Klysma??

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nescio, 29 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoi dames,

Gisteren een presentatie en een rondleiding gehad op de verloskamers van het ziekenhuis. Ik ga in het ziekenhuis bevallen, dat is standaard hier. Mijn eerste ziekenhuisbevalling was superfijn, in bad.

Vond dit toch wel erg gemedicaliseerd allemaal. Ze hadden het over infusen, een ruggenprik en bevallen in de 'gynaecologische houding' want dat was 'praktischer voor de gyn':(

Later heb ik wel vragen gesteld, omdat ik dus de eerste keer natuurlijk ben bevallen in bad zonder enige vorm van prikken, ingrepen of wat dan ook, en toen reageerde ze heel open en begripvol en dat ze dat juist alleen maar aanmoedigen. Heb er dus wel vertrouwen in.

Maar er werd ook gesproken over een klysma, dat je dat standaard zou krijgen. Ik heb helaas daar niets meer over kunnen vragen, maar ik wil dat echt niet! Ik heb het ten eerste nooit gehad, en ten tweede zit ik niet te wachten op een buikloop als ik al weeën heb! Of ik nu poep of niet, dat interesseert me helemaal niks. Kan ik dat ter plekke weigeren, of zal ik het op mijn lijstje bevallingswensen zetten (ze hebben aangemoedigd dat je zo'n lijstje afgeeft als je binnenkomt voor je bevalling)?

2. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Wat belachelijk een standaard klysma. Waar is dat nodig voor??? Hygiëne? Ik zou het beide doen, zowel op de lijst zetten en ook ter plekke zo nodig weigeren.

In principe heb je 2 soorten klysma's. Een microlax (zelfs zonder recept te koop), dat is een kleine en loop je niet helemaal van leeg hoor. Een grote is minder prettig lijkt me, daar kun je wel van leeg lopen.

Maar gewoon duidelijk aangeven dat jij dat niet wil! Zou er zelf ook niet van gediend zijn. Hou ook sowieso niet van al het gemedicaliseer.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ja, ze deden het omdat veel vrouwen blijkbaar persangst krijgen op het moment supreme omdat ze niet willen poepen (was de uitleg). Ik denk dat persangst meer te maken heeft met een psychologische barriere die je over moet, en niet omdat je misschien wat zou kunnen meepoepen.

Misschien moet ik op die lijst zetten: aan mijn lijf geen onnodige polonaise, want zo zie ik zo'n klysma wel.

4. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Meen je dit? Ik heb het nog nooit gehoord en zou het ook niet willen!

Ik zou ook al van tevoren aangeven dat ze er bij mij niet over hoeven te beginnen.

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    he bah dat klinkt wel heel erg...euhmm..
    Nouja...kunstmatig allemaal.

Ik zou nog eens met een goed gesprek jouw beeld van een bevalling uitleggen en kijken of daar gehoor aan gegeven kan worden

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je het niet wil, kun je het gewoon weigeren hoor!
    Bij mij is het wel toegediend omdat ik erg last had van verstoppig waardoor het echt gewoon in de weg zat, verder niks van gemerkt hoor, klysma maakte het gewoon net wat losser, dus kreeg geen diarree ervan ofzo.

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb geen klysma gekregen in het ziekenhuis en heb er ook nog nooit van gehoord (bij een bevalling dan)

Ik zou het gewoon in je bevallingsplan zetten en dit afgeven bij binnenkomst. Ze kunnen je niets verplichten hoor.

8. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    In Belgie is een klysma normaler dan in NL. Hier doen ze dat niet in het ziekenhuis alleen als de ontlasting echt in de weg zit.

Maar als jij dat niet wil dan gebeurt het toch ook niet. Lijkt me logisch. gewoon doorgeven!

9. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Ik heb bij m'n vorige bevalling ook een klysma gekregen. ( dit werd gewoon geplaatst zonder echt overleg) en heb hierdoor heel m'n bevalling op de wc gezeten. Ik wil dit dan ook niet bij deze bevalling en ga dat duidelijk vermelden.

Ze kunnen je inderdaad niet verplichten lijkt mij.

10. gusto

gusto Niet meer actief

Hier is dat standaard. Ik vond het juist erg prettig, heb er geen diarree of iets van gekregen maar kon wel 1x goed naar het toilet, daarna niet meer op de wc gezeten hoor. Toen had ik 4 cm ontsluiting. Verder geen last van gehad.

11. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    Als t zon kleintje is dan is het helemaal niet zo erg hoor.
    Toen de vk mij vertelde dat ze dat wou dien omdat m'n darmen nogal vol zaten en dus in de weg.
    Zag ik er zo tegenop.
    Nou binnen paar sec was t klaar. Niets van gevoeld.
    Vond t wel wat gênant.
    1x naar toilet en klaar was t.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat het prettig kan zijn kan ik me wel voorstellen, en als je al heel erg verstopt bent snap ik dat ze het aanraden.

Maar dat ze het standaard aanbieden of zelfs opdringen (zo kwam het een beetje over), daar ben ik niet echt van gediend. Mijn darmen zijn al heel erg gevoelig en prikkelbaar, ik heb nog nooit zoiets gehad en dan met weeën erbij... ik bepaal zelf wel of ik zoiets wil. Of ik moet heel erg verstopt zijn, maar dat was ik bij mn eerste ook niet. Toen ben ik de avond daarvoor nog heul goed naar het toilet geweest.

Deel Deze Pagina