nu. Maar in zijn mondje en op mijn tepels zie ik nog altijd geen witte puntjes. Mijn tepels zijn erg gevoelig en rood/paars na het drinken, maar dit is normaal denk ik? Er zit wel een glans op mijn borst, maar niet op zijn mondje.
Dat je tepels gevoelig zijn na het drinken is geen vaste regel hoor. Je hoort er volgens mij weinig van te voelen eigenlijk. (en is ook mijn ervaring, ik voel niks) Witte puntjes krijg je niet op je tepels van spruw. En in het mondje ziet het eruit als witte vlekjes, vooral binnenkant wangen, en binnenkant lipjes (lipje optillen). En de luieruitslag, en de glans op je tepels klinkt voor mij nog steeds als spruw. kHoop dat je snel kundige hulp hebt hiermee. Succes!
Als je wilt weten of je goed aanlegt, kijk eens bij deze filmpjes: Video - Breastfeeding Help Videos - nbci Ik heb hier veel aan gehad!