Klusteren en een hele vermoeide mama

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Devy, 25 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Op zich mag ik niet klagen, ik heb een gezonde en mooie dochter... maar ik ga het nu toch even doen...

Na een slechte borstvoeding-start met een keizersnede, onvoldoende begeleiding in het ziekenhuis en geweldige tepelkloven van het verkeerd aanleggen en het geweldige massage ding van mijn kolf (moet een waarschuwings sticker op komen dat dat onding de tepel kan ontvellen), loopt de borstvoeding op zich heel goed.

Tot zover het goede gedeelte en nu mijn klaagzang. Ik word gek van het gekluster, ik word zo een gevangene in mijn eigen huis, gekluisterd aan mijn stoel of het bed. Fijn dat ik Kyra kan troosten door haar aan te leggen maar ik zou zoooo graag eens rustig eten of naar de wc gaan zonder de begeleiding van hysterisch baby gekrijs als ik haar tien minuten van mijn borst afneem.

En wat zou het geweldig zijn als ik eens de vaatwasser uit zou kunnen ruimen of zou kunnen koken zonder het gevoel te hebben dat ik het binnen 1 seconde klaar moet hebben zodat ik naar Kyra kan rennen zodra ze weer bijna van drift een toeval krijgt.

Als het klusteren één uur zou zijn zou ik het niet erg vinden, twee uur zou ook nog gaan, maar soms wel minimaal vier uur achter elkaar vind ik toch echt wel teveel van het goede. Zelfs in haar slaap houdt ze de tepel zo stevig vast dat ik mijn pink moet gebruiken om haar kaakjes los te wrikken. En natuurlijk wordt ze negen van de tien keer wakker als ik dat doe, en begint het hele gedoe weer van voren af aan.

Mijn tepels draaien overuren van het voldoen aan de mama-honger. Ze wil geen speen, geen pink, geen tutdoek, alleen mijn tepel. Ik kan haar niet vasthouden zonder dat ze mij probeert uit te kleden of begint te happen. En als ze huilt stopt ze er ook echt niet mee voordat ze mijn tepel in haar mondje heeft. Het kan niet zijn dat ze nog honger heeft, want als ik ergens van overtuigd ben is het wel dat ik ruim voldoende melk heb. 's Morgens word ik namelijk wakker met borsten waar Pamela Anderson jaloers op zou zijn, en extra kolven is nooit een probleem.

Dit klinkt alsof ik niet van mijn dochter hou, en dat doe ik wel heel veel maar ik zit er even totaal doorheen. Ik ben zoooooo moe en voel me gereduceerd tot een lopende voeder/zuig-machine, met ongekamd haar die alleen nog maar pyama's draagt.

Wat wel een ontzettend geluk is is dat Kyra besluit dat het na negen uur genoeg is geweest en dan weer drie uur tussen de voedingen laat. Soms zelfs langer. Maar dan begint een ander dilemma. Wat doe ik dan? Ga ik dan meteen slapen zodat ik wat uitrust of ga ik even lekker tv kijken of lezen om wat 'me-time' te hebben. Want vaak is er niet genoeg tijd voor beiden en ik zal toch wel de was moeten doen en zelf douchen. En nee het is geen doen om de was uit te besteden. Mijn man is namelijk behept met het sloop-per-ongeluk-alle-huishuidelijke-apparaten virus en mag niet in de buurt komen van de wasmachine.

Mijn immuunsysteem is een grote overactieve zooi, met allergieën en de ziekte van Crohn dus vandaar dat ik de borstvoeding echt door wil zetten, maar als ik het topic borstvoeding en trots zie kan ik alleen maar verbitterd lachen. Trots? Nee ik niet. Ik ben moe! In het begin was ik blij dat de voedingen iets waren dat alleen ik kon doen. Nu wou ik dat ik mijn borsten aan mijn man kon doneren zodat ik lekker twaalf uur achter elkaar kon slapen en daarna heerlijk uitgerust iets voor mezelf zou kunnen doen.

Zo nu heb ik genoeg geklaagd, hopelijk kan ik er nu weer even tegenaan.

(Noot: Alle dingen die ik heb getypt zijn mijn gevoelens, niet bedoeld om iemand te beledigen, of om een discussie uit te lokken over wat dan ook. Adviezen zijn wel heel welkom, maar ook andere klaagzangen hoor ik graag onder het motto van halve smart.)

2. JennyS

JennyS VIP lid

14 dec 2007
    6.001
    0
    0
    Analist
    Nou ik vind het knap van je dat je het allemaal volhoud meid.

ik lees dat je veel productie hebt, misschien komt ze steeds omdat ze veel van de voormelk krijgt door die over productie en niet de dikke achtermelk. ze is misschien minder verzadigd.

ik had ook kanonnen steeds maar bij het afkolven merkte ik dat het eerst gedeelte minder voedzaam was en later dus pas het goede kwam. ik ben toen 100% gaan kolven is ook een hele klus, maar hierdoor kwam hij veel minder.

maar ja ze wil jouw tepel, dus is het misschien een idee om eerst iets wat af te kolven en dan haar aan te leggen zodat ze het vette gedeelte krijgt?
    anders toch met fles gaan proberen/oefenen, dan krijgt ze ook het goede van mama

wat een pittige tante heb je haha, nou hoop dat je een goede oplossing kan vinden.

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Devy, kom het handje schudden van een mede vermoede mama met een clusterend zoontje van bijna 3 weken :D ( :s ) Overal op internet lees ik dat baby's vooral clusteren in de avonduren. Waarom doet de mijne dit dan niet?! Waarom wordt hij elke ochtend klokslag 05:30 wakker en wil hij daarna tot 11:00 uur non-stop gevoed worden?! Ik geef bv en kolf ook af en geef hem dan de fles (ivm het niet effectief drinken aan de borst). Dus het voeden neemt sowieso al anderhalf uur in beslag. En als je alleen maar aan het voeden bent, wordt je helemaal gek! Ik loop ook de hele dag in mijn pyjama rond, omdat ik nog geen tijd heb gehad om onder de douche te springen (zoontjelief heeft een intern alarm die gaat loeien zodra het signaal 'mama wil iets voor zichzelf doen dat egoistische mens' afgaat.) Ik ben absoluut gek op hem, ben blij dat ik hem bv kan geven ook ivm allergieen hier. Maar als ik toch eens gewoon een paar uur achter elkaar kon slapen, dan zou ik zo dankbaar zijn. Helaas geen tips dus voor je, maar wel herkenning :D

4. Kikkervisje

Kikkervisje Actief lid

14 dec 2007
    235
    1
    0
    Jeetje meiden, als ik jullie verhalen lees dan ben ik zowat dankbaar ervoor, dat mijn zoontje begint te gillen zodra ik met mijn tepels in zijn buurt kom. Afkolven is ook een puist werk, maar ik heb tenminste tussen de voedingen door een paar waardevolle momenten voor mezelf.

Petje af en niets dan lof voor de volhouders en doorbijters! :thumup:

5. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Heeej meiden,
    mijn dochtertje is nog maar 2 weken oud ,maar clusterd nu ook al ruim een week..meestal vanaf een uur of 19 tot een uur of 22/23 uur.

Ze wil dan niet in bed,alleen maar bij mij op schoot en continue voeding,soms zit er maar 20 min tussen en waar ze het laat,ze drinkt ook echt veel weg,laat een grote boer en klaar voor de volgende lading :S
    ik probeer al niet eens meer in bed te leggen sávonds want dat werkt toch niet, soms wil ze wel even slapen/dutten/liggen op het voedingskussen in de box..maar meestal wil ze veel contact...op mijn buik,met haar buik op mijn onderarm of jawel,aan die borst ;)

soms rauwe tepels!
    Ik kende het fenomeen klusteren niet,amar na wat gegoogle moet het dit wel zijn;)
    Ik geef er gewoon aan toe (tja wat moet je anders haha) en vraag me stiekum wel af hoe lang zoiets kan duren? ik ben al geen avond mens en snachts moeten we haar elke 3 uur wakker maken voor voeding...

mijn oudste kreeg fv en huilde elke avond van 19 tot 23 uur...dan toch liever dit hoor ;)..

6. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Lieve Devy,

je doet het werkelijk geweldig! En ik vind het super dat je toch doorgaat. Dat clusteren is echt heel vermoeiend.

Maar... ja ja daar komt hij :) Als je echt het idee hebt dat je (te)veel melk hebt kan het idd goed zijn dat je kleine teveel voormelk binnen krijgt en gewoon weg niet is verzadigd. Mss kan je eerst een paar minuten afkolven en dan de borst geven? Gewoon een idee hoor.

7. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Wat geweldig dat er meer mama's zijn die helemaal gek worden van het clusteren. Ik kreeg al het gevoel dat er toch iets mis met mij moest zijn dat ik er zo'n moeite mee had.

En dat 'mama doet iets voor haarzelf alarm' klinkt maar al te bekend. Ik heb al proberen uit te leggen aan mijn dochter dat ik toch echt iets moet eten, ondanks dat er nog 8 kilo afmogen, maar tot nu toe heeft het nog niet gewerkt. :)

Hopelijk krijgen onze kleintjes snel een heel klein beetje genoeg van mama (met nadruk op héél klein), en kunnnen wij weer fris en een beetje meer uitgeslapen iets anders doen dan voeden :).

En heel erg bedankt voor de tips, ik had er zelf ook aan gedacht dat het kon liggen aan de voormelk, maar helaas daar ligt het (denk ik) niet aan want die kolf ik al voor een groot gedeelte 'weg'. Straks moeten we een tweede vriezer aanschaffen voor alle moedermelk, hehe. Ach ja, het is wel een geruststellend idee dat mijn meisje absoluut geen honger hoeft te lijden als ik haar straks naar oma toe breng.

We hebben ook het flesje uitgeprobeerd en bij papa pakt ze hem heel goed! Hij heeft zelfs een manier gevonden om Kyra in slaap te laten vallen zonder een hapje mama. Hij voert haar het laatste beetje van de fles in haar ledikantje, en ze valt z in slaap zonder wakker te worden als hij de speen uit haar mondje haalt.

Helaas wil de fles bij mij niet echt lukken. Ze kijkt me dan heel verontwaardigd aan alsof ze wil zeggen "maar mama, wat doe je nou toch, ik weet toch dat jij iets veel beters hebt." Maar wie weet misschien vindt ze het straks wel goed en heb ik straks een beetje meer tijd voor mezelf.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Herkenbaar :) ... misschien heb ik iets soortgelijks wel ook gezegd bijna 10 maanden geleden ;) ...

Heb verder niet veel tips voor je, behalve dan dat je misschien een matras in de huiskamer moet leggen, daar lekker op gaan liggen, tshirt uit, kind aan tiet en televisie aan ;) ... twee vliegen in één klap.

En die was ... geen oma/opa/zus/broer/buuf/buum etc die wel in de buurt van de wasmachien mag komen?

Ennuh toppie dat je doorzet (wees dus maar lekker trots) ... het wordt echt minder ;) :D

9. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Oh...heeft dat ook al n naam :)
    Nou...mijn Wendy clustert dus ook. En dan vanaf n uurtje of 3 elke dag. En soms wat meer soms wat minder. Vooral als mama iets geplant had om nog te gaan doen. (lijkt wel...is natuurlijk niet zo. Dan is t alleen minder handig :p)
    Gelukkig is het na n uurtje of 10 a half 11 klaar met t gejengel en gezeur. Ze is dan eigenlijk ontroostbaar. Kan niet meer slapen/doezelen (meer doezelen want ze drinkt dan wel af en toe) lijkt het en dan gaat mama mee naar boven (ze is dan ontroostbaar en wil niks meer...behalve die tiet dan natuurlijk!)
    En dan gaan we lekker in bed liggen verder clusteren. En dan slaapt ze na n half uurtje drinken/sabbelen/drinken/sabbelen inslaap gelukkig.
    Vanacht zelfs voor 5 uur achter een. Wat enorm fijn was na n regeldagje.
    Gelukkig ben ik ondanks mn lichte huidskleur toch gezegend met stevige tepels dus ik kan t hebben dat ze soms gewoon 2 uur aan mn tepel hangt.
    Wat ik dan weer minder kan hebben is dat ze ze af en toe echt ff leeg heeft en dan aan mn tepel "trekt" en gaat wriemelen en grommen.
    Ik leg haar dan aan de andere kant. Maarja daar zit dan ook nog weinig in dus dat is ook weer zo gedaan.
    Ik kolf nu smiddags rond 12 uur tegelijk met n voeding de andere borst af zodat ik voor savonds 50 cc bij heb. En die hebben we dan echt wel nodig want ik heb niet genoeg meer rond die tijd.
    Je zou toch denken dat mn borsten door al dat gesabbel en gedrink meer en meer bij gaan maken zodat ik savonds ook nog n gewone voeding kan doen.
    Gek genoeg heb ik soms ook bijna genoeg en drinkt ze van t flesje maar 20 ml.
    Vind het maar n vaag gebeuren hoor savonds.
    Ben het van de andere 2 ook helemaal niet gewent....of ben ik dat na 10 jaar gewoon vergeten?

Ik heb trouwens tijdens mijn zwangerschap een verslaving ontwikkelt die me nu mooi van pas komt: Sudoku.
    Onder t clusteren zit ik dus fijn met n DS te sudoku-en. :)
    Tja normaal zat ik dan op msn te kletsen met vrienden/familie. Of dit forum vol te spammen ofzo.
    Maar dat kan dus niet echt met zon wurm op de arm. (Kan wel maar zit totaal niet lekker voor mij maar voor haar ook niet). En tv kijken doe ik haast nooit.

Deel Deze Pagina