Basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ally, 8 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ally

Ally Fanatiek lid

22 nov 2005
    1.008
    0
    0
    Hello,

Mijn dochtertje wordt in maart 4jr oud.
    ze gaat al naar de peuterspeelzaal,maar ik moet haar dus ook inschrijven op een basisschool:(.
    Maar welke??????????
    is er een site ,waar ik dat kan vergelijken .

2. Maia

Maia Niet meer actief

ik zou eerst even kijken welke basisscholen er bij je in de buurt zitten en dan van de scholen die je trekken de website opzoeken, bekijken, het schoolplan lezen enzovoorts. en een afspraak maken om een keer te gaan kijken.

3. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik hoop voor je dat je in een dorp woont zonder wachtlijsten!
    Hier in Hilversum hebben we onze oudste een maand geleden ingeschreven (met 2 1/4) en hij kon het allerlaatste plekje krijgen.

Maar, zoals maia zegt idd, kijken wat er in de buurt zit en alle websites bekijken. Of google op montessori, jenaplan, dalton en vrije school, dan krijg je een idee of je een gewone school zoekt of een bijzondere. En dan nog kiezen of je een religieuze school wilt of niet (de bijzondere zijn meestal niet religieus).

Succes!

4. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    De meeste scholen hebben websites waar je alvast een idee van de school op kan doen. Na de kerstvakantie houden veel scholen open dagen of avonden. Kies een paar scholen uit die je aantrekkelijk vind en ga gewoon kijken. Maak alvast een lijstje met vragen over lestijden, groepsgrootte, hoe ze met snelle/langzame leerlingen omgaan enz. En als je geen tijd hebt voor zo'n open dag maak je gewoon een afspraak, vaak mag je dan gewoon in de kleuterklassen kijken. Zie je gelijk hoe de juffen zijn.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Een openbare basisschool is dacht ik sowieso verplicht je kind te plaatsen, bijzondere scholen (religieus en/of speciaal onderwijs) mogen wel wachtlijsten hanteren.

Je moet ook even nagaan bij je gemeente of je je kind op elke school in mag schrijven of dat je gebonden bent aan scholen in jouw wijk.

Op de site van de onderwijsinspectie (Home | Onderwijsinspectie.nl) kun je rapporten van alle scholen vinden en ook onder welk toezicht de scholen staan. En op de sites zelf van de scholen vind je natuurlijk ook veel informatie.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@eylem: als de klassen vol zitten, zitten ze vol.

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Een openbare school is inderdaad niet verplicht je kind te plaatsen ze mogen alleen geen kinderen weigeren op grond van religie enz enz. Maar als het max aantal kinderen is bereikt, dan mogen ze idd kinderen weigeren. er zijn scholen die dat via loting doen bijv.

maar ik neem aan dat ts niet in een dergelijke regio woont, anders had het cb/gemeente haar wel op de hoogte gesteld.

8. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    maar mijn tips:

* kijk welke scholen er bij jou in de buurt zijn
    * bekijk de websites en kijk wat je aanspreekt
    * maak afspraak op die scholen voor een rondleiding
    * vraag ouders van buurkinderen op welke school hun kinderen zitten en hoe dat bevalt.
    * kies een school die bij je kind past en bij jullie

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Home | Onderwijsinspectie.nl
    Daar staan de scholen die bij jou in de buurt zitten, en kun je gelijk kijken naar de rapporten van de onderwijsinspectie..

Verder vragen bij andere ouders, de website (al zijn die soms optimistisch), leermethodes zoeken die bij je past (bijv klassiek, vrije school, montessori), en dan gesprekken bij een paar scholen die je aanspreken..

10. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    De inspectierapporten zeggen maar heel weinig hoor...

de inspectie beoordeelt een school op 4 punten. Een van die vier punten is de doorstroming (hoeveel kinderen in 8 jaar de basisschool voltooien en verlaten. Heb je een school met bijv relatief veel allochtone kinderen, die met taalproblemen te maken hebben en die ze bijvoorbeeld een jaartje langer groep 4 laten doen, of een jaartje langer laten kleuteren. Dan scoort die school al onvoldoende op doorstroming. Een inspectierapport geeft dus eigenlijk een scheef beeld want het zegt namelijk helemaal niks over hoe leraren omgaan met hun leerlingen bijvoorbeeld.

11. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Dan ben je wel behoorlijk laat hoor!!
    Ik zou wat scholen benaderen en kijken of ze uberhaupt plek hebben.

12. Ally

Ally Fanatiek lid

22 nov 2005
    1.008
    0
    0
    Ik heb al een inschrijfformulier gehaald en ben ook in de buurt aan het kijken .
    Volgende week de formulier inleveren !!!!!!!

13. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    vind het toch best laat!! hier moest je kind inschrijven het jaar voorafgaan dat ze 4 worden
    dus moest het met 3 jaar

14. Saskia78

Wij kregen voor haar derde verjaardag een hele dikke envelop van de gemeente met tips&tricks bij het uitzoeken en een grote folder van alle scholen in de wijk.

Heel practisch vond ik dat.

15. Skye

Skye Niet meer actief

Hier mijn dochter ingeschreven toen ze net een half jaar oud was. En ik had geluk........haar schooljaar zat nog net niet vol!!! Het is hier dus heel extreem!!

16. Saskia78

@skye: nieuwbouw/vinex wijk? :)

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    In dat rapport zelf kun je lezen op welke punten ze tekort schieten waardoor ze minder/slecht scoren. Als leraren goed met hun leerlingen omgaan, staat dat er ook wel in.

Het verschilt echt per wijk/plaats hoelang de wachtlijsten zijn. Hier kun je een jaar/half jaar van tevoren nog wel inschrijven. Je bent hier bijv. ook verplicht je kind in de eigen wijk naar school te doen bij regulier onderwijs (montessori, vrije school etc. mag wel in een andere wijk).
    Zou snel wat afspraken maken bij scholen die je aanspreken en je kindje inschrijven.

18. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Volgens mij zijn alle tips wel gegeven. Maar mag ik vragen waarom je zo laat bent?

19. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    'Laat' is als je het topic leest best relatief. Als je in de ene plaats met de leeftijd van een halfjaar al bijna 'te laat' bent is er in andere plaatsen nog plek als je een paar maanden voor de 4e verjaardag inschrijft.

Hier ook 'pas' (als ik de meeste reacties moet geloven) ingeschreven toen ze 3,5 was. Bij ons in verband met toen pas zeker weten waar we zouden wonen en mede daardoor toen dus een school in de buurt uit gaan zoeken. Was hier op alle scholen nog plek zat rond die periode (en woon toch in een kinderrijke en grote stad): had bij wijze van spreke een week voor haar 4e verjaardag ook nog kunnen inschrijven ;)

20. Skye

Skye Niet meer actief

Nee hoor!! Blijkt hier normaal te zijn in omgeving Den Haag. Als je een goede school wilt tenminste!!

Deel Deze Pagina