Baby lijkt onverzadigbaar

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Natasja 22, Dec 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Natasja 22

May 6, 2010
    37
    0
    6
    #1 Natasja 22, Dec 28, 2012
    Last edited: Dec 28, 2012
    Hallo,

Onze dochter is nu 5 week en 2 dagen.

Ik ben met 37,2 week ingeleid waarna onze dochter met 37,5 week is geboren, ze woog bij de geboorte 2960 gram en de eerste 2 dagen heeft ze heel slecht gedronken en wou niet aan de borst. Waardoor ze veel is afgevallen laagste gewicht was 2710 gram.
    We hebben haar tijdens deze 2 dagen vingerfeeding gegeven en ik ben begonnen met kolven. Na 2 dagen begon ze geel te zien en heeft de verloskundige besloten om de gekolvde borstvoeding aangevuld tot 30cc met kunstvoeding (HA van Friso) te geven met de fles. Tussendoor hebben we haar wel steeds proberen aan te leggen.
    Na 5 dagen is het gelukt d.m.v. een tepelhoedje om haar aan de borst te laten drinken, sinds die tijd kwam ze goed aan en was ze binnen anderhalve week op geboortegewicht.
    Bij ons laatste bezoek aan het CB (17 dec.) woog ze 3520 gram.

Maar nu lijkt het of ze vanaf vorige week onverzadigbaar is en wil ze constant aan de borst.
    In het begin (eerste borst) drinkt ze goed door en verslikt zich soms. tussendoor laat ik haar een boertje doen (na 10 min) (Lukt niet altijd dat er een boertje komt) en leg haar weer aan aan de zelfde borst aan, ze pakt hem goed en begint stevig te drinken maar na een tijdje begint ze boos te worden en met de armpjes en beentjes in het rond te slaan en te huilen. dan zet ik haar recht op en laat haar weer een boertje maar ze blijft boos doen. dan leg ik haar aan de andere borst en dan drinkt ze goed door ongeveer 10 tot 20 min. dan laat ze zelf los en laat ik haar weer een boertje doen. en dan is ze nog aan het zoeken en leg ik haar weer aan. maar dan is ze weer boos en begint weer flink te bewegen en te huilen terwijl ze de tepel in de mond heeft, ze wordt dan flink boos en heeft dan door dat ze de tepel in de mond heeft en begint dan te zuigen en na een paar zuig bewegingen wordt ze weer boos en doet de tepel steeds in en uit de mond dit gaat dan ongeveer ander half tot twee uur door tot dat ze met de tepel in de mond in slaap valt en dan is ze rustig. Tot dat ze weer wakker wordt en merkt dat ze geen tepel meer heeft en dan gaat ze weer huilen tot dat ik haar weer aanleg. Ze spuugt tussen door ook geregeld soms mondjes maat. maar vaak komt het ook met kracht weer naar boven en dan zit echt alles onder. na ongeveer een uur na de voeding spuugt ze ook nog. Als ze plat ligt zie je dat er soms wat omhoog komt maar dan slikt ze het af en kijkt dan er erg zuur bij en begint dan te huilen en stopt dan ook pas als ik haar aanleg. Dit heeft ze s'nacht ook maar we hebben haar bedje wat hoger gezet bij het hoofdeinde en dat helpt. Maar we weten geen oplossing of wat er aan de hand is dat ze zo onverzadigtbaar lijkt. soms heb ik ook het idee dat ze de tepel als troost middel ziet want ze wilt dan de tepel in de mond en zuigt er even aan en valt in slaap.

Ze poept en plast voldoende tijdens iedere voeding heeft ze een flinke plasluier.

Ik ben nu sind 4 dagen begonnen met kolven voor een voorraadje voor als ik een keer weg moet. ik kolf iedere eerste ochtendvoeding nadat ik haar aan heb gelegd. Maar als ik kolf dan krijg ik niet meer dan 10 cc afgekolf per borst en soms beide maar 10 cc.
    (Ik heb de medela swing maxi kolf.)

Dus kan het zijn dat onze dochter zo onrustig is omdat ik niet voldoende borstvoeding heb?

Ik hoop dat u het hele verhaal een beetje snapt en ons kan helpen met advies.

alvast bedankt,
    Groetjes Natasja

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Vervelend dat je kindje onrustig is aan de borst.

Er zijn meerdere mogelijkheden:
    1) Reflux - het omhoog komen van de voeding. Dit geeft een branderig gevoel in de slokdarm en keel. Probeer je kindje rechtop te voeden. Houd hem na het voeden ook nog even rechtop. Ga bij veel spugen anders even langs de huisarts.

2) Regeldagen - Je kindje wilt vaker dan gebruikelijk aan de borst om op natuurlijke manier je productie omhoog te halen. Ook als je kindje iets onder de leden heeft kunnen ze regeldagen hebben. Bijvoorbeeld een verkoudheid. Op deze manier krijgen ze extra anti-stoffen binnen via jou.

3) Sprongetje - Rond de 5 weken hebben ze kun eerste sprongetje. Hier kunnen ze ook onrustig van worden. Kijk even op Oei Ik Groei.

4) Mama-honger. Sommige kindjes hebben een periode dat ze gewoon graag contact hebben met mama. Ze krijgen een veilig gevoel bij de borst en vallen dan dus makkelijk in slaap.

Groetjes Saskia

Share This Page