Gentle: bedankt voor de site ik heb gelijk even gekeken. Wat mij opvalt is dat zij erg grote borsten hebben allemaal haha, ik heb niet zulke grote (niet dat dat wat uitmaakt) maar ik heb wel enorme areola's. Ook liggen die kindjes allemaal naakt te drinken. Maar mijn zoontje ligt niet met zijn kin op zijn borst, ik krijg dat niet voor elkaar...hij doet altijd zijn hoofd naar achter gooien en dan probeer ik zijn kin op zijn borst te duwen, maar dat lukt niet, hij doet gelijk zijn hoofd weer naar achter. Hoe kan ik dat oplossen? Ik leg hem dan gewoon aan en duw zijn lichaam dan meer naar mij toe zodat dus het hoofdje blijft liggen maar de borst naar de kin toe komt.
de zalf die ik gebruikt is van A.Vogel Creme Bioforce bij huidirritatie Heel dunnetjes op je tepel smeren die hoeft er ook niet vanaf voor de voeding en kan je zovaak gebruiken als jij nodig vind. en dat lekken... ik lek gelukkig niet zo veel alleen tijdens het voeden maar dan duw ik een doekje onder mijn borst dan stopt het lekken snel en snachts merkte ik zelf snel genoeg dat mn bosten te vol waren en gingen lekken dus ging ik meteen mijn meisje even voeden. ook heb ik een keer op een handoek gelegen gewoon op borst hoogte ook al zou ik iedere dag mn bed daardoor moeten verschonen dat 1000x liever dan tepelkloven!
Hai Winnie, Ik ken jou nog van 'HELP! Mijn baby wil niet slapen!' Hoe is het er verder mee? Slaapt Dano goed? Je verhaal klinkt mij bekend, lijkt inderdaad op spruw, hier hoeft Dano geen last van te hebben. Haal bij de apotheek miconazolcreme, 2x daags smeren op je tepels (na de voeding) en Dano's billen. Nadat de klachten he-le-maal weg zijn nog 10 dagen doorsmeren. Als Dano zijn kin niet op zijn borst kan leggen bij het drinken overstrekt hij. Hier kan ook de onrust vandaan komen. (Na een hoop tobben met mijn zoontje ben ik er inmiddels achter dat hij het KISS-syndroom heeft (www.kiss-kinderen.nl). Daarom overstrekte hij en rukte hij inderdaad ook aan mijn tepel tijdens de voeding, kon hij niet goed slapen overdag. Misschien is er met Dano niets aan de hand, maar ik dacht er even aan. Als hij helemaal geen voorkeurshouding heeft en zijn hoofd goed beide kanten op kan draaien hoef je je hier niet druk om te maken. Wij zijn bij een orthopedisch manueel therapeut geweest en die heeft dit verholpen (werd trouwens volledig vergoed door de aanvullende verzekering). Groetjes! Ireen
Hoi, Sorry voor mijn late reactie, ik wilde het nog even aankijken, maar het is er niet beter op geworden. Ik heb ook een nieuwe dokter en die bevalt me HELEMAAL niet, dus ik ga morgen eerst een andere dokter regelen en daar is vragen wat het nou kan zijn. Het cb is dicht bij ons dus daar kan ik niet terecht op het moment (pas eind oktober weer). Ik draag inmiddels helemaal geen bh meer en smeer elke dag in met purelan ik let nog steeds goed op zijn houding en dat gaat geloof ik wel iets beter. Hij heeft geen voorkeurshouding maar doet bij de rechterborst zijn hoofd naar achter gooien en bij de linkerborst gewoon hoofdje op zijn borst, dus waar dat vandaan komt weet ik ook niet? Ireen: ja klopt, leuk weer van je te horen. Hoe is het met jou? Hier op dit moment niet de RR van rust en regelmaat maar de RR van regelrechte ramp...meneer heeft zijn 19 weken sprong en gaat niet meer slapen overdag, is echt helemaal uit zijn doen en mag hem de hele dag vermaken...dus best zwaar en morgen heb ik tentame Verder was ik erg druk, liep dus zelf bij de dokter voor wat onderzoeken, maar had gelukkig alleen wat ijzer te kort. Dano is ook onderzocht, want hij lag heel de tijd te hoesten, maar is ook niets ernstigs gelukkig en verder heeft hij nog steeds een ontstoken oog (bv en water hebben nog steeds niet geholpen hij heeft het al 4 maanden) dus ze hebben het nu op de kweek gezet, morgen bellen voor de uitslag. Ik ga dus kijken of ik deze week nog bij een andere dr terecht kan en ga is navragen voor de spruw... Ik houd jullie op de hoogte! Ireen: die creme...moet ik die eraf halen als ik ga voeden? HEHHH LIJKT OOK OP KISS SYNDROOM WAT DANO HEEFT!!! Wat moet ik doen?? HA inschakelen???
hoi, Heb je de rugbyhouding al eens uitgeprobeerd bij het voeden. Bij kloven helpt het vaak wel om steeds in een andere houding te voeden. En ik weet niet wat voor huid je hebt maar vaak hebben vrouwen met een lichte huid heel snel last van kloofjes omdat de huid gewoon veel gevoeliger is dan van een ander. Tepelhoedjes kunnen er idd voor zorgen dat uiteindelijk je borstvoeding wat terugloopt. Maar je kunt ze wel als tijdelijke oplossing gebruiken of om je kloofjes wat rust te geven. Ik zou in ieder geval wel nog even wat professionele hulp inschakelen en als je ergens over twijfelt altijd doorvragen. Heel veel succes
Hai Winnie, T klinkt wel bekend wat Dano doet... echter veel kindjes hebben symptomen van het kiss syndroom dus ik zou niet gelijk te bezorgd zijn (omdat ik weet dat je snel bezorgd bent, en dat is ook alleen maar goed, maar schiet niet te snel in de stress) want het kan net zo goed niets zijn en gewoon bij zijn gedrag horen. Bij de huisarts hoef je er niet mee aan te komen, die kunnen het niet herkennen, cb ook niet. Als je wilt dat er naar gekeken wordt moet je een afspraak maken bij een orthopedisch manueel therapeut die kindjes behandelt. Een osteopaat kan er soms ook iets mee maar dit wordt meestal neit vergoed en bij ons heeft het niet geholpen en zag de osteopaat niet eens dat hij kiss had. Op www.kiss-kinderen.nl kun je in het register kijken. Wij kregen alles vergoed, dit kun je even navragen door je verzekering te bellen. Een orthopedisch manueel therapeut is een fysio die heeft doorgestudeerd. Vaak zijn 3 behandelingen genoeg. Met mijn zoontje gaat het inmiddels een stuk beter, hij slaapt overdag nu gewoon tussen alle voedingen, en is na een voeding ongeveer een uurtje wakker, daarna gaat hij zijn bed weer in en slaapt dan tot de volgende voeding (ik voed elke drie uur ongeveer). Dit is echt pas gekomen na de behandeling. Daarvoor inderdaad rust en regelmaat en inbakeren (is ie ook gelijk vanaf). Rust en regelmaat houden we er wel zoveel mogelijk in, maar ik ga wel gewoon met hem op stap, maar maak het niet te druk. Nu gaat het dus echt heel erg goed, en hij is ook een stuk blijer. Die zalf heb ik er niet afgehaald voor het voeden, meestal was ie toch allang ingetrokken. Je kunt het voor de zekerheid doen, want Dano sabbelt hem er anders toch af dus eraf halen kan zeker geen kwaad. Lukt het op je school?
Hoi, Ik heb contact opgenomen met mijn "oude"dokter en heb gevraagt of ik weer bij hem patiente mag zijn en dat vond hij geen probleem! Als ons dossier overgedragen is ga ik bij mijn oude dr op bezoek om te vragen of ik eventueel spruw kan hebben. Ik heb donderdag as een afspraak met een manueel therapeut, kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Ik houd jullie op de hoogte! Verder is mijn mannetje sinds 1,5 week uit zijn doen, denk 19 weken sprong...zal wel weer goedkomen Ik heb nog even een vraagje. Als hij aan de borst heeft gedronken ruikt zijn mond heel erg naar uien (en ik eet toch echt geen uiik hou niet eens van ui) tascha: rugbyhouding vind ik erg onhandig (waarschijnlijk omdat ik er niet goed in ben). Madonnahouding wil hij op het moment niet, dus voedt nu enkel liggend in bed. Ik ga toch maar is op zoek naar een lactatiekundige. En eventueel tijdelijk tepelhoedjes proberen, kan ik die gewoon bij de apotheek halen?
Ireen: fijn om te horen dat het zo goed gaat. Op school gaat het ook wel redelijk, het is erg pittig, omdat ik 4 jaar in 1 jaar doe. 1 dag in de week naar school en de rest thuisstudie en elke maand heb ik zeker 1 tentame/exame. Maar ik heb tot nu toe nog geen onvoldoende gehaald (ff afkloppen )
heb je wel eens lilypadz geprobeerd? die plak je op je tepels waardoor ze niet kunnen lekken. ik heb zelf geen ervaring met kloven, maar ze hielpen bij mij wel goed tegen spruw. omdat je tepel zo droogblijft, en dat is met normale kompressen niet zo. een vochtige omgeving is ideaal voor schimmelgroei, en dat is wat spruw is.. Ik kan me voorstellen dat kloven ook beter genezen als de huid droogblijft. spruw voelt alsof je tepels in brand staan. je voelt de pijn niet zozeer tijdens de voeding maar vooral vlak erna. dat kan lang duren. als je het heel erg hebt trekt het ook de borst in, dan doet je hele borst pijn, vooral als je bv onder de douche stapt en de straal er voor het eerst op komt, of als je in koud weer naar buiten gaat,. als je het zo erg hebt helpt smeren niet meer maar zul je diflucan moeten slikken.
Winnie: Goed dat het goed gaat op school! Wat voor opleiding volg je eigenlijk? Ik had ook spruw omdat mijn kindje spruw had in zijn mondje. Daarna was het bij hem weg, maar bij mij bleef het. Uiteindelijk is het weggegaan na twee weken smeren met miconazol en elke dag bed, kleding en bh verschonen en matras heet strijken ter hoogte van borsten. Was wel intensief maar we zijn ervan af. Als je kloven hebt is het trouwens goed om in plaats van wasverzachter huishoudazijn te gebruiken als je bh's in de was gaan... dat haalt alle zeep uit je was en zeep irriteert je kloven waardoor het allemaal alleen maar erger wordt. Tepelhoedjes kun je bij de drogist, apotheek en prenatal kopen. Goed dat je naar de manueel therapeut gaat, kun je inderdaad maar beter zeker weten. Mocht er wat zijn is het meestal snel verholpen en je bent er hartstikke vroeg bij! Naar wie ga je?
Goedemorgen dames! Gister was het DRAMA!!! Hij wilde heel de dag alleen maar aan de borst en ik d8 dat mijn bv terug was gelopen ik heb uit wanhoop maar een potje fruit gegeven, hij bleef maar huilen ook aan de borst omdat er geen tsr kwam Ik ben 2x met de auto gaan rijden zodat meneer eindelijk ff ging slapen, hij is echt helemaal uit zijn doen. Het cb kon ik niet te pakken krijgen, mijn ha was niet aanwezig en heb toen de hap gebeld en die zei ook niets waar ik wat aan had :S Ik heb vanochtend na de 1e voeding nutricia gebeld om te vragen of ik bij kon voeden, dit raadden ze mij af (gelukkig) omdat dan de bv geen effect meer zou hebben, ze zei me te wachten en vanaf 6 maanden bij te gaan voeden. Ze vertelde mij contact op te nemen met een lactatiekundige (aangezien die van het cb niets voor mij wilde doen :x) en ze gaf mij het nr van bvnatuurlijk. Die heb ik gelijk gebeld en nu komt het volgende: -spruw dactarin nicazol bij apotheek halen -creme hoeft niet af gehaald te worden -als hij in slaap valt tijdens voeding moet ik hem wakker maken zodat hij de voeding helemaal afmaakt -is normaal dat hij uit zijn doen is hebben meer baby's rond 4 a 5 maanden -bijvoeding betekent dat je erbij voedt en dus gewoon het aantal bv moet blijven geven zoals je altijd doet -bh is niet nodig alleen als je weggaat en je zoogkompressen nodig hebt, want zoogkompressen zijn ook niet nodig -purelan medela nu even niet smeren -hoe dunner je de creme opbrengt hoe beter -klachten weg, nog 1 week door blijven smeren -kolven beter sochtends na 1e voeding (ik deed het snachts zette ik de wekker, ja ben niet goed bij me hoofd hoor hahaha) -niet te lang kolven tevreden zijn met wat je hebt afgekolft -hoe vaker je bv geeft hoe meer je aanmaakt (iemand had mij wijsgemaakt dat dan je bv terugloopt) -verstand op 0 (dat deed ik al, alleen gister zat ik er echt ff doorheen) -als mijn zoontje last heeft van spruw moet ik recept hebben van de ha ik denk niet dat Dano last heeft van spruw, maar nu is het volgende: 1 hij bijt op zijn tong heel de tijd sinds gister 2 hij bijt ook op mijn tepel sinds gister (AUW!!!) 3 hij stopt ALLES in zijn mond wat hij maar beet heeft 4 weer luieruitslag beetje 5 jengelen 6 niet willen slapen overdags (alleen als ik ga autorijden of aan de borst) 7 vaak en veel willen eten Wat kan ik hiermee? Tandjes? Ik heb gevoeld, maar weet niet zo goed wat ik moet voelen, alles voelt hard aan! Ik ga dus dalijk naar de apotheek en alles wat jullie mij hebben opgegeven kopen ik dank jullie heel erg voor de tips/adviezen en ik houd jullie zeker op de hoogte!
Waarom heb je niet eerder naar mij geluisterd Ik hoop dat het snel helpt. En anders maar weer bellen met de VBN ben je beter mee geholpen dan je ha en cb (als ik het goed lees)
ik ben heel erg emotioneel en teleurgesteld... Ik had dus vanochtend nutricia gebeld en die voedingsdeskundige had mij dus gewezen op het feit niet bij te voeden met potjes. Ik heb daarna toen die lactatiekundige gebeld en mij verteld wat te doen met de kloven/spruw/kolven. Het cb zou vandaag bij mij langskomen, maar ik wist niet meer hoelaat, belde hen op en vroeg hoe laat ze zou komen, zij kent het verhaal dat mijn zoontje erg slecht slaapt op het moment en veel huilt en continue honger heeft en vroeg of ik wilde komen wegen want ik was 4 weken voor het laatst geweest en moet er pas over 3 weken weer zijn dus ipv dat ze naar mij kwamen ging ik daar heen. Hij werd als 1e gewogen en tot mijn schrik is hij maar 200 gram aangekomen en zit dus op het onderste randje van het boek 4 weken geleden was hij ook al te weinig aangekomen, maar d8 dat het wel goed zou komen (niet dus) die mw van het cb zei ook gelijk tegen mij dat ik afgevallen ben (klopt 2kg inmiddels, heb bloedonderzoek gehad, maar kwam niets uit). Ze ging hem meten en dat was wel goed 65cm alweer. Ik heb gezegt dat ik het idee had dat hij veel huilde en niet sliep omdat hij steeds honger heeft en om het uur wil drinken en dus niet aankomt en tevreden is en ik zelf ook afval en er beetje doorheen zit omdat ik geen energie meer heb (ik ben alleenstaande moeder). Ik zei haar dat ik bv wil blijven geven hoe dan ook en toen stelde ze voor, omdat het nu om de gezondheid van ons beide gaat ik bij moet voeden met kv. Ik geef gewoon fulltime bv zoals normaal, maar ik moet er dan zeg maar als toetje kv bijgeven (dat is beter dan potje zei ze)...hij heeft naast 6xbv vandaag nog eens 2x150cc kv gedronken, dus hij heeft echt honger (gehad), maar het doet me zo zeer, ik ben echt teleurgesteld in mijzelf en voel me schuldig dat het niet gelukt is, ik had zo graag alleen enkel bv willen geven. We gaan er ook alles aandoen om dat ook te kunnen blijven geven. Er komt volgende week een LK bij mij thuis om te bespreken over hoe en wat. Verder word ik opgegeven voor een coach die komt mijn situatie bekijken hoe ik het aan kan pakken qua dagindeling. Volgende week wordt Dano weer gewogen en die week erna ik en als we allebei aangekomen zijn mag de bijvoeding/kv wegvallen als de bv weer goed op gang is. Verder was ik vandaag naar de apotheek geweest en oh wat heb ik een pech af en toe met instanties zeg...vorige keer al bij die zelfde apotheek over mijn klove dat ik lanoline vroeg en ze me elke keer bepanthen aan wilde smeren, vandaag weer met die (weet niet meer hoe het heet creme) heb ik ook niet mee gekregen, moet op recept van de dr zei ze en dat moet ik ook bij Dano smeren en van mijn tepel wassen als ik hem ga voeden (alle 3 niet waar! en dat heb ik ook gezegt, maar ze geloofde me niet) dus ik werd boos en ben weggelopen. Verder is Dano allergisch voor Zwitsal en zit ik met 20 flessen olie/zeep enz... dus weet niet wat ik daarmee moet doen Nemo: je hebt gelijk, maar ik ben een beetje eigenwijs en probeer altijd eerst van alles uit maar zoals je leest ben ik dus nog geen stap verder, want creme voor mijn borsten heb ik dus nog steeds niet door dat stomme mens bij de apotheek:x Maar ik voel me ook heel schuldig omdat hij dus niet sliep en veel huilde en ik nergens aan toe kwam ik hem heel veel in de box heb gelegd en ik barstte een keer in huilen uit toen ik hem in mijn armen had, nou ben ik bang dat dat de veilige hechting kapot maakt???
Je zegt gewoon bij de apotheek dat je miconazol creme wilt voor je moeder/tante/buurvrouw maakt niet uit wat haar schimmeltenen. En anders ga je naar de drogist kun je het zo uit de schappen pakken.
Lieve Lieve Winnie, Wat jammer nou, doe je zo je best, helemaal in je uppie, komt dat mannetje niet genoeg aan. Onthoud goed dat jij elke dag je uiterste best hebt gedaan, en dat jou als mens en als moeder echt niets te verwijten valt. Zie die kunstvoeding als een tijdelijke aanvulling. Zie het als het extra uurtje slaap dat ik krijg als mijn vriend op mijn zoontje let, en dat jij moet missen, waardoor het je allemaal teveel energie kost, je afvalt en je productie terugloopt. Gelukkig lust Dano wel kunstvoeding, er zijn ook kindjes die het niet lusten... Ik moet zeggen dat ik het ook echt supererg zou vinden als ik moest gaan bijvoeden, maar jij zit echt aan je max en Dano moet gewoon goed groeien. Hij was in ieder geval niet afgevallen, dat hoor je ook wel eens. Je hebt het ook niet bepaald makkelijk gehad he... Je had nu eenmaal geen kind dat snel in een ritme zat en dat je kon wegleggen en dat hij dan twee uur sliep. En dat allemaal in je eentje, vind ik nog dat je het supergoed doet. Ik heb zovaak gehuild met mijn kind in mijn armen (en met mijn kind in mijn buik) en echt hoor, dat mag. Ik ben soms echt hysterisch en zie het dan allemaal helemaal niet meer zitten. Huilen en verdriet horen bij het leven en Dano weet heus wel dat hij een supergewenst kindje is en dat jij heel veel van hem houdt. Schrijf op een briefje: miconazolcreme. Ga naar de etos/kruidvat/andere drogist en vraag erom. Is tegenwoordig gewoon vrij verkrijgbaar en laat die apothekersbitch maar lullen. Fijn dat je een coach krijgt, heb je ook wat meer bevestiging en kun je ergens goed terecht met je vragen. Knuffel en liefs van mij.
Hoi Ireen, Bedankt voor je lieve reactie. Ik ben vandaag naar manuele therapie geweest en Dano heeft inderdaad het kiss-syndroom Hij heeft aan het nekje gevoelt en gedaan en moet nu voor 3 weken oefeningen met hem doen en dan over 3 weken weer terug komen. Ja, het is echt om beide aan te sterken en de kv is bijvoeding op dit moment zodat mijn bv weer op gang kan komen en we allebei er weer met volle moed tegenaan kunnen. Hij slaapt normaal gezien door, maar vanacht werd hij dus wakker om 3 uur en dat doet hij nooit hij had 6 bv gehad en 2x150cc kv dus je zou zeggen dat hij dan wel genoeg heeft gehad, maar het cb zei dat hij nu alles in gaat halen waarschijnlijk met voeding en de kans erin zit dat hij de komende nachten dus snachts wakker wordt voor een voeding Liefs,
Je zegt dat je nu kv bij geeft zodat je bv weer op gang kan komen. Hoe krik je je bv nu weer op dan ? Of geef je alleen kv bij ?
Nemo: ik geef gewoon bv zoals altijd en dan maak ik er een klein flesje kv bij, omdat hij op dit moment niet genoeg heeft aan 2 borsten (die leeg gedronken zijn)mijn bv is namelijk teruggelopen. Volgende week bezoek van lk om te kijken hoe we mijn bv weer volledig op gang kunnen krijgen en wordt Dano gewogen. Het is absoluut niet de/mijn bedoeling om volledig over te stappen naar kv, ik vind het al erg genoeg dat ik hem bij moet voeden met kv